Tuntuu, että auttaminen on ihan turhaa
En ole mikään kauhean kova auttamaan, mutta sitten kun näen vaivaa, niin se tuntuu turhalta. Olen siivonnut sottaiselle, ja seuraavalla kerralla ihan yhtä sottaista. Olen auttanut rahallisesti, mutta henkilön raha-asiat ovat kohta taas solmussa. Olen hoitanut lapsia sellaiselle, joka ei heidän kanssaan oikein pärjää, ja näin 10 vuotta myöhemmin ei edelleenkään pärjää.
Nämä kaikki avustetut ovat siis uupuneita tai masentuneita tai muuten vain saamattomia. Ainut, jonka avustamisesta on tullut oikeasti fiilis, että tästä on hyötyä, on ollut vanhus. Joka ei oikeasti osaa maksaa itse laskuja tai pääse yksin johonkin.
Miten ihmeessä masentuneita ja uupuneita tulisi sitten auttaa? Mitä teen väärin?
Kommentit (207)
Itse en koskaan tarjoa apua kenellekään. Jos joku tarvitsee, voi pyytää suoraan. Katsotaan sitten.
En lähde arvailemaan, mitä muut tarvitsevat. Se on heidän itsensä homma miettiä sitä, ei mun.
🇺🇦🇮🇱
Luulin narsistilokkia ressukaksi, koska hän sellaista esitti. Autoin, siivosin, maksoin, taivuin jos mihin.
Ei noita kannata auttaa, he vain hyväksikäyttävät muita.
Yhteiskunnalla on apua olemassa.
Apn on hyvä pohtia omaa pelastajasyndroomaa, yritätkö jotenkin ulkoistaa itsesi auttamisen? Mieti nyt tarkkaan kannattaako jakaa helmiä sioille.
Kaffepulla kirjoitti:
Itse en koskaan tarjoa apua kenellekään. Jos joku tarvitsee, voi pyytää suoraan. Katsotaan sitten.
En lähde arvailemaan, mitä muut tarvitsevat. Se on heidän itsensä homma miettiä sitä, ei mun.
Mä tarjoan apuani silloin, kun on sattunut jotain yllättävää (esim kun ystävälläni murtui nilkka) JA voin jollain tavalla auttaa (esim käydä nilkkansa murtaneen ystäväni puolesta kaupassa). Niiltä ihmisiltä, joita ylipäätään autan, kuulen yllättävistä tapahtumista jo ennenkuin tarjoan apuani. Esim tämä ystäväni laittoi mulle tekstaria tapahtuneesta jo odotellessaan pääsyä röntgenkuvauksen jälkeen lääkärille. Mä tarjosin apuani vasta, kun hän oli päässyt jo kotiin. Mutta lisäksi tosiaan on tilanteita, joissa multa pyydetään apua esim lastenhoitoon, jotta vanhemmat pääsevät leffaan tms. Ja mä kans sitten katson, sopiiko mulle vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Tähän pätee sama kuin kehitysapuun: kanna vettä niin ei auta, mutta opeta kaivamaan kaivo. Se tosin edellyttää sitä, että on olemassa vettä, jota kaivosta voi sitten saada.
Vaan sitten se kaivokin puretaan osiksi ja osat myydään. Sitten ollaan taas ilman kaivoa.
Olen aika eri mieltä monen kanssa tässä ketjussa. Itse koen, että jos auttaa toista sillä taka-ajatuksella että saa jotakin suurta kiitosta tai toisen ihmisen elämäntavat tai masennuksen korjattua, apu ei ole pyytteetöntä.
Tosin on kai hyvä, että ihmisiä autetaan edes pyytteellisesti. Itse kuitenkin ajattelen niin, että auttaessani vaikka ystävääni siivoamaan, annan hänelle edes hetkeksi siistin asunnon ja mukavat oltavat, vaikka en pystykään hänen henkisiä ongelmia ratkomaan. Voin vain olla tukena aina silloin kuin ehdin. Osaan kuitenkin sanoa myös ei, joten minulla ei vielä ole lokki-ystäviä tai ainakaan minulta ei oleteta automaattisesti mitään apua. Mutta siis silloin kun autan, en varsinaisesti oleta ihmisten antavan minulle mitään vastineeksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen aika eri mieltä monen kanssa tässä ketjussa. Itse koen, että jos auttaa toista sillä taka-ajatuksella että saa jotakin suurta kiitosta tai toisen ihmisen elämäntavat tai masennuksen korjattua, apu ei ole pyytteetöntä.
Tosin on kai hyvä, että ihmisiä autetaan edes pyytteellisesti. Itse kuitenkin ajattelen niin, että auttaessani vaikka ystävääni siivoamaan, annan hänelle edes hetkeksi siistin asunnon ja mukavat oltavat, vaikka en pystykään hänen henkisiä ongelmia ratkomaan. Voin vain olla tukena aina silloin kuin ehdin. Osaan kuitenkin sanoa myös ei, joten minulla ei vielä ole lokki-ystäviä tai ainakaan minulta ei oleteta automaattisesti mitään apua. Mutta siis silloin kun autan, en varsinaisesti oleta ihmisten antavan minulle mitään vastineeksi.
Ymmärrän, mitä tarkoitat. Mulla on ystävä, jolla on ollut rahat lopussa niin kauan kuin me ollaan tunnettu. Yli 7 vuotta. Joka ainoa kerta, kun ollaan yhteyksissä, hän valittaa rahapulaansa. Hänellä on velkoja, mutta ei mitään järjetöntä määrää. Koska itse olen aina ollut tarkka raha-asioissa, ehdotin hänelle budjetin tekemistä. Kerroin, että voin auttaa sen tekemisessä ja sellaisina kuukausina, kun budjetti näyttää huonolta, voin auttaa häntä ostamalla hänelle ruokaa. Mutta hän ei halunnut. Ei se mitään. Minusta vähän surullista, koska hän olisi jo päässyt veloistaan eroon ja taloudellinen tilanteensa olisi jo parempi, mutta hän itse päätti valita toisin. Olen antanut hänelle joka vuosi joululahjaksi vähän rahaa ja se varmaan on ilahduttanut häntä pienen hetken, mutta sama rahapula jatkuu edelleen.
Mankuminen? Siis onko kyse siitä, että mummo haluaisi lapsenlapsensa luokseen, kun lapsilla on loma? Eihän se ole mitään auttamista, mistä tässä ketjussa puhutaan. Mäkin kyselen välillä suvun pikkuisia kyläilemään, mutta ymmärrän hyvin, jos perheellä on muuta tekemistä silloin. En siis ala mankumaan yhtään mitään. Mutta en myöskään koe, että nämä mun toivomukset olisivat mitään auttamista. Ihan samanlaista kyläilykutsua kuin mikä tahansa muukin kyläilykutsu. Sillä erotuksella vain, että JOS vanhemmat kaipaavat kahdenkeskistä aikaa, lapset voivat tulla meille ilman vanhempiaankin.