Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä kukaan voi uskoa Jumalaan?

Vierailija
30.12.2014 |

Tieteellisen maailmankuvan omaavana en voi käsittää. Siis mikä se Jumala on? Joku parrakas setä, elämää luova äitihahmo vai luonnonvoima? Jos se on setä tai täti, niin mistä se on tullut? Miten? Jos se on luonnonvoima, mitä järkeä sitä on rukoilla? Silloinhan se on kuin maan vetovoima vai valo: tahdotonta energiaa joka paskat välittää siitä onko naapurin Kaapolla peräpukamat vai ei. Vielä käsittämättömämpää kuin usko korkeampaan voimaan on usko siihen, että juuri MINUN käsitykseni korkeammasta voimasta on oikea. Ja että jos joku ei usko siihen tietoiseen voimaan samalla tavoin kuin minä, niin sen pitää kuolla... ainakin mielessäni tuomitsen sen. Koska se ajattelee eri tavalla, se on uhka. Niin ja ne pyhät tekstit. Vaikkapa raamattu. Osa ihmisistä on valmis tappamaan toisia sen uskomuksen nimeen, että Raamattu on kirjaimellisesti totta. Vaikka raamatun tutkimus ihan siellä teologian laitoksella on 100% varma, että samat legendat joita raamatusta löytyy ovat olleet käytössä jo Mesopotamiasta lähtien. Vaikka nämä olivat monijumalaisia ja ihan helvetin kaukana kristinuskosta. Tarkoitukseni ei ole loukata tai haastaa ketään, muuta kuin dialogiin. Osaisiko joku selittää ihmiselle joka ei korkeampaan voimaan usko, vain luonnonlakeihin, että mikä on jumala ja miksi se tietty jumala on juuri oikea?

Kommentit (135)

Vierailija
61/135 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 09:09"]

VIIME VUONNA EROSI NETIN KAUTTA 80 000 IHMISTÄ JA VÄHINTÄÄN 20 000 KIRJEELLÄ TAI MAISTRAATISSA!

YLI 100 000 EROSI JÄLLEEN. KIRKKO ON TODELLA NOPEASTI _KUSESSA_ TALOUTENSA KANSSA JA PÄÄSEMME KOKONAAN TUOSTA HAITALLISESTA JA SAIRAASTA USKONNOSTA.

[/quote] Kuulostat itse sairaalta. Aika moni kuitenkin liittyi takas.

Vierailija
62/135 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä voi selittää, se pitää itse kokea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/135 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 21:12"]Ei sitä voi selittää, se pitää itse kokea.
[/quote]
Aina toi sama juttu. Kyllä sen varmaan sitten kokee, kun sairastaa skitsofreniaa

Vierailija
64/135 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 21:12"]

[/quote]No miten selittäisit sen kokemuksen?

Vierailija
65/135 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydän: älkää käykö sen ainoan rohkean uskovaisen ihmisen kimppuun joka on edes vaivautunut aloitukseeni vastaamaan. ap

Vierailija
66/135 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 21:12"]

[/quote]

Vähän niin kuin psykoosi tai skitsofrenia. 

Vierailija
67/135 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse uskon Jumalaan, en osaa olla uskomatta. Ihmettelen miten joku voi olla niin varma käsityksessään, ettei mitään jumalaa ole. Siis että asiat vain on, ja kaikelle on jokin järkevä tieteellinen selitys? Minulle tiede ei riitä selitykseksi. En näe elämässä mitään järkeä, jos Jumalaa ei ole. En tämän paremmin osaa selittää, miksi uskon. Ehkä sait ap kuitenkin jotenkin logiikastani kiinni. Uskon itsekin tieteeseen, mutta jotenkin tieteellistenkin selitysten takana on oltava jotain suurempaa ja ihmeellisempää. En pidä tiedettä ja uskoa toisiaan poissulkevina.

Vierailija
68/135 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
69/135 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Einstein uskoi Jumalaan. Itsekään en ole ateisti, en tosin kristittykään. Se fakta että maailma ylipäätään on olemassa on niin käsittämätön että annan tilaa ajatukselle että on olemassa jotain korkeampia voimia. Elämä on suuri mysteeri ja tuo mysteeri on vielä ratkaisematta.

Vierailija
70/135 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Jumalaa voi järjellä selittää. Eikä tarvitsekaan. Itse uskon että uskonnot pyrkivät jokainen omalla tavallaan selittämään pyhyttä, jumaluutta, Jumalaa. Kristinusko on meidän tapamme. Uskontoa, pyhyyttä ja Jumalaa on mahdotonta "kirjoittaa auki". Se pitää itse kokea - uskoa. Uskominen ei aina ole kiihkeää ja fundamentalistista, kuten ateistit uskomisen usein mielellään kuvaavat. Se voi olla myös rauhallista, herkkää, hiljaista ja nöyrää.

Vierailija
71/135 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihmettelen miten joku voi nykypäivänä olla uskomatta. Niin paljon on kuitenkin faktaa maailmassa että meitä ohjaa korkeammat voimat. Jumala ei välttämättä olle yksi ainoa olento vaan joukko sielultaan puhtaita henkisiä olentoja, joiksi meidänkin on tarkoitus tulla. Miettii pelkästään maapallon ja sen jokaisen eläväisen olemassaoloa ja sitä miten kaikki on kietoutunut jollain lailla yhteen, nii  se ei voi olla pelkkää sattumaa. Ilmakehä ja kaikki.

Vierailija
72/135 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 21:27"]

Einstein uskoi Jumalaan. Itsekään en ole ateisti, en tosin kristittykään. Se fakta että maailma ylipäätään on olemassa on niin käsittämätön että annan tilaa ajatukselle että on olemassa jotain korkeampia voimia. Elämä on suuri mysteeri ja tuo mysteeri on vielä ratkaisematta.

[/quote]

On uskovaisten keksimä huhu että Einstein olisi sanonut kuolinvuoteellansa uskovansa jumaliin. Wikipedia kertoo Einsteinin olleen täysissäjärjissään tätä mieltä uskonnoista:

Albert Einstein kuvailee uskontoa lapselliseksi taikauskoksi ja haukkuu Raamatun kokoelmaksi alkukantaisia legendoja. Einstein myös kieltää juutalaisten aseman valittuna kansana. Hän kirjoittaa: ”Heillä [juutalaisilla] ei ole mitään erityisominaisuuksia muihin ihmisiin nähden. Minulle juutalainen uskonto on kuten kaikki muutkin: lapsellisten taikauskojen ruumiillistuma.” "Minulle sana "jumala" ei ole muuta kuin inhimillisen heikkouden ilmaisu ja tuote. Raamattu on kokoelma kunniallisia mutta alkukantaisia legendoja, jotka ovat melko lapsellisia. Edes hienostuneet tulkinnat eivät voi tätä asiaa muuttaa" Einstein toteaa kirjeessään.[51]

Laaja tutkimus uskovaisten matalasta älykkyydestä

Yhdysvaltalaisia suurmiehiä:

Majakat ovat hyödyllisempiä kuin kirkot

- Benjamin Franklin

Tämä olisi kaikkein hienoin maa jos uskontoa ei olisi!

-John Adams, Yhdysvaltain toinen presidentti vuosina 1797–1801.

Kristinusko on perverssein ihmisen tuntema järjestelmä.

-Thomas Jefferson, Yhdysvaltain kolmas presidentti ja yksi Yhdysvaltain itsenäisyysjulistuksen allekirjoittajista.

Vierailija
73/135 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos uskontoja olisi vain yksi, niin sitten se kävisi järkeen. Nyt kun "on" monenlaista jumalolentoa, niin uskottavuus on tasoa joulupukki.

Vierailija
74/135 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 21:32"]

[/quote]

On uskovaisten keksimä huhu että Einstein olisi sanonut kuolinvuoteellansa uskovansa jumaliin. Wikipedia kertoo Einsteinin olleen täysissäjärjissään tätä mieltä uskonnoista:

Albert Einstein kuvailee uskontoa lapselliseksi taikauskoksi ja haukkuu Raamatun kokoelmaksi alkukantaisia legendoja. Einstein myös kieltää juutalaisten aseman valittuna kansana. Hän kirjoittaa: ”Heillä [juutalaisilla] ei ole mitään erityisominaisuuksia muihin ihmisiin nähden. Minulle juutalainen uskonto on kuten kaikki muutkin: lapsellisten taikauskojen ruumiillistuma.” "Minulle sana "jumala" ei ole muuta kuin inhimillisen heikkouden ilmaisu ja tuote. Raamattu on kokoelma kunniallisia mutta alkukantaisia legendoja, jotka ovat melko lapsellisia. Edes hienostuneet tulkinnat eivät voi tätä asiaa muuttaa" Einstein toteaa kirjeessään.[51]

Laaja tutkimus uskovaisten matalasta älykkyydestä

Yhdysvaltalaisia suurmiehiä:

Majakat ovat hyödyllisempiä kuin kirkot

- Benjamin Franklin

Tämä olisi kaikkein hienoin maa jos uskontoa ei olisi!

-John Adams, Yhdysvaltain toinen presidentti vuosina 1797–1801.

Kristinusko on perverssein ihmisen tuntema järjestelmä.

-Thomas Jefferson, Yhdysvaltain kolmas presidentti ja yksi Yhdysvaltain itsenäisyysjulistuksen allekirjoittajista.

[/quote]

Hohhoijaa mitä roskaa. Einstein ei pitänyt ajatuksesta että jumala olisi persoonallinen olento. Einstein oli panteisti.

Vierailija
75/135 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 21:25"]

Itse uskon Jumalaan, en osaa olla uskomatta. Ihmettelen miten joku voi olla niin varma käsityksessään, ettei mitään jumalaa ole. Siis että asiat vain on, ja kaikelle on jokin järkevä tieteellinen selitys? Minulle tiede ei riitä selitykseksi. En näe elämässä mitään järkeä, jos Jumalaa ei ole. En tämän paremmin osaa selittää, miksi uskon. Ehkä sait ap kuitenkin jotenkin logiikastani kiinni. Uskon itsekin tieteeseen, mutta jotenkin tieteellistenkin selitysten takana on oltava jotain suurempaa ja ihmeellisempää. En pidä tiedettä ja uskoa toisiaan poissulkevina.

[/quote]

Moderni tiede ei riitä sulle selitykseksi, mutta pronssiaikaisten pappojen kirjoittama raamattu riittää?

Vierailija
76/135 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 21:37"]

Jos uskontoja olisi vain yksi, niin sitten se kävisi järkeen. Nyt kun "on" monenlaista jumalolentoa, niin uskottavuus on tasoa joulupukki.

[/quote]

Mitä jos uskontoja pohjimmiltaan on vain yksi? Entä jos eri uskonnot ovat alkeellisia pyrkimyksiä siihen yhteen ainoaan oikeaan pyhyyteen ja totuuteen? Ei ole mitään syytä olettaa ihmiskunta olisi nyt valmis ja viisaimmiillaan - ehkä meillä on vielä valtava matka kuljettavana ennen kuin ihmiskunta aidosti oppii tuntemaan totuutta.

Vierailija
77/135 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 21:41"]

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 21:25"]

[/quote]

Moderni tiede ei riitä sulle selitykseksi, mutta pronssiaikaisten pappojen kirjoittama raamattu riittää?

[/quote]

En ole kristitty, mutta moderni tiedekin on umpikujassa. Sen mukaan maailma on syntynyt tyhjästä.

Vierailija
78/135 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 21:31"]

Ei Jumalaa voi järjellä selittää. Eikä tarvitsekaan. Itse uskon että uskonnot pyrkivät jokainen omalla tavallaan selittämään pyhyttä, jumaluutta, Jumalaa. Kristinusko on meidän tapamme. Uskontoa, pyhyyttä ja Jumalaa on mahdotonta "kirjoittaa auki". Se pitää itse kokea - uskoa. Uskominen ei aina ole kiihkeää ja fundamentalistista, kuten ateistit uskomisen usein mielellään kuvaavat. Se voi olla myös rauhallista, herkkää, hiljaista ja nöyrää.

[/quote]

Kunpa suurin osa uskovaisista olisikin hiljaisia herkkiä ja nöyriä, minulla ei ole mitään sellaisia ihmisiä vastaan. Mutta jotain homofobisia Päivi Räsäsiä en voi sietää.

Vierailija
79/135 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse uskon Jumalaan konkreettisen tarkan rukousvastauksen takia.

Vierailija
80/135 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnollinen kokemus tieteen silmin: http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/uskonnollinen_kokemus_tunneaivojemme_luomus_

[/quote]

Mielnkiintoista! :) Juttu ei tietenkään todista ettei Jumalaa tai jumalia olisi tai että uskonnolliset kokemukset olisivat harhaa ja kuvitelmaa - se tosiaan kertoo vain sen mitä aivoissa tapahtuu kun ihminen kokee tietynlaisen uskonnollisen kokemuksen.

Olisi hurjan ylimielistä uskoa että se todellisuus jonka me nyt koemme, olisi jotain muuta kuin aivojemme luoma "harha". Miljardin vuoden päästä jollain elollisella olennolla saattaa olla vielä paljon meidän aivojamme kehittyneemmät aivot. Silloin ehkä tutkitaan ja pohditaan miten tässä meidän ajassamme eläneet alkeelliset ihmiset ovat ovat maailmaa kokeneet ja meidän epäloogista toimintaamme selitetään alkeellisella aivorakenteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi