Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä kukaan voi uskoa Jumalaan?

Vierailija
30.12.2014 |

Tieteellisen maailmankuvan omaavana en voi käsittää. Siis mikä se Jumala on? Joku parrakas setä, elämää luova äitihahmo vai luonnonvoima? Jos se on setä tai täti, niin mistä se on tullut? Miten? Jos se on luonnonvoima, mitä järkeä sitä on rukoilla? Silloinhan se on kuin maan vetovoima vai valo: tahdotonta energiaa joka paskat välittää siitä onko naapurin Kaapolla peräpukamat vai ei. Vielä käsittämättömämpää kuin usko korkeampaan voimaan on usko siihen, että juuri MINUN käsitykseni korkeammasta voimasta on oikea. Ja että jos joku ei usko siihen tietoiseen voimaan samalla tavoin kuin minä, niin sen pitää kuolla... ainakin mielessäni tuomitsen sen. Koska se ajattelee eri tavalla, se on uhka. Niin ja ne pyhät tekstit. Vaikkapa raamattu. Osa ihmisistä on valmis tappamaan toisia sen uskomuksen nimeen, että Raamattu on kirjaimellisesti totta. Vaikka raamatun tutkimus ihan siellä teologian laitoksella on 100% varma, että samat legendat joita raamatusta löytyy ovat olleet käytössä jo Mesopotamiasta lähtien. Vaikka nämä olivat monijumalaisia ja ihan helvetin kaukana kristinuskosta. Tarkoitukseni ei ole loukata tai haastaa ketään, muuta kuin dialogiin. Osaisiko joku selittää ihmiselle joka ei korkeampaan voimaan usko, vain luonnonlakeihin, että mikä on jumala ja miksi se tietty jumala on juuri oikea?

Kommentit (135)

Vierailija
1/135 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 10:44"]

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 09:06"]

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 23:23"]

Moni kristitty uskoo sekä Raamattuun että evoluutioon. Tällöin luomiskertomus käsitetään allegoriana jossa kerrotaan alkuräjähdyksestä, maapallon muovautumisesta ja evoluutiosta Jumalan tapana luoda maailma, eliöstö ja ihminen.

[/quote]

Älä puhu paskaa. Suurinosa kristityistä uskoo aatamiin ja eevan eikä evoluutioihin. Omia luulojasi.

[/quote]

Ei pidä todellakaan paikkaansa. Suurin osa kristityistä ei ole mitään fundamentalisteja muutenkaan, ne ovat vain pieni joukko. Fundamentalistit toki voivat sanoa ettei me ei-fundikset kristittyjä olla ollenkaan, mutta eipä heille kukaan ole sitä päätäntävaltaa antanut, että tuomita kuka on kristitty ja kuka ei. Minä, ja monet monet tuttuni pitävät itseään kristittynä (ev-lut) ja uskovat evoluutioon.

Luomiskertomuksen näen enemmän symbolisena tarinana joka ei kerro fyysisen maailman luomisesta vaan ihmisen hengellisen tilan muutoksesta jumalayhteyden ja autuuden tilasta (Paratiisi) langenneeseen tilaan jossa ihminen on erossa Jumalasta ja maailman voimien armoilla.

[/quote]

Ota ne lääkkeesi. Oikeasti. Meitä muita alkaa pelottamaan nuo puheesi.

Vierailija
2/135 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 12:57"]

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 10:44"]

Moni kristitty uskoo sekä Raamattuun että evoluutioon. Tällöin luomiskertomus käsitetään allegoriana jossa kerrotaan alkuräjähdyksestä, maapallon muovautumisesta ja evoluutiosta Jumalan tapana luoda maailma, eliöstö ja ihminen.

[/quote]

Älä puhu paskaa. Suurinosa kristityistä uskoo aatamiin ja eevan eikä evoluutioihin. Omia luulojasi.

[/quote]

Ei pidä todellakaan paikkaansa. Suurin osa kristityistä ei ole mitään fundamentalisteja muutenkaan, ne ovat vain pieni joukko. Fundamentalistit toki voivat sanoa ettei me ei-fundikset kristittyjä olla ollenkaan, mutta eipä heille kukaan ole sitä päätäntävaltaa antanut, että tuomita kuka on kristitty ja kuka ei. Minä, ja monet monet tuttuni pitävät itseään kristittynä (ev-lut) ja uskovat evoluutioon.

Luomiskertomuksen näen enemmän symbolisena tarinana joka ei kerro fyysisen maailman luomisesta vaan ihmisen hengellisen tilan muutoksesta jumalayhteyden ja autuuden tilasta (Paratiisi) langenneeseen tilaan jossa ihminen on erossa Jumalasta ja maailman voimien armoilla.

[/quote]

Ota ne lääkkeesi. Oikeasti. Meitä muita alkaa pelottamaan nuo puheesi.

[/quote]

Ymmärrän, että toisinaan uskovaisten puheet voivat kuulostaa harhaisilta niistä jotka eivät usko, kun puhutaan hyvistä ja pahoista henkiolennoista, parituhatta vuotta sitten kuolleesta miehestä joka kuitenkin elää jne, mutta sitä en ihan ymmärrä mikä juuri tuossa lainatussa kommentissa oli erityisen hullua tai pelottavaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/135 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ateisti ja valmis ase kädessä puolustamaan uskovan oikeutta uskoonsa. Ei näistä uskonjutuista kannata peistä taittaa, yritetään nyt vain tulla sen naapurin kanssa toimeen, oli hän mitä uskontoa tahansa.

Vierailija
4/135 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et usko, et usko, ei sille mitään voi eikä kukaan osaa sulle sitä selittää. Jos haluat uskon niin pyydä sitä Jumalalta.

Vierailija
5/135 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 13:35"]

Olen ateisti ja valmis ase kädessä puolustamaan uskovan oikeutta uskoonsa. Ei näistä uskonjutuista kannata peistä taittaa, yritetään nyt vain tulla sen naapurin kanssa toimeen, oli hän mitä uskontoa tahansa.

[/quote]

Itse olen ateisti ja olen valmis rk-62 (armeijan rynnäkkökivääri) kädessä puolustamaan sairaiden uskontojen hävitystä suomesta.

Vierailija
6/135 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon että Jumala on olemassa ja maailmankaikkeus on tietynlainen ihan riippumatta uskooko siihen joku vai ei. Uskon että ihmisellä on olemassaololleen tarkoitus ja että Jumala ilmoittaa tahtonsa ja tarkoituksensa kutsumilleen ihmisille eli profeetoille. Jumala on käsitykseni mukaan täydellinen olento jolla on fyysinen ruumis. Hänellä on vaimo ja me ihmiset olemme heidän lapsiaan. Ennen maailman luomista me synnyimme taivaallisille vanhemmillemme henkilapsina, meidät luotiin älyistä jotka ovat olleet olemassa aina (em tiedä miten). Jotta me voisimme kasvaa ja kehittyä vanhempiemme kaltaisiksi, meidän pitää saada myös ruumis ja oppia erottamaan hyvä pahasta ja käyttämään omaa vapaata tahtoamme. Sitä varten luotiin maa ja asetettiin vanhin Jumalan lapsista Vapahtajaksi ihmisille. Ihminen laitettiin maan päälle ja muisti pyyhittiin aiemmasta olemassaolosta ja siitä tuli meille koetus- ja oppimisaika. Kuoltuamme palaamme taivaaseen (missä se sitten onkaan) ja saamme sen aseman ja paikan mikä on meille paras. Tiede ei kumoa Jumalan olemassaoloa vaan vahvistaa sitä. Jumala toimii kaikessa maailmankaikkeuden ikuisten lakien mukaan.

Vierailija
7/135 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

PSALMIT 19

1. Veisuunjohtajalle; Daavidin virsi.

2. Taivaat julistavat Jumalan kunniaa, taivaanvahvuus ilmoittaa hänen kättensä tekoja.
3. Päivä sanoo päivälle, ja yö ilmoittaa yölle.
4. Se ei ole puhetta, se ei ole kieltä, jonka ääni ei kuuluisi.
5. Niiden mittanuora ulottuu yli kaiken maan ja niiden sanat maanpiirin ääriin. Auringolle hän on tehnyt niihin majan.
6. Se on niinkuin ylkä, joka tulee kammiostaan, se riemuitsee kuin sankari rataansa juostessaan.
7. Se nousee taivasten ääristä ja kiertää niiden toisiin ääriin, eikä mikään voi lymytä sen helteeltä.
8. Herran laki on täydellinen; se virvoittaa sielun. Herran todistus on vahva, se tekee tyhmästä viisaan.
9. Herran asetukset ovat oikeat, ne ilahuttavat sydämen. Herran käskyt ovat selkeät, ne valaisevat silmät.
10. Herran pelko on puhdas, se pysyy iäti. Herran oikeudet ovat todet, kaikki tyynni vanhurskaat.
11. Ne ovat kalliimmat kultaa, puhtaan kullan paljoutta, makeammat hunajaa ja mehiläisen mettä.
12. Myös sinun palvelijasi ottaa niistä vaarin, niiden noudattamisesta on suuri palkka.
13. Erhetykset kuka ymmärtää? Anna anteeksi minun salaiset syntini.
14. Myös varjele palvelijasi julkeilta, älä anna heidän minua hallita. Niin minä pysyn nuhteetonna ja olen paljosta synnistä puhdas.
15. Kelvatkoot sinulle minun suuni sanat ja minun sydämeni ajatukset sinun edessäsi, Herra, minun kallioni ja lunastajani.

Vierailija
11/135 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]Suurin osa kristityistä "uskoo" evoluutioon. Suurin osa suomalaisista on kristittyjä eikä montaa sellaista löydy joka ei evoluutioteoriaa allekirjoittaisi. Sana uskoo on lainausmerkeissä siksi, että evoluutioteoria on niin aukottomasta todistettu kuin vain tieteellinen teoria voi olla. Jos väittää evoluutiota "vain teoriaksi" voi hypätä katolta. Sillä painovoimalakikin on samassa tieteellisessä mielessä "vain teoria".

Vierailija
12/135 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 13:35"]

[/quote]Aamen!!! Samaa mieltä 200% ap

Vierailija
13/135 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon. Haittakse?

Vierailija
14/135 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko on Jumalan lahja. Jos haluat sen kokea, voit rukoilla Jumalaa, että Hän antaa lahjan sinulle.

Vierailija
15/135 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 13:40"]

Jos et usko, et usko, ei sille mitään voi eikä kukaan osaa sulle sitä selittää. Jos haluat uskon niin pyydä sitä Jumalalta.

[/quote]En kaipaa uskoa vaan ymmärystä. Järkeni sanoo, että kun niin valtavan moni ihminen on uskossa, siinä on oltava jotain takana. Luulen tämän keskustelun perusteella, että kenties se mitä toiset sanovat jumalan läsnäoloksi, toiset valaistumiseksi, toiset uskoon tulemiseksi, jotkut hiljenemiseksi, jotkut meditaatioksi on sitä samaa jonka saavutan vaikkapa kuuntelemalla tiettyjä klassisia sävellyksiä. Se on sitä, että omat rajat häviävät. Kokee olevansa osa jotakin suurta. Oikeastaan ääretöntä. On vain tunne, sävel joka menee sanojen ja ajatusten ohi ja silloin on yhtä maailman kanssa. Ja se on hyvä ja kaunis. Ehkä siis tämän keskustelun kirvoittamana voin ymmärtää pikkuisen mitä usko on... ja näin ymmärtää paremmin kanssaihmisiäni. Ja lähimmäisen ymmärtäminen ja hyväksyminen on tärkeä asia ateisitille ja uskovaiselle yhtälailla. ap

Vierailija
16/135 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota.. mikä on näiden Afrikan tai vaikka Brasilian sademetsien alkuperäisheimojen kohtalo, kun he eivät osaa lukea eivätkä ole koskaan kuulleet Jeesuksesta, eikä heille ole kukaan raamattua tuonut koskaan? Joutuvatko he kadotukseen, koska eivät ole kirkon jäseniä? Näinkö luoja haluaa? Onko kirkko avoin vain lukutaitoisille ja niille, joille raamatun sana on viety? Muut joutuvat tällä planeetalla helvettiin?

Vierailija
17/135 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 16:23"]Jeesuksen persereikä levitetään niin isoksi että sitä mahtuu penetroimaan hehkuvaan piikkilankaan kiedotuilla nyljetyilla enkeleillä.
[/quote]

Anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät.

Vierailija
18/135 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 16:23"]

Minä uskon. Haittakse?

[/quote]Ei. ap

Vierailija
19/135 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johannes 20:

19. Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, myöhään illalla, kun opetuslapset olivat koolla lukittujen ovien takana, juutalaisten pelosta, tuli Jeesus ja seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: "Rauha teille!"
20. Ja sen sanottuaan hän näytti heille kätensä ja kylkensä. Niin opetuslapset iloitsivat nähdessään Herran.
21. Niin Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät."
22. Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki.
23. Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt."
24. Mutta Tuomas, jota sanottiin Didymukseksi, yksi niistä kahdestatoista, ei ollut heidän kanssansa, kun Jeesus tuli.
25. Niin muut opetuslapset sanoivat hänelle: "Me näimme Herran". Mutta hän sanoi heille: "Ellen näe hänen käsissään naulojen jälkiä ja pistä sormeani naulojen sijoihin ja pistä kättäni hänen kylkeensä, en minä usko".
26. Ja kahdeksan päivän perästä hänen opetuslapsensa taas olivat huoneessa, ja Tuomas oli heidän kanssansa. Niin Jeesus tuli, ovien ollessa lukittuina, ja seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!"
27. Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen".
28. Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"
29. Jeesus sanoi hänelle: "Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!"
30. Paljon muitakin tunnustekoja, joita ei ole kirjoitettu tähän kirjaan, Jeesus teki opetuslastensa nähden;
31. mutta nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä.

Vierailija
20/135 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 22:31"]

Tuota.. mikä on näiden Afrikan tai vaikka Brasilian sademetsien alkuperäisheimojen kohtalo, kun he eivät osaa lukea eivätkä ole koskaan kuulleet Jeesuksesta, eikä heille ole kukaan raamattua tuonut koskaan? Joutuvatko he kadotukseen, koska eivät ole kirkon jäseniä? Näinkö luoja haluaa? Onko kirkko avoin vain lukutaitoisille ja niille, joille raamatun sana on viety? Muut joutuvat tällä planeetalla helvettiin?

[/quote]Jumala on ilmoittanut itsensä myös luonnossa:

Room. 1: 20. Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa,

ja unessa. Jumala on luonut jokaisen ja hän tietää kuka torjuu Jeesuksen sovitustyön ja kuka ei. Silti hekin saavat mahdollisuuden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi