Koska imetysfanaatikot ymmärtävät, ettei imetys tee parempaa äitiä
Naurettavaa haukkua huonoksi äidiksi jos ei imetä. Kaikki ei siihen pysty tai halua. Mä varmaan oksentaisin kuvotuksesta, jos joku pakottaisi imettämään lasta, sitten joskus kun lapsia hommaan.
Kommentit (761)
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 19:52"]Tämä keskustelu on kamala. Millaisia ihmisiä täällä oikein on. Erehdyin lukemaan näitä imetys/korvikekeskusteluja ennen lapseni syntymää ja itkin vuolaasti kun imetys ei lähtenytkään käyntiin ongelmitta. Olin etukäteen lukenut kirjan imetyksestä, olen akateeminen ja tietoinen imetyksen hyödyistä ja tutkimuksista. Sitten yhtäkkiä synnytin lapsen, joka ei pystynyt imemään rinnoistani maitoa, jota kyllä riitti. Koin olevani niin epäonnistunut ja huono äiti, sillä jokainen imetyskeskustelu täällä ja monessa muussa paikassa toistaa, että jokainen voi imettää jos vaan haluaa eikä luovuta. Kipua pitää kestää, pakko pakko pakko. Se oli kamalaa aikaa. Lääkärit sitten loppujen lopuksi puhuivat järkeä päähäni. Kolmannen rintatulehduksen kohdalla tajusin luovuttaa. Sairaalan päivystyksissä alati istuvasta tai sängyn pohjalla kuumehoureisena makaavasta äidistä ei paljoa ole hyötyä vauvalle. Kiintymyssuhde ja kaikki kärsi tuosta turhasta yrittämisestä. Viikkoja syötin vauvalle veristä maitoani, jonka raukka aina oksensi ulos. Paino laski ja vauva huusi. Päässäni vain kuulin tuon hokeman, että jokainen voi imettää jos vaan haluaa eikä luovuta. [/quote] Mä en usko että kukaan tuollaisessa tilanteessa imettämisen lopettanutta äitiä syyllistäisi tai haukkuisi. (Tai no siis, löytyyhän täältä palstalta näitä poikkeusyksilöitä toki..) Mutta yhtälailla tuntuu pahalta se epäasiallisuus toiseen suuntaan, haukutaan lehmäksi, omituiseksi ja mitä vielä imettämisen takia. Mutta siis joka tapauksessa, eiköhän ne esitetyt kritiikit liity näihin 'en halua imettää kun se on ällöttävää ja pilaa tissit' -tapauksiin, ei todellakaan niihin joilla on ollut hankaluuksia imetyksen kanssa. Älä siis pahoita mieltäsi!
[/quote]
Väittäisin, että melkeinpä jokaisessa imetys/korvikeaiheisessa keskustelussa täällä mainitaan, että jokainen voi imettää, jos vain haluaa eikä luovuta liian aikaisin. Se tulee lähes aina esille ja juuri se lause on minusta kuolettava. Se mitätöi jokaisen omakohtaisen kokemuksen ja yrityksen. Samalla se mitätöi myös jokaisen oman harkintakyvyn. Tiedän, että haukkuminen on raadollista molempiin suuntiin. Kuitenkin näistä aloituksista yhdeksän kymmenestä on suunnattu imettäjiltä korvikkeen antajille.
Kuinka moni sitten on sellainen "tissit menee pilalle"-tapaus, joille nämä aloitukset olisi suunnattu? Tilastojen mukaan yli 90% äideistä aloittaa imetyksen ja kotiutuu synnytyssairaalasta imettävänä. Kuitenkin vain 1% täysimettää 6kk (THL 2009). Jotain siis selkeästi tapahtuu siinä välissä. En jaksa uskoa, että kaikki vauvapalstalla aloitetut keskustelut olisi suunnattu arvosteluina näille alle 10 prosentille, jotka eivät aikoneetkaan koskaan imettää. Surullista on se, että todennäköisesti siihen arvosteluun törmää juurikin ne yli 90%, jotka haluavat imettää ja epätoivoissaan, sekä samalla hormonipäissään, etsivät tietoa pitkin internetiä imetyksestä kun se ei lähdekään sujumaan odotetusti. Näin minullekin kävi. Yön pimeinä tunteina googlettelin apua tilanteeseeni ja niin moni linkki vei foorumeille, joissa neuvojen lisäksi sai lukea yksinkertaistettuja kommentteja imetyksestä ja äidin viitseliäisyydestä. Myös viralliset oppaat hokevat, että imetys onnistuu kyllä kaikilla kunhan vaan jaksaa sinnitellä. Sitä mantraa minäkin itselleni hoin, olenhan korkeasti koulutettu imetystutkimukset lukenut äiti, joka haluaa lapselleen parasta. Vauvani on jo iso, mutta muistan ne keskustelut edelleen sydäntäsärkevästi. Edelleen sydäntäni kylmää lukea näitä vuosi vuodelta raaistuvia ja syyllistäviä keskusteluita aiheesta.
En jaksa uskoa, että taustalla on oikea ja aito huoli imetyksestä. Jos olisi, niin jokainen varmasti ymmärtää, että kannustus ja tuki on se, millä päästään pitkälle. Ei syyllistäminen ja haukkuminen.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 19:52"]
Tämä keskustelu on kamala. Millaisia ihmisiä täällä oikein on. Erehdyin lukemaan näitä imetys/korvikekeskusteluja ennen lapseni syntymää ja itkin vuolaasti kun imetys ei lähtenytkään käyntiin ongelmitta. Olin etukäteen lukenut kirjan imetyksestä, olen akateeminen ja tietoinen imetyksen hyödyistä ja tutkimuksista. Sitten yhtäkkiä synnytin lapsen, joka ei pystynyt imemään rinnoistani maitoa, jota kyllä riitti. Koin olevani niin epäonnistunut ja huono äiti, sillä jokainen imetyskeskustelu täällä ja monessa muussa paikassa toistaa, että jokainen voi imettää jos vaan haluaa eikä luovuta. Kipua pitää kestää, pakko pakko pakko. Se oli kamalaa aikaa. Lääkärit sitten loppujen lopuksi puhuivat järkeä päähäni. Kolmannen rintatulehduksen kohdalla tajusin luovuttaa. Sairaalan päivystyksissä alati istuvasta tai sängyn pohjalla kuumehoureisena makaavasta äidistä ei paljoa ole hyötyä vauvalle. Kiintymyssuhde ja kaikki kärsi tuosta turhasta yrittämisestä. Viikkoja syötin vauvalle veristä maitoani, jonka raukka aina oksensi ulos. Paino laski ja vauva huusi. Päässäni vain kuulin tuon hokeman, että jokainen voi imettää jos vaan haluaa eikä luovuta.
[/quote]
Minulla on ollut muistaakseni 4 rintatulehdusta/tukkiumaa 2 vuoden aikana, aina samassa rinnassa joka on jostain syystä altis moisille. Rinta tulehtuu jos se paleltuu, siksi muistan nykyään aina pitää riittävästi vaatetta päällä. Ensimmäisellä kerralla huomasin rinnan olevan kova ja kipeä, mutta en ymmärtänyt reagoida siihen mitenkään. Lopulta iski kova kuume ja menin päivystykseen. Sain antibiootit ja muut ohjeet oireiden lievittämiseen. Nykyään heti kun huomaan rinnassa jotain kipua tai kovettumaa, menen kuumaan suihkuun ja hieron sitä, sillä se menee ohi. Ja imetän lasta runsaasti, se on oikeastaan se paras keino ja lääkäriltä on varmistettu, ettei haittaa mitenkään lasta tuo tukkiutuneen rinnan imeminen. Imetys jatkuu edelleen eivätkä tulehdukset/tukkiutumiset ole estäneet. En tiedä olisivatko keinot toimineet sinun kohdallasi ja muutenkin tilanteet voivat olla erit, mutta minun tapauksessa homma on mennyt näin.
[/quote]
Kuumat suihkut, hieronnat, kaalinlehdet ja muut olivat tuttuja juttuja. Lapseni ei osannut imeä rintaa, joten rinnat tukkeutuivat koska maito ei päässyt riittävästi ulos. Vain pumpulla sain rintoja tyhjennettyä. Kumin avulla vauva sai otteen, mutta niin väärän, että sen seurauksena maito meni liian veriseksi. Kaikkihan meistä tietää mitä lapsi tekee juotuaan liian veristä maitoa; oksentaa. Joten mitäpä siinä teet. Kierre on valmis. Jokaisen äärettömän kivuliaan syötön jälkeen vauva oksentaa kaiken ulos ja aloittaa uden nälkäitkunsa. Silti jatkoin ja jatkoin. Paino tippui, tulehdukset uusiutuivat ja minä itkin kipua. Asentoja yritettiin korjata ja toivottiin, että ajan myötä lapsen suu osaisi tarrata paljaaseen rintaan. Jossain vaiheessa lääkäri puhua järkeä päähän.
En vain voi olla ajattelematta, että teidän lapset ei olisi selvinneet hengissä, ketkä ette imettäneet lapsianne. Näin se luonto kärsisi huonoimmat pois.
Sinä, joka valitsit tupakan, olisit valinnut jotain muuta silloin ennen vanhaan, kuin lapsesi. Niin vähän mielestäni hänestä välität.
Ja olen pahoillani niiden puolesta, joiden imetys ei ole onnistunut kovasta yrityksestä huolimatta.
Itse olen onnellinen että olen imettänyt kaikkia lapsiani pitkään ja synnyttänytkin heidät tuosta vain. Silloin ennen vanhaan minä ja lapseni olisimme selvinneet. Luonnon laki.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:40"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:25"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:42"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:38"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:29"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:24"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:15"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:42"]Minäpä en imettänyt sen vuoksi koska poltin tupakkaa enkä halunnut syöttää vauvalle sitä myrkkyä. Mitäs tästä sanotte? :) Antakaahan tulla oikein sydämenne kyllyydestä, utareet hölskyen! [/quote] Poltitko myös raskausaikana? [/quote] En. [/quote] Jos pystyit olemaan 9kk polttamatta, niin mikset jatkanut sitä synnytyksen jälkeekin? [/quote] Olipa tyhmä kysymys. No siksi pystyin koska olin raskaana. Synnytyksen jälkeen en enää ollut raskaana. Aika yksinkertaista. [/quote] Et ollut raskaana, mutta olisit voinut imettää. Sen sijaan valitsit tupakan ja korvikkeet, ok. [/quote] Niin valitsin. :)
[/quote]
Tämä kertoo jo tarpeeksi.
[/quote]
Niin mistä? Siitä että olen huono äiti? :) Selvä.
[/quote]
Puhumattakaan niistä riskeistä mitä olet halunnut vauvallesi kun häntä hoitaa tupakoiva äiti. Et varmaan ole niihinkään perehtynyt yhtään enempää.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 21:02"]
En vain voi olla ajattelematta, että teidän lapset ei olisi selvinneet hengissä, ketkä ette imettäneet lapsianne. Näin se luonto kärsisi huonoimmat pois. Sinä, joka valitsit tupakan, olisit valinnut jotain muuta silloin ennen vanhaan, kuin lapsesi. Niin vähän mielestäni hänestä välität. Ja olen pahoillani niiden puolesta, joiden imetys ei ole onnistunut kovasta yrityksestä huolimatta. Itse olen onnellinen että olen imettänyt kaikkia lapsiani pitkään ja synnyttänytkin heidät tuosta vain. Silloin ennen vanhaan minä ja lapseni olisimme selvinneet. Luonnon laki.
[/quote]
Silloin ennen vanhaan olisitte kuitenkin voineet hyvin kuolla tuberkuloosiin tai vaikka polioon. Tieteen kehityksen ansiosta meillä on kuitenkin nykyään rokotteet ja korvikkeet, joten lasten ei onneksi tarvitse kuolla. Synnytyksetkin tapahtuvat nykyään sairaaloissa, joissa apu on lähellä. Niin vauvalle kuin äidillekin. Onneksi.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 21:08"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 21:02"]
En vain voi olla ajattelematta, että teidän lapset ei olisi selvinneet hengissä, ketkä ette imettäneet lapsianne. Näin se luonto kärsisi huonoimmat pois. Sinä, joka valitsit tupakan, olisit valinnut jotain muuta silloin ennen vanhaan, kuin lapsesi. Niin vähän mielestäni hänestä välität. Ja olen pahoillani niiden puolesta, joiden imetys ei ole onnistunut kovasta yrityksestä huolimatta. Itse olen onnellinen että olen imettänyt kaikkia lapsiani pitkään ja synnyttänytkin heidät tuosta vain. Silloin ennen vanhaan minä ja lapseni olisimme selvinneet. Luonnon laki.
[/quote]
Silloin ennen vanhaan olisitte kuitenkin voineet hyvin kuolla tuberkuloosiin tai vaikka polioon. Tieteen kehityksen ansiosta meillä on kuitenkin nykyään rokotteet ja korvikkeet, joten lasten ei onneksi tarvitse kuolla. Synnytyksetkin tapahtuvat nykyään sairaaloissa, joissa apu on lähellä. Niin vauvalle kuin äidillekin. Onneksi.
[/quote]
Mutta imetykseni olisi suojellut lapsia noiltakin taudeilta enemmän kuin imettämättömän. Tai siis, eihän ei imettävän lapsen olisi tarvinnut taistella tuollaisia tauteja vastaan kun olisi jo nälkä vienyt ennen sitä.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 21:11"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 21:08"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 21:02"] En vain voi olla ajattelematta, että teidän lapset ei olisi selvinneet hengissä, ketkä ette imettäneet lapsianne. Näin se luonto kärsisi huonoimmat pois. Sinä, joka valitsit tupakan, olisit valinnut jotain muuta silloin ennen vanhaan, kuin lapsesi. Niin vähän mielestäni hänestä välität. Ja olen pahoillani niiden puolesta, joiden imetys ei ole onnistunut kovasta yrityksestä huolimatta. Itse olen onnellinen että olen imettänyt kaikkia lapsiani pitkään ja synnyttänytkin heidät tuosta vain. Silloin ennen vanhaan minä ja lapseni olisimme selvinneet. Luonnon laki. [/quote] Silloin ennen vanhaan olisitte kuitenkin voineet hyvin kuolla tuberkuloosiin tai vaikka polioon. Tieteen kehityksen ansiosta meillä on kuitenkin nykyään rokotteet ja korvikkeet, joten lasten ei onneksi tarvitse kuolla. Synnytyksetkin tapahtuvat nykyään sairaaloissa, joissa apu on lähellä. Niin vauvalle kuin äidillekin. Onneksi. [/quote] Mutta imetykseni olisi suojellut lapsia noiltakin taudeilta enemmän kuin imettämättömän. Tai siis, eihän ei imettävän lapsen olisi tarvinnut taistella tuollaisia tauteja vastaan kun olisi jo nälkä vienyt ennen sitä.
[/quote] Niin siis kaikki lapset jotka ennen vanhaan kuolivat polioon, olivat rintaruokittuja.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 19:32"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 19:22"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 18:57"]
Miten korvikkeen tasalaatuisuus hyödyttää lasta? Jokaisella äidinmaidon koostumus vaihtelee esim. lapsen iän ja terveydentilan mukaan, juuri siksi koska se hyödyttää lasta.
[/quote]
Tähän puutun, koska en voi sietää tietämättömyyttä tai väitteitä, jotka eivät oikeasti ole totta. Olen myös hiukan hämmentynyt tuosta kiihkeydestä, jolla moni pyrkii todistelemaan väitteitään todeksi. Olen kyllä imettänyt kolmea lastani mutta en koe minkäänlaista paremmuutta siitä. Siskoni osittaisimetti, kun maito ei vain riittänyt. Ei tullut mieleenkään vängätä siskolleni, että vika on hänen asenteessaan kun lapsi itki nälkäänsä joka syötön jälkeen.
Äidinmaito ei ole tasalaatuista mutta se vaihtelu ei todellakaan ole aina lapsen hyväksi vaan riippuu äidin ravinnosta, hormonitasosta lääkekuureista jne. Tietyt ruoka-aineet muuttavat äidinmaidon makua ja koostumustakin. Omat lapseni pysyivät juuri ja juuri hengissä maidollani, sillä sitä onneksi tuli paljon mutta olihan se sellaista kevytmaitoa ystäväni maitoon verrattuna. Kun vertailimme kerran pumpattuja maitopulloja niin ystävän maito oli selvästi kellertävämpää, paksumpaa ja siitä jäi pullon reunaan reunus. Omani oli sellaista ohutta purkkimaitoa, sinertävänvalkoista ja lapsetkin olivat painonsa suhteen miinuskäyrillä, lisää tuli kuukausittain alle minimin. Lasten paino lähti aina nousuun vasta kun alettiin kiinteiden maistelu. Sitä ennen imetin tuntikausia jotta vauva sai mahansa täyteen.
Kaverini ei voinut juoda kahvia kun vauva sai siitä vatsanväänteitä. Äidinmaitoon erittyy makuja ruoista joita äiti syö eikä se koostumus jokaisesta äidin syömästä ruoka-aineesta vääntäydy juuri lapselle sopivaksi. Itse yritin kovasti syödä terveellisesti mutta maito ei vain koskaan paksuuntunut. On täyttä huuhaata väittää että äidinmaito on juuri sille lapselle sopivaa, kun kuitenkin on monia allergisia vauvoja jotka eivät todellakaan voi juoda äitinsä maitoa, ellei äiti jätä pois allergisoivia ruoka-aineita. Ei se äidinmaito mitään mystistä tuotetta ole vaan perusidea on kaikilla sama, siihen vaikuttaa nautitun ravinnon lisäksi mm. stressitaso ja muut hormonit, jotka ovat jokaisella äidillä yksilölliset ja usein täysin vauvasta riippumattomat.
[/quote]
Ohiksena näin sivusta: Taisitte kyllä puhua nyt eri asioista. Koska et voi sietää tietämättömyyttä, niin googletapa vaikka tietoa äidinmaidon koostumuksen muuttumisesta esim. synnytyksestä lapsen ensimmäiseen ikävuoteen.
[/quote]
Kyllä puhuttiin samasta asiasta. Palasin navetan takaa vielä kommentoimaan. Mmiksi ihmisten on niin vaikea käsittää sitä, että jotkin asiat ovat vain liian muuttuvia tutkittaviksi? Niillä tutkimustuloksilla ei ole käytännön hyötyä. Äidinmaito kuuluu samaan ryhmään. Ja ennen 2000-lukua tehtyjä tutkimuksia ei kannata käyttää ollenkaan, koska muutosta on tapahtunut niin paljon. Äidinmaidon kannalta me voimme soveltaa vain käytännön kokemuksia ja se on, että äm on riittävän hyvää. Kuten myös korvike. En aio jatkaa jankuttamista ihmisille, jotka eivät ymmärrä asioita monien muuttujien kannalta ja sellaisten asioiden tutkimisen rajallisuutta. Vasta-aineet eivät suojaa vauvaa yhdeltäkään suoliston ulkopuoliselta infektiolta. Se uskomus on ihan pohjaton. Äm sisältää pääosin epiteelikudosta suojaavia vasta-aineita, jotka vaikuttavat vain suolistossa.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 19:52"]Tämä keskustelu on kamala. Millaisia ihmisiä täällä oikein on. Erehdyin lukemaan näitä imetys/korvikekeskusteluja ennen lapseni syntymää ja itkin vuolaasti kun imetys ei lähtenytkään käyntiin ongelmitta. Olin etukäteen lukenut kirjan imetyksestä, olen akateeminen ja tietoinen imetyksen hyödyistä ja tutkimuksista. Sitten yhtäkkiä synnytin lapsen, joka ei pystynyt imemään rinnoistani maitoa, jota kyllä riitti. Koin olevani niin epäonnistunut ja huono äiti, sillä jokainen imetyskeskustelu täällä ja monessa muussa paikassa toistaa, että jokainen voi imettää jos vaan haluaa eikä luovuta. Kipua pitää kestää, pakko pakko pakko. Se oli kamalaa aikaa. Lääkärit sitten loppujen lopuksi puhuivat järkeä päähäni. Kolmannen rintatulehduksen kohdalla tajusin luovuttaa. Sairaalan päivystyksissä alati istuvasta tai sängyn pohjalla kuumehoureisena makaavasta äidistä ei paljoa ole hyötyä vauvalle. Kiintymyssuhde ja kaikki kärsi tuosta turhasta yrittämisestä. Viikkoja syötin vauvalle veristä maitoani, jonka raukka aina oksensi ulos. Paino laski ja vauva huusi. Päässäni vain kuulin tuon hokeman, että jokainen voi imettää jos vaan haluaa eikä luovuta. [/quote] Mä en usko että kukaan tuollaisessa tilanteessa imettämisen lopettanutta äitiä syyllistäisi tai haukkuisi. (Tai no siis, löytyyhän täältä palstalta näitä poikkeusyksilöitä toki..) Mutta yhtälailla tuntuu pahalta se epäasiallisuus toiseen suuntaan, haukutaan lehmäksi, omituiseksi ja mitä vielä imettämisen takia. Mutta siis joka tapauksessa, eiköhän ne esitetyt kritiikit liity näihin 'en halua imettää kun se on ällöttävää ja pilaa tissit' -tapauksiin, ei todellakaan niihin joilla on ollut hankaluuksia imetyksen kanssa. Älä siis pahoita mieltäsi!
[/quote]
Väittäisin, että melkeinpä jokaisessa imetys/korvikeaiheisessa keskustelussa täällä mainitaan, että jokainen voi imettää, jos vain haluaa eikä luovuta liian aikaisin. Se tulee lähes aina esille ja juuri se lause on minusta kuolettava. Se mitätöi jokaisen omakohtaisen kokemuksen ja yrityksen. Samalla se mitätöi myös jokaisen oman harkintakyvyn. Tiedän, että haukkuminen on raadollista molempiin suuntiin. Kuitenkin näistä aloituksista yhdeksän kymmenestä on suunnattu imettäjiltä korvikkeen antajille.
Kuinka moni sitten on sellainen "tissit menee pilalle"-tapaus, joille nämä aloitukset olisi suunnattu? Tilastojen mukaan yli 90% äideistä aloittaa imetyksen ja kotiutuu synnytyssairaalasta imettävänä. Kuitenkin vain 1% täysimettää 6kk (THL 2009). Jotain siis selkeästi tapahtuu siinä välissä. En jaksa uskoa, että kaikki vauvapalstalla aloitetut keskustelut olisi suunnattu arvosteluina näille alle 10 prosentille, jotka eivät aikoneetkaan koskaan imettää. Surullista on se, että todennäköisesti siihen arvosteluun törmää juurikin ne yli 90%, jotka haluavat imettää ja epätoivoissaan, sekä samalla hormonipäissään, etsivät tietoa pitkin internetiä imetyksestä kun se ei lähdekään sujumaan odotetusti. Näin minullekin kävi. Yön pimeinä tunteina googlettelin apua tilanteeseeni ja niin moni linkki vei foorumeille, joissa neuvojen lisäksi sai lukea yksinkertaistettuja kommentteja imetyksestä ja äidin viitseliäisyydestä. Myös viralliset oppaat hokevat, että imetys onnistuu kyllä kaikilla kunhan vaan jaksaa sinnitellä. Sitä mantraa minäkin itselleni hoin, olenhan korkeasti koulutettu imetystutkimukset lukenut äiti, joka haluaa lapselleen parasta. Vauvani on jo iso, mutta muistan ne keskustelut edelleen sydäntäsärkevästi. Edelleen sydäntäni kylmää lukea näitä vuosi vuodelta raaistuvia ja syyllistäviä keskusteluita aiheesta.
En jaksa uskoa, että taustalla on oikea ja aito huoli imetyksestä. Jos olisi, niin jokainen varmasti ymmärtää, että kannustus ja tuki on se, millä päästään pitkälle. Ei syyllistäminen ja haukkuminen.
[/quote]
Ymmärrän kyllä tunteesi paremmin kuin luuletkaan, esikoisen kanssa imetys oli aivan kammottavaa taistelua ensimmäiset 2kk. Jossain uskomattomissa hormonihuuruissa sinnittelin sen kyllä, mutta toista odottaessani päätin jo etukäteen että jos tilanne on yhtä hankala, annan suosiolla korviketta. Yllättäen vaikeuksia ei tullutkaan. Mutta tunnistan kyllä nuo tunteesi sieltä esikoisen ensikuukausilta.
Ihmettelen vaan molempiin suuntiin tätä kamalaa haukkumista. Kyllä tuntuu pahalta nuo kommentit imettävistäkin.
Mä en arvostele yksittäistä äitiä imetyksen epäonnistumisesta, vaan tuen puutetta. Itse en ainakaan synnäriltä tai neuvolasta saanut käytännössä mitään tukea tai konkreettista apua. Silloin niiden äidinmaidon terveysvaikutustenkin korostaminen on vähän turhaa, jos järjestelmä ei kuitenkaan pysty auttamaan ongelmatilanteissa.
Suosittelisin kaikille imetysvaikeuksista kärsiville ja tuleville äideille pysymään hemmetin kaukana keskustelupalstoista. Totta puhuen, en tajua miksi tuhlasin elämästäni melkein tunnin tämän ketjun lukemiseen! :D
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 21:20"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 20:21"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 19:52"]Tämä keskustelu on kamala. Millaisia ihmisiä täällä oikein on. Erehdyin lukemaan näitä imetys/korvikekeskusteluja ennen lapseni syntymää ja itkin vuolaasti kun imetys ei lähtenytkään käyntiin ongelmitta. Olin etukäteen lukenut kirjan imetyksestä, olen akateeminen ja tietoinen imetyksen hyödyistä ja tutkimuksista. Sitten yhtäkkiä synnytin lapsen, joka ei pystynyt imemään rinnoistani maitoa, jota kyllä riitti. Koin olevani niin epäonnistunut ja huono äiti, sillä jokainen imetyskeskustelu täällä ja monessa muussa paikassa toistaa, että jokainen voi imettää jos vaan haluaa eikä luovuta. Kipua pitää kestää, pakko pakko pakko. Se oli kamalaa aikaa. Lääkärit sitten loppujen lopuksi puhuivat järkeä päähäni. Kolmannen rintatulehduksen kohdalla tajusin luovuttaa. Sairaalan päivystyksissä alati istuvasta tai sängyn pohjalla kuumehoureisena makaavasta äidistä ei paljoa ole hyötyä vauvalle. Kiintymyssuhde ja kaikki kärsi tuosta turhasta yrittämisestä. Viikkoja syötin vauvalle veristä maitoani, jonka raukka aina oksensi ulos. Paino laski ja vauva huusi. Päässäni vain kuulin tuon hokeman, että jokainen voi imettää jos vaan haluaa eikä luovuta. [/quote] Mä en usko että kukaan tuollaisessa tilanteessa imettämisen lopettanutta äitiä syyllistäisi tai haukkuisi. (Tai no siis, löytyyhän täältä palstalta näitä poikkeusyksilöitä toki..) Mutta yhtälailla tuntuu pahalta se epäasiallisuus toiseen suuntaan, haukutaan lehmäksi, omituiseksi ja mitä vielä imettämisen takia. Mutta siis joka tapauksessa, eiköhän ne esitetyt kritiikit liity näihin 'en halua imettää kun se on ällöttävää ja pilaa tissit' -tapauksiin, ei todellakaan niihin joilla on ollut hankaluuksia imetyksen kanssa. Älä siis pahoita mieltäsi! [/quote] Väittäisin, että melkeinpä jokaisessa imetys/korvikeaiheisessa keskustelussa täällä mainitaan, että jokainen voi imettää, jos vain haluaa eikä luovuta liian aikaisin. Se tulee lähes aina esille ja juuri se lause on minusta kuolettava. Se mitätöi jokaisen omakohtaisen kokemuksen ja yrityksen. Samalla se mitätöi myös jokaisen oman harkintakyvyn. Tiedän, että haukkuminen on raadollista molempiin suuntiin. Kuitenkin näistä aloituksista yhdeksän kymmenestä on suunnattu imettäjiltä korvikkeen antajille. Kuinka moni sitten on sellainen "tissit menee pilalle"-tapaus, joille nämä aloitukset olisi suunnattu? Tilastojen mukaan yli 90% äideistä aloittaa imetyksen ja kotiutuu synnytyssairaalasta imettävänä. Kuitenkin vain 1% täysimettää 6kk (THL 2009). Jotain siis selkeästi tapahtuu siinä välissä. En jaksa uskoa, että kaikki vauvapalstalla aloitetut keskustelut olisi suunnattu arvosteluina näille alle 10 prosentille, jotka eivät aikoneetkaan koskaan imettää. Surullista on se, että todennäköisesti siihen arvosteluun törmää juurikin ne yli 90%, jotka haluavat imettää ja epätoivoissaan, sekä samalla hormonipäissään, etsivät tietoa pitkin internetiä imetyksestä kun se ei lähdekään sujumaan odotetusti. Näin minullekin kävi. Yön pimeinä tunteina googlettelin apua tilanteeseeni ja niin moni linkki vei foorumeille, joissa neuvojen lisäksi sai lukea yksinkertaistettuja kommentteja imetyksestä ja äidin viitseliäisyydestä. Myös viralliset oppaat hokevat, että imetys onnistuu kyllä kaikilla kunhan vaan jaksaa sinnitellä. Sitä mantraa minäkin itselleni hoin, olenhan korkeasti koulutettu imetystutkimukset lukenut äiti, joka haluaa lapselleen parasta. Vauvani on jo iso, mutta muistan ne keskustelut edelleen sydäntäsärkevästi. Edelleen sydäntäni kylmää lukea näitä vuosi vuodelta raaistuvia ja syyllistäviä keskusteluita aiheesta. En jaksa uskoa, että taustalla on oikea ja aito huoli imetyksestä. Jos olisi, niin jokainen varmasti ymmärtää, että kannustus ja tuki on se, millä päästään pitkälle. Ei syyllistäminen ja haukkuminen. [/quote] Ymmärrän kyllä tunteesi paremmin kuin luuletkaan, esikoisen kanssa imetys oli aivan kammottavaa taistelua ensimmäiset 2kk. Jossain uskomattomissa hormonihuuruissa sinnittelin sen kyllä, mutta toista odottaessani päätin jo etukäteen että jos tilanne on yhtä hankala, annan suosiolla korviketta. Yllättäen vaikeuksia ei tullutkaan. Mutta tunnistan kyllä nuo tunteesi sieltä esikoisen ensikuukausilta. Ihmettelen vaan molempiin suuntiin tätä kamalaa haukkumista. Kyllä tuntuu pahalta nuo kommentit imettävistäkin. Mä en arvostele yksittäistä äitiä imetyksen epäonnistumisesta, vaan tuen puutetta. Itse en ainakaan synnäriltä tai neuvolasta saanut käytännössä mitään tukea tai konkreettista apua. Silloin niiden äidinmaidon terveysvaikutustenkin korostaminen on vähän turhaa, jos järjestelmä ei kuitenkaan pysty auttamaan ongelmatilanteissa. Suosittelisin kaikille imetysvaikeuksista kärsiville ja tuleville äideille pysymään hemmetin kaukana keskustelupalstoista. Totta puhuen, en tajua miksi tuhlasin elämästäni melkein tunnin tämän ketjun lukemiseen! :D
[/quote]
Juuri näin. Seuraavan kohdalla pysyn kaukana. Silti edelleen eksyn lukemaan näitä. Monesti näissä keskusteluissa otetaan esille tuo mainitsemasi tuen puute. Se on niin totta. Minua yritti toki auttaa henkilökunta synnärillä, useampi lääkäri ja imetystukihenkilö, mutta apu ei auttanut. Silti väittäisin, että oikea osoite palautteelle olisi neuvola ja synnytyslaitos. Heille tulisi korostaa näitä asioita, ei äideille keskustelupalstoilla. Luulen, että äiti jota ei imetys kiinnosta tuskin koskaan edes eksyy lukemaan keskusteluita aiheesta.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 00:04"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 23:49"]Kiitos alkupaloista. Ihan hienoa, että löysit muutaman artikelin tukemaan näkemystäsi. (Niitä vastakkaista näkemystä tukevia artikkeleita, tutkimuksia jne. löytyy muuten huomattavasti enemmän, muttei tartuta nyt tuohon.) Pääruoaksi voisit sitten kertoa, miksi lastenlääkärit ja muut alan asiantuntijat yhä lähes poikkeuksetta suosittelevat imetystä ykkösvaihtoehtona ja korvikkeita vasta toisena. Ovatko hekin pelkkiä imetysfanaatikkoja, jotka kinaavat tutkimustietoa vastaan pelkkää ilkeyttään? Ja jos listallasi pääruoaksi olisi taas selitys "imetystä suositellaan äitien hyvinvoinnin takia", niin ei kiitos, en ole kiinnostunut tuosta huonosti kokatusta selityksestä. Jottei kellekään tulisi turhaan paha mieli, niin sanottakoon nyt varmuuden vuoksi, että korvikkeen antaminen vauvalle ei tee mielestäni kenestäkään yhtään sen huonompaa äitiä. [/quote] Imetystä nyt satutaan suosittelemaan äidin hyvinvoinnin ja lapsen varhaisen vuorovaikutuksen takia. Jos se ei sinulle sovi, niin se on sinun ongelmasi. Olen kätilö eikä meille koulutuksessa koskaan tarjottu mitään muuta syytä. Itse olen käyttänyt korvikkeita jotta yöheräämiset voi kätevästi jakaa. Jokainen parhaaksi katsomallaan tavalla:)
[/quote]
Noin ammattilaisena sinun varmaan kannattaisi sitten vähän päivittää tietojasi. Lisäkoulutusta on varmasti saatavilla.
Esim. HUS:illa on muuten ihan virallinen Imetyksen edistämisen toimintaohjelma (luettavissa myös netissä). Tietoa löytyy myös Helsingin kaupungin Vauvamyönteisyys-ohjelmasta (myöskn netissä). Tässä lainaus jälkimmäisestä: Raskaudenaikainen imetysohjaus sisältää perustiedot imetyksen eduista: ravitsemuksellinen merkitys vauvalle, [...], rintamaidon suojaava merkitys vauvalle, [...]. Sinäkö kätilönä et olisi tietoinen näistä? Epäilen. Tai sitten olet vain "kätilö".
Tuosta jälkimmäisestä ohjelmasta löytyy muutenkin hyvää tutkittua ja kiihkoilematonta perustietoa imetyksestä, joten sen lukemista voi hyvin suositella imetysasioita miettivälle (tulevalle) äidille/perheelle - ja toki myös jopa kätilölle/"kätilölle", jolle on jäänyt ammattiinsa kuuluviin perustietoihin noinkin merkittävä aukko, kuin lainaamalleni henkilölle.
Myös THL:lä (Terveyden ja hyvinvoinin laitoksella) on Imetyksen edistämisen toimintaohjelma (jälleen kerran löytyy myös netistä), jonka lukemista voin suositella. Otetaanpa siitäkin yksi kohta: Imetyksen terveysvaikutukset vauvalle: Vähentää hengitystietulehdusten, ripulitaudin, virtsatietulehdusten ja korvatulehdusten riskiä; Tehostaa joidenkin rokotteiden immuunivastetta; Vähentää atooppisen ihottuman, tyypin I ja II diabeteksen ja myöhemmin lihavuuden riskiä. Eivät mitään ihan pikkujuttuja, vai kuinka?
Se, että joutuu imetyksen ohella tai kokonaan sen sijaan käyttämään korviketta, ei tee kenestäkään huonompaa äitiä. Imettäminen kuitenkin aina kun se onnistuu edes osittain kannattaa. Siksi disinformaation (imettämistä suositellaan vain äidin vuoksi, äidinmaidon paremmuutta verrattuna korvikkeisiin ei voida tutkimuksilla osoittaa tms. tässäkin ketjussa esitettyä) levittäjät voisivat mennä itseensä.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 21:58"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 21:45"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:57"] Naurettavaa haukkua huonoksi äidiksi jos ei imetä. Kaikki ei siihen pysty tai halua. Mä varmaan oksentaisin kuvotuksesta, jos joku pakottaisi imettämään lasta, sitten joskus kun lapsia hommaan. [/quote] Kaikki pystyvät imettämään kunhan tekevät sen oikein. Se on luonnon laki. Kun väliin tungetaan sokerivettä ja maitopulloa niin saa syyttää vain itseään. Ihan turha vinkua ja tulla selittämään, että voi voi ja koska ja kun. [/quote] Ei riemulla rajaa kun imettäjä on päästään vajaa. Mitäs sinä vinkuapina sanot sairaalassa kun vauvalle annetaan pullomaitoa äidiltä kysymättä? Sitä sokerivettäkään ei anna äidit joten kommenttisi on yhtä paskaa mitä olet ihmisenä.
[/quote]
sairaalassa ei anneta vauvalle lisämaitoa eikä sokerivettä mikäli äiti sen etukäteen kieltää
näin oli jo 90-luvulla, kun omat lapseni synnytin
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 00:17"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 23:49"]
Kiitos alkupaloista. Ihan hienoa, että löysit muutaman artikelin tukemaan näkemystäsi. (Niitä vastakkaista näkemystä tukevia artikkeleita, tutkimuksia jne. löytyy muuten huomattavasti enemmän, muttei tartuta nyt tuohon.) Pääruoaksi voisit sitten kertoa, miksi lastenlääkärit ja muut alan asiantuntijat yhä lähes poikkeuksetta suosittelevat imetystä ykkösvaihtoehtona ja korvikkeita vasta toisena. Ovatko hekin pelkkiä imetysfanaatikkoja, jotka kinaavat tutkimustietoa vastaan pelkkää ilkeyttään? Ja jos listallasi pääruoaksi olisi taas selitys "imetystä suositellaan äitien hyvinvoinnin takia", niin ei kiitos, en ole kiinnostunut tuosta huonosti kokatusta selityksestä.
Jottei kellekään tulisi turhaan paha mieli, niin sanottakoon nyt varmuuden vuoksi, että korvikkeen antaminen vauvalle ei tee mielestäni kenestäkään yhtään sen huonompaa äitiä.
[/quote]
Nuo "muutama artikkeli" olivat väitöskirjatutkimusten uutisointia. :-) Ja toki etsin mielelläni näille imetysfanaatikoille jotain kättä pidempää, kun ainoat perustelut tuntuvat olevan "kun mun tisseistä ainakin..." jne. tyyppistä mukatieteellistä hömppää.
Meille on kaikille kolmelle jo syntyneelle lapselle suositeltu synnäriltä asti jo korvikemaitoa, eli Nutrilon Peptillä on menty 1,5v ikään saakka. Sitä heille on annettu heti syntymästään saakka, ja hyvin ovat sillä kasvaneet.
Vaikka tiedetäänkin, ettei pitkä imetys, tai imetys ylipäätään, suojaa lasta allergioilta, astmalta, lihavuudelta eikä oikeastaan miltään muultakaan pidemmän päälle, silti näitä käytetään ihan virallisina väitteinä varsinkin neuvoloissa ja synnytyssairaaloissa. Minusta on käsittämätöntä, että vanhentuneita, jo virheellisiksi todettuja väittämiä julistetaan edelleen kuin jumalan sanaa, ainoana totuutena.
Onhan se imetys toki kätevää, kun ei tarvitse kuin paitaa nostaa, mutta sallittakoon kullekin oma tapansa hoitaa asia. Kun ei niistä lapsista kouluikäisinä enää tiedä ovatko imetettyjä vaiko rintaruokittuja. Ja koska vain alle 2% vauvoista imetetään suosituksen mukaan, suurin osa lapsista on joka tapauksessa korvikkeella ruokittuja. Jokainen kädenvääntö aiheesta imetys vs. korvike onkin täynnä ihan muutaman umpihullun imetysuskovaisen mamman paatosta.
t: korvikemutsi, joka osaa lukea, ymmärtää mitä lapselleen syöttää, ei pelkää korvikkeita, ei ole koskaan yrittänyt imetystä, eikä aio edes kokeilla tämän neljännenkään lapsen kanssa. Emme myöskään ole rokotuttaneet ainuttakaan lapsistamme, joten tässäpä teille pähkinä: olemmeko viherpiiperö-ituhippejä (=rokottamattomuus) vaiko wt-/uraohjusperhe (=korvike). Kaikki kun eivät sovi siihen yhteen muottiin.
[/quote]
Siinä meillä vanhempi, joka pelaa lastensa terveydellä venäläistä rulettia (viittaan erityisesti tuohon rokottamattomuuteen) ja vielä ylpeilee sillä. Ei kannattaisi paljon viitata muihin "uskovaisina".
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 00:17"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 23:49"]
Kiitos alkupaloista. Ihan hienoa, että löysit muutaman artikelin tukemaan näkemystäsi. (Niitä vastakkaista näkemystä tukevia artikkeleita, tutkimuksia jne. löytyy muuten huomattavasti enemmän, muttei tartuta nyt tuohon.) Pääruoaksi voisit sitten kertoa, miksi lastenlääkärit ja muut alan asiantuntijat yhä lähes poikkeuksetta suosittelevat imetystä ykkösvaihtoehtona ja korvikkeita vasta toisena. Ovatko hekin pelkkiä imetysfanaatikkoja, jotka kinaavat tutkimustietoa vastaan pelkkää ilkeyttään? Ja jos listallasi pääruoaksi olisi taas selitys "imetystä suositellaan äitien hyvinvoinnin takia", niin ei kiitos, en ole kiinnostunut tuosta huonosti kokatusta selityksestä.
Jottei kellekään tulisi turhaan paha mieli, niin sanottakoon nyt varmuuden vuoksi, että korvikkeen antaminen vauvalle ei tee mielestäni kenestäkään yhtään sen huonompaa äitiä.
[/quote]
Nuo "muutama artikkeli" olivat väitöskirjatutkimusten uutisointia. :-) Ja toki etsin mielelläni näille imetysfanaatikoille jotain kättä pidempää, kun ainoat perustelut tuntuvat olevan "kun mun tisseistä ainakin..." jne. tyyppistä mukatieteellistä hömppää.
Meille on kaikille kolmelle jo syntyneelle lapselle suositeltu synnäriltä asti jo korvikemaitoa, eli Nutrilon Peptillä on menty 1,5v ikään saakka. Sitä heille on annettu heti syntymästään saakka, ja hyvin ovat sillä kasvaneet.
Vaikka tiedetäänkin, ettei pitkä imetys, tai imetys ylipäätään, suojaa lasta allergioilta, astmalta, lihavuudelta eikä oikeastaan miltään muultakaan pidemmän päälle, silti näitä käytetään ihan virallisina väitteinä varsinkin neuvoloissa ja synnytyssairaaloissa. Minusta on käsittämätöntä, että vanhentuneita, jo virheellisiksi todettuja väittämiä julistetaan edelleen kuin jumalan sanaa, ainoana totuutena.
Onhan se imetys toki kätevää, kun ei tarvitse kuin paitaa nostaa, mutta sallittakoon kullekin oma tapansa hoitaa asia. Kun ei niistä lapsista kouluikäisinä enää tiedä ovatko imetettyjä vaiko rintaruokittuja. Ja koska vain alle 2% vauvoista imetetään suosituksen mukaan, suurin osa lapsista on joka tapauksessa korvikkeella ruokittuja. Jokainen kädenvääntö aiheesta imetys vs. korvike onkin täynnä ihan muutaman umpihullun imetysuskovaisen mamman paatosta.
t: korvikemutsi, joka osaa lukea, ymmärtää mitä lapselleen syöttää, ei pelkää korvikkeita, ei ole koskaan yrittänyt imetystä, eikä aio edes kokeilla tämän neljännenkään lapsen kanssa. Emme myöskään ole rokotuttaneet ainuttakaan lapsistamme, joten tässäpä teille pähkinä: olemmeko viherpiiperö-ituhippejä (=rokottamattomuus) vaiko wt-/uraohjusperhe (=korvike). Kaikki kun eivät sovi siihen yhteen muottiin.
[/quote]
Off topic, mutta mikä on syysi ettet rokotuta?
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 21:58"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 21:45"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:57"] Naurettavaa haukkua huonoksi äidiksi jos ei imetä. Kaikki ei siihen pysty tai halua. Mä varmaan oksentaisin kuvotuksesta, jos joku pakottaisi imettämään lasta, sitten joskus kun lapsia hommaan. [/quote] Kaikki pystyvät imettämään kunhan tekevät sen oikein. Se on luonnon laki. Kun väliin tungetaan sokerivettä ja maitopulloa niin saa syyttää vain itseään. Ihan turha vinkua ja tulla selittämään, että voi voi ja koska ja kun. [/quote] Ei riemulla rajaa kun imettäjä on päästään vajaa. Mitäs sinä vinkuapina sanot sairaalassa kun vauvalle annetaan pullomaitoa äidiltä kysymättä? Sitä sokerivettäkään ei anna äidit joten kommenttisi on yhtä paskaa mitä olet ihmisenä.
[/quote]
sairaalassa ei anneta vauvalle lisämaitoa eikä sokerivettä mikäli äiti sen etukäteen kieltää
näin oli jo 90-luvulla, kun omat lapseni synnytin
[/quote]
Idiootti. Yli 20 vuoden aikana on tapahtunut muutoksia ja lisämaidon antaminen on sairaalakohtaista joten jatkapa vain huutelua tietämättä tyhmyri asioista. Googleta kerran tietosi rajoittuu juurikin vanhan jauhamiseen.
Nyt täytyy imettäjänä tulla ilmeisesti vähän vastaan, nimittäin uusimman tutkimuksen mukaan todellakin korvikkeella ja äidinmaidolla ei ole niin dramaattista eroa kuin aiemmin ollaan luultu. Tämä sama tutkimus on uutisoitu useissa medioissa, esim:
Tutkimus on luotettavampi kuin aikaisemmin tehdyt, koska se on tehty perheissä, joissa toista lasta on imetetty ja toista pulloruokittu. Näiden lapsien kasvua ja kehitystä on sitten vertailtu toisiinsa. Aikaisemmissa tutkimuksissa taas on verrattu perheitä joissa on imetetty ja perheitä joissa on pulloruokittu, ja näissähän erot ovat olleet todella selkeitä, mutta syy ei olekaan niinkään ruokintatavassa vaan esim. vanhempien koulutuksessa.
Tutkimus ei silti poista imetyksen tiettyjä etuja, esim. vasta-aineet, äidin sekä lapsen pienentyneet syöpäriskit.
Ja tämäkään tutkimus ei tietysti ole mikään absoluuttinen totuus, seuraavassa tutkimuksessa tulos taas voi olla vähän eri kenties.
Suomessa suositukset muuttuvat niin hitaasti, ettei tämän tutkimuksen tuloksia kerrota vielä missään neuvolassa tai muuallakaan.
Itse huomauttaisin myös, että tutkimuksessa naiset imettivät keskimäärin vain 23 viikkoa. Eli alle puoli vuotta. Kaikki imetyksen hyödyt eivät varmasti siksi käyneet lapsilla toteen, ja pidemmällä imetyksellä tutkimuksen tulos voisi olla hieman erilainen.
"Using nationally representative survey data from 1986 through 2010, Dr. Colen and co-author David Ramey analyzed 11 key indicators in children from ages 4 to 14. From academic scores to behavior to obesity, they found no advantages for breastfed over bottle-fed siblings. The sample included 1,773 siblings in which at least one was breastfed and at least one was not.
She raised the possibility that perhaps many of the mothers in the study who breastfed did not do it for long enough to reap full benefits. The women who breastfed in the study did so for an average of 23 weeks.
When you look at what the American Academy of Pediatrics as well as the CDC and multiple other organizations say in terms of optimal breastfeeding, it’s about six months of exclusive breastfeeding and then a minimum of one to two years total duration,” she said. “And when you look at the long-term benefits, you really have to look at that exclusivity and that total duration of breastfeeding to see those differences.”
From reducing risks of diabetes to childhood cancer, she said, “there are compelling data that exclusive breastfeeding and total duration of breastfeeding are the keys, not just any breastfeeding.”
Ultimately, Dr. Meek said, “The preponderance of evidence, using well-controlled studies, would demonstrate that there are long-term benefits to breastfeeding, particularly when we look at exclusive breastfeeding for about six months, and longer duration of breastfeeding.” And, there are maternal benefits as well: lower risk of breast cancer, ovarian cancer, obesity, diabetes, possibly — the evidence is still preliminary — even of arthritis.
But in many cases, “there’s dose dependency,” she said. “The longer the breastfeeding, the longer the exclusive breastfeeding, the less risk you will experience.”
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 21:58"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 20:21"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 19:52"]Tämä keskustelu on kamala. Millaisia ihmisiä täällä oikein on. Erehdyin lukemaan näitä imetys/korvikekeskusteluja ennen lapseni syntymää ja itkin vuolaasti kun imetys ei lähtenytkään käyntiin ongelmitta. Olin etukäteen lukenut kirjan imetyksestä, olen akateeminen ja tietoinen imetyksen hyödyistä ja tutkimuksista. Sitten yhtäkkiä synnytin lapsen, joka ei pystynyt imemään rinnoistani maitoa, jota kyllä riitti. Koin olevani niin epäonnistunut ja huono äiti, sillä jokainen imetyskeskustelu täällä ja monessa muussa paikassa toistaa, että jokainen voi imettää jos vaan haluaa eikä luovuta. Kipua pitää kestää, pakko pakko pakko. Se oli kamalaa aikaa. Lääkärit sitten loppujen lopuksi puhuivat järkeä päähäni. Kolmannen rintatulehduksen kohdalla tajusin luovuttaa. Sairaalan päivystyksissä alati istuvasta tai sängyn pohjalla kuumehoureisena makaavasta äidistä ei paljoa ole hyötyä vauvalle. Kiintymyssuhde ja kaikki kärsi tuosta turhasta yrittämisestä. Viikkoja syötin vauvalle veristä maitoani, jonka raukka aina oksensi ulos. Paino laski ja vauva huusi. Päässäni vain kuulin tuon hokeman, että jokainen voi imettää jos vaan haluaa eikä luovuta. [/quote] Mä en usko että kukaan tuollaisessa tilanteessa imettämisen lopettanutta äitiä syyllistäisi tai haukkuisi. (Tai no siis, löytyyhän täältä palstalta näitä poikkeusyksilöitä toki..) Mutta yhtälailla tuntuu pahalta se epäasiallisuus toiseen suuntaan, haukutaan lehmäksi, omituiseksi ja mitä vielä imettämisen takia. Mutta siis joka tapauksessa, eiköhän ne esitetyt kritiikit liity näihin 'en halua imettää kun se on ällöttävää ja pilaa tissit' -tapauksiin, ei todellakaan niihin joilla on ollut hankaluuksia imetyksen kanssa. Älä siis pahoita mieltäsi! [/quote] Väittäisin, että melkeinpä jokaisessa imetys/korvikeaiheisessa keskustelussa täällä mainitaan, että jokainen voi imettää, jos vain haluaa eikä luovuta liian aikaisin. Se tulee lähes aina esille ja juuri se lause on minusta kuolettava. Se mitätöi jokaisen omakohtaisen kokemuksen ja yrityksen. Samalla se mitätöi myös jokaisen oman harkintakyvyn. Tiedän, että haukkuminen on raadollista molempiin suuntiin. Kuitenkin näistä aloituksista yhdeksän kymmenestä on suunnattu imettäjiltä korvikkeen antajille. Kuinka moni sitten on sellainen "tissit menee pilalle"-tapaus, joille nämä aloitukset olisi suunnattu? Tilastojen mukaan yli 90% äideistä aloittaa imetyksen ja kotiutuu synnytyssairaalasta imettävänä. Kuitenkin vain 1% täysimettää 6kk (THL 2009). Jotain siis selkeästi tapahtuu siinä välissä. En jaksa uskoa, että kaikki vauvapalstalla aloitetut keskustelut olisi suunnattu arvosteluina näille alle 10 prosentille, jotka eivät aikoneetkaan koskaan imettää. Surullista on se, että todennäköisesti siihen arvosteluun törmää juurikin ne yli 90%, jotka haluavat imettää ja epätoivoissaan, sekä samalla hormonipäissään, etsivät tietoa pitkin internetiä imetyksestä kun se ei lähdekään sujumaan odotetusti. Näin minullekin kävi. Yön pimeinä tunteina googlettelin apua tilanteeseeni ja niin moni linkki vei foorumeille, joissa neuvojen lisäksi sai lukea yksinkertaistettuja kommentteja imetyksestä ja äidin viitseliäisyydestä. Myös viralliset oppaat hokevat, että imetys onnistuu kyllä kaikilla kunhan vaan jaksaa sinnitellä. Sitä mantraa minäkin itselleni hoin, olenhan korkeasti koulutettu imetystutkimukset lukenut äiti, joka haluaa lapselleen parasta. Vauvani on jo iso, mutta muistan ne keskustelut edelleen sydäntäsärkevästi. Edelleen sydäntäni kylmää lukea näitä vuosi vuodelta raaistuvia ja syyllistäviä keskusteluita aiheesta. En jaksa uskoa, että taustalla on oikea ja aito huoli imetyksestä. Jos olisi, niin jokainen varmasti ymmärtää, että kannustus ja tuki on se, millä päästään pitkälle. Ei syyllistäminen ja haukkuminen. [/quote] En voi edes kuvitella että olisin lähtenyt hakemaan aiheesta tietoa vasta sitten kun vauva on syntynyt tai vasta kun tulee ongelmia. En halunnut ottaa sellaista riskiä joten etsin tietoa kaikista skenaarioista mitä löysin, ja tein sen ollessani raskaana. Olen 100% varma että ilman sitä tiedon määrää imetys olisi epäonnistunut.
[/quote] Luitkohan lainaamiasi tekstejä?
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 23:42"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 23:12"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 21:35"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 20:49"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 20:21"]
[/quote]
[/quote]
Lähes kaikilla imettäjillä on ollut jotain vaikeuksia, haavautuneet nännit, maito ei tunnu riittävän, rintatulehdukset, jne. Siksi tuntuu jotenkin epäriittävältä syyltä jos jollakulla imetys tyssää tuollaiseen. Tietysti tilanteet vaihtelevat, ja joskus on oikeasti kaikki kokeiltu eikä imetystä vain pystytä jatkamaan. Mutta varmuudella on myös tapauksia, joissa luovutetaan aivan liian helpolla.
[/quote]
Mikä sinä olet sanomaan kuinka isoja asioita nuo ovat olleet jokaiselle yksilölle? Yhdelle rintatulehdus nostattaa 40 asteen kuumeen useaski vuorokaudeksi ja olon niin heikoksi, ettei vauvaa voi pitää sylissä. Toiselle se on kipua rinnassa. Jollekin imetys saa nännit kipeiksi ja haavoille kun taas toiselle kivun voi aiheuttaa huono imuote, jonka vuoksi verenvuoto on nännin sisältä. Molemmat kokeneena voi sanoa, että ainakin omalla kohdallani kipu oli infernaalista jälkimmäisen kohdalla.
Tästä juuri on kyse. Ventovieraat ihmiset alkavat mitätöidä toisten kokemuksia asettuen jumalaksi julistaen kaikkien kivun, oireiden ja tautien olevan samalla viivalla. Samalla myös mitätöidään jokaisen yksilön oma harkintakyky. Milloin on aika lopettaa. Jostain syystä sinussakin istuu syvässä se luulo, että äiti joka on aloittanut imetyksen päättää kuitenkin lopettaa sen hyvin heppoisista syistä - ikään kuin ei vain huvittaisi enää. Miksi sitten on olemassa imetystukipuhelimet ja nettisivut. Voin kertoa, että meitä asian kanssa kamppailleita on paljon. Jokaiselle meistä on kuolettavaa kuulla kepeitä mitätöiviä heittoja kaltaisiltasi. Jos tarkoituksesi olisi hyvä, keskittyisit neuvomaan pyydettäessä ja kannustamaan ja tukemaan. Et mitätöimään toiste syitä lopettaa yritys.
[/quote]
On minullakin ollut 40 asteen kuume rintatulehduksesta johtuen, ja nännit ovat olleet haavaumilla. Eivät ole estäneet imetystä, kipu on ollut lyhytaikaista eli max muutama päivä. Olen myös lueskellut imetyssivustoja koska niistä saa hyvää tietoa, jota ei neuvolassa jaeta. Ei ole tarkoitus mitätöidä, mutta tosiaan itsellänikään homma ei ole ollut aina ruusuilla tanssimista ja silti imetys on jatkunut kun olen pysynyt sitkeänä ja etsinyt keinot. En ole mikään yli-ihminen eikä tämä ole ollut mitenkään ylitsepääsemättömän vaikeaa, olen varma että suurin osa äideistä pystyisi samaan lopputulokseen halutessaan. Ja johan olen myöntänyt, että on tietysti niitäkin, joilla ei mikään auta ja silloin korvikkeet ovat hyvä ratkaisu.
[/quote]
Kuten yllä kirjoitin, minulla on kokemusta sekä nännihaavojen aiheuttamasta kivusta että huonosta imuotteesta johtuvasta kivusta, joka aiheutti sisäistä verenvuotoa. Nännihaavakipu oli jotenkin siedettävää, mutta se toinen kipu oli kymmenkertaista. Juuri tästä ilmiöstä puhuin. Et voi tietää toisten kokemien kipujen astetta vain vertaamalla itseesi. Jos oma kipusi oli siedettävää, se ei tarkoita, että muiden olisi. Sanoit myös kipujesi kestäneen muutaman päivän. Toisilla ne kestävät viikkoja ja kuukausia. Juri tällaiset yleistykset omien kokemuksien pohjalta mitätöivät toisten omakohtaiset kokemukset totaalisesti. Samoin jokaisen oman harkintakyvyn. Tällaisilla kommenteilla tullaan myös mitätöidyksi lääkäreiden, hoitajien ja imetystukihenkilöiden ammattitaito. Kerroinhan, että nämä kaikki tahot yrittivät auttaa minua, tuloksetta. Silti olisi siis ollut olemassa se vaihtoehto, että olisi vain pitänyt jatkaa(ko)?
Ehkä tätäkin keskustelua lukee samojen kokemieni ongelmien kanssa painivat, joten osaisiko joku kertoa mitä siinä tilanteessa pitäisi tehdä kun maito on viikkoja niin veristä, että vauva oksentaa jokaisen syötön jälkeen kaiken ulos? Verisyys siis johtui väärästä imuotteesta, jota ei yllämainitut apujoukotkaan kyenneet korjaamaan.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 04:06"]
Jos on kaksi muuten yhtä hyvää äitiä, imettävä äiti on kylläkin sen imettämisen verran parempi.
[/quote] minkä teet kun maitoa ei tule kun tipottain, oli "lypsykonekin" ei vaan herunut. Silti tunnen että oon hyvin onnistunut kasvatustyössä.
[/quote]
Miksi aina jokun pitää tulla selittämään uudestaan ja uudestaan, kuinka yritti mutta ei silti onnistunut imettämään? Ei kai kukaan ole käskenyt siitä potea huonoa omaa tuntoa, että ei yrityksestä huolimatta onnistunut. Ja oletteko te muutenkin noin epävarmoja oman äitiytenne hyvyydestä? Jos teiltä esim. katkeaa jalka, ettekä voi ulkoilla lapsenne kanssa, tai menee ääni, ettekä voi lukea iltasatuja, niin luuletteko te silloinkin olevanne muiden silmissä huonoja äitejä?
[/quote]
Juuri noin. Ihmettelen todella, miksi joillekin jotka itse kokevat tehneensä parhaansa on niin kauhean tärkeää se, miten vaikkapa nyt hyvänä äitinä muut heitä pitävät.
Äitiys (vanhemmuus) on kyllä yhtä tuskaa, jos odottaa, että kaikki - jopa tuntemattomat ihmiset netissä - arvostavat juuri niitä päätöksiä, joita itse vanhempana/kasvattajana on tehnyt. Sillä teet sitten niin tai näin, löytyy aina ihmisiä, jotka pitävät päätöstäsi huonona/hätiköitynä/moukkamaisena/vääränä/you name it. Näkeehän sen jo lähes sokeakin esim. tästä ketjusta.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 19:52"]
Tämä keskustelu on kamala. Millaisia ihmisiä täällä oikein on. Erehdyin lukemaan näitä imetys/korvikekeskusteluja ennen lapseni syntymää ja itkin vuolaasti kun imetys ei lähtenytkään käyntiin ongelmitta. Olin etukäteen lukenut kirjan imetyksestä, olen akateeminen ja tietoinen imetyksen hyödyistä ja tutkimuksista. Sitten yhtäkkiä synnytin lapsen, joka ei pystynyt imemään rinnoistani maitoa, jota kyllä riitti. Koin olevani niin epäonnistunut ja huono äiti, sillä jokainen imetyskeskustelu täällä ja monessa muussa paikassa toistaa, että jokainen voi imettää jos vaan haluaa eikä luovuta. Kipua pitää kestää, pakko pakko pakko. Se oli kamalaa aikaa. Lääkärit sitten loppujen lopuksi puhuivat järkeä päähäni. Kolmannen rintatulehduksen kohdalla tajusin luovuttaa. Sairaalan päivystyksissä alati istuvasta tai sängyn pohjalla kuumehoureisena makaavasta äidistä ei paljoa ole hyötyä vauvalle. Kiintymyssuhde ja kaikki kärsi tuosta turhasta yrittämisestä. Viikkoja syötin vauvalle veristä maitoani, jonka raukka aina oksensi ulos. Paino laski ja vauva huusi. Päässäni vain kuulin tuon hokeman, että jokainen voi imettää jos vaan haluaa eikä luovuta.
[/quote]
Minulla on ollut muistaakseni 4 rintatulehdusta/tukkiumaa 2 vuoden aikana, aina samassa rinnassa joka on jostain syystä altis moisille. Rinta tulehtuu jos se paleltuu, siksi muistan nykyään aina pitää riittävästi vaatetta päällä. Ensimmäisellä kerralla huomasin rinnan olevan kova ja kipeä, mutta en ymmärtänyt reagoida siihen mitenkään. Lopulta iski kova kuume ja menin päivystykseen. Sain antibiootit ja muut ohjeet oireiden lievittämiseen. Nykyään heti kun huomaan rinnassa jotain kipua tai kovettumaa, menen kuumaan suihkuun ja hieron sitä, sillä se menee ohi. Ja imetän lasta runsaasti, se on oikeastaan se paras keino ja lääkäriltä on varmistettu, ettei haittaa mitenkään lasta tuo tukkiutuneen rinnan imeminen. Imetys jatkuu edelleen eivätkä tulehdukset/tukkiutumiset ole estäneet. En tiedä olisivatko keinot toimineet sinun kohdallasi ja muutenkin tilanteet voivat olla erit, mutta minun tapauksessa homma on mennyt näin.