Miten ihmeessä kukaan voi uskoa Jumalaan?
Tieteellisen maailmankuvan omaavana en voi käsittää. Siis mikä se Jumala on? Joku parrakas setä, elämää luova äitihahmo vai luonnonvoima? Jos se on setä tai täti, niin mistä se on tullut? Miten? Jos se on luonnonvoima, mitä järkeä sitä on rukoilla? Silloinhan se on kuin maan vetovoima vai valo: tahdotonta energiaa joka paskat välittää siitä onko naapurin Kaapolla peräpukamat vai ei. Vielä käsittämättömämpää kuin usko korkeampaan voimaan on usko siihen, että juuri MINUN käsitykseni korkeammasta voimasta on oikea. Ja että jos joku ei usko siihen tietoiseen voimaan samalla tavoin kuin minä, niin sen pitää kuolla... ainakin mielessäni tuomitsen sen. Koska se ajattelee eri tavalla, se on uhka. Niin ja ne pyhät tekstit. Vaikkapa raamattu. Osa ihmisistä on valmis tappamaan toisia sen uskomuksen nimeen, että Raamattu on kirjaimellisesti totta. Vaikka raamatun tutkimus ihan siellä teologian laitoksella on 100% varma, että samat legendat joita raamatusta löytyy ovat olleet käytössä jo Mesopotamiasta lähtien. Vaikka nämä olivat monijumalaisia ja ihan helvetin kaukana kristinuskosta. Tarkoitukseni ei ole loukata tai haastaa ketään, muuta kuin dialogiin. Osaisiko joku selittää ihmiselle joka ei korkeampaan voimaan usko, vain luonnonlakeihin, että mikä on jumala ja miksi se tietty jumala on juuri oikea?
Kommentit (135)
Jumala on henki ei mikään parrakas mies joku kuten joulupukki. Emme voi nähdä häntä mutta hänen tekonsa kyllä.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 14:13"]126: Kiitos kun jaksoit näkemyksesi meille kertoa. Näen tuossa heti yhden selvän eron minun (ateisti) ja sinun (hengellinen) ajattelun välillä. En koskaan voisi kuvitellakaan, että elämästä voisi kysyä kysymyksen "miksi". En näe että elämällä on mitään tarkoitusta. Se vain on. Se on sitten eri asia minkä merkityksen kukin sille omalle elämälleen antaa. Olemassaolon tarkoituksen voi siis kukin päättää ja toteuttaa ihan itse. Ap
[/quote]
Itse pitää ja saakin päättää. Minä uskon että meillä on valinnanvapaus. Voit päättää asioita eikä Jumala vaadi meiltä mitään. Mutta jos elämällä ei ole mitään tarkoitusta niin ei millään ole mitään väliä. ?
Uskovaiset ovat mieleltään sairaita, pitäisi viedä samantien suljetulle osastolle. Eihän kukaan aikuinen ihminen voi enää nykypäivänä uskoa kaikenmaailman jumaloihin ja keijuihin, ja ties mihin! Johonkin mielikuvitusolentoon eli "luojaan" uskominen kertoo vain tämän keskiajalle jääneen henkilön takapajuisesta ajatusmaailmasta tai pelkuruudesta kohdata tosielämää ja sen faktoja. Uskovaisethan ovat lisäksi tyypillisesti matalasti koulutettuja, tai muuten vain mieleltään heikkoja, herkkäuskoisia täysin vietävissä olevia lampaita.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 16:54"]
Uskovaiset ovat mieleltään sairaita, pitäisi viedä samantien suljetulle osastolle. Eihän kukaan aikuinen ihminen voi enää nykypäivänä uskoa kaikenmaailman jumaloihin ja keijuihin, ja ties mihin! Johonkin mielikuvitusolentoon eli "luojaan" uskominen kertoo vain tämän keskiajalle jääneen henkilön takapajuisesta ajatusmaailmasta tai pelkuruudesta kohdata tosielämää ja sen faktoja. Uskovaisethan ovat lisäksi tyypillisesti matalasti koulutettuja, tai muuten vain mieleltään heikkoja, herkkäuskoisia täysin vietävissä olevia lampaita.
[/quote]
Mutta voi myös uskoa jumalaan nii ei tarvitse uskoa keijuihin ja mielikuvitusolentoihin kuten sä...
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 17:12"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 16:54"]
[/quote]
Mutta voi myös uskoa jumalaan nii ei tarvitse uskoa keijuihin ja mielikuvitusolentoihin kuten sä...
[/quote]Tämähän kertoo kaiken uskovaisten älykkyydestä. Etkö ymmärrä että Jumala on mielikuvitusolento? Vähän niinkuin muumipeikko.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 15:13"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 14:48"]
Jumala on henki ei mikään parrakas mies joku kuten joulupukki. Emme voi nähdä häntä mutta hänen tekonsa kyllä.
[/quote]
Ja mistä helvetistä sinä sen tiedät? Raamattu ei kelpaa todisteeksi.
[/quote]
Maailmankaikkeuden olemassaolo on todiste Jumalan olemassaolosta. Jos ei olisi Jumalaa, ei yksinkertaisesti voisi olla mitään, sillä mikään ei voi syntyä tyhjästä.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 14:48"]
[/quote]
Ja mistä helvetistä sinä sen tiedät? Raamattu ei kelpaa todisteeksi.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 14:56"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 14:13"]126: Kiitos kun jaksoit näkemyksesi meille kertoa. Näen tuossa heti yhden selvän eron minun (ateisti) ja sinun (hengellinen) ajattelun välillä. En koskaan voisi kuvitellakaan, että elämästä voisi kysyä kysymyksen "miksi". En näe että elämällä on mitään tarkoitusta. Se vain on. Se on sitten eri asia minkä merkityksen kukin sille omalle elämälleen antaa. Olemassaolon tarkoituksen voi siis kukin päättää ja toteuttaa ihan itse. Ap
[/quote]
Itse pitää ja saakin päättää. Minä uskon että meillä on valinnanvapaus. Voit päättää asioita eikä Jumala vaadi meiltä mitään. Mutta jos elämällä ei ole mitään tarkoitusta niin ei millään ole mitään väliä. ?
[/quote]Näen että kaikella on väliä. Ja juuri tämä sattumanvaraisuus on suurin ja paras syy luoda itse hyvää ympäröivään kaaokseen. Se valmiiksi luotu tarkoitus elämälle kuulostaa vieraalta koska se vaatisi jonkin suuren suunnitelman.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 22:53"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 21:53"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 21:44"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 21:31"]
Ei Jumalaa voi järjellä selittää. Eikä tarvitsekaan. Itse uskon että uskonnot pyrkivät jokainen omalla tavallaan selittämään pyhyttä, jumaluutta, Jumalaa. Kristinusko on meidän tapamme. Uskontoa, pyhyyttä ja Jumalaa on mahdotonta "kirjoittaa auki". Se pitää itse kokea - uskoa. Uskominen ei aina ole kiihkeää ja fundamentalistista, kuten ateistit uskomisen usein mielellään kuvaavat. Se voi olla myös rauhallista, herkkää, hiljaista ja nöyrää.
[/quote]
Kunpa suurin osa uskovaisista olisikin hiljaisia herkkiä ja nöyriä, minulla ei ole mitään sellaisia ihmisiä vastaan. Mutta jotain homofobisia Päivi Räsäsiä en voi sietää.
[/quote]
Niin, uskonto itsessään ei tee ihmisestä hyvää. Uskovaiset ihmiset ovat ihan yhtä inhimillisiä, persoonallisia ja virheellisiä kuin muutkin. Uskonnottomia ihmisiä on myös moneen junaan.
[/quote]
Kyllä uskontokin voi saada hyvät ihmiset tekemään pahoja asioita, mitä ilman uskontoa eivät olisi ikinä tehneet.
[/quote]
Vankilat ovat täynnä ateisteja. Kuului virallisesti kirkkoon tai ei, ei määritä onko uskovainen vai ei.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 23:36"]
Tämä raamatunlauseita viskelevä näyttää olevan juurikin niitä jotka eivät anna arvoa toisten tavoille usko tai olla uskomatta ja hyväksy erilaisuutta. Sinun tulkintasi ei ole sen oikeampi kuin eri uskontosuunnan kristityn tai minun, ateistin. Sinulla, minulla eikä kellään ole lopullista oikeaa totuutta. Kun sen muistaa pystyy läheisiään myös kohtelemaan kunnioittaen.
[/quote]
Sinähän näitä uskontoaiheita aloittelet. Sinua vaivaa kristittyjen usko.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 09:09"]
VIIME VUONNA EROSI NETIN KAUTTA 80 000 IHMISTÄ JA VÄHINTÄÄN 20 000 KIRJEELLÄ TAI MAISTRAATISSA!
YLI 100 000 EROSI JÄLLEEN. KIRKKO ON TODELLA NOPEASTI _KUSESSA_ TALOUTENSA KANSSA JA PÄÄSEMME KOKONAAN TUOSTA HAITALLISESTA JA SAIRAASTA USKONNOSTA.
[/quote]
Pötyä. Evankelisluterilainen kirkko on antanut homo lausunnoilleen monille mahdollisuuden liittyä oikeaan kristilliseen kirkkoon. Itsekin erosin kirkosta jo vuosia sitten ja olen helluntaiseurakunnan jäsen.
Ateistien eroa kirkosta palvelu meni ojasta allikkoon.
Hellarit ne vasta vihoviimeisiä mielenterveyspotilaita ovat. Valitettavasti vain hellarien kakarat ovat usein vähän jälkeenjääneitä.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 21:37"]
Jos uskontoja olisi vain yksi, niin sitten se kävisi järkeen. Nyt kun "on" monenlaista jumalolentoa, niin uskottavuus on tasoa joulupukki.
[/quote]
Nii mutta on vain yksi oikea uskonto ja se on lestadiolaisuus, muut on vääräuskoisia eikä pääse taivaaseen, vain lestadiolaiset pääsee taivaaseen ja on oikeita ihmisiä, muut saatana heittää tulimereen, he ovat likaisia...
126: Kiitos kun jaksoit näkemyksesi meille kertoa. Näen tuossa heti yhden selvän eron minun (ateisti) ja sinun (hengellinen) ajattelun välillä. En koskaan voisi kuvitellakaan, että elämästä voisi kysyä kysymyksen "miksi". En näe että elämällä on mitään tarkoitusta. Se vain on. Se on sitten eri asia minkä merkityksen kukin sille omalle elämälleen antaa. Olemassaolon tarkoituksen voi siis kukin päättää ja toteuttaa ihan itse. Ap