Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vanhemmat ylpeilevät lastensa saavutuksilla?

Vierailija
24.10.2021 |

Usein törmää siihen, että vanhemmat ylpeilevät lastensa saavutuksilla. Jos lapsi saa hyvän todistuksen koulusta, menestyy harrastuksessaan tai saa opiskelupaikan, niin vanhempi on hehkuttamassa asiaa esimerkiksi omassa somessaan. Pienemmätkin jutut lasketaan, vauvojen ja lasten kohdalla vanhemmat hehkuttavat lapsensa kehitystä. Erityisen kovia hehkuttamaan ovat he, joiden lapset kehittyvät varhain.

"Meidän Lilli-Julius toi tänään kotiin todistuksen 9,9 keskiarvolla ja stipendit matikasta ja fysiikasta - olen niin onnekas ja ylpeä, kun saan olla näin lahjakkaan nuoren äiti!"
"Matias-Minean joukkue voitti tänään SM-hopeaa! Kyllä tämän eteen onkin paiskittu koko perhe töitä. Tänään juhlitaan!"
"Meidän Aurora-Emil ottaa jo ensimmäisiä askelia, vaikka vasta viime viikolla tuli 7 kk mittariin. Meidän suvussa kaikki kehittyy niin vikkelään. Saas nähdä, kuinka pian ensimmäiset sanat jo tulevat - sanoja tapaillaan jo!"
"Voi tätä ilon päivää! Keväällä juhlimme tuoreen ylioppilaamme lakkiaisia ja kuuden ällän papereita. Tänään oli myös aihetta juhlaan, kun opiskelupaikka lääkiksessä varmistui."

Ymmärrän, että moni vanhempi on iloinen lapsensa puolesta, mutta miksi vanhempi ylpeilee lapsen saavutuksella? Lapsihan sen asian on saavuttanut, eikä vanhempi. Sen ymmärrän, että lapsi itse hehkuttaa asiaa vaikka somessa, mutta miksi sen vanhemman pitää ylpeillä asialla? Monet asiat ovat myös lapsen yksityisasioita. Tuskinpa aikuinen tykkäisi, jos joku muu jakaisi hänen puolestaan asioita samalla tavalla.

ap

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien ajatusmaailman mukaan koska lapsi on heidän tuotoksensa, myös lapsen tuotokset ovat heidän ansiotaan.

Siltä ainakin näyttää, näin sivustakatsojana.

Vierailija
2/87 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat mun äidiltä. Ei vahingossakaan sanonut mitään positiivista lapsistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heijastumaa omasta arvottomuudentunteesta.

Vierailija
4/87 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sisaruksillani ja parilla ystävällä on tällainen tapa. Aina kun lapsi on saanut todistuksen, niin Suomessa juhlitaan ja kehutaan Niina-Petterin loistavaa todistusta. En ole ikinä tehnyt vastaavaa. Tästä syystä sisareni esimerkiksi on kuvitellut, että meidän lapsilla menee koulussa huonosti. Hänen leukansa suorastaan loksahti auki, kun näki tyttäremme yo-todistuksen laudaturit ja eximiat. Arvosanat ovat todellakin tyttären omaa ansiota, ei minun!

Vierailija
5/87 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun sisaruksillani ja parilla ystävällä on tällainen tapa. Aina kun lapsi on saanut todistuksen, niin Suomessa juhlitaan ja kehutaan Niina-Petterin loistavaa todistusta. En ole ikinä tehnyt vastaavaa. Tästä syystä sisareni esimerkiksi on kuvitellut, että meidän lapsilla menee koulussa huonosti. Hänen leukansa suorastaan loksahti auki, kun näki tyttäremme yo-todistuksen laudaturit ja eximiat. Arvosanat ovat todellakin tyttären omaa ansiota, ei minun!

S o m e s s a juhlitaan.

Vierailija
6/87 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nyt oman lapsen puolesta voi olla ylpeä, kun pärjää elämässä! Ihan normaaliajan se on.

Mulla ei ole lapsia, mutta koira on ollut, ja olin välillä ylpeä jopa sen puolesta.

Vierailija
7/87 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin suomalaista, ettei saa kehua. Muuten voi vaikka ylpistyä. Muualla maailmassa omasta perheestä ollaan ylpeitä, täällä ei

Vierailija
8/87 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö saa iloita?

Miksi se on sinulta pois?

Vierailija
9/87 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat mun äidiltä. Ei vahingossakaan sanonut mitään positiivista lapsistaan.

Kehun pientä lastani päivittäin ja kannustan lasta kovasti. En silti ymmärrä, miksi minun pitäisi kehua ja ylpeillä lapsellani esimerkiksi somessa. Riittää, että kehun lastani hänelle itselleen ja jaan hänen elämäänsä esimerkiksi isovanhempien kanssa. 

ap

Vierailija
10/87 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

alapeukuttavat mammat ovat näitä lastensa saavutuksien korostajia.

Vierailija
11/87 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemukseni perusteella lapsiaan julkisesti hehkuttavat eniten he, joilla ei omassa elämässä ole mitään hehkuttamisen arvoista.

Vierailija
12/87 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehun pientä lastani päivittäin ja kannustan lasta kovasti. En silti ymmärrä, miksi minun pitäisi kehua ja ylpeillä lapsellani esimerkiksi somessa. Riittää, että kehun lastani hänelle itselleen ja jaan hänen elämäänsä esimerkiksi isovanhempien kanssa. 

ap

Miten se on sinulta pois jos joku iloitsee lapsestaan?

Vierailija
13/87 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kehun koska heistä olen todella ylpeä, somessa en edes ole mutta muille kehun ja terve aikuinen ei näe siinä mitään pahaa.

Vierailija
14/87 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lapseni ovat minulle rakkaita, niin iloitsen heidän onnistumistaan. Se on minulle aitoa iloa, ei ylpeilyä.

Sellainen vanha viisauskin on olemassa: "suu puhuu sydämen kyllyydestä"

Vierailija
15/87 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ilo nähdään ylpeilynä?

Vierailija
16/87 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla jokin oman mielensä pahoittaja. Voi sentään, kun täytyy tästäkin harmistua.

Vierailija
17/87 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on elämäni suurin ilo kun lapsillani menee hyvin. Etkö sinä kerro iloitsemistasi asioista muille?

Vierailija
18/87 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat veljeltäni jolle erehdyin näyttämään lapsen todistusta. Se oli liian hyvä ja veli oikein nojautui taaksepäin ja määki miten ”lapsella pitää olla koulussa hauskaa”, eikä päntätä liikaa.

Vierailija
19/87 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Eli ongelma onkin kanava? Se, että kerrot lapsen saavutuksista ilman somea ei poikkea mitenkään siitä. Eikä lapsen saavutuksista iloitseminen tarkoita, että vanhempi pitää niitä omana ansionaan.

Some kanavana on sellainen, että siellä korostuu positiiviset asiat. Kasvotusten voi kertoa vaikeuksista, mutta harva tilittää perhehuolia somessa.

Vierailija
20/87 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni perusteella lapsiaan julkisesti hehkuttavat eniten he, joilla ei omassa elämässä ole mitään hehkuttamisen arvoista.

Oliko tämä tarkoitettu loukkaavaksi? Todellakaan elämässäni ei ole mitään yhtä merkityksellistä kuin lapseni. Enkä mitään heidän yli menevää kyllä ole koskaan osannut kaivatakkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä