Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ILTAVIRKUT – Miten sopeudutte tähän yhteiskuntaan?

Vierailija
24.10.2021 |

TÄMÄ KESKUSTELU ON VERTAISTUKEA ILTAVIRKUILLE. Eli jos et kuulu iltavirkkuihin, olet esimerkiksi juuri tulossa kirjoittamaan "Aikainen lintu madon nappaa! Jokainen voi muuttua rehelliseksi ja reippaaksi aamuvirkuksi halutessaan"!!1 niin elä tee sitä, mene mieluummin vaikka nukkumaan.

Jakakaa iltavirkut, yökyöpelit ja aamuntorkut kokemuksenne! Mikä on vaikeinta, kun elämme aamuvirkkujen rytmin mukaan tehdyssä yhteiskunnassa? Oletko onnistunut löytämään alan, jossa iltavirkkuus on ok, ehkä jopa vahvuus? Oletko luova ja älykäs ihminen, jonka parhaat ideat tulevat öisin? Onko hyviä vinkkejä? Kiintoisia tarinoita?

Kommentit (408)

Vierailija
61/408 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein yhden kesän siivousduunia, jossa työ alkoi klo 6. Jouduin siis nousemaan 5 aikaan.

En kuitenkaan oppinut siihen, että pitäisi mennä aiemmin nukkumaan. Kun tulin kotiin klo 12, söin lounasta ja menin sänkyyn. Nukuin jonnekin 17 asti, menin sitten yöunille klo 00 ja nousin klo 5. Oli vähän vaikeaa sovittaa elämää siihen työhön, kun mua ei kertakaikkiaan illalla nukuta, ja tuntuu että päivä menee pilalle jos menee liian aikaisin nukkumaan. Kaikki paras ajatusaika jää pois. 

Vierailija
62/408 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi iltavirkut, joita on käsittääkseni yli puolet suomalaisista, ei aktiivisesti aja yhteiskunnan muuttamista heille (tai kaikille) sopivaan rytmiin? Vai onko aamuvirkut selviytyneet elämässä paremmin johtaviin asemiin eivätkä halua tehdä muutosta?

Ei meitä ihan niin paljon taida olla. 

Aamuvirkut suhtautuvat iltavirkkuihin usein epäilevästi, pitävät laiskana ja saamattomana. Onhan näitä tässäkin ketjussa muutama. Monet myös uskovat, että ihmisen on terveellisempi herätä aikaisin ja mennä aikaisiin nukkumaan. Paras oli joku tyyppi, joka sanoi menevänsä nukkumaan klo 21, vaikka uni tulee vasta joskus puolenyön aikaan. On vaan terveellisempää maata se aika sängyssä!

Ja kyllä, johtavissa asemissa on juuri niitä aamuvirkkuja, jotka jaksavat herätä mahdollisimman aikaisin töihin, moni herää jo 5 aikaan ja on toimistolla ennen kaikkia muita. Tämä nähdään ahkeruutena ja työhön sitoutumisena. 

Valitettavasti on vaikea saada ylennystä, jos on aamulla aina nukahtamaisillaan. Monet tärkeät asiat toimistoissa tehdään aamuvirkkujen ehdoilla eli joskus 8-12. Jos vain juo kahvia ja tuijottaa tyhjin silmin eteensä, toiset saavat sen kuvan ettei ole kovin ahkera työntekijä, tai ei ole fiksu. Sitten 12 jälkeen se työtahti piristyy ja saa ehkä enemmän aikaan kuin toiset, mutta mielikuva on se että on huonompi muita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/408 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on aika moni sanonut että pystyy pakottamaan itsensä aamuvirkkujen rytmiin. Jos näin on niin te ette ole oikeasti iltavirkkuja vaan hybridejä,  jotka pystyvät tarvittaessa elämään kummalla rytmillä vain. Voisi sanoa että geenilotossa on sattunut iso jackpot.

HC iltavirkku ei yksinkertaisesti voi nukkua aamuvirkkujen rytmillä, illalla ei vaan tule uni, ihan riippumatta siitä mihin aikaan on herännyt aamulla. Univelkainen iltavirkku voi tosin nukkua päikkärit, mutta sen jälkeen rytmi on vielä pahemmin pielessä. 07-16 pakotettu rytmi on iltavirkulle suunnilleen yhtä paha kuin aamuvirkulle olisi 21-05.

Vierailija
64/408 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalalla. Aamuvuorot alkavat kuudelta, mutta onneksi menevät kuin kuumille kiville, joten olen jo useamman vuoden saanut tehdä pelkkää iltavuoroa. Tuolla aiemmin joku valitti hankalista kello yhdeksän alkavista aamuvuoroista, mutta minulle ne olisivat jo luksusta tuohon kuudeksi menemiseen verrattuna.

Ihan kenelle tahansa, olipa mikä virkku hyvänsä, suosittelen ehdottomasti omaan rytmiin sopivaa työtä. Ainakin oma elämäni oli aivan kamalaa niillä vaillinaisilla yöunilla. Tunsin itseni aina sairaaksi.

Lapsiperheessä ei oikein onnistu tuo omaan rytmiin sopivan työntekeminen. Minä iltavirkkuna valvon helposti kahteen yöllä, joten iltavuorot olisivat ihanteellisia, mutta sitten en näkisi lastani koko viikkona saati jos vielä viikonlopputöitä pukkasi.

Seitsemään meno oli kamalaa, mutta jo kahdeksaan meno helpompaa. Nyt juuri minun ei tarvitse työntekoa miettiä mutta tuumimpa vaan.

Vierailija
65/408 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltavirkku on noin 15 % ja loput reilu 40 % aamuvirkkuja ja samanmoinen päivävirkkuja. Eli moni päivävirkku ehkä luulee olevansa iltavirkku, joka pystyy vaihtamaan rytmiään.

Vierailija
66/408 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs virkku on semmonen joka.. herää aikasin käy töissä nukahtaa  heti kotiin palauduttuaan. Herää sitten josku yhden aikaa yöllä, yrittää kuluttaa aikaa..nukahtaa sitten aamutuimaan eikä saa noustua sen takia enää virkeenä aamun töihin. Vaan menee koomassa töihin. Ja näin edelleen? 

Vierailija
67/408 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs virkku on semmonen joka.. herää aikasin käy töissä nukahtaa  heti kotiin palauduttuaan. Herää sitten josku yhden aikaa yöllä, yrittää kuluttaa aikaa..nukahtaa sitten aamutuimaan eikä saa noustua sen takia enää virkeenä aamun töihin. Vaan menee koomassa töihin. Ja näin edelleen? 

Päikkäreitä nukkuva iltavirkku, been there, done that.

Vierailija
68/408 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luontaisin rytmini olisi noin kello 1 nukkumaan ja 9 maissa ylös. Mutta inhoan iltavuoroja! 

Ei iltavuorot sovi mulle lainkaan, koen illat omaksi ajakseni, jona haluan tehdä kaikkea mukavaa, en suinkaan töitä, vaikka työstäni tykkäänkin. Opiskeluaikoina tein vuorotöitä, ja todella inhosin niitä ilta/yö vuoroja. Jopa 10 alkaneet vuorot olivat tympeitä, kun tuntui että sitten päivässä ei muuta kerkiä kuin olla töissä... :D

Olen vuosien myötä sopeutunut siis ihan hyvin. Teen 8-16 työtä, pieni liukumamahdollisuus on, eli töissä tulee olla ainakin 9-15 välinen aika, eli voi valita 7-9 välillä monelta työt aloittaa. Itse olen kokenut perinteisen kasin aloituksen parhaaksi, koska se ei ole kohtuuttoman varhain ja ilta jää ihanasti kokonaan itselle (jos ei ylitöiksi muuten mene, heh).

Arkena menen yleensä nukkumaan noin puolilta öin, viimeistään yhdeltä, loppuviikkoa väsymyksen myötä saatan saada jo kello 23 itteni sänkyyn. Herään 6:20. 

Viikonloppuna hiukan otan unta takaisin ja herään vasta ysin maissa, vaikka menen silloin 00-01 tietämillä yleensä vasta unten maille. 

Olen vasta 30v, ja unen tarve on oikeastaan iän myötä vain vähentynyt. Muutama vuosi sitten nukuin vapaapäivinä ainakin 10 tai 11 asti, nyt ei unta riitä sinne. Toki minäkin silti tarttisin sen noin 7 tuntia unta että olisin parhaimmillani, mutta ihan hyvin pyyhkii arki viiden tunnin unillakin. :D

Opiskellessa huomasin että usein inspiraatio kirjoitustöihin iski juurkin iltaa kohti, iltaysin jälkeen vasta. Mutta nyt työelämässä vain jotenkin koen etten halua silloin työskennellä. 

Vierailija
69/408 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 12 vuotta herännyt arkisin klo 03.30 ja vihaan aamuja tasan yhtä paljon kuin 12 vuotta sitten. Iltavirkusta ei saa tekemälläkään aamuvirkkua, onhan tämä tutkittukin.

Vierailija
70/408 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auringosta tuli itselle se mieleen, että minä kyllä kaipaan valoa ja haluan aiemmin ulos jos on kaunis päivä. Olen silti iltavirkku, mutta valosta en halua tinkiä ja kaipaan ulkoilua myös päivisin. Voin paremmin myös valoisampaan aikaan ja minulle tästä syystä talvi vaikeampi, kun on pimeää. Muuten voin öisin paremmin ja pystyn tekemään kaikkea enemmän. Kirjoitin jo tuon ketjun varmasti pisimmän viestin ( sudet, koirat, lukio, tuntematon sotilas jne) jo.

Vierailija
71/408 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma "ratkaisuni" on vähän äärimmäisempi, enemmän kylläkin vain elämän eteentuomaa sattumaa.

Sinnittelin sinänsä mielenkiintoisessa 9-17 työssä lähes jokapäiväisten kovien päänsärkyjen kanssa, todella tuntui, että tuhoan sekä senhetkisen elämäni (kun en jaksanut tehdä mitään muuta töiden lisäksi) että lyhennän vuosikymmenillä elinikääni. Järjetöntä oikeastaan.

Sitten päivävirkun puolison ura vei meidät ulkomaille. Hän on onnellinen, että lähdin hänen kanssaan ja mahdollistan hänen unelmansa. Minä olen todella kiitollinen, että saan nukkua kun nukuttaa ja voin toteuttaa omia unelmiani vaikka keskellä yötä. Ja ennen kuin joku valittaa, että minulle ei nyt kerry samalla tavalla työeläkettä, huomautan, että en olisi sitä vanhallakaan tavalla koskaan nähnyt (olisin ollut haudassa hyvissä ajoin ennen) ja säästää & sijoittaa voi ihan itsekin.

Vierailija
72/408 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ihan täyttä tuskaa jos joutuu aamulla väkisin vääntäytymään muutaman tunnin unien jälkeen ylös. Olo on kuin olisi humalassa eikä pää toimi moneen tuntiin yhtään. Tällä hetkellä teen pelkkää yövuoroa mutta työ itsessään on niin syvältä että jos en tekisi tätä vuoroa olisin lopettanut jo ajat sitten. Ilta ja yö töitä on vaan vaikea löytää jos ei ole hoitoalalla.

Kun vaihdoin yövuoroon olo oli kuin uudesti syntyneellä ja mieli kirkastui kun saa nukuttua tarpeeksi. En ymmärrä miksi maailman pitäisi pyöriä aamuvirkkujen mukaan kun yökyöpeleitäkin on paljon.

Vierailija
73/408 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on aika moni sanonut että pystyy pakottamaan itsensä aamuvirkkujen rytmiin. Jos näin on niin te ette ole oikeasti iltavirkkuja vaan hybridejä,  jotka pystyvät tarvittaessa elämään kummalla rytmillä vain. Voisi sanoa että geenilotossa on sattunut iso jackpot.

HC iltavirkku ei yksinkertaisesti voi nukkua aamuvirkkujen rytmillä, illalla ei vaan tule uni, ihan riippumatta siitä mihin aikaan on herännyt aamulla. Univelkainen iltavirkku voi tosin nukkua päikkärit, mutta sen jälkeen rytmi on vielä pahemmin pielessä. 07-16 pakotettu rytmi on iltavirkulle suunnilleen yhtä paha kuin aamuvirkulle olisi 21-05.

Tää on kyllä jännä kun jotkut tosissaan luulevat että se on vaan itsestä kiinni ja jokaine pystyy kyllä halutessaan muuttumaan aamuvirkuksi mutta toisinpäin se ei sitten yhtäkkiä olekaan mitenkään mahdollista.

Kun itse tein aamuvuoroa joka alkoi seitsemältä tuntui parin vuoden jälkeen sitä että järki lähtee kun oli niin pitkään keikkunut sellaisessa univajeessa että välillä olin nukahtaa pystyyn. Pitäisi olla enemmän työpaikkoja jotka tarjoavat työtä iltaisin ja öisin.

Vierailija
74/408 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä keskustelu!

Olen illanvirkku. Sinnittelin minäkin mukavassa työssä, mutta tuntui, että koko elämä pyöri nukkumisen/väsymisen ympärillä. Työpäivät venyivät, koska en aamulla saanut mitään aikaiseksi. Illalla en uskaltanut tehdä mitään, jotten innostuisi ja siltikään en tietenkään saanut unta aikaisin. Kamalaa elämää, joka meni sellaisessa aivosumussa, koska oli jatkuva univelka.

Opiskelin kokonaan toisen ammatin ja pääsin töihin, joita tehdään illalla. Suurin osa työstä on sellaista, että sen voi tehdä silloin, kun on parhaimmillaan. Dead lineen mennessä kun on tehty, niin kaikki on hyvin.

Välillä mietin, että tekisi mieli "edetä" uralla ja vaihtaaa työpaikkaa, mutta silloin todennäköisesti joutuisin vaihtamaan vapaan työrytmini aamuheräämiseen. SIihen en pystyisi. Sikäli siis voisi ajatella, että yhteiskunta ei saa esim. minulle tarjoamastaan koulutuksesta kaikkea irti.  Toivoisin, että joskus vielä työelämässä joustettaisiin myös unirytmin mukaan. Unirytmihän on perinnöllistä.

Vierailija
75/408 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tähän sopeudu koskaan. Minulle 8 aamulla on vielä yö, silloin uni syvimmillään. Nukkumaan haluaa myös mennä oman sisäisen kellon mukaan eli myöhään. Illalla 9-12 illalla olen virkeimmilläni käyn lenkillä ym.

Välillä on töiden takia herättävä aikaisin ja silloin olen tosi tehoton.

Jos yhteiskunta yhtäkkiä muutettaisiin toiseen aikaan, että asiat tapahtuisivat illalla. Voisimme me vaan sanoa aamuvirkuille, miksi et vain valvo pidempään. 😁

Vierailija
76/408 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus lukenut, että ihmisellä olisi luonnostaan dipolinen unirytmi. Eli kaikkea unta ei nukuttaisi yhdessä pätkässä, vaan yöllä 4 tuntia ja 4 tunnin päikkärit.

Vierailija
77/408 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus lukenut, että ihmisellä olisi luonnostaan dipolinen unirytmi. Eli kaikkea unta ei nukuttaisi yhdessä pätkässä, vaan yöllä 4 tuntia ja 4 tunnin päikkärit.

ohis, ite oon lukenu joskus jostakin sademetsien tms. alkukantaisesta heimosta, jossa juurikin elettiin päivä noin. Jotenkin juuri noin että 4-6 tunnin yöunet ja usean tunnin päiväunet. Muistelen että siinä kuvauksessa heimosta oli pantu juuri tämä merkille, ettei täysin säännöllistä rytmiä ollut, vaan levättiin kun alko väsyttämään, kaikki ei nukkuneet heimossa samaan aikaan.

Ja onhan arvioitu että maailmass aon iltavirkkuja ja aamuvirkkuja juuri siksi, että ihmislaji ei olisi muuten selvinnyt aikojen alussa hengissä. Jonkun piti vahtia leiriä, ja kun oltiin alkukantaisella tasolla, sen hoiti se, joka oli sillä hetkellä virkeä. Kaikki ei voineet nukkua samaan aikaan, oli evoluution kannalta sopivaa että laumassa oli eri tyyppejä, osa virkeänä päivällä, osa pimeön aikaan.

Vasta maatalousyhteiskunnan syntyminen on ilmeisesti sysännyt ihmislajin tähän aamuvirkkujen maailmaan.

Vierailija
78/408 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon miettinyt, että vaikuttaako se aamu- ja iltavirkkuuteen mihin aikaan on syntynyt?

Tätä tulin ajatelleeksi, kun itse olen syntynyt ilta kymmenen jälkeen ja olen ilta virkku.

Vierailija
79/408 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pärjään paremmin,  kun olen työtön ja lapsi on jo teini joka osaa itse herätä kouluun.

Siivoan, leivon, käyn kävelyllä ym klo 22-2.  jolloin olen virkeimmilläni ja  käyn nukkumaan lähemmäs aamuyötä,  herätyskello soi sitten klo 11 että en nuku koko päivää.

Vierailija
80/408 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö matoja. Paras lääke aamuvirkkuuteen on nukkuminen aamupäivällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi