Koska imetysfanaatikot ymmärtävät, ettei imetys tee parempaa äitiä
Naurettavaa haukkua huonoksi äidiksi jos ei imetä. Kaikki ei siihen pysty tai halua. Mä varmaan oksentaisin kuvotuksesta, jos joku pakottaisi imettämään lasta, sitten joskus kun lapsia hommaan.
Kommentit (761)
http://www.bbbgeorgia.org/physicalBreastfeeding.php
http://medicalxpress.com/news/2014-09-breast-brain-food.html
http://healthland.time.com/2013/07/30/breastfeeding-and-other-early-influencers-on-childrens-iq/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2939272/
http://www.futurity.org/scans-show-early-brain-growth-in-breastfed-babies/
MITÄ täällä vauhkotaan??
Eikös äitiydessä ole kyse juurikin ja myöskin siitä, että äiti tekee ja toimii vauvansa/lapsensa parhaaksi? asettaa lapsensa oman itsensä edelle, siis ns terveissä määrin, ei niin että oma psyyke syystä tai toisesta prakaa tms. Äiti sietää ja kestää pientä epämukavuuttakin jos niikseen on, jonkinlaista vaivannäköä ja "työtä" jotta lapsen paras toteutuisi, eikös!?
Joten tottamooses nainen ja äiti on ns huono(mpi) äiti ravinnon tarjoamisen suhteen jos hän omaa mukavuuttaan ja/tai itsekkyyttään ei edes halua imettää tai halua yrittää edes sitä tai lopettaa ja luovuttaa heti ensimmäiseen rintaraivariin tai valvottuun yöhön.
Äm kun vain sattuu olemaan sille vauvalle suunniteltu tuote, ei meillä naisilla muuten maitorauhasia rinnoissa olisi eikä raskaudenaikaiset hormonit alkaisi sitä maitoa niihin rauhasiin tuottamaan.
Yksinkertaista ja ne jotka älähtävät muuta ovat kaukana elämän perusasioista ja totuudesta.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 10:38"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 19:45"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 19:05"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 18:14"] [quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 16:51"]http://www.terve.fi/raskaus-ja-lapset/aidinmaito-tekee-lapsesta-alykkaamman http://www.tohtori.fi/?page=6771267&id=9928796 http://www.tohtori.fi/?page=6771267&id=9928796 http://www.tohtori.fi/?page=6771267&id=9928796 Myöskin ylipainon ja korvikkeiden käytön keskinäisestä yhteydestä löytyy tietoa netistä. [/quote] Niin ja imetetyt lapset on niitä kitukasvuisia "koliikkivauvoja" vitut mitään koliikkia ole kun niillä pennuilla on nälkä! Antaisivat lisämaitoa purkista mutta eihän meidän pikku rääkyjälle voi muuta antaa kun sitä kulahtanutta tyhjään imettyä ryppyset rukkasta. Raukat sitten nälkäänsä huutaa ja kasvaa alakäyrillä. [/quote] Noniin, nyt kolahti jo kovaa yhden imetyksessään epäonnistuneen tai oman mukavuutensa/laiskuutensa tms vuoksi puuhan alkuunsa jättäneen, nilkkaan. Surullisinta on se ettet edes tajua tuon tekstisi tyhmyyttä ja sitä kuinka vajakin kuvan se sinusta antaakaan. ps, kummankin lapseni ainoa ruoka oli ensimm 6,5kk pelkkä äm ja kasvoivat sinä aikana 500-1500g/kk ja 1-5,5cm/kk. Sorry sinulle siitä. [/quote] En ole kuule epäonnistunut yhtään missään. Ei ole epäonnistumista jos ei HALUA imettää, oli syy mikä tahansa. Ja sinullehan se kolahti ja kovaa kun pitää lapsensa mittoja laitella ja sillä muka jotakin todistella. Ja tiedätkö, tässä ei mitään muuta surullista ole kuin sun kaltaiset elämäntapa imettäjä-ämmät jotka saavat jotain megaorgasmeja (muutoin eivät sitten saakkaan, kuivat harput) siitä, että kiusaavat vuodesta toiseen niitä äitejä jotka eivät imetä. Mä oikeasti niin vihaan sinunlaisia ihmisiä. Tajuatko sä ollenkaan millainen kauhea akka olet? Oikein hävettää itseäni kirjoittaa näin rumasti ja alentua sunlaisten tasolle, mut niin on nyt niskakarvat pystyssä. Säälittää ihan sun lapset millaisen kasvatuksen ne saa kun äiti on tuollainen suvaitsematon moukka. Ainiin, sentään imetät. Sehän riittää.
[/quote]
Ja sinä vain jatkat tuolla valitsemallasi linjalla mitä tekstiesi tasoon tulee. Ymmärrätkö lainkaan kuinka heikkoälyisen ja yksinkertaisen kuvan annat itsestäsi noiden tekstiesi perusteella? tuskin..
Ja mitä nyt jo murrosikäisten lasteni täysimetysaikana keryttämiin mittoihin tulee niin kultapieni, se oli vain vastine sinun omalle ontolle lätinällesi siitä kuinka äidinmaitovauvat itkevät nälkäänsä eivätkä kasva.
Voinet lopettaa tähän ketjuun kommentoinnin, koska tuo artikulointisi on noin heikolla tasolla, tai jatka toki jos siltä tuntuu mutta minä en enää sinulle jaksa vaivautua kommentoimaan, kaikki mitä kaltaisellesi ressukalle sanoo valuu kuin vesi hanhen selästä, koska sulla rulettaa nyt defenssimekanismit niin lujaa ettet asialliseen ja faktapohjaiseen kommunikointiin kykene.
Hyvää uutta vuotta sinulle, suosittelen psyykkisen ja älyllisen kehityksen kursseja, kirjallisuutta yms. sinulle.
[/quote]
Siellä nyt joku helvetin vanha kurppa lässyttää muka niin fiksusti ja nokkelasti. Hienoja sanoja osaat vanhus. ;) Wau! En edes jaksa lukea loppuun asti tuollaista paskanjauhantaa. Etkö ole vähän yli-ikäinen kommentoimaan täällä vauva palstoilla? Oisko ET-lehdellä omia keskustelupalstoja?
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 10:53"]
MITÄ täällä vauhkotaan??
Eikös äitiydessä ole kyse juurikin ja myöskin siitä, että äiti tekee ja toimii vauvansa/lapsensa parhaaksi? asettaa lapsensa oman itsensä edelle, siis ns terveissä määrin, ei niin että oma psyyke syystä tai toisesta prakaa tms. Äiti sietää ja kestää pientä epämukavuuttakin jos niikseen on, jonkinlaista vaivannäköä ja "työtä" jotta lapsen paras toteutuisi, eikös!?
Joten tottamooses nainen ja äiti on ns huono(mpi) äiti ravinnon tarjoamisen suhteen jos hän omaa mukavuuttaan ja/tai itsekkyyttään ei edes halua imettää tai halua yrittää edes sitä tai lopettaa ja luovuttaa heti ensimmäiseen rintaraivariin tai valvottuun yöhön.
Äm kun vain sattuu olemaan sille vauvalle suunniteltu tuote, ei meillä naisilla muuten maitorauhasia rinnoissa olisi eikä raskaudenaikaiset hormonit alkaisi sitä maitoa niihin rauhasiin tuottamaan.
Yksinkertaista ja ne jotka älähtävät muuta ovat kaukana elämän perusasioista ja totuudesta.
[/quote]
Iso kysymys on se, kenellä on valta määritellä milloin imetysyrittämisen saa lopettaa. Onko se perhe itse? Naapurin imetysäiti? Joku random kirjoittaja tällä palstalla? Miten uupunut on riittävän uupunut äiti jotta hänellä on moraalinen oikeus antaa lapselleen korviketta?
Pystytkö sinä sormella osoittamaan imettämättömien äitien joukosta ne huonot äidit joille ei ilmeisesti koskaan olisi saanut lasta syntyäkään?
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 20:09"][quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 19:55"]
Miksi on niin vaikea käsittää, että kaikilla ei vain yksinkertaisesto tule/riitä maito! Et sinä tahdonvoimalla sitä maitoa sinne tisseihin saa! Mummoni ruokki isääni kaurasta tehdyllä vellillä, koska maitoa ei tullut yhtään. Ihmettelivät vain miksi vauva huutaa koko ajan pää punaisena. No vauva sai "korviketta" ja täysin terve ja todella viisas mies hänestä kasvoi. Minä taas imetin lastani kk täysin ilman pulloja tms. Yhtäkkiä lapsi sai vaan raivareita ja huusi selkä kaarella ja nukkui huonosti. Minä imetin kummastakin vuoronperään ja vain yhdestä ja jumalauta pää alaspäin niin ei tullut ei. Pieniä pisaria pumppaamalla ja käsin sain irti. Vauva huutaa edelleen. Annoin korviketta ja vauva nukkui kuin tukki. Yritin imettää, mutta ei vain tullut ei. Minä en todellakaan koe olevani huono äiti vain kun en imettänyt. Monesti itkin kun maitoa ei tullutkaan, mutta en voinut sille mitään. Nyt lapsi on loistavasti kehittynyt ja täysin terve, fiksukin vielä. Minäkin olen tyytyväinen kun lapsi ei joudu nälissään olemaan. Imetysfanaatikot voisivat ottaa huomioon sen FAKTAN että joillakin maitoa ei vain tule tai se ei vain riitä!! Ei ole kiinni siitä, että " et vain yrittänyt tarpeeksi, teitkö sitä ja tätä, joo heikko äiti olet kun et imettänyt" kaikki varmasti yrittää parhaansa jos haluaa imettää, mutta se ei tee kenestäkään HUONOA jos fysiikka pettää ja maitoa ei heru.
[/quote]
Tässäkin ketjussa on moneen kertaan sanottu, että korvike on täysin ok kun imettäminen ei millään onnistu. Sitä kai "imetysfanaatikot" lähinnä ihmettelee, että joku jättää imettämättä "jottei tule riippurinnat" tms. tai että joku väittää, ettei imettää edes kannata koska "korvike on vauvalle ihan yhtä hyvää, jollei jopa parempaa, kuin äidinmaito".
Summa summarum: On tilanteita, joissa korvike on hyvä vaihtoehto. Imettäminen kuitenkin kannattaa, jos se vain onnistuu.
[/quote]
Joo, mutta täällä(kin) monet väittää, että KAIKILLA onnistuu imetys, pitää vain imettää vaikka sitten lapsen huutaessa nälkäänsä päivästä toiseen. Koska maito ei KENELTÄKÄÄN voi muka loppua. Hienoa jos on sellaisia imettäjiä jotka ei huutele jos jollaon ei imetys onnistu, mutta näitä hulluja piisaa.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:17"]
Imettäjien kanssa keskustelu on kuin kävisi vessassa. Samaa tavaraa saa huuhtoa aina uudestaan alas. Vähättelette asiantuntijoita ja kaikkia tutkimuksia sekä jopa biokemistiä. Teistä kotiäideistä koulutuksella elämäni imettäjänä onkin hurjasti vastapainoa väittelemään korkeakoulun suorittaneen tutkijan kanssa joka tekee tärkeää työtä alueellaan :) Teidän kommentit on alentuvia ja törkeysluokassaan aivan maksimeja. Heti kun joku muu teille antaa takaisin, alkaa itku ja kitinä kun metsä vastaa miten sinne huudetaan.
Toisekseen. Allergisten lasten äidit aiheuttaa lisähaittaa imettämällä. Täällä oli esimerkkiäkin elävästä elämästä joka oli täysin tuomittu juuri siksi, koska se oli oikea. Siihen oikeaan elämään tutkimuksetkin perustuvat. Allergisen imetyksellä onnistuu suolen nukkapinnan tuhoaminen itsepintaisella toiminnallaan välittämättä tieteellisistä faktoista:
"Neuvoloiden jakaman imetysoppaan mukaan äidinmaito vähentää allergioita (Valvanne 1994), vaikka tieteellinen näyttö asiasta on yhä ristiriitaista (Zeiger ym. 1989, Saarinen ja Kajosaari 1995). Äidinmaidon allergioilta suojaavaa vaikutusta pidetään merkittävimpänä ns. allergiariskiperheiden lapsilla (Simell 1997), ja siksi pitkitettyä rintaruokintaa on suositeltu erityisesti näille perheille. Yksinomaan rintamaitoa saavien imeväisten lehmänmaitoallergiaa on pidetty erittäin harvinaisena, ja sairauden on uskottu useimmiten alkavan vasta siirryttäessä äidinmaidonkorvikkeeseen (Höst ym. 1988, Savilahti ym. 1992). Kliininen kokemus sekä viimeaikaiset tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että lehmänmaitoallergian ja muiden ruoka-aineallergioiden oireet alkavat usein jo yksinomaisen rintaruokinnan aikana (Isolauri ym. 1999, Järvinen ym. 1999b). Koska osalla pelkkää äidinmaitoa saavista esiintyy erittäin vaikeita allergiaoireita hankaline ihottuma- ja ruoansulatuskanavan oireineen sekä kasvuhäiriöineen äidin tiukasta eliminaatiodieetistä huolimatta (Isolauri ym. 1999), tuntuu ilmeiseltä, että äidinmaidon muillakin komponenteilla kuin äidin ruoasta peräisin olevilla ruoka-allergeeneilla on osuutta imeväisen allergiaoireiden puhkeamiseen (Raitio, julkaisematon havainto)."
[/quote]
Yhä kysyisin, miksi esim. Allergiasairaalassa ja synnytyssairaaloissa pidetään imettämistä ykkösvaihtoehtona, jos kerran tieteelliset seikat kallistuisivat selvästi (kuten tässä ketjussa on yritetty väittää) korvikkeen puolelle?
Allergisten lasten imettämiseen liittyy toki monia asioita, jotka tulee ehdottomasti ottaa huomioon ruokintamuotoa valittaessa, mutta tässä ketjussa korvikkeen puolesta liputtaneet eivät kyllä ole kertoneet valinneensa korviketta vauvan allergioihin liittyneistä syistä. Allergialasten korvikkeet sitäpaisi ovat useimmiten jo ihan eri juttu kuin kaupasta saatavat peruskorvikkeet, joten en nyt lähtisi tuota asiaa sotkemaan tähän ketjuun.
En muuten sinuna sanoisi mitään törkeyksistä tai muusta asiattomasta kirjoittelusta, sillä niin typerä oli myös oma tämän viestisi aloitus. Kaikista niistä "riipputissi", "imetysorgasmi", "mielenvikainen" kommenteista, joita ilmeisen moni korvikkeenkannattaja on tässäkin ketjussa viljellyt, nyt puhumattakaan.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:05"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 11:31"]
Kyllä se mielestäni tekee hiukan paremmaksi äidiksi, vaikka ei silti välttämättä paremmaksi ihmiseksi. Mutta lapsen kasvattamisessa se on vain pisara suuressa valtameressä joten en sen perusteella määrittelis että kuka on hyvä tai huono äiti, loppujen lopuksi on hyvin pikkiriikkisestä asiasta kyse kokonaisen elämän alkumetreillä. Mulle henkkoht on aivan sama imettääkö joku vai ei, enkä myöskään pyytele anteeksi että minulla se on onnistunut vaan olen rehellisen onnellinen siitä. Mutta tiedostan että on miljoona tärkeämpää asiaa ja valintaa jotka täytyy vielä äitinä ja kasvattajana tehdä. Mielestäni imetysfanaatikkoihin kuuluvat myös ne jotka vouhkaavat imettäneitä vastaan ja joiden mielestä jos imetät niin automaattisesti halveksit korvikkeisiin turvautuneita. Ja kaikilla näillä menee kyllä fanaattisuus yli että heilahtaa, imetys nähdään liian isona asiana.
[/quote]
No mutta tämä harvinaisen selvä. Kun olet perhekerhossa ja huomaat Mirkun ruokkivan vauvaansa tuttipullolla, luokittelet itsesi pikkiriikkisen Mirkkua paremmaksi äidiksi.
Oisko sulla antaa joitakin muitakin esimerkkejä joiden perusteella arvotat itseäsi ja muita ihmisiä äiteinä? Mitä esimerkiksi tämä Mirkku saattaisi tehdä sellaista että huomaisit olevasi äitinä pikkiriikkisen huonompi kuin hän?
Huomaan kyllä tekstistäsi ettet sinäkään pidä imetysmeuhkaamisen saamista mittasuhteista, mutta oli pakko tarttua tähän kuitenkin koska kaikesta huolimatta katsot että sinulla on oikeus arvottaa jonkun muun äitiyttä. Sinä kaiketi toivoisit että kollektiivisesti todettaisiin että imettävä äiti on aina parempi kuin korvikkeella lastaan ruokkiva, piste. Se ois sulle mukavaa eikä olis näitä riitaisia keskusteluja.
Musta tuntuu että kyse on pohjimmiltaan kyse just tästä; kenellä on oikeus arvottaa muiden äitiyttä hyväksi tai huonoksi. Kun imettävä äiti antaa ymmärtää olevansa pikkiriikkisen parempi äiti kuin Mirkku, tottakai Mirkku puolustautuu. On hirveä loukkaus antaa ymmärtää toisen olevan (edes pikkiriikkisen) huono äiti.
Sinun kannaltasi on tosi hyvä että olet saanut puskettua imettämisen itsellesi asettamiin tavoitteisiin. Älä kuitenkaan nosta itseäsi kenenkään muun yläpuolelle sen vuoksi. Se ei tee sinusta pätkääkään parempaa äitiä verrattuna johonkuhun muuhun. Muiden äitiydet ovat ihan omia "projektejaan". Imettäminen on ollut ihan sun oma juttusi ja saat tietenkin olla iloinen että olet tän itsellesi asettamasi etapin vanhemmuudessa saavuttanut. Muista kuitenkin että äitiys ei ole arvostelulaji.
[/quote]
Luit sitten vaan ekan lauseen vai halusitko vain ymmärtää väärin? En arvota muita äitejä (edes) imettämisen perusteella vaikka mielestäni imettäminen onkin hyvä asia. Kyllä voin silti sanoa että imettänyt äiti on hiukan onnistunut paremmin tässä asiassa. Toinen äiti taas on hiukan pidempi pinnainen, toinen jaksaa leikkiä lastensa kanssa vähän enemmän ja joku osaa pitää parempaa kuria. Joku onnistuu kasvattamaan lapsestaan viisaan ja harkitsevan ihmisen tai onnistuu pitämään lapsensa kaidalla tiellä. Viestilläni hain sitä että imettäjä ei ole sen parempi äiti automaattisesti kuin viereinen korvikkeita antanut. Mutta itse kuitenkin varmaan jokainen meistä tekee äitinä/vanhempana parhaansa jokaisessa asiassa mikä sillä tiellä tulee vastaan ja siinä mielessä imettäminen on yksi pikkiriikkinen asia jonka avulla arvotan omaa onnistumistani äitinä. Melko epäpätöinen mielestäni koska se ei varsinaisesti vaikuta siihen minkälainen ihminen lapsesta kasvaa mutta eräs virstanpylväs kuitenkin muiden joukossa.
Skippasit varmaan lauseen että mulle on aivan sama imettääkö joku muu vai ei, korkeintaan symppaan jos tiedän että imetyksen onnistumattomuus on ollut kova paikka. Äitini ja kaksoissiskoni eivät imettäneet, enkä todellakaan ajattele heitä huonompina äiteinä kuin mitä itse olen. Itseasiassa lähipiirissäni ei ole montaakaan kovin pitkään imettänyttä ja olin täysin valmistautunut mahdollisuuteen että se ei minultakaan onnistuisi.
Minua itseäni ei ole imetetty kuin pari viikkoa, olin keskonen. Äitini kyllä yritti pumppailla yms mutta maidontulo hyytyi.
Itsr olen raskaana ja aion yrittää imetystä enkä halua luovuttaa heti jos tulee ongelmia. Minua kyllä ahdistaa se että rintani kärsivät ja imetys sattuu ja pulloruokinta tuntuisi vaivattomammalta mutta silti aion uhrautua. Haluan ettälapseni saa äidinmaitoa.
Kaverini ei imetä ja hänellä on kolmikuinen vauva. Lopetti parin viikon jälkeen kun kuulemma hermo meni kun oli niin vaikeaa eikä onnistunut. Olen sanonut että aion imettää ja hän siihen manaa kuinka tulen huomaamaan kuinka kamalaa se on ja että helpompi vaan lopettaa.... minua ahdistaa tämä hänen oletuksensa että minäkään en voi onnistua koska hän ei onnistunut/yrittänyt tarpeeksi.
Minun tuttavapiirissäni on sekä imettäviä äitejä sekä pulloruokkijoita. Pulloruokinnalla olleet lapset ovat järjestäen terveempiä ja kehittyneempiä mitä imetetyt. Lisäksi pulloruokkijaäidit vaikuttavat lähes poikkeuksetta tasapainoisemmilta ja onnellisemmilta, eivät valita väsymyksestä niin paljoa ja ovat muutenkin aktiivisempia tekemään kaikkea lapsiensa kanssa. Monet imettäjä-äideistä on jotenkin hysteerisiä ja epävarmoja, koko elämä pyörii pepelkästään sen lapsen ympärillä. Sivullisesta tuo näyttää kamalalta.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:23"]
Minun puolestani imettävät äidit saavat pitää itseään parempina äiteinä ihan vapaasti. Mulle on ihan se ja sama mitä mieltä joku toinen on.
[/quote]
Komppaan tätä! Sitäpaitsi, nyt käsi sydämelle sekä "imetys-" että "korvikefanaatikot": kaikkihan me teemme omassa päässämme näitä vertailuja ja usein pidämme omia valintojamme niinä parhaina. Ja usein sitten tällaisissa (netti)keskusteluissa liputamme - milloin asiallisesti, milloin epäasiallisesti - omien valintojemme puolesta. Tämän keskustelun kontekstissa siis "korvikeäitien" on ihan turha pukea harteilleen marttyyrinviittaa ja väittää, että heidän "puolensa" ylilyönnit (haukkumiset, vähättelyt tms.) olisivat vain jotain oikeutettua puolustautumista "imettäjä-äitien" julmuutta vastaan.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:57"]Minun tuttavapiirissäni on sekä imettäviä äitejä sekä pulloruokkijoita. Pulloruokinnalla olleet lapset ovat järjestäen terveempiä ja kehittyneempiä mitä imetetyt. Lisäksi pulloruokkijaäidit vaikuttavat lähes poikkeuksetta tasapainoisemmilta ja onnellisemmilta, eivät valita väsymyksestä niin paljoa ja ovat muutenkin aktiivisempia tekemään kaikkea lapsiensa kanssa. Monet imettäjä-äideistä on jotenkin hysteerisiä ja epävarmoja, koko elämä pyörii pepelkästään sen lapsen ympärillä. Sivullisesta tuo näyttää kamalalta.
[/quote]
Mun tuttavapiirissä myös molempia ja en ole huomannut äitien väsymystiloissa tai aktiivisuudessa eroja. Kaikki liikkuvat vauvojensa kanssa ja ovat niin pirteitä kun alle vuoden ikäisen kanssa voi olla. Sairasteluihin en ole kiinnittänyt huomiota, molemmilla ollut pientä nuhaa tai kuumeilua ei muuta.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:43"]
"Ei todellakaan pidä paikkansa, että imetys on näin kiihkeä keskustelunaihe koska sillä on helppo tölviä korvikeäitejä. Että perimmäinen tarkoitus olisi vaan haukkua haukkumisen ilosta ja kokea paremmuutta. Ei. Imetys on siksi niin voimakkaita tunteita aiheuttavaa, koska imettäjät ymmärtävät imetyksen tärkeyden ja korvikeäidit joko eivät ymmärrä tai eivät muuten vaan onnistuneet imetyksessä. Ovat mahdollisesti surullisia ja katkeriakin asiasta. Imettäjät taas imetyshormoneissaan mahdollisesti suurentelevat asiaa isommaksi kuin se onkaan. Mutta imetyksessä ei tosiaan ole kyse pelkästä ruokinnasta, vaan myös läheisyydestä. Se tunne ei vaan ole sama pulloruokkiessa, ehkä koska tiettyjä hormoneita ei erity eikä lapsellekaan se kokemus ole sama. Se, että joku riistää lapseltaan imetyksen kaikki miljoonat terveyshyödyt ja mahdollisesti vielä itsekkäin ja kyseenalaisin syin, se vaan tuntuu aika tuomittavalta. Toki jokaisen oma asia miten toimii, mutta saa siitä silti keskustella.
Toisekseen monilla imetys päättyy yksinkertaisesti tietämättömyyteen, luulevat että maito nyt loppui vaikka oikeasti maito on mahdollista saada taas nousemaan kunhan tietää keinot. On varmasti itselleen helpompi perustella lopettaminen sillä, että maito nyt vaan loppui. Ei pystytä myöntämään, ettei vaan jaksanut enää yrittää ja luovutti. Ennenvanhaan ihmiset jaksoivat yrittää sitkeämmin imetystä koska korvikkeita ei kaupasta pystynyt hakemaan, ja niin vaan suurimmalla osalla se imetys toimikin ja vaan murto-osa joutui tyytymään lehmänmaitoon tms. Nykyään taas jokatoisella tuntuu olevan ongelmia imetyksessä johtuen tietämättömyydestä, yrityksen puutteesta, itsekkyydestä kun halutaan laihduttaa tai olla vapaita menemään ulos jne"
Kyllä ja ennenvanhaan lapsikuolleisuus oli todella yleistä ravintoköyhän rintamaidon vuoksi, ei ollut ravintorikasta vastiketta tarjolla. Kun ei imetä ei ole kyse mistään noista asioista välttämättä mitä luettelit mutta sillähän sinä itsesi tuuditat tyytyväisenä. Vaikutat tekstisi perusteella itse hyvin katkeralta, taidat olla aika yksinäinen ihminen tehdessäsi yleistyksiä äideistä jotka ruokkii pulloilla. Hauskintahan on se, ettet voi sanoa mistään lapsesta tai aikuisesta päällepäin ketä on imetetty tai pullolla ruokittu. On kovin surullista miten huonoa argumentaatiota jaksat tarjota monen muun kanssa kun ette vaivaudu kenenkään teksteihin perehtymään, vain arvostelemaan :)
Mutta kuten ilmeistä on niin sinusta myös huomaa, että olet tyypillinen kouluttamaton kotiäiti joka vouhkaa lukematta asiatekstejä. Monet jauhamistasi asioista on täällä monta kertaa esitetty ja vetoat mielipiteeseesi mesoten kun et vain halua sisäistää oikeaa tietoa asiasta. Susanna Hakonen Turun Yliopistolta on tutkinut aihetta, ettei imetys OLE VÄLTTÄMÄTÖNTÄ oksitosiinihormonin kannalta niin miten urpo voit olla väittäessäsi tosiasiaa vastaan? :D Läheisyys ei ole rinnasta kiinni. Sinä pidät tästä vain kiinni välittämättä tosiasioista.
http://www.archive-fi-2012.com/fi/f/2012-12-21_1031432
Kannattaisi perehtyä lukemaan monipuolisemmin kuin neuvolan imetysopasta tai WHO suosituksia kun tuoretta tutkimiusta löytyy syvemmin oksitosiinihormonista ja stressistä kerran ei oikeaa tietämystä aiheesta ole kuin olettamuksesi joka on tyhjän kanssa.
Imetyksen loppumiselle on KYMMENIÄ SYITÄ MIKSI SE EI ONNISTU TAI SIIHEN EI PYSTYTÄ TAI SIITÄ LUOVUTAAN JA SINUN KAPEAKATSEINEN ILKKUMISESI EI ASIAA MUUTA. Ilmeisesti imetys on tosiaan ainoa asia missä elämässäsi olet onnistunut. Muistathan että kovin elämättömäksi elämäsi jää jos saavutuksesi on tuossa maitotipassa :)
[/quote]
Ohis: En ole tuo, jolle vastasit, mutta pakko kommentoida tuota kielenkäyttöäsi. Sama se, miten koulutettu ja (mielestäsi) fiksu sitten mahdatkaan olla, niin annat kyllä itsestäsi näillä viesteilläsi tosi ylimielisen moukan kuvan. Viesteissäsi on toki ihan asiaakin, mutta päällimmäisenä jää kyllä mieleen kuva v-mäisestä tyypistä.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:11"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:43"]
"Ei todellakaan pidä paikkansa, että imetys on näin kiihkeä keskustelunaihe koska sillä on helppo tölviä korvikeäitejä. Että perimmäinen tarkoitus olisi vaan haukkua haukkumisen ilosta ja kokea paremmuutta. Ei. Imetys on siksi niin voimakkaita tunteita aiheuttavaa, koska imettäjät ymmärtävät imetyksen tärkeyden ja korvikeäidit joko eivät ymmärrä tai eivät muuten vaan onnistuneet imetyksessä. Ovat mahdollisesti surullisia ja katkeriakin asiasta. Imettäjät taas imetyshormoneissaan mahdollisesti suurentelevat asiaa isommaksi kuin se onkaan. Mutta imetyksessä ei tosiaan ole kyse pelkästä ruokinnasta, vaan myös läheisyydestä. Se tunne ei vaan ole sama pulloruokkiessa, ehkä koska tiettyjä hormoneita ei erity eikä lapsellekaan se kokemus ole sama. Se, että joku riistää lapseltaan imetyksen kaikki miljoonat terveyshyödyt ja mahdollisesti vielä itsekkäin ja kyseenalaisin syin, se vaan tuntuu aika tuomittavalta. Toki jokaisen oma asia miten toimii, mutta saa siitä silti keskustella.
Toisekseen monilla imetys päättyy yksinkertaisesti tietämättömyyteen, luulevat että maito nyt loppui vaikka oikeasti maito on mahdollista saada taas nousemaan kunhan tietää keinot. On varmasti itselleen helpompi perustella lopettaminen sillä, että maito nyt vaan loppui. Ei pystytä myöntämään, ettei vaan jaksanut enää yrittää ja luovutti. Ennenvanhaan ihmiset jaksoivat yrittää sitkeämmin imetystä koska korvikkeita ei kaupasta pystynyt hakemaan, ja niin vaan suurimmalla osalla se imetys toimikin ja vaan murto-osa joutui tyytymään lehmänmaitoon tms. Nykyään taas jokatoisella tuntuu olevan ongelmia imetyksessä johtuen tietämättömyydestä, yrityksen puutteesta, itsekkyydestä kun halutaan laihduttaa tai olla vapaita menemään ulos jne"
Kyllä ja ennenvanhaan lapsikuolleisuus oli todella yleistä ravintoköyhän rintamaidon vuoksi, ei ollut ravintorikasta vastiketta tarjolla. Kun ei imetä ei ole kyse mistään noista asioista välttämättä mitä luettelit mutta sillähän sinä itsesi tuuditat tyytyväisenä. Vaikutat tekstisi perusteella itse hyvin katkeralta, taidat olla aika yksinäinen ihminen tehdessäsi yleistyksiä äideistä jotka ruokkii pulloilla. Hauskintahan on se, ettet voi sanoa mistään lapsesta tai aikuisesta päällepäin ketä on imetetty tai pullolla ruokittu. On kovin surullista miten huonoa argumentaatiota jaksat tarjota monen muun kanssa kun ette vaivaudu kenenkään teksteihin perehtymään, vain arvostelemaan :)
Mutta kuten ilmeistä on niin sinusta myös huomaa, että olet tyypillinen kouluttamaton kotiäiti joka vouhkaa lukematta asiatekstejä. Monet jauhamistasi asioista on täällä monta kertaa esitetty ja vetoat mielipiteeseesi mesoten kun et vain halua sisäistää oikeaa tietoa asiasta. Susanna Hakonen Turun Yliopistolta on tutkinut aihetta, ettei imetys OLE VÄLTTÄMÄTÖNTÄ oksitosiinihormonin kannalta niin miten urpo voit olla väittäessäsi tosiasiaa vastaan? :D Läheisyys ei ole rinnasta kiinni. Sinä pidät tästä vain kiinni välittämättä tosiasioista.
http://www.archive-fi-2012.com/fi/f/2012-12-21_1031432
Kannattaisi perehtyä lukemaan monipuolisemmin kuin neuvolan imetysopasta tai WHO suosituksia kun tuoretta tutkimiusta löytyy syvemmin oksitosiinihormonista ja stressistä kerran ei oikeaa tietämystä aiheesta ole kuin olettamuksesi joka on tyhjän kanssa.
Imetyksen loppumiselle on KYMMENIÄ SYITÄ MIKSI SE EI ONNISTU TAI SIIHEN EI PYSTYTÄ TAI SIITÄ LUOVUTAAN JA SINUN KAPEAKATSEINEN ILKKUMISESI EI ASIAA MUUTA. Ilmeisesti imetys on tosiaan ainoa asia missä elämässäsi olet onnistunut. Muistathan että kovin elämättömäksi elämäsi jää jos saavutuksesi on tuossa maitotipassa :)
[/quote]
Ohis: En ole tuo, jolle vastasit, mutta pakko kommentoida tuota kielenkäyttöäsi. Sama se, miten koulutettu ja (mielestäsi) fiksu sitten mahdatkaan olla, niin annat kyllä itsestäsi näillä viesteilläsi tosi ylimielisen moukan kuvan. Viesteissäsi on toki ihan asiaakin, mutta päällimmäisenä jää kyllä mieleen kuva v-mäisestä tyypistä.
[/quote]
En ole minäkään tuo jolle vastasit mutta täytyy sanoa, että kyllä sinustakin jää päällimmäisenä kuva moukkamaisesta v-mäisestä tyypistä. :) tasapeli.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:55"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:17"]
Imettäjien kanssa keskustelu on kuin kävisi vessassa. Samaa tavaraa saa huuhtoa aina uudestaan alas. Vähättelette asiantuntijoita ja kaikkia tutkimuksia sekä jopa biokemistiä. Teistä kotiäideistä koulutuksella elämäni imettäjänä onkin hurjasti vastapainoa väittelemään korkeakoulun suorittaneen tutkijan kanssa joka tekee tärkeää työtä alueellaan :) Teidän kommentit on alentuvia ja törkeysluokassaan aivan maksimeja. Heti kun joku muu teille antaa takaisin, alkaa itku ja kitinä kun metsä vastaa miten sinne huudetaan.
Toisekseen. Allergisten lasten äidit aiheuttaa lisähaittaa imettämällä. Täällä oli esimerkkiäkin elävästä elämästä joka oli täysin tuomittu juuri siksi, koska se oli oikea. Siihen oikeaan elämään tutkimuksetkin perustuvat. Allergisen imetyksellä onnistuu suolen nukkapinnan tuhoaminen itsepintaisella toiminnallaan välittämättä tieteellisistä faktoista:
"Neuvoloiden jakaman imetysoppaan mukaan äidinmaito vähentää allergioita (Valvanne 1994), vaikka tieteellinen näyttö asiasta on yhä ristiriitaista (Zeiger ym. 1989, Saarinen ja Kajosaari 1995). Äidinmaidon allergioilta suojaavaa vaikutusta pidetään merkittävimpänä ns. allergiariskiperheiden lapsilla (Simell 1997), ja siksi pitkitettyä rintaruokintaa on suositeltu erityisesti näille perheille. Yksinomaan rintamaitoa saavien imeväisten lehmänmaitoallergiaa on pidetty erittäin harvinaisena, ja sairauden on uskottu useimmiten alkavan vasta siirryttäessä äidinmaidonkorvikkeeseen (Höst ym. 1988, Savilahti ym. 1992). Kliininen kokemus sekä viimeaikaiset tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että lehmänmaitoallergian ja muiden ruoka-aineallergioiden oireet alkavat usein jo yksinomaisen rintaruokinnan aikana (Isolauri ym. 1999, Järvinen ym. 1999b). Koska osalla pelkkää äidinmaitoa saavista esiintyy erittäin vaikeita allergiaoireita hankaline ihottuma- ja ruoansulatuskanavan oireineen sekä kasvuhäiriöineen äidin tiukasta eliminaatiodieetistä huolimatta (Isolauri ym. 1999), tuntuu ilmeiseltä, että äidinmaidon muillakin komponenteilla kuin äidin ruoasta peräisin olevilla ruoka-allergeeneilla on osuutta imeväisen allergiaoireiden puhkeamiseen (Raitio, julkaisematon havainto)."
[/quote]
Yhä kysyisin, miksi esim. Allergiasairaalassa ja synnytyssairaaloissa pidetään imettämistä ykkösvaihtoehtona, jos kerran tieteelliset seikat kallistuisivat selvästi (kuten tässä ketjussa on yritetty väittää) korvikkeen puolelle?
Allergisten lasten imettämiseen liittyy toki monia asioita, jotka tulee ehdottomasti ottaa huomioon ruokintamuotoa valittaessa, mutta tässä ketjussa korvikkeen puolesta liputtaneet eivät kyllä ole kertoneet valinneensa korviketta vauvan allergioihin liittyneistä syistä. Allergialasten korvikkeet sitäpaisi ovat useimmiten jo ihan eri juttu kuin kaupasta saatavat peruskorvikkeet, joten en nyt lähtisi tuota asiaa sotkemaan tähän ketjuun.
En muuten sinuna sanoisi mitään törkeyksistä tai muusta asiattomasta kirjoittelusta, sillä niin typerä oli myös oma tämän viestisi aloitus. Kaikista niistä "riipputissi", "imetysorgasmi", "mielenvikainen" kommenteista, joita ilmeisen moni korvikkeenkannattaja on tässäkin ketjussa viljellyt, nyt puhumattakaan.
[/quote]
Kyllä meillä suositeltiin esikoisen allergialääkärin toimesta valitsemaan seuraavalle lapselle nan tai tutteli (ei tuuti, joka tuoreesta maidosta), koska noe ovat lähes täysin heraa. Heran on todettu vähentävän riskiä atooppiseen ihoon ja iho-oireisiin allergioihin. Äidinmaitohan on kaseiinia, joka lisää riskiä allergioihin. Näin tehtiin ja kuopus on hyvä ihoinen toisin kuin me vanhemmat ja esikoinen. Neuvolassa katsoivat vähän kieroon, mutta olen ikionnellinen, että pidin pääni tässä asiassa.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 23:35"]
Mä väitän, että naisesta tekee huonomman äidin, jos hän jättää imettämättä siksi, ettei se huvita.
Imetyksestä kumminkin on kiistatta lapselle terveyshyötyä, joten kertoo paljon äitiyteen sitoutumisesta ja halusta toimia oman lapsensa parhaaksi, jos sen imettämisen skippaa vain oman mukavuuden takia.
Totta kai toinen juttu on, jos imetys ei onnistu muista syistä. Mutta tuollainan ap:n "se nyt vaan on niiiiin oksettavaa" on lapsellinen asenne, ja sellaisen naisen kannattaa vakavasti miettiä, hankkisiko sittenkin lapsen sijasta vaikkapa kissan.
Aika moni muukin asia vanhemmuudessa on epämukavaa ja jopa oksettavaa. Aikooko ap kenties värvätä kotiinsa. Filippiiniläisen kotihengettären hoitamaan mm. lapsen vaipanvaihdot, oksennustaudit, uhmakohtaukset, kuumetaudit, yövalvomiset....? Ja herra paratkoon, jos lapsi ei olekaan ihan sellainen nukkemainen otus kuin ap on kuvitellut, vaan sairas tai luonteeltaan toisentyyppinen kuin mitä ap soisi, meneekö se sitten vaihtoon, kun ap ny vaan on päättänyt, ettei lapsesta sovi olla vaivaa tai inhottavaa tunnetta...?
[/quote]
Komppi tälle. Tässä ketjussa taas sekotetaan iloisesti kaksi eri asiaa eli se, että joku pakosta joutuu antamaan korviketta ja se, että joku muuten vaan mukavuussyistä ei halua imettää. Ja juuri tuo jälkimmäinen ASENNE on väärä ja tekee naisesta huonomman äidin. Sori vaan,mutta näin on. Itsekkyys ei sovi yhteen vanhemmuuden kanssa.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 00:13"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 23:35"]Mä väitän, että naisesta tekee huonomman äidin, jos hän jättää imettämättä siksi, ettei se huvita. Imetyksestä kumminkin on kiistatta lapselle terveyshyötyä, joten kertoo paljon äitiyteen sitoutumisesta ja halusta toimia oman lapsensa parhaaksi, jos sen imettämisen skippaa vain oman mukavuuden takia. Totta kai toinen juttu on, jos imetys ei onnistu muista syistä. Mutta tuollainan ap:n "se nyt vaan on niiiiin oksettavaa" on lapsellinen asenne, ja sellaisen naisen kannattaa vakavasti miettiä, hankkisiko sittenkin lapsen sijasta vaikkapa kissan. Aika moni muukin asia vanhemmuudessa on epämukavaa ja jopa oksettavaa. Aikooko ap kenties värvätä kotiinsa. Filippiiniläisen kotihengettären hoitamaan mm. lapsen vaipanvaihdot, oksennustaudit, uhmakohtaukset, kuumetaudit, yövalvomiset....? Ja herra paratkoon, jos lapsi ei olekaan ihan sellainen nukkemainen otus kuin ap on kuvitellut, vaan sairas tai luonteeltaan toisentyyppinen kuin mitä ap soisi, meneekö se sitten vaihtoon, kun ap ny vaan on päättänyt, ettei lapsesta sovi olla vaivaa tai inhottavaa tunnetta...? [/quote] Mitäs jos sulla olis joku kohta johon koskettaessa sulla nousee kauhea kuvotus? Nännit ovat herkät ja huonolla tapaa kun hellä kosketuskin saa nieleskelemään oksennusta.
[/quote]
Arkuus ei aiheuta oksetusta, se aiheuttaa kipua. Kyllä, nännit ovat oikeastaan jokaisella arat imetyksen alkaessa, ne menevät helposti verillekin. Mutta se on kestettävä, nännit tottuvat siihen. Rintakumiakin voi käyttää, tai lypsää. Joka tapauksessa ap ei puhu arkuudesta, vaan ällöttävyydestä.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 14:10"]
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 00:13"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 23:35"]Mä väitän, että naisesta tekee huonomman äidin, jos hän jättää imettämättä siksi, ettei se huvita. Imetyksestä kumminkin on kiistatta lapselle terveyshyötyä, joten kertoo paljon äitiyteen sitoutumisesta ja halusta toimia oman lapsensa parhaaksi, jos sen imettämisen skippaa vain oman mukavuuden takia. Totta kai toinen juttu on, jos imetys ei onnistu muista syistä. Mutta tuollainan ap:n "se nyt vaan on niiiiin oksettavaa" on lapsellinen asenne, ja sellaisen naisen kannattaa vakavasti miettiä, hankkisiko sittenkin lapsen sijasta vaikkapa kissan. Aika moni muukin asia vanhemmuudessa on epämukavaa ja jopa oksettavaa. Aikooko ap kenties värvätä kotiinsa. Filippiiniläisen kotihengettären hoitamaan mm. lapsen vaipanvaihdot, oksennustaudit, uhmakohtaukset, kuumetaudit, yövalvomiset....? Ja herra paratkoon, jos lapsi ei olekaan ihan sellainen nukkemainen otus kuin ap on kuvitellut, vaan sairas tai luonteeltaan toisentyyppinen kuin mitä ap soisi, meneekö se sitten vaihtoon, kun ap ny vaan on päättänyt, ettei lapsesta sovi olla vaivaa tai inhottavaa tunnetta...? [/quote] Mitäs jos sulla olis joku kohta johon koskettaessa sulla nousee kauhea kuvotus? Nännit ovat herkät ja huonolla tapaa kun hellä kosketuskin saa nieleskelemään oksennusta.
[/quote]
Arkuus ei aiheuta oksetusta, se aiheuttaa kipua. Kyllä, nännit ovat oikeastaan jokaisella arat imetyksen alkaessa, ne menevät helposti verillekin. Mutta se on kestettävä, nännit tottuvat siihen. Rintakumiakin voi käyttää, tai lypsää. Joka tapauksessa ap ei puhu arkuudesta, vaan ällöttävyydestä.
[/quote]
Eikä puhu, vaan kuvottavuudesta. No, sama asia silti...
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 11:04"]Rokotteiden parissa töitä tekevä ihminen kertoo, että vasta-aineita saa ihoa nuoleskelemalla. Ja korvikkeen proteiinit ja rasvahapot ovat yhtä hyviä kuin äidinmaidon. Go biokemisti, go! [/quote] Miksi imettävät äidit sitten rokotuttavat lapsensa, jos äidinmaidossa kerran on merkittävä määrä vasta-aineita? Et taida ymmärtää sitä millaisia vasta-aineita äm sisältää ja mitä varten. Vatsaa suojaamaan. Imetys ei pelasta yhdeltäkään systeemiseltä infektiolta. Siksi rokotteita tarvitaan. Ja samoja hyödyllisiä vasta-aineita ja bakteereja vauva saa muualta paljon enemmän kuin äidinmaidosta. Vatsan suojaksi. Mitenkäs kuvittelitte virus ja bakteeritartunnoilta suojaavien vasta-aineiden siirtyvän äidinmaitoon? Verta siinä maidossa ei ole ja verenkierrossa ne äidin vasta-aineet ovat. Meillä suomessa sitä vauvan vatsaa ei tarvitse äidinmaidolla suojella. Se on puhdas valinta.
[/quote]
Jos ne vasta-aineet ovat verenkierrossa, niin miten niitä saa erityisesti olkapäätä nuolemalla? Täällä esiintyy nyt biokemisteinä ihmisiä, joilla menevät peruskäsitteet ihan sekaisin. Puhutaan vasta-aineista kun tarkoitetaan mikrobeja ja niin edelleen.
Eikä muuten täällä Suomessa ole pakko antaa edes korviketta. Voi juottaa lapselleen vaikka tavallista lehmänmaitoa jos ravitsemustietous ei kiinnosta. Jokaisen oma valinta.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 14:06"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 23:35"]
Mä väitän, että naisesta tekee huonomman äidin, jos hän jättää imettämättä siksi, ettei se huvita.
Imetyksestä kumminkin on kiistatta lapselle terveyshyötyä, joten kertoo paljon äitiyteen sitoutumisesta ja halusta toimia oman lapsensa parhaaksi, jos sen imettämisen skippaa vain oman mukavuuden takia.
Totta kai toinen juttu on, jos imetys ei onnistu muista syistä. Mutta tuollainan ap:n "se nyt vaan on niiiiin oksettavaa" on lapsellinen asenne, ja sellaisen naisen kannattaa vakavasti miettiä, hankkisiko sittenkin lapsen sijasta vaikkapa kissan.
Aika moni muukin asia vanhemmuudessa on epämukavaa ja jopa oksettavaa. Aikooko ap kenties värvätä kotiinsa. Filippiiniläisen kotihengettären hoitamaan mm. lapsen vaipanvaihdot, oksennustaudit, uhmakohtaukset, kuumetaudit, yövalvomiset....? Ja herra paratkoon, jos lapsi ei olekaan ihan sellainen nukkemainen otus kuin ap on kuvitellut, vaan sairas tai luonteeltaan toisentyyppinen kuin mitä ap soisi, meneekö se sitten vaihtoon, kun ap ny vaan on päättänyt, ettei lapsesta sovi olla vaivaa tai inhottavaa tunnetta...?
[/quote]
Komppi tälle. Tässä ketjussa taas sekotetaan iloisesti kaksi eri asiaa eli se, että joku pakosta joutuu antamaan korviketta ja se, että joku muuten vaan mukavuussyistä ei halua imettää. Ja juuri tuo jälkimmäinen ASENNE on väärä ja tekee naisesta huonomman äidin. Sori vaan,mutta näin on. Itsekkyys ei sovi yhteen vanhemmuuden kanssa.
[/quote]
Minä siis olen huonompi äiti omalle lapselleni kuin sinä, koska lopetin imettämisen mukavuussyistä lapsen ollessa 3vkoa. Ok, selvä juttu. Sinä olisit parempi äiti minun lapselleni kuin minä koskaan pystyn olemaan. Oletko nyt tyytyväinen ja lopetat ihan alkuunsa tämän tähän? :)
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:57"]
Naurettavaa haukkua huonoksi äidiksi jos ei imetä. Kaikki ei siihen pysty tai halua. Mä varmaan oksentaisin kuvotuksesta, jos joku pakottaisi imettämään lasta, sitten joskus kun lapsia hommaan.
[/quote]
Kyllä mä väkisinkin miellän vähän huonoksi äidiksi, jos ei edes yritä imettää, vaan turvautuu pulloruokintaan kokeilematta ja pelkästään itsekkäistä syistä. Asia on aivan eri jos imettäminen ei syystä tai toisesta onnistu.
Kaikkien tutkimusten mukaan rintamaito on kuitenkin lapselle sitä parasta ravintoa ensimmäiset elinkuukaudet. Miksi en siis YRITTÄISI tarjota lapselleni parasta?