Mies osti kymppitonnin maatalouskoneen mainitsematta minulle mitään
Sain tietää vehkeestä vasta, kun se ilmestyi pihaan yks aamu. Kappasta saatana, kun meillä ei ole edes maatilaa, vaan miehen vanhemmilla. Niin eihän meillä olekaan muita rahanreikiä. Vain pahasti keskeneräinen taloremontti jo vuodesta 2010 ja viimesiään vetelevä auto. Oon niin vihanen, että tekis mieli käydä valeleen se ostos bensalla ja tuikata roihut.
Kommentit (65)
Kandeis olla maatila nimissä, että saa verovähennykseen nuo halvat koneropaleet. Tosimies ostaa todellakin sadan tonnin tilinpäätösostokset eikä tunnu missään :)
Olisi maatalouskoneen korvannut vanhalla ruosteisellä entisöitävällä "jenkki" autolla niin ehkä tämä olisi ollut uskottavampi. Lisämausteena vaikka että ukko on todellä surkea tekemään itse mitään eikä saa edes seinään reikää porattua tuhoamatta puolta seinää tai jotain.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:33"]
Tilinpäätösostoksia pitää tehdä loppuvuodesta
[/quote]
Ei tässä ollut kyse tilinpäätösostosta, jos miehellä ei ole maatalousyritystä. Olisko ostanut maanviljelijän nimiin ja säikyttelisi vaimoaan?
[/quote]
Tuosta ostoksesta ei voi tehdä poistoa v. -14 verotuksessa koska sitä ei ole otettu vielä käyttöön.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:56"]Ymmärrän sinua hyvin. Mun mies osti rantatontin noin 70t €! Ei tulis mulla mieleenkään tuhlata tollasta summaa keskustelematta. Sille tontille en jalallani astu.
[/quote]
No ehkä just siksi osti. Noita-akka pysyköön poissa
Mä en ymmärrä miten miehen säästöt olis perheen rahoja? Ehkä se säästi just sitä konetta varten.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 12:43"]
Mä en ymmärrä miten miehen säästöt olis perheen rahoja? Ehkä se säästi just sitä konetta varten.
[/quote]
Aivan. Miksi muuten mies käy töissä?
Osallistuakseen perheen talouteen ok, säästääkseen omaa kivaa ok.
Miksi naiset ovat niin rahanahneita. Menkää itse töihin ja säästäkää jumalauta. Pidän ap:n miestä sankarina. Minä itse haluaisin ostaa kalliin motskarin, mutta en uskalla. Meillä nainen on saanut vähän liikaa valtaa. Rahat ovat oikeastaan minun. Ei ihme kun olen niin masentunut ja alkoholiakin pitää juoa salaa kellarissa tai autotallissa :/
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:50"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:44"]
No. Rahat jokatapauksessa miehen, joten ei sun asia. Älä siis valele mitään, ja vaikka olisi kuinka paha mieli, niin silti poltettu kone on saletisti hukkaan heitettyä rahaa.
Oletko tietoinen siitä, onko mies tilan osakas tai hankkinut koneen sellaiseksi tullakseen? Nykyään tilakoon on oltava edes kohtalainen, jotta joku sitä voi jatkaakin, jos vanhemmatkin edelleen mukana.
[/quote]
Yleensä perheessä on tapana keskustella kymppitonnin ostoksista. Ja kellä on omat rahat parisuhteessa jos tosissaan ollaan yhdessä eikä toinen jalka takaoven välissä?
[/quote]
Parisuhteet kestävät varsin hyvin, vaikka mies ei anna naisen määrätä rahankäytöstään. Itseasiassa suhde kestää paremmin, jos molemmilla on omat rahat ja niitä voi käyttää miten tahtoo. Meillä keskustelu käydään eli 2 milj. euron hankinnoista.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 01:39"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:44"]
No. Rahat jokatapauksessa miehen, joten ei sun asia. Älä siis valele mitään, ja vaikka olisi kuinka paha mieli, niin silti poltettu kone on saletisti hukkaan heitettyä rahaa.
Oletko tietoinen siitä, onko mies tilan osakas tai hankkinut koneen sellaiseksi tullakseen? Nykyään tilakoon on oltava edes kohtalainen, jotta joku sitä voi jatkaakin, jos vanhemmatkin edelleen mukana.
[/quote]
Ei ole osakas eikä tarkoituskaan (ainakaan kukaan ei ole minulle kertonut) tulla sellaiseksi.
Miten niin ei ole minun asiani? Olemme parisuhteessa ja jos on taloremontti kesken ja rahat tulisi laittaa siihen, niin millä vitun logiikalla asia ei kuulu minulle, jos mies päättää yhtäkkiä investoida jotai noin tyhmää ja kallista?
Ap
[/quote]
Vaikka olette parisuhteessa, ovat miehen rahat miehen rahoja ja hän saa tehdä niillä mitä haluaa.
Hahaa, eipä ole valitettavasti provo kyseessä. En selittänyt tarkemmin mikä kone on kyseessä, sillä joku saattaisi pian tunnistaa enkä halua tuttujen tietävän, että pyörin vauvapalstalla.
Emme ole vielä naimisissa ja tottakai miehellä on oikeus omiin rahoihinsa. Jos on ylimääräistä niin ostelkoon mitä lystää, mutta jos koti on rempallaan ja auto jättää välille, niin ei ensimmäisenä tulisi mieleen ostella jotain maatalouskonetta pihaan koristeeksi.
Mies meinaa joskus hamassa tulevaisuudessa alkaa tehdä koneella bisnestä. Valitettavasti nämä hommat on jo niin nähty.
Ap
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:19"]
Hahaa, eipä ole valitettavasti provo kyseessä. En selittänyt tarkemmin mikä kone on kyseessä, sillä joku saattaisi pian tunnistaa enkä halua tuttujen tietävän, että pyörin vauvapalstalla.
Emme ole vielä naimisissa ja tottakai miehellä on oikeus omiin rahoihinsa. Jos on ylimääräistä niin ostelkoon mitä lystää, mutta jos koti on rempallaan ja auto jättää välille, niin ei ensimmäisenä tulisi mieleen ostella jotain maatalouskonetta pihaan koristeeksi.
Mies meinaa joskus hamassa tulevaisuudessa alkaa tehdä koneella bisnestä. Valitettavasti nämä hommat on jo niin nähty.
Ap
[/quote]
Aha. Jos joku tuttu huomaa sinun pyörivän vauvapalstalla, niin samalla hän paljastaisi myös oman häpeänsä jos paljastaisi sinut.
Omat rahat tosian kummallakin, mutta kyllä sen verran pitäisi olla yhteiset arvot ja asiat samassa tärkeysjärjestyksessä, että voidaan yhteisesti sopia omienkin rahojen käytöstä.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:19"]
Ap
[/quote]
Onhan se ylimääräistä rahaa, jos mies voi ostaa sillä koneen. Maksa sinä remontti ja auto, jos ne ovat sinulle tärkeitä.
Ei pidä ryhtyä mihinkään sellaisiin sitoumuksiin, joita ei aio itse maksaa. Remontti kannattaa tehdä vasta sitten, kun sinulla itselläsi on siihen varaa.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:23"]
Omat rahat tosian kummallakin, mutta kyllä sen verran pitäisi olla yhteiset arvot ja asiat samassa tärkeysjärjestyksessä, että voidaan yhteisesti sopia omienkin rahojen käytöstä.
[/quote]
Miksi helvetissä keskustella, kun vastaus on teidät arvatenkin että ei osteta. Jos jotain haluaa niin se pitää ostaa itse. Nainen kuitenkin alkaa nalkuttamaan ja samapa se on jos ostaa tuotteen jonka haluaa ja kuuntelee nalkutusta jälkikäteen. Nalkutuksen summa on sama, mutta ainakin on TRAKTORI!
Pitää nyt joka ukolla vähintään traktori olla!
Tämä on perusero miehen ja naisen välillä. Nainen (toki poikkeuksiakin on) miettii voiko ostaa jotain, onko perheellä varaa. Varsinkin jos ostaa itselleen. Voinko nyt ostaa itselleni huulipunan. Mies menee ja ostaa täräyttää satojen, jopa tuhansien eurojen koneen, jota ei välttämättä edes tarvi. Kyllä perheessä isot ostot mietitään yhdessä, koska toisen rahankäyttö vaikuttaa koko perheeseen. Ja ihan periaatteen vuoksikin, perhe on yhteinen yritys.
Sukupuolella ja rahankäytöllä ei ole mitään tekoa toistensa kanssa. Olen ainen, mutta en koskaan ole ostanut yhtään huulipunaa. Tuottavat sijoitukset kyllä kiinnostavat. Toisaalta jotkut äidit ovat kulutusluottoveloissa niiden huulipunaostostensa kassa. Sama pätee miehiin - toinen sijoittaa, toinen tuhlaa. Tuottavan työkoneen osto on vähän eri asia kuin huulipuna, vaikka hintaluokka onkin ihan toinen. (Ellei huulipunan ostaja tee töitä jonkinnäköisellä viihdealalla!)
Niin kauan kuin ap ei kerro onko mies tilan osakas tai onko taustalla muita yhteisomistus- tai rahoituskuvioita, keskustelullamme ei ole aloituksen kannalta merkitystä. Mitä taas tulee parisuhteisiin ja rahoihin, niin omat rahat ovat edelleen omia. Jos kyseinen kymppitonni oli miehen viimeiset säästöt, eikä mitään tuottoa ole odotettavissa, niin ostos oli ehkä typerä. Mutta silti tuo kone voi olla vielä rahanarvoista tavaraa. Arvo tuskin kohtuuttomasti kevääseen mennessä tippuu, joten jos se oli miehen kannalta paska sijoitus, niin eiköön tuon joku osta poiskin.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:50"]
Yleensä perheessä on tapana keskustella kymppitonnin ostoksista. Ja kellä on omat rahat parisuhteessa jos tosissaan ollaan yhdessä eikä toinen jalka takaoven välissä?
[/quote]
Riippuu olosuhteista. Jos molemmilla on järjellisiin tarpeisiin nähden rahaa riittävästi, niin toinen voi tehdä ylimääräisillä kutakuinkin mitä haluaa. Yleensä näin ei tosin ole, ja silloin on hyvä neuvotella. Mutta jos toisella on esimerkiksi liiketoimintaa, joka vaatii investointeja, siihen täytyy olla käytettävissä perheen taloudesta erillisiä varoja. Jos näin oli, ei ap:llä pitäisi olla sanomista.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 00:09"]
Tämä on perusero miehen ja naisen välillä. Nainen (toki poikkeuksiakin on) miettii voiko ostaa jotain, onko perheellä varaa. Varsinkin jos ostaa itselleen. Voinko nyt ostaa itselleni huulipunan. Mies menee ja ostaa täräyttää satojen, jopa tuhansien eurojen koneen, jota ei välttämättä edes tarvi. Kyllä perheessä isot ostot mietitään yhdessä, koska toisen rahankäyttö vaikuttaa koko perheeseen. Ja ihan periaatteen vuoksikin, perhe on yhteinen yritys.
[/quote]
Kylläpä oli saatu mahtumaan runsaasti paskapuhetta muutamalle riville!
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 00:02"]
Et aatellu puhua miehellesi asiasta netissä huudon sijaan?
[/quote]
Ihanko luulet, etten olet miehelle asiasta puhunut ja ehkä vähän raivonnutkin? Kyllä hän on kuullut mielipiteeni. Netissä "huutaminen" helpottaa siinä mielessä, ettei tarvitse kaikkea paskaa miehen niskaan kaataa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:33"]
Tilinpäätösostoksia pitää tehdä loppuvuodesta
[/quote]
Ei tässä ollut kyse tilinpäätösostosta, jos miehellä ei ole maatalousyritystä. Olisko ostanut maanviljelijän nimiin ja säikyttelisi vaimoaan?
Provo tämä on ja muuten menisi täydestä, mutta meillä maatilojen naisillakin on aikaa vaikka av-palstailuun, siksi ei ihan kaikkiin uppoa. Jos minun mieheni olisi tuollaisen tempun tehnyt, kertoisin koneesta enemmän silläkin uhalla , että joku tunnistaisi meidät ja kysyisin, näkeekö av-mammat ostossa mitään järkeä. Nyt ei pysty itse asiaan eli ostoksen järkevyyteen ottamaan mitään kantaa.