Miten ihmeessä kukaan voi uskoa Jumalaan?
Tieteellisen maailmankuvan omaavana en voi käsittää. Siis mikä se Jumala on? Joku parrakas setä, elämää luova äitihahmo vai luonnonvoima? Jos se on setä tai täti, niin mistä se on tullut? Miten? Jos se on luonnonvoima, mitä järkeä sitä on rukoilla? Silloinhan se on kuin maan vetovoima vai valo: tahdotonta energiaa joka paskat välittää siitä onko naapurin Kaapolla peräpukamat vai ei. Vielä käsittämättömämpää kuin usko korkeampaan voimaan on usko siihen, että juuri MINUN käsitykseni korkeammasta voimasta on oikea. Ja että jos joku ei usko siihen tietoiseen voimaan samalla tavoin kuin minä, niin sen pitää kuolla... ainakin mielessäni tuomitsen sen. Koska se ajattelee eri tavalla, se on uhka. Niin ja ne pyhät tekstit. Vaikkapa raamattu. Osa ihmisistä on valmis tappamaan toisia sen uskomuksen nimeen, että Raamattu on kirjaimellisesti totta. Vaikka raamatun tutkimus ihan siellä teologian laitoksella on 100% varma, että samat legendat joita raamatusta löytyy ovat olleet käytössä jo Mesopotamiasta lähtien. Vaikka nämä olivat monijumalaisia ja ihan helvetin kaukana kristinuskosta. Tarkoitukseni ei ole loukata tai haastaa ketään, muuta kuin dialogiin. Osaisiko joku selittää ihmiselle joka ei korkeampaan voimaan usko, vain luonnonlakeihin, että mikä on jumala ja miksi se tietty jumala on juuri oikea?
Kommentit (135)
Itse uskon Raamattuun mutta myös tieteeseen. En varsinaiseen makroevoluutioon mutta muuten tieteeseen kyllä. Mielestäni elämä olisi tosi turhaa ilman Jumalaa, vaikka mulla onkin elämässä kaikki tosi hyvin ja paljon asioita mistä nautin. Sitten aina vedotaan tuohon "kun on niin monta uskontoa".. mutta esim. Kristinusko, juutalaisuus ja islam on kaikki samaa alkuperää. Kristittyjen raamatussa on sama vanha testamentti mikä juutalaisilla, ja islamin usko on syntynyt abrahamin pojan, ismaelin jälkeläisistä. Tavallaan näillä kaikilla on alunperin sama Jumala, juutalaisilla ja kristityillä edelleen sama. Sitten on nää itämaiset luonnonuskonnot missä ei sillai yksi ja tietty Jumala mitenkään niin paljon korostu.. ja kyllä se Jumala mihin mä uskon on rakkauden Jumala eikä todellakaan halua et uskon takia tapetaan ketään. Se mitä "uskovaiset" tekee uskontonsa varjolla on sitten jo ihan toinen juttu..:/ itse oon elämässäni saanu kokea sellasia ihmeitä mitä sä et pysty tieteellä selittämään. Oon esim. nähny ihmeparantumisia (mun miehellä oli välilevymassan siirtymä joka liuku takas paikalleen kun hänen puolesta rukoiltiin ja hän tunsi sen itse), Jumala on puhunu mulle monista jutuista etukäteen esim. unessa ym.. mulla on rauha sydämessä koska on usko enkä koe tarvetta minkäänlaiseen kiihkoiluun..:) toivon sulle kaikkea hyvää ja että löydät vastauksen kysymyksiin kun sua selvästi jotenkin ahdistaa :)
Ps. Mun isä on luonnontieteilijä ja oon saanu siltä tosi paljon tietoa raamatun ja tieteen yhteensopivuudesta.. toivottavasti säkin löydät jonkun uskovan tiedemiehen jonka kans voit jutella. Niitä on kuitenkin aika paljon, yllättyisit jos tietäisit!
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 22:46"]
Minä en usko, vaan tiedän Jumalan olevan olemassa 100% varmuudella. Jumala vastaa rukouksiini jatkuvasti, ja myös Jeesus on ilmestynyt minulle useasti ja kertonut minulle taivaasta, johon tiedän pääseväni sitten kun olen kuollut. Kyllä tekin löydätte Jumalan, jos vaan rukoilette tarpeeksi antaumuksella.
[/quote]Usko pois, ei ole mahdollista. Vaikka symppaankin kyllä sitä mitä Jeesus hahmona edustaa. Näen Jeesuksen tärkeänä länsimaisena kulttuurituotteena joka on tavallaan kollektiivinen omatunto. Hyvä, anteeksiantava, hyväksyvä, pienen ihmisen puolella hyväksikäyttäviä rakennelmia vastaan. Kuin Julian Assange. ;) ap
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 22:36"]
Raamattu on Jumalan sanaa.
[/quote]
Jumala on ihmisen sanaa.
Minä en usko, vaan tiedän Jumalan olevan olemassa 100% varmuudella. Jumala vastaa rukouksiini jatkuvasti, ja myös Jeesus on ilmestynyt minulle useasti ja kertonut minulle taivaasta, johon tiedän pääseväni sitten kun olen kuollut. Kyllä tekin löydätte Jumalan, jos vaan rukoilette tarpeeksi antaumuksella.
[/quote]
Lääkkeet!
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 23:00"]
Raamattu on joka tapauksessa satukirja!
[/quote]
Mä luen lapsilleni iltasaduksi Lasten Raamattua - se on heistä jännittävä ja kiva kirja. :) Tarinoiden pohjalta mietitään usein syntyjä syviä ja jutellaan Jumalasta.
Tarinat tuskin ovat säilyneet aivan muuttumattomina meidän päiviimme asti, mutta tarkan faktan listaaminen ei olekaan se olennaisin juttu.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 23:01"]
Itse uskon Raamattuun mutta myös tieteeseen. En varsinaiseen makroevoluutioon mutta muuten tieteeseen kyllä. Mielestäni elämä olisi tosi turhaa ilman Jumalaa, vaikka mulla onkin elämässä kaikki tosi hyvin ja paljon asioita mistä nautin. Sitten aina vedotaan tuohon "kun on niin monta uskontoa".. mutta esim. Kristinusko, juutalaisuus ja islam on kaikki samaa alkuperää. Kristittyjen raamatussa on sama vanha testamentti mikä juutalaisilla, ja islamin usko on syntynyt abrahamin pojan, ismaelin jälkeläisistä. Tavallaan näillä kaikilla on alunperin sama Jumala, juutalaisilla ja kristityillä edelleen sama. Sitten on nää itämaiset luonnonuskonnot missä ei sillai yksi ja tietty Jumala mitenkään niin paljon korostu.. ja kyllä se Jumala mihin mä uskon on rakkauden Jumala eikä todellakaan halua et uskon takia tapetaan ketään. Se mitä "uskovaiset" tekee uskontonsa varjolla on sitten jo ihan toinen juttu..:/ itse oon elämässäni saanu kokea sellasia ihmeitä mitä sä et pysty tieteellä selittämään. Oon esim. nähny ihmeparantumisia (mun miehellä oli välilevymassan siirtymä joka liuku takas paikalleen kun hänen puolesta rukoiltiin ja hän tunsi sen itse), Jumala on puhunu mulle monista jutuista etukäteen esim. unessa ym.. mulla on rauha sydämessä koska on usko enkä koe tarvetta minkäänlaiseen kiihkoiluun..:) toivon sulle kaikkea hyvää ja että löydät vastauksen kysymyksiin kun sua selvästi jotenkin ahdistaa :) Ps. Mun isä on luonnontieteilijä ja oon saanu siltä tosi paljon tietoa raamatun ja tieteen yhteensopivuudesta.. toivottavasti säkin löydät jonkun uskovan tiedemiehen jonka kans voit jutella. Niitä on kuitenkin aika paljon, yllättyisit jos tietäisit!
[/quote]Kiitos vastauksesta! Olisi tosiaan mielenkiintoista keskustella uskovan tieteentekijän kanssa. ap
[/quote]
Tässä keskustelussa on mukana joku, joka saa itselleen tyydytystä uskovaisten pilkkaamisella (alapeukuttaa ja ivaa kaikkia itselleen epämieluisia vastauksia). Kiitos niille, jotka ovat osallistuneet keskusteluun aidosti ja avoimesti.
Moni kristitty uskoo sekä Raamattuun että evoluutioon. Tällöin luomiskertomus käsitetään allegoriana jossa kerrotaan alkuräjähdyksestä, maapallon muovautumisesta ja evoluutiosta Jumalan tapana luoda maailma, eliöstö ja ihminen.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 23:23"]
Moni kristitty uskoo sekä Raamattuun että evoluutioon. Tällöin luomiskertomus käsitetään allegoriana jossa kerrotaan alkuräjähdyksestä, maapallon muovautumisesta ja evoluutiosta Jumalan tapana luoda maailma, eliöstö ja ihminen.
[/quote]
Älä puhu paskaa. Suurinosa kristityistä uskoo aatamiin ja eevan eikä evoluutioihin. Omia luulojasi.
Jos määrittelet Jumalan ihmishahmoksi, niin en minä sellaiseen usko.
Minulle on suotu hetki, jolloin kaikki oli selvää, vain väläyksen verran. Kaikki ikäänkuin asettui paikoilleen, ehkä se oli se niinkutsuttu valaistuminen.
Se, mitä minä nimitän Jumalaksi, on suurempi mihin ihmisymmärrys riittää, sen takia sitä kaiken tajuamista ja näkemistä ei kestänyt kuin tovin, aivot eivät olisi kestäneet enempää.
Jos yritän laittaa sanoiksi omaa Jumalaani, niin se on fysiikka+todennäköisyyslaskenta+materia, olkoon sen olomuoto mikä tahansa. Ihmiselle jää vapaa tahto ja vastuu omasta osuudestaan tähän kaikkeen.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 09:31"]
Jos määrittelet Jumalan ihmishahmoksi, niin en minä sellaiseen usko.
Minulle on suotu hetki, jolloin kaikki oli selvää, vain väläyksen verran. Kaikki ikäänkuin asettui paikoilleen, ehkä se oli se niinkutsuttu valaistuminen.
Se, mitä minä nimitän Jumalaksi, on suurempi mihin ihmisymmärrys riittää, sen takia sitä kaiken tajuamista ja näkemistä ei kestänyt kuin tovin, aivot eivät olisi kestäneet enempää.
Jos yritän laittaa sanoiksi omaa Jumalaani, niin se on fysiikka+todennäköisyyslaskenta+materia, olkoon sen olomuoto mikä tahansa. Ihmiselle jää vapaa tahto ja vastuu omasta osuudestaan tähän kaikkeen.
[/quote]
Jätitkö taas pillerin kielen päälle ja sylkäisit pois, kun hoitajan silmä vältti?
Minä uskon, mutta en mihinkään sellaiseen mihin useimmat uskovaiset uskovat, eli johonkin persoonalliseen olentoon "tuolla jossain", erillään minusta ja luomakunnasta. Minä uskon Jumalaan joka on niin minun kuin kaiken muunkin olemassaolevan sisin olemus. Siitähän Jeesuskin puhui, että Jumalan valtakunta on sisäisesti meissä, eikä jossain tuolla "ylhäällä". Uskovaiset kuitenkin silti useimmiten etsivät ulkoapäin, rukoilevat jotain ulkoista olentoa, sen sijaan että kääntyisivät sisäänsä mistä Raamatun mukaan löytyy todennäköisemmin.
Miksi sitten uskon näin? Olen kokenut, tai pikemminkin koen, jatkuvasti tämän asian. Koen, että minulla on kosketus sisälläni olevaan Valtakuntaan, Henkeen, joka on se sama Henki joka on kaikessa muussakin ja joka pohjimmiltaan ON kaikki. Tämän kokemuksen aloin saada voimakkaan masennusjakson aikana oman minuuteni jotenkin tuhouduttua täysin, niin etten pystynyt edes ajattelemaan enkä tuntemaan mitään. Siitä masennuksen pakottamasta hiljaisuudesta sitten nousi kokemus konkreettisesti läsnä olevasta Pyhästä, ja se kokemus on jäänyt nytkin, vaikka olen jo toipunut masennuksesta ja pystyn taas myös ajattelemaan ja toimimaan. Mutta Jumalaa ei löydy ajattelun tasolta (muutenhan se olisi vain ajattelijan luomus), joten jos uskoa janoaa, ei pidä yrittää pohtimalla löytää, vaan mennä ajatusten "taakse".
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 09:06"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 23:23"]
[/quote]
Älä puhu paskaa. Suurinosa kristityistä uskoo aatamiin ja eevan eikä evoluutioihin. Omia luulojasi.
[/quote]
Ei pidä todellakaan paikkaansa. Suurin osa kristityistä ei ole mitään fundamentalisteja muutenkaan, ne ovat vain pieni joukko. Fundamentalistit toki voivat sanoa ettei me ei-fundikset kristittyjä olla ollenkaan, mutta eipä heille kukaan ole sitä päätäntävaltaa antanut, että tuomita kuka on kristitty ja kuka ei. Minä, ja monet monet tuttuni pitävät itseään kristittynä (ev-lut) ja uskovat evoluutioon.
Luomiskertomuksen näen enemmän symbolisena tarinana joka ei kerro fyysisen maailman luomisesta vaan ihmisen hengellisen tilan muutoksesta jumalayhteyden ja autuuden tilasta (Paratiisi) langenneeseen tilaan jossa ihminen on erossa Jumalasta ja maailman voimien armoilla.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 20:17"]
Mutta minulta on mennyt ohi se, että millä tavalla Jeesus on Jumalan poika, kun se on Marian ja Joosepin poika?;D saatan olla erittäin idiootti mutta silti häiritsee.
[/quote]
...ja mitä yleensä tarkoittaa olla jonkun poika, kun puhe on Jumalasta, jonka Raamattu sanoo olevan Henki? Itse uskon, ettei tässä poikuuden merkitys ole sama kuin ihmisten lisääntymisessä, se että Jumala olisi antanut puolet geeneistä Jeesukselle. Tämän kertoo jo sekin, että Jeesus sanoo omiensa olevan samaa veljesjoukkoa hänen kanssaan, Jumalan lapsia kaikki tyynni, vaikka emme me muut uskovaiset olla neitseestä synnytty ja lihan puolesta isämme on kyllä ihan varmasti ihan ihminen.
Raamattu on joka tapauksessa satukirja!