Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ILTAVIRKUT – Miten sopeudutte tähän yhteiskuntaan?

Vierailija
24.10.2021 |

TÄMÄ KESKUSTELU ON VERTAISTUKEA ILTAVIRKUILLE. Eli jos et kuulu iltavirkkuihin, olet esimerkiksi juuri tulossa kirjoittamaan "Aikainen lintu madon nappaa! Jokainen voi muuttua rehelliseksi ja reippaaksi aamuvirkuksi halutessaan"!!1 niin elä tee sitä, mene mieluummin vaikka nukkumaan.

Jakakaa iltavirkut, yökyöpelit ja aamuntorkut kokemuksenne! Mikä on vaikeinta, kun elämme aamuvirkkujen rytmin mukaan tehdyssä yhteiskunnassa? Oletko onnistunut löytämään alan, jossa iltavirkkuus on ok, ehkä jopa vahvuus? Oletko luova ja älykäs ihminen, jonka parhaat ideat tulevat öisin? Onko hyviä vinkkejä? Kiintoisia tarinoita?

Kommentit (408)

Vierailija
1/408 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikainen lintu madon nappaa! Jokainen voi muuttua rehelliseksi ja reippaaksi aamuvirkuksi halutessaan

Vierailija
2/408 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein aikoinaan 12 vuotta vuorotöitä, jolloin aikaisia aamuherätyksiä ei kovin montaa kuukaudessa ollut. Nykyisiessä työssä en koskaan aloita ennen yhdeksää. Siinä on vissi ero kuin jos pitäisi mennä kuuteen tai seitsemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/408 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamu-uninen kirjoitti:

Tein aikoinaan 12 vuotta vuorotöitä, jolloin aikaisia aamuherätyksiä ei kovin montaa kuukaudessa ollut. Nykyisiessä työssä en koskaan aloita ennen yhdeksää. Siinä on vissi ero kuin jos pitäisi mennä kuuteen tai seitsemään.

Mitä teet työksesi, jos saa kysyä? Ap

Vierailija
4/408 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vahvasti sitä mieltä, että iltavirkuille tämä kostautuu aika pahasti, kun pitää jatkuvasti elää epäluonnollisessa rytmissä. Terveysongelmia, lyhempi elinikä... Ja samalla esim. yhteiskunta ei saa täyttä potentiaalia iltavirkkujen aivoista.

Vierailija
5/408 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sopeutunut enkä tiedä sopeudunko koskaan. Nyt 25-vuotiaana lyhyet yöunet tuntuu vuosi vuodelta pahempana, tuntuu kuin olisi oksennustaudissa. Olen varmaan saanut jo peruskoulussa tarpeekseni yöunista joustamisesta.

Vierailija
6/408 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen henkilökohtaisena avustajana osa-aikaisesti. Ei tarvitse nousta ennen klo 8.40. Tosin töitä on aika vähän. Muut tulot työmarkkinatuki, kirpputori ja pullojen keruu. En muuttunut aamuvirkuksi, vaikka olen joskus ollut 2 vuotta keittiöhommissa, joihin piti nousta 5.30. Iski vain lopulta totaalinen uupumus ja tympääntyminen.

Vierailija
7/408 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt lähinnä iltavuoroja. Viimeisimmässä paikassa työt alkoivat yhdeksältä, se oli tuskaa :D

Vierailija
8/408 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole sopeutunut enkä tiedä sopeudunko koskaan. Nyt 25-vuotiaana lyhyet yöunet tuntuu vuosi vuodelta pahempana, tuntuu kuin olisi oksennustaudissa. Olen varmaan saanut jo peruskoulussa tarpeekseni yöunista joustamisesta.

Hakeudu ihmeessä sellaiseen hommaan, jota varten ei tarvitse nousta niin aikaisin. Siis ihan oman terveytesi tähden. Tulee varmasti ajan myötä halvemmaksi kuin alkaa paikkailemaan terveyttä jälkikäteen vajaaunisuuden aiheuttaman tuhon jäljiltä. 

Vierailija
9/408 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mekaaninenperkeleenvittusaatana surruttaa joka aamu blenderillä klo 7.00 mun naapurissa.

Vierailija
10/408 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pakon edessä jotenkuten pärjäillyt. Univelat hoidan viikonloppuisin.

Vierailija
11/408 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sopeutunut, tein 8-16 toimistotyötä. Nyt eläkkeellä nautin, että voin valvoa myöhään ja nukkua pitkään. Ei ole huolta, vaikkei nukuta vielä 11 aikaan illalla.

Vierailija
12/408 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuvirkut kuvittelee, että iltavirkut muuttuu aamuvirkuiksi noin vaan käskemällä. Ihan kuin vasenkätinen muuttuisi oikeakätiseksi tuosta vaan käskemällä. Tai jotain muuta vastaavaa.

Vierailija
13/408 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yövirkku ja introvertti.

Pidän kännykän äänettömällä, katson viestit ja soitot lähempänä kolmea, jos jossain pitää käydä asioilla, niin on siinä muutama tunti tehokasta peliaikaa.

Todellakin kyrsii nää virasto ajat.

Suunnittelen avaavani tietokoneenkorjaamoa mikä olisi auki iltaisin klo 21 asti.

Eikö teitäkin kyrsi että suurin osa palveluista on vain päivisin auki?

Vierailija
14/408 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamu-uninen kirjoitti:

Mitä teet työksesi, jos saa kysyä? Ap

Rakennus- ja kiinteistöalan konsulttihommia. 

Vierailija
15/408 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on onnekseni joustava työaika, klo 9.00 on oltava viimeistään tavoitettavissa toimistolla tai kotikonttorilla. Eikä ole lapsia.

Olen saanut käännettyä luontaista rytmiäni hitusen aiemmaksi pitämällä kiinni rutiineista ja elämällä säännöllistä elämää. Näin herään suht virkeänä klo 8.00.

Iltaisin syön ja käyn hampaanpesulla, laitan seuraavaan päivän tavarat ja vaatteet valmiiksi jne hyvissä ajoin alkuillasta, ja alan valmistautua nukkumaanmenoon. Harrastan liikuntaa päivällä, jotta olisin iltaisin väsynyt. Aamuisin teen vain välttämättömät asiat ennen töihin lähtöä, eli peseydyn, laitan hiukset ja pukeudun, en esim. syö tai juo kahvia. En edes meikkaa, olen opetellut olemaan ilman ihan vaan jotta saisin nukkua pitempään aamuisin... Näin voin nukkua mahdollisimman myöhään ennen kuin täytyy lähteä töihin.

Aiemmin ei ollut joustava työaika, mutta rutiinit auttoivat siinäkin sopeutumisessa. Mutta koskaan en herännyt ilman herätyskelloa ja aina olin aamuisin tosi väsynyt. Nyt kun saa yleensä nukkua yli kahdeksaan, niin kroppa ei enää haraa vastaan vaan on sopeutunut kunnolla. Ennen seitsemää heräämiseen en sopeutunut millään, mutta kyllähän sen kanssa oppi elämään. Viikonloppuisin piti vaan sitten nukkua univelkaa pois.

Vierailija
16/408 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa iltavirkut siirtyä omaan vuorokausirytmiinne sopivaan työhön jos vain suinkin mahdollista. Itse tein niin ja kaikki muuttui elämässä parempaan suuntaan. Ihan uskomatonta. Nykyään olen jopa hoikempi ja jaksan käydä juoksemassa. En uskonut itsekään, että muutos olisi näin positiivinen ja ylipäänsä mahdollinen. Kuvittelin aiemmin vaan, että elämäni on niin p a s k a a , mutta kaikki olikin kiinni siitä s a a t a n a n uupumuksesta, joka piinasi jatkuvasti. Nyt on ihanaa.

Vierailija
17/408 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti. 4-6 tunnin yöunilla mennään. Onneks eläkkeelle pääsee jo n. 10 vuoden päästä, jos silloin sais elää omaa rytmiä.

Vierailija
18/408 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maz zi kirjoitti:

Pidän kännykän äänettömällä, katson viestit ja soitot lähempänä kolmea, jos jossain pitää käydä asioilla, niin on siinä muutama tunti tehokasta peliaikaa.

Suunnittelen avaavani tietokoneenkorjaamoa mikä olisi auki iltaisin klo 21 asti.

Joo. Minä tuon sitten tietsikkani sinulle huollettavaksi : )

t. toinen yövirkku ja introvertti

Vierailija
19/408 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maz zi kirjoitti:

Olisihan tuo kätevää, jos palvelut olisivat myöhempään auki!

Vierailija
20/408 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok. Olen vapaaehtoisesti työtön, ei tarvitse olla aamulla juuri ikinä yhtään missään. Iltapäivällä ehtii hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän