Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Esikoulussa näkee pikkuaikuisia, joilla on värjätyt hiukset ja lakatut kynnet". Mitä mieltä?

Kommentit (431)

Vierailija
381/431 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kynsilakka ei oo kovin vaarallista

Ja tuskin kukaan sitä aina käyttää

Ei ole kyse vaarallisuudesta vaan siitä, että edes lapset eivät saa olla luonnollisia.

Onko noita pojillakin?

Vierailija
382/431 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä olen vanhanaikainen, mutta minun mielestäni tuollainen 6-7-vuotias:

- ei lakkaa kynsiä

- ei värjää hiuksia

- ei meikkaa

- pukeutuu käytännöllisesti ja sään mukaisesti (haalarit, kypärähatut, rukkaset, kurahousut jne)

Olenko ainoa "kalkkis" ?

Mun mielestä haalari on vaatteista kaikkein epäkäytännöllisin. Ulkoa sisään hetkeksi mennessä (vaikka lähikaupassa käydessä) tulee kauhean kuuma, ja sitten se haalari sidotaan tönkösti vyötärölle niin että lapsen on vaikea kävellä. Jos siellä kaupassa tulee vessahätä, niin haalarin yläosa laahaa yleisen vessan lattiaa. Pukemisnopeus on aivan sama toppahousuilla ja takilla kuin haalarillakin, ja Suomen ilmastossa voi samankin päivän aikana vaikka aamuvälitunnilla tarvita toppahousuja ja iltapäivällä niissä olisi jo liian kuuma - haalarilla ei voi lapsi valita oman tuntemuksensa mukaan.

Kurahousujakaan ei tarvita, kun ulkohousut ovat muuta vettä täysin pitävää materiaalia.

Ei kukaan rupea riisumaan haalaria (kuten ei takkiakaan) lähikaupassa käynnin ajaksi.

Kyllä itse ainakin otan Prisma-reissulla takin pois ja asetan sen kärryyn. Prisma on meidän lähikauppa. Kuljetko itse siellä hikoillen kun olet pukeutunut tammikuun -20 asteeseen?

En hikoile, sillä prismat ovat aika viileitä enkä riisu päällysvaatteitani kaupassa millään säällä.

Kurahousujen idea ei ole estää lasta kastumasta vaan antaa hänelle tilaisuuden leikkiä kuraleikkejä.  Oletteko huomanneet, että oikeat kuravaatteet puhdistuvat huuhtelemalla, vedenpitävät eivät?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/431 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten määritellään "merkkivaate"? Eikö esimerkiksi Reimakin ole merkkivaate?

Kyllä ja olen ymmärtänyt, etteivät kaikki tädit tätäkään merkkiä hyvällä katso. Heti olet joku trendipelle, jos lapsella on Reimaa päällä.

Oikeastiko? Luulin, että Reima on ihan normaali, yleinen, jopa suotava ulkoilukampe, kun ovat yleensä hyviä ja säänkestäviä vaatteita. Eikö tärkeintä ole, että juuri ulkovaatteet olisivat hyvät. Outoa pahoittaa mielensä siitä, jos jonkun lapsella on hyvä ulkoiluvaate.

Reima ei ole ollut trendikäs ainakaan kymmeneen vuoteen, joten ihan höpöjä tuo yksi puhui.

Ajatellaanko lasten vaatteissakin trendikkyyttä enemmän kuin käytännöllisyyttä?

Vierailija
384/431 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni lapset voivat käyttää muodikkaimpia vaatteita ja meikkiä jos niistä tykkäävät. Eri asia on jos ajattelee että jos ei käytä, niin ei ole ”cool”.

Mistä pienet lapset saavat päähänsä haluta meikkiä ja muotivaatteita?

Vierailija
385/431 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpahan aloittaja tiukkapipo. Mitä ihmeen aikuista on leikkiä kynsilakalla? Etkö parempaa provoa keksinyt?

Älä kasvata muita tuomitsevia ja arvostelevia ihmisiä, vaan kasvata ihmisiä, jotka pystyvät hyväksymään muutkin ihmiset.

Vierailija
386/431 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä ovat vanhemmat, jotka ovat lapsilleen kaiken sallivia kaverivanhempia. He eivät ota turvallisen aikuisen roolia, joka asettaa rajoja, he eivät jaksa hoitaa velvolllisuuksiaan olla lapselle tuki ja turva, peruskallio, johon lapsi voi nojata. Pieni lapsi on vaivaksi, ja siksi lapsen annetaan jo varhain ottaa aikuisen tapoja. Näin lasta luullaan kehittyneemmäksi, mitä hän oikeasti on.

Vierailija
387/431 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsiäiti laittaa violettia väriä tukkaansa, hänellä saattaa juolahtaa ajatus, että laitetaanpa sinullekin, kaverini 6-vuotias. Ei siinä sen kummempia ajatella, kun ei ole yhtään aikuista kotona, kaksi tyttöä vain. Näin minä sen tulkitsen. Kyllä se näistä epäkypsyys heijastuu näistä perheistä aina jollakin tavalla. Juuri näinä hiusväreinä ja lisäkkeinä ripsissä sun muissa äideillä esimerkiksi. Sitten saattaa olla, että lapsella on nämä värit tukassa, mutta lapsi muuten likaisissa ja liian ohuissa, säähän sopimattomassa vaatteissa ja asiat hoitamatta. Eli ei huolehdita ikäänkuin lapsesta, vaan tehdään niitä omia juttuja siellä kotona, joissa lapsi on kuin kaverina mukana. Voi olla, että aina ei huolehdita esim. ulkoiluvaatteista, vaihtovaatteista, ruokailuista, vaan eletään kuin teinit, vaikka on lapsia. On vaan teinejä siinä perheessä. Äiti värjää pinkkiä tukkaa ja isi pelaa, lapsen asiat hoitamatta. Lapsi elää siinä mukana.

388/431 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidillä värjätyt hiukset, feikkikynnet ja ripset, tatskat = Tarttuu myös lapsen ajatusmaailmaan. Vanhemman esimerkki on tärkein.

Joillekin tämä on ongelma, joillekin ei.

Vierailija
389/431 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsikin voi haluta kirjoitti:

En itse ole osannut ihmetellä hoitolasten lakattuja kynsiä ja joskus mekin olemme niin tehneet vanhempien luvalla . Kyllähän usein lapsikin haluaa kun äidilläkin on. Hiuksissa näkee pestäviä väriraitoja tms lapselle sopivaa, pikkuaikuisuutta en oo nähnyt. Enemmän mua ihmetytti kuulla kahden 5v neidin selittävän miten heitä ei kiinnosta lasten jutut ja joskus leikkivät jos ei kukaan näe...ihan totta, harvoin heitä näki leikkimässä barbeilla tms. Se oli pääosin tanssiesityksiä yms.

"Lapsi haluaa kun äidilläkin on", vaihtuvia poikaystäviä, pistoshoitoja, jatkuvaa syömisten tarkkailua vissiin nykypäivänä? 

Vierailija
390/431 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi värjätä eskarilaisen hiuksia? Sellasta hepposta maitohaiventa kannata tuossa iässä vielä pilata.

Vierailija
391/431 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa kommentoi joku suomenkielisten lasten vientiä ruotsinkielisiin päiväkoteihin. Tuli ihan voileipä-iina mieleen. Muutkin siinä kuvauksessa täsmäsivät :D

Nuo mukulathan tosiaan tällätään tekonahkatakkeihin ja erittäin teinimäisiin vaatteisiin usein muutenkin. Siis ihan taaperoiässä ovat ainakin nämä isommat lapset kulkeneet läpeensä pikkuteineiksi somistettuina. Ilman pipoja, hanskoja ja ulkovaatteita näyttää edelleen olevan koko porukka usein puistossa.

Ja sitten on tämä suomenruotsalaisuuden larppaus. Kumpikaan vanhemmista ei ole ruotsinkielinen, mutta ilmeisesti on hienompaa tunkea ne lapset viemään oikeasti ruotsinkielisiltä päiväkotipaikat lähidagiksesta kuin pistää heidät rahvaan sekaan ihan tavalliseen kouluun.

Voihan se olla niinkin, että vanhemmat ajattelee lasten tulevaisuutta mahdollistamalla kaksikielisyyden, joka syntyy ihan vaan siinä arjen kylkiäisenä ilman mitään erityistä kielikoulua. Kielitaito on pääomaa, eikä ole pahitteeksi, että kasvaa siinä samalla vähän erilaiseen kulttuuriinkin.

Meidän paikkakunnalla on ihan umpisuomalaisella seudulla ollut vuosikymmeniä englanninkielinen dagis ja jo vuosia myös kaupungin alakoulu, jossa eka luokalta aloitetaan myös englanti ja siihen siirrytään opetuksessa luokka luokalta enemmän. Sitten mahdollista hakea peruskoulun jatkoksi myös IB-lukioon.

Tämä koko putki itäsuomalaisella paikkakunnalla. Niillä oppilailla on koulun päättyessä natiivia vastaava kielitaito englannissa, mikä varmaankaan ei ole pahitteeksi jatkoa ajatellen.

Vierailija
392/431 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskariopena en ymmärrä mitä pahaa on kynsilakassa. Omien lasten kynsiä olen lakannut ihan niin kuin minunkin kynsiä on lakkailtu välillä kun olen pyytänyt. Nyt lähes teineinä eivät näytä tuosta vinoon kasvaneen.

Se mikä nykyeskareissa on huolettanut, on ollut merkkitietoisuus. Sen soisin jäävän paljon myöhemmälle iälle.

Vierailija
393/431 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpahan aloittaja tiukkapipo. Mitä ihmeen aikuista on leikkiä kynsilakalla? Etkö parempaa provoa keksinyt?

Älä kasvata muita tuomitsevia ja arvostelevia ihmisiä, vaan kasvata ihmisiä, jotka pystyvät hyväksymään muutkin ihmiset.

Mäkä-mäkä-mäkä!

Vierailija
394/431 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä on määritelty, että kynsilakka liittyy nimenomaan aikuisuuteen? Ehkä kyseessä onkin luutuneet ajatukset siitä kuinka pikkuTYTÖN on soveliasta käyttäytyä ja olla..

Miten tää liittyy vaan tyttöihin? Eikö pojat saa mielestäsi lakata kynsiä?

Ei tietenkään, pojat on poikia.

Vierailija
395/431 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eskariopena en ymmärrä mitä pahaa on kynsilakassa. Omien lasten kynsiä olen lakannut ihan niin kuin minunkin kynsiä on lakkailtu välillä kun olen pyytänyt. Nyt lähes teineinä eivät näytä tuosta vinoon kasvaneen.

Se mikä nykyeskareissa on huolettanut, on ollut merkkitietoisuus. Sen soisin jäävän paljon myöhemmälle iälle.

Vanhemmat

Vierailija
396/431 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

320-40 vuotiaiden äitien lapsia. Näillä on kasvatus täysin hukassa.

Ovat itse eroperheistä, perhesuhteet kuin kaunareista.

Vierailija
397/431 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjäääää kirjoitti:

320-40 vuotiaiden äitien lapsia. Näillä on kasvatus täysin hukassa.

Ovat itse eroperheistä, perhesuhteet kuin kaunareista.

*30-40 🙃

Vierailija
398/431 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mieltä etten usko.

Olen synnyttänyt kaksi lasta, joista molemmat ovat käyneet päiväkotinsa pk-seudulla, eri alueilla eri päiväkodeissa. Ei mitään idylliä, mutta tavallisen keskiluokkaisia alueita molemmat. En ole KOSKAAN nähnyt yhtäkään ns. pikkuaikuista eskariryhmissä, puistossa, valokuvissa, tutuilla, harrastuksissa, missä tahansa. Ihan tavallisia lapsia hyvine ja huonoine puolineen, osa pukeutunut prinsessahörhelöihin ja osa jopa siihen mustaan (ja kaikkea siltä väliltä). 

Nyt kun omani ovat olleet jo hyvän aikaa koulussa, tuntuu että enemmän on näitä hyvinkin lapsellisia muksuja, joista osalla kulkee turvapehmot mukana kouluarjessa ja pelätään milloin mitäkin. 10-vuotiaista noin puolet uskoo joulupukkiin yms. Kukaan ei puhu vaatteiden merkeistä tai kuluttamisesta mitään. 

Vierailija
399/431 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kynsilakka ei oo kovin vaarallista

Ja tuskin kukaan sitä aina käyttää

Ei ole kyse vaarallisuudesta vaan siitä, että edes lapset eivät saa olla luonnollisia.

Onko noita pojillakin?

Kyllä minä ainakin lakkaan sekä tytön että pojan kynnet jos pyytävät. Harvoin, koska se myrkyllisyys jne., mutta joskus. Lapsen kuuluisi minusta olla luonnollinen, mutta ihan itse nuo pyytää että saisiko kynsilakkaa ja haluaisivat kokeilla myös meikkejä. Toistaiseksi ovat saaneet tyytyä siihen satunnaiseen kynsien lakkaukseen ja vaaleanpunaiseen huulirasvaan. Lapset 7v ja 4v, tyttö ja poika.

Vierailija
400/431 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsikin voi haluta kirjoitti:

En itse ole osannut ihmetellä hoitolasten lakattuja kynsiä ja joskus mekin olemme niin tehneet vanhempien luvalla . Kyllähän usein lapsikin haluaa kun äidilläkin on. Hiuksissa näkee pestäviä väriraitoja tms lapselle sopivaa, pikkuaikuisuutta en oo nähnyt. Enemmän mua ihmetytti kuulla kahden 5v neidin selittävän miten heitä ei kiinnosta lasten jutut ja joskus leikkivät jos ei kukaan näe...ihan totta, harvoin heitä näki leikkimässä barbeilla tms. Se oli pääosin tanssiesityksiä yms.

"Lapsi haluaa kun äidilläkin on", vaihtuvia poikaystäviä, pistoshoitoja, jatkuvaa syömisten tarkkailua vissiin nykypäivänä? 

Niin, ihan sama tilanne kuin vaikka 30v sitten. Tai silloin ei ehkä niinkään pistoshoitoja mutta sitäkin maanisempaa syömisen tarkkailua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän