Omat vai yhteiset rahat parisuhteessa?
Ollaan avoliitossa ja meillä on kaksi pientä lasta. Mies maksaa isomman osan perheemme kuluista, koska hänellä on isompi palkkakin, mikään rikas hän ei ole vaan keskituloinen. Itse olen vielä kotihoidon tuella, mutta sen käytän yhteisiin menoihin, en itseeni. En ole mitenkään miehen rahojen perässä, en ole niitä vaatinut enkä pyytänyt. Ei erityisemmin riidellä rahasta eikä törsäilläkään, itse elän hyvin vähällä eli en juuri itselleni osta mitään.
Meillä ei ole mitään tarkkaa sopimusta siitä että onko omat vai yhteiset rahat. Varmaan molempien mielestä mieluummin erilliset rahat vaikka maksetaan sen mukaan kummalla on rahaa. Tämä kaikki varmaan ihan ok. Se mikä on nyt minulle ongelma on, että vaikka mies siis ihan riidatta maksaa isompituloisena isomman osan niin hän usein ottaa oikein asiakseen paasata siitä että hänen rahat on hänen rahojaan ja hän yksin päättää mitä niillä tekee. Tilanteissa joissa en ole itse puhunut rahasta mitään, hän saattaa yhtäkkiä alkaa paasaamaan tällaista. Ja että jos haluaa jonkun isomman hankinnan tehdä niin hän yksin siitä päättää koska hänen rahat on hänen rahoja. Joo niin onkin mutta miksi paasata siitä noin? Osaako joku selittää mistä tällainen voi kertoa? Itseäni tuollainen omien rahojen korostaminen harmittaa, vaikka en hänen rahoja haluaisikaan. Siitä paasaamisesta vaan tulee kumma olo.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on omat rahat ollut aina. Ei ole tullut riitaa rahasta.
Ei meilläkään riitaa ole vaan tulee vain jotenkin kumma olo kun mies yllättäen alkaa paasaamaan miten hän yksin päättää rahoistaan ja mihin ne käyttää. Ap
Kuppi alkaa mennä nurin? Monettako vuotta olet kotona?
Mies on toisaalta kyllä sanonut että häntä ei kiinnosta kuskata pieniä päiväkotiin eli olen kotona siksikin jottei mies joutuisi sitä tekemään. Ap
Miten jaloa! Entä jos nyt vain menisit töihin ja mies huomaisi, että voi varsin hyvin viedä lapset aamulla hoitoon, siihen ei kuole.
Ap:n mies kuulostaa tyypiltä, joka ei tule koskaan viemään lapsia hoitoon. Se jää ap:n tehtäväksi, työnteon ja kodinhoidon lisäksi.
Tämä muistuttaa ketjua, missä lueteltiin miksi ei lapsia haluta. Yksi syistä oli se, että mies ei halua maksaa lapsista mitään ja yleensä kaatuu naisen niskaan maksaa lapsien vaatteet sun muut jutut pienemmästä palkasta...
Inhottavaa käytöstä mieheltä rehennellä tienatusta rahasta kun ei tietenkään hoida lapsia/ halua edes maksaa niistä... Mistä näitä helmiä löydätte :/
Yhteiset rahat ja omat rahat.
Nykyisin rahojen siirtäminen tililtä toiselle ei ole vaikeaa, eikä laskujen jakaminen eri tileille.
Silloin, kun meillä on ollut erisuuruiset tulot, vähemmän tienaava laittaa yhteiselle tilille vähemmän.
Nyt tienaamme yhtä paljon (yhtä vähän), ja laitamme molemmat saman tasasumman yhteiselle tilille, josta maksetaan asumiskustannukset, autojen kustannukset ja isommat hankinnat lapsille ja kotiin sekä muut yhteiset kulut ja laskut. Suurin osa menoista kuuluu tähän menoluokkaan.
Ruokakauppakulut, polttoainekulut ja pienet hankinnat maksetaan vuorotellen omista rahoista.
Joka päivä avaus rahoista ja parisuhteesta. No, tänäänkin vastaan kuten aina ennenkin:
- omat rahat
- yhteinen taloustili, jolta maksetaan asuminen, auto, ruoka (ja teidän tapauksessanne lasten kulut)
- molemmat tallettavat tilille kuukausittain saman summan
- kaikki muu on omaa rahaa
Kun hoitovapaat jaetaan puoliksi, niin tilanne on reilu molempien kannalta. Jos vain toinen jää yhteisellä sopimuksella kotiin, toinen kompensoi niiden kuukausien ajan isommalla osuudella yhteiselle tilille. Jos vain toinen jää kotiin tai on kotona pitemmän aikaa kuin toinen haluaa, hän maksaa puolet yhteisistä menoista kuten ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä muistuttaa ketjua, missä lueteltiin miksi ei lapsia haluta. Yksi syistä oli se, että mies ei halua maksaa lapsista mitään ja yleensä kaatuu naisen niskaan maksaa lapsien vaatteet sun muut jutut pienemmästä palkasta...
Inhottavaa käytöstä mieheltä rehennellä tienatusta rahasta kun ei tietenkään hoida lapsia/ halua edes maksaa niistä... Mistä näitä helmiä löydätte :/
Mistäkö löysin? Yhteisten tuttujen kautta aikoinaan tavattiin. Mistä minä olisin osannut ennen lapsia tietää että rahasta tulee lasten tultua tällainen numero? Kun ei olla koskaan riidelty rahasta. Juteltiin tietenkin etukäteen rahasta että kun on lasten kanssa kotona niin rahaa ei juuri tule jne ja ei silloin mies mitään siitä sanonut että olisi ongelma. Olen aina elänyt pihimmin enkä ole koskaan itseeni törsännyt. Ap
Vierailija kirjoitti:
Taas se sama provooja tehnyt aloituksen. Tutulla tyylillään.
Ja on hokannut aiheen, josta varmaan saa kommentteja.Lapsellinen ihminen, enkä tiedä onko tämä provooja mies vai nainen. Luultavasti kuitenkin nainen.
Provot ovat täynnä ilmaa ja höttöä.
Minä tunnistan myös ap:n. Hän tehtailee päivittäin tänne näitä avauksia ja niissä on aina sama keskustelun rytmi ja kirjoitusasu. Eilen luultavasti sama ihminen vietti koko päivän kirjoittelemalla palstalle "kotirouvana". Tänään hän käyttää tähän ketjuun tuntikausia, jos hänelle vastaillaan, eikä ymmärrä lainkaan, että se paljastaa ettei hän mitään vauvaa hoida vaan trollaa koneella ;-)
Kyllähän yhdessä kun ollaan niin kaikki eli myös rahat on yhteisiä. Kyllä tuo sinun tilanne nyt vaikuttaa siltä että mies alkaa olla aika valmis teidän suhteessa eli kannattaa jättää se sika ennenkuin itse lähtee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja on hokannut aiheen, josta varmaan saa kommentteja.Lapsellinen ihminen, enkä tiedä onko tämä provooja mies vai nainen. Luultavasti kuitenkin nainen.
Minä tunnistan myös ap:n. Hän tehtailee päivittäin tänne näitä avauksia ja niissä on aina sama keskustelun rytmi ja kirjoitusasu. Eilen luultavasti sama ihminen vietti koko päivän kirjoittelemalla palstalle "kotirouvana". Tänään hän käyttää tähän ketjuun tuntikausia, jos hänelle vastaillaan, eikä ymmärrä lainkaan, että se paljastaa ettei hän mitään vauvaa hoida vaan trollaa koneella ;-)
Nyt sinä kyllä erehdyt. Olen tehnyt tänne vauvalle kaksi kertaa aiemmin aloituksen, edellisen kerran viime kesänä. Ehkä on paljon ihmisiä jotka kirjoittaa samalla tyylillä. Tai joku toinen joka tekee paljon aloituksia ja sattumoisin kuulostan häneltä. Ap
Meillä on opiskeluajoista asti ollut prosenttijako. Köyhinä opiskelijoina 80 pros oli molempien tuloista yhteisiä ja 20 % omaan käyttöön. Kun siirryttiin työelämään ja ostettiin asunto, prosentit on 70 % yhteiseen ja 30 % omiin. Prosentuaalinen osuus on reilun tapa jakaa kun molempien euromääräiset palkat ja muut tulot on vaihdelleet.
Sekä että. Yhteinen taloustili ja molemmilla omat tilit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen rahat ovat naisen rahat ja miehen rahat ovat molempien rahat.
Ystäväpariskunta oli viikonloppuna kylässä ja oli mielenkiintoinen keskustelu autoista. Miehen auto oli perheen auto ja naisen auto oli naisen auto.
Meillä on kolme autoa. Alunperin oli miehen auto, josta tuli yhteinen auto eli kaikki sen kulut maksetaan nykyisin puoliksi. Sitten tuli tarve hankkia minulle auto, koska täällä maalla ei pärjää ilman. Minä maksoin sen ja tietysti kaikki sen kulut. Mies puolestaan halusi farmarin, jotta on enemmän kuljetustilaa, joten hän hankki sen ja maksaa tietysti kaikki sen kulut.
Tietysti silloin, jos yhdessä käytetään farkkua (esimerkiksi kesällä tehdään telttareissuja kun on paljon tavaraa mukana) niin silloin maksetaan bensat ja tarvittavat huollot ennen lähtöä puoliksi.
Kannattaa avata suunsa eikä valittaa ystäville, jos kokee jonkin asian epäreiluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä diagnoosi sinulla mahtaa olla? Luuletko, että tällä palstalla on vain muutama kirjoittaja?
Meillä on aina ollut taloustili ja omat tilit. Taloustililtä menee kaikki yhteinen. Laitamme sinne rahaa suhteessa tuloihin, myös hoitovapaalla ollessani.
Tällä hetkellä kumpikin laittaa 33% tuloistaan taloustilille. Omilla rahoilla voi tehdä mitä haluaa.
Vaatii toki vähän prosenttilaskuosaamista, kun tulot muuttuvat eli pitää osata laskea tulojen suhde.
Älkää samperissa suostuko siihen että maksatte pienistä tuista jotain lastenvaatteita, ruokia ja puhelinlaskuja samalla kun mies lyhentää velkaa ja kasvattaa omaisuuttaan maksamalla kiinteitä kuluja. Siihen stoppi samantien. Opin tämän kantapään kautta.
Kysyn vielä yhden asian. Välillä tulee olo että kuin mies petaisi eroa noilla hänen rahat on hänen rajoja puheillaan kun ne tulee niin minun mielestä yllättäen liittymättä varsinaisesti mihinkään. Olenko vainoharhainen kun tulee tuollainen olo? Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tosiaan se joka omiin juttuihinsa käyttää paljon vähemmän rahaa. En osta itselleni juuri koskaan mitään. Mies ostelee välillä itselleen. Ei hänkään törsäile mutta saattaa välillä tehdä itselleen joitain isojakin hankintoja, joihin menee sitten kerralla aika paljon rahaa. En ole asiasta hänelle valittanut, vaikka en ehkä niin pidä siitä että meillä on käytännössä eri elintaso. Toisaalta itsekin haluan olla pienten kanssa kotona, eli oman matalan elintason olen ihan hyväksynyt. Mutta tulee kumma olo niistä miehen "mun omat rahat on mun omia ja päätän niistä yksin" paasaamisista kun ne käytännössä liittyy sitten aina siihen että suunnittelee itselleen jotain isoja hankintoja. Ap
Voisit olla vähän rehellisempi miehellesi. Ensin mietit itse, mitä oikeasti haluat ja sitten sanot sen miehellesi. Tuo teidän tilanne on aika kestämätön ja tulee todennäköisesti aiheuttamaan katkeruutta. Joko ollaan yhdessä tai sitten ei. Nuo "molemmilla on omat rahat"-kuviot on teoriassa hyviä, mutta käytännössä ihmisillä on työttömyyttä, kotiäitiyttä, opiskelua ja sairasteluja. Tiedän, että palstan kontrollifriikit osaavat nämä kaikki etukäteen ennustaa ja varautua niihin, mutta tavalliselle ihmiselle ne saattavat tulla joskus yllätyksenä. Sellaisissa tilanteissa on hyvä, jos oma puoliso on se, johon voi luottaa. Teillä ei tuollaista näytä nyt olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tosiaan se joka omiin juttuihinsa käyttää paljon vähemmän rahaa. En osta itselleni juuri koskaan mitään. Mies ostelee välillä itselleen. Ei hänkään törsäile mutta saattaa välillä tehdä itselleen joitain isojakin hankintoja, joihin menee sitten kerralla aika paljon rahaa. En ole asiasta hänelle valittanut, vaikka en ehkä niin pidä siitä että meillä on käytännössä eri elintaso. Toisaalta itsekin haluan olla pienten kanssa kotona, eli oman matalan elintason olen ihan hyväksynyt. Mutta tulee kumma olo niistä miehen "mun omat rahat on mun omia ja päätän niistä yksin" paasaamisista kun ne käytännössä liittyy sitten aina siihen että suunnittelee itselleen jotain isoja hankintoja. Ap
Voisit olla vähän rehellisempi miehellesi. Ensin mietit itse, mitä oikeasti haluat ja sitten sanot sen miehellesi. Tuo teidän tilanne on aika kestämätön ja tulee todennäköisesti aiheuttamaan katkeruutta. Joko ollaan yhdessä tai sitten ei. Nuo "molemmilla on omat rahat"-kuviot on teoriassa hyviä, mutta käytännössä ihmisillä on työttömyyttä, kotiäitiyttä, opiskelua ja sairasteluja. Tiedän, että palstan kontrollifriikit osaavat nämä kaikki etukäteen ennustaa ja varautua niihin, mutta tavalliselle ihmiselle ne saattavat tulla joskus yllätyksenä. Sellaisissa tilanteissa on hyvä, jos oma puoliso on se, johon voi luottaa. Teillä ei tuollaista näytä nyt olevan.
En minä kai hänelle epärehellinen ole, minulle käy tämä matala elintaso nyt kun pienempi on vielä niin pieni. Enkä minä siitä suutu jos mies vaikka ostaa itselleen kalliin polkupyörän vaikka minulla ei ole pyörää eikä rahaa kalliiseen pyörään. Minua kuitenkin haittaa nuo paasaamiset siitä miten hän yksin päättää rahoistaan. Päättäköön vaan mutta miksi se pitää jotenkin hieroa minun silmille paasaamalla siitä :( . Ap
Omat rahat ja omat asunnot ja lasten kulut puoliksi. Näin meillä. Omien vanhempieni parisuhdetta katseltuani päätin että minulla tulee olemaan aina oma asunto ja omat rahat myös parisuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee omilla tuloilla toimeen, niin työttömyys ja sairaus ei muuta tilannetta. Vai kompensoiko joku yksinasuvalle sairausajan pienentyneitä tuloja? Ja kyllä, useimmille osuu kohdalle muutaman kerran elämässä, joten kannattaa huomioida.
Opiskelu ja lapset taas eivät ole yllätyksiä ja täysin sovittavissa miten ne rahoitetaan parisuhteessa.
Ehkä hänellä on huono omatunto omien rahojen käytöstä tms, ehkä hän on lukenut vauvaa… Tai voimaantunut jostain muusta keskustelusta.
Tai jollain tavalla itse tuntee että tarvitsee perusteluja jollekin isommalle hankinnalle josta tietää ettei muu perhe juuri hyödy. Asia voi helpottaa kun ap menee takaisin töihin ja tuloero vähän tasottuu.