Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä verenpainetasolla hyvä alkaa syömään lääkkeitä 46 vuotiaana?

Vierailija
01.12.2023 |

Hei, itse olen ollut seurannassa. Kotimittauksessa ollut tasolla  ylä 130-140 /  ala 83-94   eli lievästi koholla. Lääkäri ehdottaa lääkityksen aloittamista.  Olen kovasti kestävyysurheilua harrastava, juoksu , hiihto, uinti.  Ei ylipainoa tms. pahasti ruokavaliokaan pielessä, mutta sukurasitusta kyllä on. 46 ikää, onko aika aloittaa lääke vai jotain muuta vielä? Miten muilla alkanut lääkitys? Onko haittavaiktuksia? Parempi vaan aloittaa?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika aloittaa verenpainelääkitys. Koska sukurasitus.

Vierailija
2/14 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai noilla paineilla vielä lääkityksiä tarvitse?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile vähentää suolaa ruokavaliossasi tai korvaa mineraalisuolalla.

Vierailija
4/14 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä yläpaine normaali 115-120 yleensä,  alapaine 85-90 yleensä.  Mutta kun ei ole sukurasite niin vielä kuulemma ei tarvitse lääkitystä. Varsinkin kun sitten se laskee yläpainetta ja sitä ei tarvitsisi laskea.. liikunta vaan lisää minulla, niin saa alapaine kyytiä. 

Vierailija
5/14 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samanikäinen, paineet olleet koholla 25-vuotiaasta, kotona alapaine 90-100, yläpaine 120-130.

Isällä ja isänäidillä verenpainetauti.

Kaikki lääkärit sanovat, ettei näillä paineilla mitään verenpainelääkityksiä aloiteta.

Vierailija
6/14 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät lukemat. Et tarvitse lääkkeitä. Aavistuksen saa tietysti olla alempana, mutta ihan jees.

Vierailija
7/14 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on sukurasite, niin lääkkeet kannattaa aloittaa silloin kun lääkäri niin suosittelee.

Vierailija
8/14 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä sen määrittää lääkäri koska riippuen sairaushistoriastasi se voi olla eri taso eri ihmisillä, esim tietyt perussairaudet niin lääkitystä aloitetaan herkemmin kuin muuten perusterveellä.

Vierailija
9/14 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse toivoisin, että olisin kymmenen vuotta sitten aloittanut jo lääkityksen lievästi koholla olevista lukemista. En aloittanut, ja kymmenen vuotta myöhemmin oli sitten paineet hälyttävästi koholla (tosin johtui pääosin stressistä, ylirasituksesta ja long covidista). Vuoden verran olin tosi rajulla lääkityksellä, mutta vähitellen olen päässyt sitä purkamaan. 

Vierailija
10/14 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pitkän linjan sairaanhoitajatätini (yli 90 v) sanoi, että kannattaa aloittaa ajoissa verenpainelääkitys, niin elää pitkään.

Vierailija
11/14 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoituksena varmaan estää sepelvaltimotautia, on nimittäin suuri tappaja. Aloittaisin lääkityksen jos lääkäri suosittelee.

Vierailija
12/14 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai noilla paineilla vielä lääkityksiä tarvitse?

Jos on oikein mitattu ja pomppailee alapaine 94, niin tarttee.

Vierailija
13/14 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse toivoisin, että olisin kymmenen vuotta sitten aloittanut jo lääkityksen lievästi koholla olevista lukemista. En aloittanut, ja kymmenen vuotta myöhemmin oli sitten paineet hälyttävästi koholla (tosin johtui pääosin stressistä, ylirasituksesta ja long covidista). Vuoden verran olin tosi rajulla lääkityksellä, mutta vähitellen olen päässyt sitä purkamaan. 

Ja jatkan vielä haittavaikutuksista, että kun jouduin syömään paljon lääkkeitä, niillä oli sivuvaikutuksia. Mutta kun olen päässyt vähentämään määrää, sivuvaikutukset ovat kadonneet. Lievästi kohonneeseen verenpaineeseen löytyy varmasti lääke, josta ei ole haittavaikutuksia, ja se voi olla jo ensimmäinen valmiste, jota kokeilet.

Vierailija
14/14 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan sitten parempi alkaa vaan syömään. Osaatteko sanoa, voiko lääkitystä sitten lopettaa vai onko se lopun ikää? Minulla ei ole tosiaan ylipainoa tai oikeastaan mitään , mikä erityisesti nostaisi verenpainetta. Nuoresta pitäen olen ollut hieman jännittäjä tyyppi ja aina yläpaineet olleet korkealla. Nyt kuitenkin hieman noussut myös alapainekin. Lääkärissä oli mitatteassa tosiaan paljon korkeammat , mitä tuossa ylhäällä esitin , nuo oli kotimittauksen tuloksia.

Toivottavasti verenpainelääke ei sitten muuten vaikuta oloon, sillä itelle tärkeintä on kestävyysurheilu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi