Omat vai yhteiset rahat parisuhteessa?
Ollaan avoliitossa ja meillä on kaksi pientä lasta. Mies maksaa isomman osan perheemme kuluista, koska hänellä on isompi palkkakin, mikään rikas hän ei ole vaan keskituloinen. Itse olen vielä kotihoidon tuella, mutta sen käytän yhteisiin menoihin, en itseeni. En ole mitenkään miehen rahojen perässä, en ole niitä vaatinut enkä pyytänyt. Ei erityisemmin riidellä rahasta eikä törsäilläkään, itse elän hyvin vähällä eli en juuri itselleni osta mitään.
Meillä ei ole mitään tarkkaa sopimusta siitä että onko omat vai yhteiset rahat. Varmaan molempien mielestä mieluummin erilliset rahat vaikka maksetaan sen mukaan kummalla on rahaa. Tämä kaikki varmaan ihan ok. Se mikä on nyt minulle ongelma on, että vaikka mies siis ihan riidatta maksaa isompituloisena isomman osan niin hän usein ottaa oikein asiakseen paasata siitä että hänen rahat on hänen rahojaan ja hän yksin päättää mitä niillä tekee. Tilanteissa joissa en ole itse puhunut rahasta mitään, hän saattaa yhtäkkiä alkaa paasaamaan tällaista. Ja että jos haluaa jonkun isomman hankinnan tehdä niin hän yksin siitä päättää koska hänen rahat on hänen rahoja. Joo niin onkin mutta miksi paasata siitä noin? Osaako joku selittää mistä tällainen voi kertoa? Itseäni tuollainen omien rahojen korostaminen harmittaa, vaikka en hänen rahoja haluaisikaan. Siitä paasaamisesta vaan tulee kumma olo.
Kommentit (97)
Meillä on omat rahat ollut aina. Ei ole tullut riitaa rahasta.
Naisen rahat ovat naisen rahat ja miehen rahat ovat molempien rahat.
Vierailija kirjoitti:
Ei meilläkään riitaa ole vaan tulee vain jotenkin kumma olo kun mies yllättäen alkaa paasaamaan miten hän yksin päättää rahoistaan ja mihin ne käyttää. Ap
Meillä on uusioperhe ja molemmat laittavat yhteiselle tilille joka kuukausi 1500e eli yhteisiin kuluihin on se 3000e kuukaudessa.. Kaikki muu on omaa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on uusioperhe ja molemmat laittavat yhteiselle tilille joka kuukausi 1500e eli yhteisiin kuluihin on se 3000e kuukaudessa.. Kaikki muu on omaa rahaa.
Tekeekö teillä jompi kumpi ison numeron siitä että miten hän itse yksin päättää mitä omilla rahoillaan tekee?
Ap
Mikä on sinun. On myös minun. Mikä on minun. Ei ole sinun. Se on jämpti niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö teillä jompi kumpi ison numeron siitä että miten hän itse yksin päättää mitä omilla rahoillaan tekee?
Ap
Eipä oikeastaan. Mitä tienaan noi 5800e/kk ja puoliso 2900e/kk. Pääasia on eträ on yhteinen tili mikä on varattu täysin perheen kuluihin. Usein kuitenkin yhdessä liikkuessa maksan kulut yms, mutta se on luonnollista kun tienaan kaksin verroin. Eikä se minua häiritse.
jospa vaan menisit töihin? ja ensimmäisen lapsen kohdalla tätä ongelmaa ei ollut?
Ehkä nuo itsestään alkaneet (?) paasaamiset kertoo huonosta omasta tunnosta, kun tiedostaa sinun elävän pienillä tuloilla hoitaaksenne lapsianne ja hän välillä käyttää rahojaan omiin juttuihinsa tiedostaen, että a) sinulla ei olisi niihin varaa ja b) hänenkään rahansa eivät riitä tarjoamaan niitä juttuja myös sinulle?
Toki voi olla, että mies myös salaa toivoo, että palaisit työelämään, muttei tohdi ottaa asiaa puheeksi, jos teillä ei ole ollut tapana rahasta keskustella. Mitä olen omaa ja ympärillä olevia parisuhteita tarkastellut ja oman miehen ja miespuolisten parisuhteessa elävien kavereiden kanssa jutellut niin aika yleinen toive tuo.
En sinänsä tuomitse sitä lasten pidempiaikaista kotona oloa, kukin perhe päättää sen itse. Siitä johtuvat pienet tulot voivat kuitenkin olla tuon taustalla, jos mies tuollaisia omien rahojen korostamiskohtauksia välillä saa.
Ja tämä nyt on ihan puhdasta spekulointia ja arvailua. Kannattaa yrittää rauhassa ilman syyllistämistä (jos mahdollista) jutella miehen kanssa, mistä tämä käytös hänen omasta mielestään kumpuaa.
Vierailija kirjoitti:
jospa vaan menisit töihin? ja ensimmäisen lapsen kohdalla tätä ongelmaa ei ollut?
Toinen lapsista on vielä ihan pieni. On tämä ollut tällaista aina, olen ennen lapsiakin ollut pienempituloinen mutta toisaalta myös se joka ei juuri ostele itselleen mitään eikä muutenkaan törsäile vaan olen vähän pihi, mies tuhlailevainen. Ap
Kolme tiliä.
Miehen tili, naisen tili ja yhteinen tili.
Näin on sekä omat että yhteiset rahat.
Kumpikin laittaa yhdessä sovitun ja tuloihin nähden tasapuolisen summan yhteiselle tilille josta maksetaan kaikki yhteiseen elämään liittyvät menot ja omilla rahoillaan saa sitten tehdä mitä haluaa.
Omat. Raha-asioissa ei pidä luottaa kuin itseensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meilläkään riitaa ole vaan tulee vain jotenkin kumma olo kun mies yllättäen alkaa paasaamaan miten hän yksin päättää rahoistaan ja mihin ne käyttää. Ap
Kuppi alkaa mennä nurin? Monettako vuotta olet kotona?
Vierailija kirjoitti:
Naisen rahat ovat naisen rahat ja miehen rahat ovat molempien rahat.
Ystäväpariskunta oli viikonloppuna kylässä ja oli mielenkiintoinen keskustelu autoista. Miehen auto oli perheen auto ja naisen auto oli naisen auto.
Omat.
Rakkautta ja raha-asioita ei kannata sekoittaa. Paremmin ansaitseva voi sitten maksaa mielensä mukaan suurempia menoja tai tarjoutua maksamaan jotain niin halutessaan.
Yhteiset menot maksetaan puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on toisaalta kyllä sanonut että häntä ei kiinnosta kuskata pieniä päiväkotiin eli olen kotona siksikin jottei mies joutuisi sitä tekemään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on toisaalta kyllä sanonut että häntä ei kiinnosta kuskata pieniä päiväkotiin eli olen kotona siksikin jottei mies joutuisi sitä tekemään. Ap
Miten jaloa! Entä jos nyt vain menisit töihin ja mies huomaisi, että voi varsin hyvin viedä lapset aamulla hoitoon, siihen ei kuole.
Mulla kun ei omaa rahaa ole niin mielelläni käytän miehen rahat :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et vastannut kysymyksiin.
Outo mies.