Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ILTAVIRKUT – Miten sopeudutte tähän yhteiskuntaan?

Vierailija
24.10.2021 |

TÄMÄ KESKUSTELU ON VERTAISTUKEA ILTAVIRKUILLE. Eli jos et kuulu iltavirkkuihin, olet esimerkiksi juuri tulossa kirjoittamaan "Aikainen lintu madon nappaa! Jokainen voi muuttua rehelliseksi ja reippaaksi aamuvirkuksi halutessaan"!!1 niin elä tee sitä, mene mieluummin vaikka nukkumaan.

Jakakaa iltavirkut, yökyöpelit ja aamuntorkut kokemuksenne! Mikä on vaikeinta, kun elämme aamuvirkkujen rytmin mukaan tehdyssä yhteiskunnassa? Oletko onnistunut löytämään alan, jossa iltavirkkuus on ok, ehkä jopa vahvuus? Oletko luova ja älykäs ihminen, jonka parhaat ideat tulevat öisin? Onko hyviä vinkkejä? Kiintoisia tarinoita?

Kommentit (408)

Vierailija
281/408 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt paikkakuntani torin sulkeutumista joskus klo 14. Aukeaa kyllä ani varhain. Soitin jopa jollekin henkilölle, joka on mukana noissa kuvioissa. Kysyin, että onko se kauppiaiden oma päätös ja kuulemma on. Ihmettelen kyllä miten tosiaan ns. normaalisti klo 15-16 töistä pääsevät voisivat käydä torilla. Ellei työpaikka ole lähellä, että voi ruokatunnilla pistäytyä. No täällä tosin tori on normaalistikin aika kuollut talvella. 

Tuohan on ihan normaali torin aukioloaika.

Vierailija
282/408 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä iltavirkku olen ollut tosi väsynyt iltaisin näinä aikoina. Otin tänään pienet torkutkin tässä illalla ja vieläkin on veto pois. Hyvin, hyvin ja hyvin rankka olo on ja sängyltä näin kirjoittelen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/408 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt paikkakuntani torin sulkeutumista joskus klo 14. Aukeaa kyllä ani varhain. Soitin jopa jollekin henkilölle, joka on mukana noissa kuvioissa. Kysyin, että onko se kauppiaiden oma päätös ja kuulemma on. Ihmettelen kyllä miten tosiaan ns. normaalisti klo 15-16 töistä pääsevät voisivat käydä torilla. Ellei työpaikka ole lähellä, että voi ruokatunnilla pistäytyä. No täällä tosin tori on normaalistikin aika kuollut talvella. 

Torit on vissiin tarkoitettu työttömille. Harmi vaan että hintataso on usein vähän turhan korkea heille.

Työssä käyvät eivät ehdi torilla käymään kuin ehkä kesälomalla, jos sattuvat kotikaupungissa lomansa viettämään.

Vierailija
284/408 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa terveydenhuoltoalalle! Oma ongelmani ei kylläkään ole pelkästään iltavirkkuus, vaan nukun ylipäätään huonosti. Vuorotyössä ja pitkissä päivystyksissä siitä on kuitenkin etua: en kuitenkaan saa hiljaisina vuoroinakaan päivystyksessä unta, joten jos häly tulee, niin pystyn lähtemään nopeasti ja skarppina paikalle.

Mutta eihän tämä terveellistä ole mitenkään päin.

T: erikoistuva lääkäri

Vierailija
285/408 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali mutta järjetön, jos on tarkoitus myydä eikä vain esitellä tuotteitaan. 

terveisin iltavirkku

Vierailija
286/408 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttävää, miten moni aamukukkuja on ängennyt tännekin neuvomaan, että näillä keinoin kyllä teistäkin saadaan kunnon ihmisiä! Ei riitä, että koko yhteiskunta jo pyörii heidän pillinsä mukaan. Kaikkien, siis aivan kaikkien tulee toimia ja ajatella heidän tavallaan, vähempi ei ilmeisesti riitä.

Minun identiteettiini kuuluu oleellisesti se, että olen tällainen yöeläin. Ei voisi vähempää kiinnostaa loskaiset maanantaiaamut konttorilla kello kahdeksan, masentuisin ihan kamalasti tuollaisesta elämässä. Olen nähnyt sen vaivan että olen rakentanut koko elämäni itseni näköiseksi, kouluttautunutkin alalle jolla tällainen on mahdollista, ja hyvin menee. Ei pitäisi kellään olla nokan koputtamista.

Tämä on tosi jännä ero aamu- ja iltavirkuissa. Aamuvirkut ovat olevinaan niin paljon parempia ihmisiä ja koittavat käännyttää kaikki kaltaisikseen. Harvemmin näkyy ilmiötä toisinpäin. Jossain oli tutkimus, että iltavirkut ovat keskimäärin älykkäämpiä kuin aamuvirkut. Alan uskoa siihen.

Vierailija
287/408 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttävää, miten moni aamukukkuja on ängennyt tännekin neuvomaan, että näillä keinoin kyllä teistäkin saadaan kunnon ihmisiä! Ei riitä, että koko yhteiskunta jo pyörii heidän pillinsä mukaan. Kaikkien, siis aivan kaikkien tulee toimia ja ajatella heidän tavallaan, vähempi ei ilmeisesti riitä.

Minun identiteettiini kuuluu oleellisesti se, että olen tällainen yöeläin. Ei voisi vähempää kiinnostaa loskaiset maanantaiaamut konttorilla kello kahdeksan, masentuisin ihan kamalasti tuollaisesta elämässä. Olen nähnyt sen vaivan että olen rakentanut koko elämäni itseni näköiseksi, kouluttautunutkin alalle jolla tällainen on mahdollista, ja hyvin menee. Ei pitäisi kellään olla nokan koputtamista.

Tämä on tosi jännä ero aamu- ja iltavirkuissa. Aamuvirkut ovat olevinaan niin paljon parempia ihmisiä ja koittavat käännyttää kaikki kaltaisikseen. Harvemmin näkyy ilmiötä toisinpäin. Jossain oli tutkimus, että iltavirkut ovat keskimäärin älykkäämpiä kuin aamuvirkut. Alan uskoa siihen.

Ihmiset eivät pyri ajattelemaan asioita toisten silmin tai mitä toiset kokee. Kaikkia ajatellaan lähes aina omasta perspektiivistä.

Eri

Vierailija
288/408 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana terapiaketju, jonka tarinat tuntuvat niin tutuilta. Työskentelen valtion virastossa ja meillä pitää olla läsnä 9.00 -15.00, joustoa on toki pari tuntia kumpaankin suuntaan, että 7h 15 min työaikaa tulee täyteen.  Itselle varmaan ihanteellisin työskentelyaika olisi 10. 00 -21.00 välillä.  Minut on pelastanut se, että tulen toimeen suhtkoht lyhyillä yöunilla (n. 6- 6,5h/yö).  Kauhulla ajattelen normaaliin paluuta, jolloin palavereissa pitäisi oikeasti olla paikan päällä klo 8.00. Nyt menee joten kuten, kun herään varttia/puolta tuntia ennen kokousta ja roudaa itsensä ja pannullisen kahvia koneen ääreen. Kauhistuttaa, jos pitää olla kamerat päällä. Pitää muistaa vaihtaa yöpaita johonkin vähän asiallisempaan releeseen.

Vierailija
289/408 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti.

Jos pakko herätä aamulla tiettyyn kellonaikaan, heräilen pitkin yötä. Vaikka olisi 100 kelloa ja puhelinherätystä.

Ihmisillä vain on erilaisia sisäisiä rytmejä, pakko sopeutua.

Vierailija
290/408 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mainitsi ketjussa, ettei ihmisten vuorokausirytmiä olisi tutkittu. Kyllä sitä on. :)

Arvatenkin aamuvirkut kommentoivat ja haluavat käskyttää meitä iltavirkkuja.

Vierailija
291/408 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai iltavirkkuus on totta, ihan samalla tavalla kuin on totta sekin että joudun olemaan työttömänä kun opiskelusta ei jää mitään mieleen enkä pysty sairauteni takia tekemään työtä johon minulla on nuorena hommattu koulutus. En ymmärrä opiskelumateriaaleista juuri mitään, enkä kykene muistamaan mitään mikä ei ole juuri sillä hetkellä kiinnostavaa. Ei vain onnistu. Kovasti minun pitäisi kouluttautua uudelle alalle, mutta te-keskus tai edes läheiset ihmiset eivät ymmärrä että se on mahdotonta kun en muista mitä olen lukenut. Lääkärikään ei tuonut apua asiaan. Eli ymmärrän kyllä täysin kun itse tietää että itsellä on jokin ominaisuus, mutta muuta vain väittävät sitä laiskuudeksi ja saamattomuudeksi. Ei se niin ole, ei vain pysty, ei kykene luonnollisen ominaisuuden takia!

Vierailija
292/408 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mnun ystäväni on aamuvirkku, soittaa minulle usein jo klo 9 että kyllä tähän aikaan pitää olla hereillä, hän on jo leiponut, käynyt lenkillä ja pessyt kolme koneellista pyykkiä..

Ihmettelee kuinka minä ja lapset voidaan olla kaupassa kahdeksan aikaan kun he ovat jo iltapesulla ja yöpaidoissa menossa nukkumaan.

Hänelle ei vaan kerta kaikkiaan mene jakeluun että me elämme eri rytmissä, välillä tuntuu ettei hän käy ihan täysillä kun ei näinkään yksinkertaista asiaa ymmärrä vaikka olen sen hänelle sanonut monta kertaa.

Vierailija
293/408 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko on ollut vain tottua.

Pakko herätä 5.30 - 6.00, jotta ehdin toimistolle. Onneksi korona vauhditti etätyökäytäntöjä meidän firmassa ja pari päivää viikossa voi nukkua siihen kahdeksaan edes.

Olen huono nukahtaja, joten se on vielä tässä yhtälössä huono. Aamut voi olla itselle todella hankalia, enkä todellakaan ole se tehokkain työntekijä aamun parilla ensimmäisellä tunnilla.

Vierailija
294/408 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kofeiinitabletit ja Puhdistamon iltamagnesium on iltavirkun pakolliset selvitytymisvälineet. Aamulla töissä klo 07-09 menee koomaillen.

Vierailija
295/408 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku mainitsi ketjussa, ettei ihmisten vuorokausirytmiä olisi tutkittu. Kyllä sitä on. :)

Arvatenkin aamuvirkut kommentoivat ja haluavat käskyttää meitä iltavirkkuja.

Enemmän täällä on ollut iltavirkkujen uhriutumista ja kaikenlaisia syytöksiä aamuvirkkujen vallanhalusta ja väheksyvästä mielenlaadusta sekä yhteiskunnan epäreiluudesta iltavirkkuja kohtaan.

Minulle on ihan sama milloin muut nukkuvat tai ovat hereillä ja tietenkin voi yhdessä harmitella oman rytmin epäsointua vallitsevan tilanteen kanssa, mutta en ymmärrä, miten ruikuttaminen ja muiden syyttely auttaa. Kuulostaa ihan näiden salaliittoteoriahullujen jutuilta. Varmasti on niitä neljältä herääjiä, jotka toivoisivat yhteiskunnan aikaistamista, en minä heidänkään vaatimuksia ja valituksia jaksaisi kuunnella tai kannattaa.

Vierailija
296/408 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Torit on vissiin tarkoitettu työttömille. Harmi vaan että hintataso on usein vähän turhan korkea heille.

Työssä käyvät eivät ehdi torilla käymään kuin ehkä kesälomalla, jos sattuvat kotikaupungissa lomansa viettämään.

Aika monessa paikassa torit on auki lauantaisin. Arkitorit on tarkoitettu kotirouville, sisäköille ja eläkeloisille.

Vierailija
297/408 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonosti.

Jos pakko herätä aamulla tiettyyn kellonaikaan, heräilen pitkin yötä. Vaikka olisi 100 kelloa ja puhelinherätystä.

Ihmisillä vain on erilaisia sisäisiä rytmejä, pakko sopeutua.

Jos menen aiemmin nukkumaan, heräilen monta kertaa pitkin yötä, eikä uni virkistä.

Vierailija
298/408 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo kofeiinin käytön lopetus auttaa merkittävästi tähän vaivaan

Olen kofeiinille yliherkkä joten en käytä mitään missä on kofeiinia.

Vierailija
299/408 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi se on ”normaali”??

Asioitahan voi ja joskus kannattaakin kehittää, ei vanhaan tarvitse jämähtää vain siksi että ”ainahan näin on tehty”, jos se ei toimi.

Onko edes kokeiltu miten eri aikataulu toimisi?

Vierailija
300/408 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa on muutama aamuvirkku tullut pätemään, kuinka on niiiin aikaansaava, kun herää jo kuudeksi salille.

Laiskin tuntemani ihminen on aamuvirkku ja juuri tätä sillä kehuvaa sorttia. Kuulemma ehtii niin paljon enemmän kun on jo klo 7 töissä. Hän ei millään tajua, että muiden aktiivinen aika ei lopu klo 19, kuten hänellä eikä kaikki muut ole klo 21 iltatoimilla. Ihmetteli mm. miten ehdin liikkua, kun en käy aamulla liikkumassa ja olen töissä 17-18 asti. Selitin, että juokkuelajini treenit ovat iltaisin ja loppuvat vasta 21:30 tai 22. Aikuisten harrastusurheilu kun ei parhaita salivuoroja saa. Ei käynyt hänelle järkeen.

Mitä erityisen tehokasta voi toimistolla tehdä juuri klo 7? Kun kukaan muu ei ole paikalla? Muutamat kerrat kun olen aikaisin kollegoja yhyttänyt niin juodaan kahvia ja jumpataan eli siirretään aamutoimet palkalliselle ajalle kun muut tekevät ne omalla ajallaan. Onhan tuo toki itsensä säästämisen ja oman ajankäytön kannalta tehokasta, kieltämättä. Ei niinkään sen työn hoitamisen kannalta.