ILTAVIRKUT – Miten sopeudutte tähän yhteiskuntaan?
TÄMÄ KESKUSTELU ON VERTAISTUKEA ILTAVIRKUILLE. Eli jos et kuulu iltavirkkuihin, olet esimerkiksi juuri tulossa kirjoittamaan "Aikainen lintu madon nappaa! Jokainen voi muuttua rehelliseksi ja reippaaksi aamuvirkuksi halutessaan"!!1 niin elä tee sitä, mene mieluummin vaikka nukkumaan.
Jakakaa iltavirkut, yökyöpelit ja aamuntorkut kokemuksenne! Mikä on vaikeinta, kun elämme aamuvirkkujen rytmin mukaan tehdyssä yhteiskunnassa? Oletko onnistunut löytämään alan, jossa iltavirkkuus on ok, ehkä jopa vahvuus? Oletko luova ja älykäs ihminen, jonka parhaat ideat tulevat öisin? Onko hyviä vinkkejä? Kiintoisia tarinoita?
Kommentit (408)
Miksi joidenkin mielestä aamuvirkkuus on ainoa oikea tapa? Mä olin iltavirkku ja aamutorkku jo ennen kännyköitä yms. Ihmiset on erilaisia eikä aamuvirkkuus ole ainoa oikea tapa elää ja olla. Vaikka olen aamutorkku niin kyllä mä silti aamulla ylös pääsen ja teen työni siinä missä aamuvirkku.
En ole koskaan tajunnut miksi ärsyttää toisten tavat ja ihan tällaiset biologiset jutut. Kai te jotkut kiukuttelette siitäkin kun kaikilla naisilla ei ole menkat samaan aikaan kuin teillä.
Jepa. Iltavirkku olen ollut aina. Ongelma tässä lienee se, että tarviin unta 10-12 tuntia. Tää on ihan testattu vapailla ollessa.
En kuitenkaan pysty käymään nukkumaan ennen 23-24 ja aamulla herääminen on sitte ihan jäätävän vaikeeta.
Sänkyyn on ihan turha mennä pyörimään aikasemmin. Päivällä sitten väsyttää, kunnes ilta koittaa ja oon pirtee.
Näin iltavirkkuna on kiva olla työkyvyttömyyseläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saan nukkua oman rytmini mukaan, niin nukun klo 02-10.
Mutta, yllätyin kun havaitsin, että onnistuu se aikaisin nukahtaminen ja herääminen minultakin (klo 21-05).
Piti vain:
-lopettaa kahvinjuonti kokonaan
-hoitaa raudanpuute
-työstää asia siipan kanssa, joka erittäin iltavirkku ja seuraihmisiäKannattaa kokeilla!!
Kahvinjuontia en lopettaisi, paras nautinto herättyäsi.
Raudanpuutos hoidettuna ei vaikuta unirytmiini.
Ja jos siipalle unirytmini olisi ongelma, niin bye bye. :)
Se on sulle nautinto, koska olet siihen koukussa. Niin oli kuule minullekin. Kahvinjuonti on osasyy sille, että valvot myöhään, koska kofeiiniä on veressäsi liikaa. Koitappas huvikses sitä kahvinjuonnin lopettamista, yllätyt, kun et enää olekaan moodissa väsynyt-virkeä-väsynyt-virkeä. Olet pelkästään virkeä. Paljon parempi olla, kun ei vireystila heittele ja vatsakin tykkää parempaa.
Montaa raudanpuutteista auttaa raudanpuutteen hoitaminen nukkumaan oaremmin, koska raudanpuutteesta kärsivällä on usein levottomat jalat. Raudanpuutehan aiheuttaa kudoksiin hapenpuutetta ja hapenpuutetta elimistö pyrkii vähentämään olemalla jatkuvasti liikkeessä (veri kiertää enemmän = kudokset saa happea enemmän), jolloin rentoutuminen ei onnistu.
Keskustellaan sitten kun olet samalla kokemustasolla tässä asiassa, eli kun olet lopettanut kahvinjuonnin ja aikaa on kulunut edes muutama kk.
T. Se, kelle vastasit
Vaikeaahan tämä elämä on iltavirkkuna. Tarvitsen unta 9-9,5 tuntia yössä, jotta olisin oikeasti levännyt ja virkeä. Kahvia en ole koskaan juonut ja älylaitteiden ja ruutujen tuijotusta illasta olen tietoisesti rajannut, mutta tästä huolimatta ennen klo 23 ei yleensä tarvitse miettiäkään nukkumaanmenoa, ellei aidosti ole paljon univelkaa tai muuten rasittanut itseään kunnolla.
Lomilla ja vapailla rytmi kääntyy heti siihen, että menee nukkumaan 00-02 ja herää 10-12. Tällöin on levännyt ja virkeä olo. Tässä suhteessa työviikot ovat yhtä helvettiä, ja sitä ne ovat olleet aina. Kaikki herätykset ennen kymmentä ovat myrkkyä ja herätysajasta voi suoraan laskea kuinka monta tuntia tulee päivässä tai viikossa univelkaa.
Tein muinoin osittaista vuorotyötä (vuoron aloitukset 06 ja 15 välillä ja lopetukset 14-24 välillä) jonkin aikaa ja silloin iltavuoro (n. 15-24) oli oikein hyvä. Ehti nukkua riittävästi, mutta kääntöpuolena oli se, että päivät menivät käytännössä töissä tai nukkuessa ja siinä aikalailla kaikki. Päivävuoro oli ok, ehti vähän enemmän, mutta nipisti yöunista. Aamuvuorot olivat karmeita, hyvällä tuurilla sai nukuttua sen 5-6 tuntia, koko työpäivän ihan pallo hukassa ja sitten kotiin päästyä niin väsynyt, että pakko ottaa päiväunet. Sitten taas illalla vaikea saada ajoissa nukahdetuksi. Lopputuloksena siis se, että nukkui liian vähän ja oli aivan sekaisin sen vuoksi, eikä ehtinyt käytännössä mitään, kun vapaa-aika meni koomatessa.
Tuolloin kävi jo hyvin selväksi, että iltavuoro olisi oman jaksamisen kannalta paras. Nykyinen työ on virka-aikana ja se menettelee, mutta vaikeaa on, kun omaa rytmiä on vaikea saada käännetyksi.
Väkisin voi toki yrittää kääntää rytmiä, mutta heti ensimmäisellä vapaalla se kääntyy takaisin iltaan. Sinällään asia ei kauheasti haittaa, koska tiedän luontaisen rytmini olevan illassa. Ikävää vain on tämä aamuihimisten ja ympäröivän yhteiskunnan tila, jossa aamuihmisillä on selvä ylivalta ja iltaihmisiä katsotaan kieroon jotenkin laiskoina ja huonoina.
Ymmärrän kyllä, että maatalousyhteiskunnan aikaan on ollut pakko aloittaa toimet jo varhain aamulla, mutta nykyisin tässä todellisuudessa elää melko pieni osa kansasta. Silti tämä on jotenkin jäänyt päälle ja oletusarvoksi, että kaikkien pitää elää jossakin varhaisessa rytmissä.
Omalta osalta olen välillä pohtinut, että parasta olisi ehkä hankkiutua iltapainotteiseen työhön tai päästä sellaiseen tehtävään tai asemaan, jossa työaikoja voi venyttää iltaa kohden edes jollakin tasolla.
Jos siis olisi jokin vinkki iltaihmisille, niin antaisin sellaisen, mutta valitettavasti ei ole oikein annettavaa. Tärkeintä on vapailla nukkua riittävästi, niin sillä pärjää sitten jotenkin arkien yli.
Ah olen odottanut tällaista ketjua jo viimeiset 10 vuotta!
Itse olen tällä hetkellä opiskelija ja valitettavasti aamuherätykset joka päivä klo 7 tai 7.30 koska jokainen koulupäivä alkanut aikaisin.
Ei auta vaikka päivä olisi lyhyt ja loppuisi klo 14.
Muistan lapsena olleeni masentunut ja nyt aikuisiällä olen tajunnut aamuherätysten olevan liian rankkoja. Käyn nykyisin iltaisin suihkussa. Lapsena tärisin aina herätessäni aamulla koska liian aikaisin herätessä oli jäätävän kylmä.
Olen pikkuhiljaa havainnut että klo 8.30-10 paikkeilla herääminen on paljon helpompaa kuin 7.30! Silloin yleensä aurinkokin jo hyvin noussut. Olen myös havainnut että vaikka herään arkisin aina kouluun aikaisin niin silti herään vapaapäivinä vasta myöhemmin.
Ja juu parhaat ideat tulevat yöllä, valitettavasti. Olen usein virkeimmilläni klo 20-21.
Niin ja aiemmin olin nuorisotyössä. Riippuu toimenkuvasta, mutta on enempi ilta-painotteinen. Valitettavasti usein on myös aamuhommia.
T. 265
Yöunet ovat usein katkonaiset, kun menen aamuvuoroon klo 7 ja herätys on siinä klo 5. Kun menen töihin klo 13.30, nukun huomattavasti paremmin klo 9 asti. Kaikki tämä riippumatta siitä, vaikka menisin nukkumaan klo 21. Viime yönä nukuin 4-5 tuntia ja olo on kuin humalaisella. Syön nukkumaan mennessä melatoniinia. Miksi meidän kaikkien täytyy elää aamuvirkkujen rytmissä?
Olen onneksi eläkkeellä! Odotin tätä aikaa, että saan nukkua vaikka yli puolenpäivän ja valvoa aamuyöllä. Yritän tosin mennä joskus klo 3 mennessä nukkumaan, mutta aina se ei onnistu. Joskus onnistun heräämään jopa klo 9, ihan ilman herätyskelloa. Juuri otin vastaan hammaslääkäriajan, klo 8.20. Hui!
Olin työssä kaupungin toimistossa ja ensin siellä oli ihan kiinteä työaika 8-16. Sitten meiltä jopa kysyttiin mielipidettä liukuvasta työajasta. Osa vastusti, vaikka olisivathan he voineet tulla ja lähteä ihan siihen vanhaan tyyliinsä. Minä tietenkin kannatin ja aloin heti saapua töihin klo 9.
Joku vanhan tyylin kannattaja laukoi mielipiteensä, että hänestä ne, jotka tulevat vasta 9 töihin, eivät oikeastaan haluakaan tulla töihin! No, hänellä oli muitakin älyvapaita mielipiteitä. Toi aina suureen ääneen tiettäväksi, että hän se on ollut täällä jo klo 7. Onneksi se aamun työajan aloitus oli ihan ok sillä osastolla, jossa olin. Jos sinne tuli asiakkaita aikaisemmin, eivät he minua kaivanneet, vaan jotain asiantuntijaa.
Kun vuosikausia oli liikaa töitä, olin usein työssä 18 asti, joskus jopa kauemmin. Olin ns. "parhaimmillani" iltapäivisin. Aamut vaativat aina tietyn käynnistyksen, tuntuu, että aivot ovat ihan kohmeessa.
Sain vuosia sitten uniapnea-diagnoosin, jota aloin epäillä kun kerran nukahdin ollessani sihteerinä johtoryhmän kokouksessa :) En kuitenkaan pystynyt pitämään sitä laitetta. Varmaan tuo sairauskin on vaikuttanut väsymykseeni. Olisin kyllä työssäoloaikana nukkunut vielä vaikka tunnin, mutta liukuma päättyi kello 9.
Asun nyt paikassa, jossa asuu paljon minua vanhempia ihmisiä ja sen kyllä huomaa, että useimmat heistä ovat aamuvirkkuja. Kerran minut herätti (olin juuri muuttanut, enkä tajunnut heti mitä tapahtuu) naapurin 80+ mummo, joka karjui ikkunastaan jollekin tutulle. Ikkunani oli auki ja heräsin siihen luullen, että joku on tunkeutunut asuntooni! Annoin palautetta, kello oli vasta 7 aamulla.
Iltaisin he menevät nukkumaan jopa 21 maissa, ja talo on hiirenhiljainen 22 mennessä. En itsekään melua sen jälkeen, pidän telkan äänenvoimakkuuden alhaalla ja hankin juuri langattomat kuulokkeet. Minulla on seuranani Netflix, läppäri, kirjat ja lehdet.
Huonosti. Liukuma päättyy aamulla 9.30 ja sekin on välillä työn ja tuskan takana aloittaa työt siihen aikaan, jos ei sitten ala jollain kokouksella, johon voin osallistua puhelimella peiton alta.
Paremmin kuitenkin kuin aiemmissa töissä, joissa täytyi pahimmillaan herätä 5 aikaan aamulla, että ehti seitsemäksi työvaatteissa työpisteelle aloittamaan työt.
Kaikista luontaisin työaika mulle olis varmaan joku 12-20 tai 11-19, alan heräämään kunnolla vasta siinä 14 aikaan aivojen osalta. Idearikkaimmillaan olen yleensä joskus 16-20 välillä, pirteimmillään ehkä vielä sitä myöhemmin.
Luovuin energiajuomista vuodenvaihteessa ja olen myös pysynyt niistä erossa. Alkoi harmittaa se rahan tuhlaus ja täältä palstalta löytyi ”älä osta mitään turhaa 2021” haasteketju.
Kofeiinissa ylipäänsä on se ongelma, että pissattaa, kakattaa ja sydän tykyttää. Enkä pidä kahvista.
Kun kelloradio käynnistyy 04.00, on puoli tuntia lähtöön. Työaikani on 06-14 virallisesti, mutta käytännössä olisi kyllä parempi töiden kannalta jos aloittaisin 05.30. Olen yrittänyt, mutta on näköjään todella vaikeaa aikaistaa lähtöä edes puolella tunnilla. Tunnen usein huonommutta, kun työkaverit aloittavat 05.00 tai jopa 04.40…
Olen siivooja..
Mä olen aina ollut yökyöpeli. Jos en keskity asiaan, normaali nukkumaanmenoaika on pian kello kolme yöllä.
Ratkaisin ongelman menemällä nukkumaan kello 21. Aina. Ei poikkeuksia. Kesti aika kauan että onnistui. Onnistumisen salaisuus oli pulennysverhot ja sängystä nouseminen absoluuttisen viimeistään klo 9. Aina. Ei poikkeuksia.
Joo kofeiinin käytön lopetus auttaa merkittävästi tähän vaivaan
Maz zi kirjoitti:
Olen yövirkku ja introvertti.
Pidän kännykän äänettömällä, katson viestit ja soitot lähempänä kolmea, jos jossain pitää käydä asioilla, niin on siinä muutama tunti tehokasta peliaikaa.
Todellakin kyrsii nää virasto ajat.
Suunnittelen avaavani tietokoneenkorjaamoa mikä olisi auki iltaisin klo 21 asti.
Eikö teitäkin kyrsi että suurin osa palveluista on vain päivisin auki?
"Eikö teitäkin kyrsi että suurin osa palveluista on vain päivisin auki?"
No, todellakin ottaa päähän, miten muutkaan ehtivät työaikana hoitaa asioita?
Vierailija kirjoitti:
Maz zi kirjoitti:
Olen uyövirkku ja introvertti.
Pidän kännykän äänettömällä, katson viestit ja soitot lähempänä kolmea, jos jossain pitää käydä asioilla, niin on siinä muutama tunti tehokasta peliaikaa.
Todellakin kyrsii nää virasto ajat.
Suunnittelen avaavani tietokoneenkorjaamoa mikä olisi auki iltaisin klo 21 asti.
Eikö teitäkin kyrsi että suurin osa palveluista on vain päivisin auki?
Olisihan tuo kätevää, jos palvelut olisivat myöhempään auki!
Kyrsii. Etenkin pienet kivijalkakaupat menevät klo 17 kiinni. Ihmetyttää, että joku odottaa firmansa pyörivän työttömien ja eläkeläisten ostoksilla.
Ihan hyvin. Minulla on työ joka alkaa vasta yhdeksältä, joten voin huoleti valvoa vaikka yhteen yöllä.
Haluan muistuttaa, että iltavirkku on täysin eri asia kuin unirytminsä täysin pilannut iltapäivään nukkuja. Sama ero kuin introvertillä ja ihmisiä pelkäävällä.
Olen ihmetellyt paikkakuntani torin sulkeutumista joskus klo 14. Aukeaa kyllä ani varhain. Soitin jopa jollekin henkilölle, joka on mukana noissa kuvioissa. Kysyin, että onko se kauppiaiden oma päätös ja kuulemma on. Ihmettelen kyllä miten tosiaan ns. normaalisti klo 15-16 töistä pääsevät voisivat käydä torilla. Ellei työpaikka ole lähellä, että voi ruokatunnilla pistäytyä. No täällä tosin tori on normaalistikin aika kuollut talvella.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin. Minulla on työ joka alkaa vasta yhdeksältä, joten voin huoleti valvoa vaikka yhteen yöllä.
Haluan muistuttaa, että iltavirkku on täysin eri asia kuin unirytminsä täysin pilannut iltapäivään nukkuja. Sama ero kuin introvertillä ja ihmisiä pelkäävällä.
Hyvä pointti. Kaikki iltavirkkuina itseään pitävät eivät niitä puhtaasti ole vaan ongelma on tuossa rytmittömyydessä.
Tätini oli koko työuransa aamuihminen, viikonloppuisinkin lähti siivous pyörimään seitsemältä aamulla. Hän ei ymmärtänyt esim unettomuutta, vaan totesi että jokainen nukkuu kun on väsynyt. Mitä tapahtui eläkkeellä: valvoo yöt ja valittaa väsymystä ja huonoa nukkumista. Toisinaan valvoo kahteen ja nukkuu kymmeneen. Suuttui kun sanoin, että pitäisi pyrkiä tasaiseen rytmiin, vaikka eläkkeellä ei niin väliä olekaan milloin nukkuu.
Itse en ole sen paremmin aamu- kuin iltavirkkukaan, mutta huono nukkuja olen ollut koko ikäni. Ainut tepsivä keino on pitää rytmi samana on sitten töissä tai lomalla. Vuorotyö olisi painajaista, en ymmärrä miten kukaan kykenee siihen, että tänään pitää nukahtaa kahdeksalta illalla ja huomenna kahdelta päivällä.
Ärsyttävää, miten moni aamukukkuja on ängennyt tännekin neuvomaan, että näillä keinoin kyllä teistäkin saadaan kunnon ihmisiä! Ei riitä, että koko yhteiskunta jo pyörii heidän pillinsä mukaan. Kaikkien, siis aivan kaikkien tulee toimia ja ajatella heidän tavallaan, vähempi ei ilmeisesti riitä.
Minun identiteettiini kuuluu oleellisesti se, että olen tällainen yöeläin. Ei voisi vähempää kiinnostaa loskaiset maanantaiaamut konttorilla kello kahdeksan, masentuisin ihan kamalasti tuollaisesta elämässä. Olen nähnyt sen vaivan että olen rakentanut koko elämäni itseni näköiseksi, kouluttautunutkin alalle jolla tällainen on mahdollista, ja hyvin menee. Ei pitäisi kellään olla nokan koputtamista.
Olin liki 40 vuotta työelämässä ja iltavirkkuna kaikki oli pelkkää tuskaa! Pääsin/jouduin tk-eläkkeelle 57-vuotiaana ja nukun aamuisin kello 10 tai 11 asti.
Luulen, että aamuherätykset jouduttivat eläkkeelle pääsyäni.