"Esikoulussa näkee pikkuaikuisia, joilla on värjätyt hiukset ja lakatut kynnet". Mitä mieltä?
Kommentit (431)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni lapset voivat käyttää muodikkaimpia vaatteita ja meikkiä jos niistä tykkäävät. Eri asia on jos ajattelee että jos ei käytä, niin ei ole ”cool”.
Mistä pienet lapset saavat päähänsä haluta meikkiä ja muotivaatteita?
Meikkiä ne haluaa kun äidilläkin on, tai jollain muulla aikuisella. Ainahan lapset (ei ehkä kaikki mutta jotkut) on olleet kiinnostuneita äitien, tätien ja isosiskojen meikeistä, koruista, kauniista vaatteista ja korkokengistä, ei siinä ole mitään ihmeellistä. Se on roolileikkiä. Aikuisen tehtävä olisi toki ohjata lasta niin, että meikkileikkejä voi kokeilla joskus, mutta sinne päiväkotiin mennään käytännöllisissä vaatteissa ilman meikkejä ym.
Tuo kaverivanhemmuus on varmasti selitys sille, miksi jotkut vanhemmat antaa lastensa näyttää pikkuaikuisille, kun ei osata laittaa niitä rajoja vaan taivutaan kaikkiin lapsen toiveisiin. Ja nämä lapset saanee sitä mallia myös tv:stä ja jostain nettivideoista, kun vanhemmat ei niittenkään katsomista rajoita.
Vierailija kirjoitti:
Eskariopena en ymmärrä mitä pahaa on kynsilakassa. Omien lasten kynsiä olen lakannut ihan niin kuin minunkin kynsiä on lakkailtu välillä kun olen pyytänyt. Nyt lähes teineinä eivät näytä tuosta vinoon kasvaneen.
Se mikä nykyeskareissa on huolettanut, on ollut merkkitietoisuus. Sen soisin jäävän paljon myöhemmälle iälle.
Joo tuota merkkitietoisuutta olen ihmetellyt. Minun lapsi ei varmaan ollut edes 5v kun se alkoi kiinnittää huomiota merkkeihin. Tunnisti Vikingin kengät ja Didriksonsin ja Reiman haalarit ja mitä näitä nyt perus lastenvaatteita on. Ja että minulla on samanmerkkiset kengät kuin sillä ja tällä kaverilla. Tosin kyseinen lapsi oppi myös aika nuorena lukemaan, eli voi olla että se merkkien tiedostaminen liittyi siihen että lapsi oli kiinnostunut ylipäätään symboleista ja teksteistä, koska ei se ole kuitenkaan pyytänyt vielä 7v ikään mennessä mitään tietyn merkkisiä vaatteita kuitenkaan... Paitsi Kuomat olisi pitänyt saada kun kavereillakin on, ei saanut.
Lakatut kynnet? Eikö ole nimenomaan pikkutyttöjen lempparijuttu?
Vierailija kirjoitti:
Minä elin lapsuuteni toisessa Euroopan maassa 80-luvulla.
Meillä ei ollut haalareita. Oli takkeja, myös villakangastakkeja. Ei ollut kurarukkasia, oli villalapasia. Niin aikuiset kuin lapsetkin käyttivät sateella sateenvarjoa.
Ei ollut ollenkaan normaalia ryömiä tai istua maassa, vain pienet vauvat konttasivat hiekkalaatikossa. Kyllä välillä istuttiin johonkin muuallekin kuin penkille ulkona, mutta silloin katsottiin ensin, että pinta on puhdas. Ei ollut normaalia sotkea vaatteita ulkona, piti olla siisti.
Silti me leikittiin ulkona hyvin paljon, oltiin todella liikkuvaisia, vaikka kesällä nahkakenkien sisällä piti olla aina puhtaanvalkoiset sukat. Lapsi voi olla lapsi ja leikkiä lasten leikkejä, vaikka hänellä ei olisikaan kurahaalarit päällä eikä hän istuisi lätäkössä. Me laitettiin sateen jälkeen kumisaappaat jalkaan ja muistan, kuinka hauskalta ja erikoiselta tuntui kävellä suoraan lätäkköön, kun normaalisti olin hyvin tottunut katsomaan, mihin astun.
Missähän päin Eurooppaa mahdoit asua?
Kannattaa ottaa huomioon se, että Suomessa sataa paljon ympärivuotisesti ja kaikissa veden olomuodoissa. On ihan järkevää pukea pienelle lapselle sään mukaiset vaatteet.
Ymmärrän kyllä, että meininki on ollut erilainen jossain keskimäärin kuivemmassa, tai lämpimämmässä ilmastossa, puhumattakaan 1980-luvusta. Ja toisaalta esim. Espanjassa lapset puetaan kai vieläkin aika siististi pikkuaikuisiksi.
Siitä sitten vain lapsimissikilpailut kehiin. USA:ssahan niitä jo on.
Nykyään on jo olemassa aika turvallisia, ekologisia lakkoja. Ja hiuksiin saa väriä mustikalla, kurkumalla jne. ihan vaarattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa kommentoi joku suomenkielisten lasten vientiä ruotsinkielisiin päiväkoteihin. Tuli ihan voileipä-iina mieleen. Muutkin siinä kuvauksessa täsmäsivät :D
Nuo mukulathan tosiaan tällätään tekonahkatakkeihin ja erittäin teinimäisiin vaatteisiin usein muutenkin. Siis ihan taaperoiässä ovat ainakin nämä isommat lapset kulkeneet läpeensä pikkuteineiksi somistettuina. Ilman pipoja, hanskoja ja ulkovaatteita näyttää edelleen olevan koko porukka usein puistossa.
Ja sitten on tämä suomenruotsalaisuuden larppaus. Kumpikaan vanhemmista ei ole ruotsinkielinen, mutta ilmeisesti on hienompaa tunkea ne lapset viemään oikeasti ruotsinkielisiltä päiväkotipaikat lähidagiksesta kuin pistää heidät rahvaan sekaan ihan tavalliseen kouluun.
Voihan se olla niinkin, että vanhemmat ajattelee lasten tulevaisuutta mahdollistamalla kaksikielisyyden, joka syntyy ihan vaan siinä arjen kylkiäisenä ilman mitään erityistä kielikoulua. Kielitaito on pääomaa, eikä ole pahitteeksi, että kasvaa siinä samalla vähän erilaiseen kulttuuriinkin.
Meidän paikkakunnalla on ihan umpisuomalaisella seudulla ollut vuosikymmeniä englanninkielinen dagis ja jo vuosia myös kaupungin alakoulu, jossa eka luokalta aloitetaan myös englanti ja siihen siirrytään opetuksessa luokka luokalta enemmän. Sitten mahdollista hakea peruskoulun jatkoksi myös IB-lukioon.
Tämä koko putki itäsuomalaisella paikkakunnalla. Niillä oppilailla on koulun päättyessä natiivia vastaava kielitaito englannissa, mikä varmaankaan ei ole pahitteeksi jatkoa ajatellen.
Jos mahdollista, lapsen kannattaa hankkia pikkulapsena kahden kielen taito. Tulee itsestään pikkulapsen ilmiömäisellä kyvyllä omaksua kieltä. Olisi hienoa, kun Suomessa olisi enemmän mahdollisuuksia varsinkin englannin varhaisoppimiseen, mutta ruotsikin on hyvä, avaa Pohjoismaat kielellisesti.
90 luvulla kun käytettii meidän poikia parturissa niin saivat valita minkä värisuihkeen halusivat hiuksiin. Lähti pesussa.
Myös jonku kynnen, tai varpaan kynnet lakattiin. Tätä jo ennen kouluun menoa, päiväkoti-iässä.
Oli myös vaihe keskiasteella kun piti värjätä hiukset täys mustaks. Nuorimmalla kuparinpunaseks ala-asteella.
Tämä 90 lukua ja 00.
Ei siis mitää uutta auringon alla.
Vierailija kirjoitti:
No kynsien lakkaaminen kiinnostaa niitä 5-vuotiaita, laittaa silloin muutaman kerran niin teini ei puunaa itseään täysipäiväisesti. Tukkaankin laitoin väriä spray-purkista vappuna ja halloweenina... oikeasti en lähtisi värjäämään kemikaalien vuoksi.
Kielletty kiinnostaa aina,
Amen. Voisi olla mun kirjoittama. Puritanistien lapsista tulee kaikkein hulluimmat - ja pappien.
Vierailija kirjoitti:
90 luvulla kun käytettii meidän poikia parturissa niin saivat valita minkä värisuihkeen halusivat hiuksiin. Lähti pesussa.
Myös jonku kynnen, tai varpaan kynnet lakattiin. Tätä jo ennen kouluun menoa, päiväkoti-iässä.
Oli myös vaihe keskiasteella kun piti värjätä hiukset täys mustaks. Nuorimmalla kuparinpunaseks ala-asteella.
Tämä 90 lukua ja 00.
Ei siis mitää uutta auringon alla.
Näinpä, muistan saman omasta lapsuudessani. Ja nyt me ysärilapset kasvatetaan omia lapsiamme ja ihan samalla lailla lakataan joskus niitten kynsiä ja annetaan laittaa värisuihketta tukkaan, tosin sillä erotuksella että nykyään kiinnitetään enemmän huomiota siihen myrkyllisyyteen ja haitallisiin aineisiin kuin silloin. Meillä oli ysärillä myös mummoni ompelemat söpöt tekoturkit ja vekkihameet, siis juurikin "pikkuaikuis" vaatteet hienostelua varten. Ja prinsessamekkoja ja leikkimeikkejä. Mikä tässä nyt oli uutta ja ihmeellistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on määritelty, että kynsilakka liittyy nimenomaan aikuisuuteen? Ehkä kyseessä onkin luutuneet ajatukset siitä kuinka pikkuTYTÖN on soveliasta käyttäytyä ja olla..
Miten tää liittyy vaan tyttöihin? Eikö pojat saa mielestäsi lakata kynsiä?
Ei tietenkään, pojat on poikia.
Kyllä ne pojatkin nykyään kynsiään lakkaa. Varsinkin ihan pienet päiväkotilaiset, eskari-iässä alkaa tulla niitä "pojat sitä ja tytöt tätä"-juttuja enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on jo olemassa aika turvallisia, ekologisia lakkoja. Ja hiuksiin saa väriä mustikalla, kurkumalla jne. ihan vaarattomasti.
Niin, myös luomiväreissä ja huulipunissa on luonnosta saatuja ainesosa, siis myrkyttömiä.
Kysymys onkin että miksi tarha-ikäisten pitää meikata, tai heitä meikataan ja laitellaan? Eri juttu tietenkin on kotona äidin meikkipussilla "tuhriutuminen". Mutta miksi tehdään pikkuaikuisia?
Mun lapsen eskarissa yhdellä tytöllä on jatkuvasti ns. Kouvola-väreillä värjätyt hiukset. Onhan se vähän erikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, myös luomiväreissä ja huulipunissa on luonnosta saatuja ainesosa, siis myrkyttömiä.
Kysymys onkin että miksi tarha-ikäisten pitää meikata, tai heitä meikataan ja laitellaan? Eri juttu tietenkin on kotona äidin meikkipussilla "tuhriutuminen". Mutta miksi tehdään pikkuaikuisia?
Kysymys on myös että kuka niin tekee, kun ei meikattuja pikkulapsia missään näe. Tai ei meillä päin ainakaan, keskisuuressa yliopistokaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnosta saatu ainesosa ei kyllä tarkoita että se olisi myrkytön tai vaaraton.
Vierailija kirjoitti:
Minä elin lapsuuteni toisessa Euroopan maassa 80-luvulla.
Meillä ei ollut haalareita. Oli takkeja, myös villakangastakkeja. Ei ollut kurarukkasia, oli villalapasia. Niin aikuiset kuin lapsetkin käyttivät sateella sateenvarjoa.
Ei ollut ollenkaan normaalia ryömiä tai istua maassa, vain pienet vauvat konttasivat hiekkalaatikossa. Kyllä välillä istuttiin johonkin muuallekin kuin penkille ulkona, mutta silloin katsottiin ensin, että pinta on puhdas. Ei ollut normaalia sotkea vaatteita ulkona, piti olla siisti.
Silti me leikittiin ulkona hyvin paljon, oltiin todella liikkuvaisia, vaikka kesällä nahkakenkien sisällä piti olla aina puhtaanvalkoiset sukat. Lapsi voi olla lapsi ja leikkiä lasten leikkejä, vaikka hänellä ei olisikaan kurahaalarit päällä eikä hän istuisi lätäkössä. Me laitettiin sateen jälkeen kumisaappaat jalkaan ja muistan, kuinka hauskalta ja erikoiselta tuntui kävellä suoraan lätäkköön, kun normaalisti olin hyvin tottunut katsomaan, mihin astun.
Hieman off topic mutta mielestäni Suomessakin lapset käyttävät sateella sateenvarjoa.Ei taida olla mikään kulttuurisidonnainen tapa vaan ihan maalaisjärkeä.
Vierailija kirjoitti:
No kynsilakka ei oo kovin vaarallista
Ja tuskin kukaan sitä aina käyttää
Mun 3-vuotias tyttö käyttää. Ilmoittaa itse että pitää olla kynsilakat. Rakastaa kaikkea naisellista ja tyttömäistä. Myös käsilaukut ovat kova sana ja nuket.
Sekä hiusvärit että kynsilakat ovat erittäin voimakkaita kemikaaleja, ei missään nimessä pikkulapsille tarkoitutettuja. Alle 16 vuotiaan huistenvärjäys lailla kielletty- eikä turhaan!
Vierailija kirjoitti:
Itse onneksi kuulun näihin maalaisjärjen omaaviin, sen enempää itseäni kehumatta tietenkin.
Lapseni 5v pukee ne vaatteet jotka aamulla laitan valmiiksi. Ostan kaikki lastenosastolta, hänellä ei ole mitään Adidasta/Nikeä tms. Perus Lindex, H&M, Tokmanni, Prisma vaatetta. Ulkona haalari, olen huomannut että vain toisella hänen ryhmästä lapsella on haalari, muilla takki ja housut. Tuttavani lapsi pukeutuu maanläheisiin väreihin ja tiukkoihin housuihin. Välttävät muka lapsellisia kuvioita ja suosivat enemmän graafisia tms. Mielestäni niitä ehtii käyttää ihan tarpeeksi sitten isompana. Lapset on kerran pieniä ja niin kauan kuin meidän lapsemme pukee sen pupupaidan, olen erittäin tyytyväinen.
Ai epäeettinen pikamuoti on ainoa oikea ratkaisu, kun kerran halvalla saa? Laadukkaat vaatteetko pilaavat lapsuuden?
"Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä"- ketjuun viitaten.
Näinhän se esim. näkyy.