Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpi on oikeassa minä vai seinänaapurini. Teen blenderillä joka aamun itselleni aamupalaa klo 7.00 ja 2 naapuriani valittaa siitä jatkuvast...

Vierailija
23.10.2021 |

Mielestäni äänet kuuluvat normaaliin elämään, varsinkin aamupalan laittaminen, mutta naapureiden mielestä minun tulisi elää äänettä asunnossani ja varoa häiritsemästä heitä.

Kommentit (2119)

Vierailija
901/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni "normaalit äänet.."

mikäli olet niin tyhmä että hankit jonkun äänilähteen ja luukutat sitä ottamatta typeryyksissäsi huomioon muita, olet typerys.

ammunko joka aamu uroshirven lonkalta ja käytän fiskarssia ja moottorisahaa erottamaan luut ja nahka muusta ruhosta?

Vierailija
902/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käyttäisi blenderiä kello 7, jos minulla olisi kämppiksiä. Miksi käyttäisin sitä samaan aikaan naapurien kiusaksi? Kerrostalossa on hyvä opetella vähän ottamaan muita huomioon. Jokaista asiaa eivät poliisit ehdi aikuisten ihmisten suhteen paimentaa.

Mutta entäs kun minä haluan sen smoothien aamulla? Nälässäkö mun pitää olla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
903/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pieraisee todella kovaa joka aamu klo 7, niin voidaanko siitäkin tehdä asunnon haltuunotto? Pieru siis on pitkä ja kestää yhtä kauan kuin blenderillä suristaminen.

Entä jos aamukakka on todella äänekäs? Melu on toistuvaa, koska aamukakka tulee joka aamu. Tuleeko häätö?

Menee tämä minäminäminä ja minun oikeuteni ihmisten argumentointi samalla tasolle kuin he todellisuudessakin ovat.

No itse olen herännyt aamuisin yläkerran vessaääniin ja mietin kumpi on pahempi, jatkuva vessaääniin herääminen vai smoothien tekeminen?

Kumpi on tarpeellista: käydä vessassa vai aloittaa jumalaton meteli 07?

Pari minuuttia blenderöintiä ei ole jumalaton meteli. Jos sinusta siltä tuntuu, kannattaa valita jokin muu asumismuoto.

Kesto ei vaikuta äänen melutasoon.

Jos naapurissa olisi vastasyntynyt vauva, mitähän täällä oikeuksia puoltajat sanoisi, kun blenderöinsin joka aamu silleen, että vauva herää aina? Naapuri tulisi sanomaan, että voisinko olla belnderöimättäl niin sanoisin, että hiljaisuus päättyi.

Onhan se toki laillista, mutta moraalisesti toinen asia. Mutta mulla onkin vain oikeuksia!

Moraaliasian tästä toki saa, mutta se on eri tason asia kuin mistä ap nyt puhuu. Ja kyllä, silloin kun kerrostalossa eletään, myös sen vaivan on opittava niitä ääniä sietämään. Sen naapurin kanssa voisi yhdessä miettiä, että miten se blenderi ei herättäisi sitä vauvaa, mutta jos se ei ole ratkaistavissa, niin sit ei ole. On eri asia toivoa kuin valittaa.

Kerrostalossa olisi hyvä myös oppia kunnioittamaan naapureiden rauhaakin, eikä vain niin päin, että kestäkää mun äänet.

Parin minuutin blenderin pyöräytys ei kyllä järin kestävää melua ole. Vähän kunnioitusta naapurin elämäntapoja kohtaan.

Alan soittamaan pianoa joka aamu parin minuutin ajan vetäen pari trilliharjoitusta, kello 07 joka aamu, koska hiljaisuus loppui ja minulla on tähän oikeus. Parin minuutin trilliharjoituksen ei pitäisi ketään häiritä.

Jos se on edellytys päästä töihin, niin siitä vaan.

Jep, täällä porukka rinnastaa aamupalan ja painonsoiton 🤦‍♀️

Toiselle se pianonsoittaminen on ammatti, mutta harva tarttee smoothieta päästääkseen tai tehdäkseen töitä.

No sitten aamulla vain minuutti sitä pianoa, eikös? Yleensä soittajille on treenikämpät. Ja pianonsoittokin kai vaatii tuntien harjoittelua. Tuskin on ihan ok kerrostalossa vetää aamuseiskalta vaikka klo 16:een, jos niin kuin ammatista puhutaan. Pysykää nyt sentään asiassa. Joku raahaa kohta jonkun kallioporan, koska ei kestä minuutin pituista blenderin ääntä. Ääntä joka kuuluu klo 7 jälkeen, kun porukat syövät jo aamiaista ja valmistautuvat työmatkalle.

Saa asunnossa pianoa soitella ja saa harjoitella soittamista. Soittaminen kuuluu normaaliin elämään, kuunteleehan sitä moni päivittäin napit päässänsäkin.

Tästä on ihan myös tuomioistuimen päätös, ettei päiväsaikaan pianonsoittaminen ole häiritsevää.

Naapurissa huutaa vauva, joka ei saa nukuttua sun häirinnältä, mutta sinä vaan jatkat tuntien pimputusta...

Ap lynkataan minuutin blenderöinnistä...

Lässyn, lässyn.   Soittaminen on todellakin sallittua.   Se on aivan sama musisoiko livenä vai kuuntelekoo purkista.   Se on ihan OK.   Myös aamulla saa kuunnella mediaa, esim aamuradiota, mutta asialliset volyymit on paikallaan.

Naapurin vauvan pitäisi olla oppinut kerrostalossa kerrostalon ääniin.  Koko taloa ei voi kieltää elämästä, jos vauva nukkuu.  Tiedätkö, vauvat nukkuvat ihan hirveästi pieninä.   Vauvaperheen ei pitäisikään opettaa lasta vaatimaan totaalista hiljaisuutta.    -   Ja kuule, tuskinpa kukaan aloittaa klo 7.00 musisointiaan.  Ei todellakaan.   Blenderin käyttämisen tuo ääliömetelöijä näköjään aloittaa, eikä tajua ihan itse lopettaa, vaikka 2 naapuria on asiasta valittanut.

Eli vauvojen ois nyt syytä totutella 8 tunnin pianonsoittoon seinän takana, mutta minuutti blenderiä on liikaa :D

Edelleen yleensä klo 7:00 on lupa (taloyhtiöstä riippuen) tehdä tehosekoittimella smoothie, soittele sinä sitä pianoa sillä aikaa se minuutti.

Ja nuo kaksi valittajaa voivat olla mitä vaan, vaikka niitä samoja, jotka vinkuvat vessanvetämisestä tai vuorotyöläisen suihkusta. Kenties ap:n poikaystävä ei miellytä. Ammattivalittajia.

Kahdeksan tuntia pv pianoa on jo taatusti häiritsevää, lasten pitäisi saada lukea kokeisiin, tehdä läksyjä ja vaikka rauhassa sairastaa. Joku ääliö rimputtaa koko päivän? Ei ehkä ihan sallittua kuitenkaan. Fiksua ei nyt ainakaan. 

Koti on tarkoitettu normaaliin elämään. 8 tuntia päivässä yhtä soittoa ei välttämättä mene enää normaaleihin elämisen ääniin.

Ja sitä pianoakin voi soittaa niin monella tavalla ja sen äänen kantautumiseen naapurihuoneistoon vaikuttaa.

Vierailija
904/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurisovun vuoksi siirrä blenderisi keittiön seinässä kiinni olevalta tasolta maton päällä olevalle pöydälle. Jos vain jotenkin on mahdollista, laita vielä pöydän ja blenderin väliin joku eristävä pehmike, huopa, styroxlevy  tms. Hanki jääkaappi, niin aamupalasi säilyy illallakin tehtynä viileänä aamuun.

Mutta kun ei mua kiinnosta, mitä naapurit ajattelee 😂

Tämä on sitä kommuuniasumista kerrostalossa parhaimmillaan. Jos vahingossa sattuu kaltaisesi itsekäs m ulkku naapuriksi, niin v -käyrä voi nousta aika korkealle.

Vierailija
905/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käyttäisi blenderiä kello 7, jos minulla olisi kämppiksiä. Miksi käyttäisin sitä samaan aikaan naapurien kiusaksi? Kerrostalossa on hyvä opetella vähän ottamaan muita huomioon. Jokaista asiaa eivät poliisit ehdi aikuisten ihmisten suhteen paimentaa.

Miksi et tee sitä illalla tai valmista aamulla jotain melutonta ruokaa? Ei kerrostalossa yleensä aamiaiseksi valita meluamista vaativaa ruokaa, se on ihan perushuomaavaisuutta.

Vierailija
906/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos klo 7.00 ei saa tehdä smoothiet, niin saako klo 7.10? Vai 7.15? Monelta jokainen naapuri on hereillä ja mistä sen tietää ettei herätä ketään arkipäivisin?

Saako heviä alkaa kuuntelee bassot kaakossa klo 7 myös viikonloppuisin vai 7:10, 7:15? Saanko kuunnella sitä myös aina klo 22 asti, koska elämän normaaleja ääniä.

Kysymykseesi ”saako?” - jos ei olisi niin minä keskeinen ihminen ja narsistinen, ymmärtäisi, että maailma ei pyöri ”minun”-ympärillä vaan maailmassa pitää ottaa muitakin huomioon.

Miksi en saisi olla töissä töykeä kaikille? Onko jossain erikseen kielletty etten saisi tiuskia takaisin? Ei tällaista työlainsäädännössä ole, mutta otan muut huomioon enkä tiuski heille joka asiasta vaikka aihetta välillä olisikin.

Muiden huomioon ottaminen on yksi alkukantaisimmista tunteissa ihmisessä, osalla ei tätä näytä olevan ja osa ihmettelee, kun on sinkku vielä 35veenä eikä ketään sopivaa löydy.

Aamiaisen syöminen ennen töihin lähtöä on eri asia kuin biletys aamuseiskalta huvin tai koston vuoksi.

Biletys luultavasti häiritsee unta vähemmän, koska mikään ääni ei ole niin raastava kuin blenderi.

Puhu omasta puolestas vaan.

T. Bilehirmujen naapuri (kenties teidän, jotka täällä kehutte ottavanne naapurit huomioon?)

Vierailija
907/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella näyttää olevan harhainen kuvitelma, että voivat itse määritellä naapureille sääntöjä hiljaisuusajasta ja sallituista äänistä. Kannatta joskus tutustua talon järjestyssääntöihin

En ole varma, oletko leirissä blenderit vai ei blenderit mutta ihmettelen tässä ketjussa ja vastaavissa aina esiinnousevaa itsekkyyttä.

Kunhan minä, minun oikeuteni jne.

Itse osakkaana, joka siis talosta myös käytännössä olisi paljon vaikeampi pihalle saada, koen silti velvollisuudekseni elää ja asua kerrostalossa niin, että aiheutan mahdollisimman vähän (melu)haittaa muille asukkaille. 

Tähän lukeutuu mm. se, etten laita päälle pitkän linkouksen pyykinpesuohjelmaa, tai edes imuroi klo 21 jälkeen, vaikkeivat taloyhtiön järjestyssäännöt sitä kiellä, eikä kukaan ole ikinä minun asumisestani kantautuvista äänistä valittanut. 

Syy: toimin niin, kuin toivoisin muidenkin toimivan. Varsinkin kun tiedän, että tässä talossa äänet kantautuvat alaspäin. 

Kaikilla työaika ei anna myöden syödä sitä aamusmoothieta vasta kello kymmenen, ettei kitiä naapuri häiriinnyt. Pyykin pesu on helpompi ajoittaa muita häiritsemättömään aikaa, kuin aamupala, jos ei ole liukuvaa työaikaa tai etätöitä

Mistä lähtien ainoa mahdollinen aamupala on ollut sellainen, joka täytyy surruttaa jonkun 20 euroa maksaneen blenderin läpi?

Joo, ihmisillä on myös taloudellisia rajoitteita. Kaikilla ei ole mahdollisuutta hankkia kalliimpaa, hiljaisempaa blenderiä. Varsinkaan vuokra-asunnossa ei tuosta vaan vaihdeta myöskään vaikkapa keittiötasoa vähemmän meteliä tuottavaksi.

Samalla jokainen, joka voi jokaikinen aamu surruttaa sen chiasiemeniä, kiiwiä, superfoodia, luomukaurahiutaleita what ever sisältävänsä aamusmoothiensa, tuskin kaikkein alimpaan tuloluokkaan kuuluu. Itsekäs mulkkuluokka lähinnä oikeampi määritelmä. 

Mä en tee smoothieita, mutta en mä nyt jumankekka anna naapureiden määritellä mitä voin syödä aamupalaksi ja mitä en. Enkä myöskään ole mulkku sen takia, että valitsen ihan itse oman aamupalani. Voi ne naapuritkin metelöidä jotain just sillon kun mulle ei sovi, haluan nukkua päiväunia tai yövuoron jälkeen pääsen vasta aamusta nukkumaan. Mitä halvattua siitäkin tulee, kun yhden aamulla nukkuvan mielestä aamulla ei saa tehdä mitään mikä pitää ääntä, päivän olet töissä, ja sitten toisen iltaunisen naapurin mielestä illallakaan ei saa tehdä mitään mikä pitää ääntä. Eihän siellä pysty siivoamaan, pesemään pyykkiä, tekemään ruokaa, tai käymään suihkussa koskaan, omassa kodissaan. Joku järki nyt tähän hommaan.

ehhehheh!

Onko sulla blenderiä? Oletko koskaan käyttänyt sitä, onko sitä köytetty sinun naapurissasi?

Pesukone ei mikäön muu kodin laite pidä moista mekkalaa ja herättää kyllä naapurit sillä äänellään.

On blenderi, naapurissa ei ole käytetty blenderiä. Sen sijaan yläkerran naapuri ilmeisesti nikkaroi jatkuvasti jotakin, koska viimeisen neljän vuoden ajan sieltä on kuulunut käsisahan ja porakoneen ääniä päivittäin. Ehkäpä hänellä on joku huone verstastilana ja tekee myyntiin jotakin, en tiedä kun en tunne ihmistä. Mutta siellä se naapuri porailee silloinkin kun minä haluaisin yövuoron jälkeen nukkua. Enpä vaan viitsi valittaa, koska kyllähän minäkin kuljen rappukäytävässä, teen ruokaa, ja käyn suihkussa hiljaisuuden aikana, töiden takia. En nyt huvikseni kolistele mitään, mutta joskus voi ääniä kuulua.

Vierailija
908/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella näyttää olevan harhainen kuvitelma, että voivat itse määritellä naapureille sääntöjä hiljaisuusajasta ja sallituista äänistä. Kannatta joskus tutustua talon järjestyssääntöihin

En ole varma, oletko leirissä blenderit vai ei blenderit mutta ihmettelen tässä ketjussa ja vastaavissa aina esiinnousevaa itsekkyyttä.

Kunhan minä, minun oikeuteni jne.

Itse osakkaana, joka siis talosta myös käytännössä olisi paljon vaikeampi pihalle saada, koen silti velvollisuudekseni elää ja asua kerrostalossa niin, että aiheutan mahdollisimman vähän (melu)haittaa muille asukkaille. 

Tähän lukeutuu mm. se, etten laita päälle pitkän linkouksen pyykinpesuohjelmaa, tai edes imuroi klo 21 jälkeen, vaikkeivat taloyhtiön järjestyssäännöt sitä kiellä, eikä kukaan ole ikinä minun asumisestani kantautuvista äänistä valittanut. 

Syy: toimin niin, kuin toivoisin muidenkin toimivan. Varsinkin kun tiedän, että tässä talossa äänet kantautuvat alaspäin. 

Kaikilla työaika ei anna myöden syödä sitä aamusmoothieta vasta kello kymmenen, ettei kitiä naapuri häiriinnyt. Pyykin pesu on helpompi ajoittaa muita häiritsemättömään aikaa, kuin aamupala, jos ei ole liukuvaa työaikaa tai etätöitä

Mistä lähtien ainoa mahdollinen aamupala on ollut sellainen, joka täytyy surruttaa jonkun 20 euroa maksaneen blenderin läpi?

Joo, ihmisillä on myös taloudellisia rajoitteita. Kaikilla ei ole mahdollisuutta hankkia kalliimpaa, hiljaisempaa blenderiä. Varsinkaan vuokra-asunnossa ei tuosta vaan vaihdeta myöskään vaikkapa keittiötasoa vähemmän meteliä tuottavaksi.

Samalla jokainen, joka voi jokaikinen aamu surruttaa sen chiasiemeniä, kiiwiä, superfoodia, luomukaurahiutaleita what ever sisältävänsä aamusmoothiensa, tuskin kaikkein alimpaan tuloluokkaan kuuluu. Itsekäs mulkkuluokka lähinnä oikeampi määritelmä. 

Mä en tee smoothieita, mutta en mä nyt jumankekka anna naapureiden määritellä mitä voin syödä aamupalaksi ja mitä en. Enkä myöskään ole mulkku sen takia, että valitsen ihan itse oman aamupalani. Voi ne naapuritkin metelöidä jotain just sillon kun mulle ei sovi, haluan nukkua päiväunia tai yövuoron jälkeen pääsen vasta aamusta nukkumaan. Mitä halvattua siitäkin tulee, kun yhden aamulla nukkuvan mielestä aamulla ei saa tehdä mitään mikä pitää ääntä, päivän olet töissä, ja sitten toisen iltaunisen naapurin mielestä illallakaan ei saa tehdä mitään mikä pitää ääntä. Eihän siellä pysty siivoamaan, pesemään pyykkiä, tekemään ruokaa, tai käymään suihkussa koskaan, omassa kodissaan. Joku järki nyt tähän hommaan.

ehhehheh!

Onko sulla blenderiä? Oletko koskaan käyttänyt sitä, onko sitä köytetty sinun naapurissasi?

Pesukone ei mikäön muu kodin laite pidä moista mekkalaa ja herättää kyllä naapurit sillä äänellään.

On blenderi, naapurissa ei ole käytetty blenderiä. Sen sijaan yläkerran naapuri ilmeisesti nikkaroi jatkuvasti jotakin, koska viimeisen neljän vuoden ajan sieltä on kuulunut käsisahan ja porakoneen ääniä päivittäin. Ehkäpä hänellä on joku huone verstastilana ja tekee myyntiin jotakin, en tiedä kun en tunne ihmistä. Mutta siellä se naapuri porailee silloinkin kun minä haluaisin yövuoron jälkeen nukkua. Enpä vaan viitsi valittaa, koska kyllähän minäkin kuljen rappukäytävässä, teen ruokaa, ja käyn suihkussa hiljaisuuden aikana, töiden takia. En nyt huvikseni kolistele mitään, mutta joskus voi ääniä kuulua.

Se on sun asia jos et valita. Jatkuva nikkaroinnin ääni ei kuulu kerrostalon normaaliääniin.

Vierailija
909/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ehkä blenderistä valittaisi jos muutaman minuutin sitä aamulla huudatat, mutta toisaalta kyllä vähän ihmettelen, mikä pakko sun on sitä käyttää just klo 7.00. Teet tosiaan illalla valmiiksi tai vasta aamukahdeksalta. Niin kiire ei sen hipsterismoothien kanssa ole, että sen pitää olla just 07.00.

Noh, näin töissä käyvänä "tulee mieleen", että aamupala täytyy syödä tiettyyn aikaan. Itselläni se on kello kuusi, koska kello seitsemän on jo oltava töissä. En siis itse ainakaan pystyisi tekemään hipsterismoothietani kotona lorvivia työttömiä ajatellekseni vasta kello kahdeksan. Toki ap voisi tehdä aamupalan jo illalla valmiiksi tai sitten keksiä blenderin alle jotain pehmustetta, joka vähentäisi naapuriin kantautuvaa tärinää. Ihan voisi jo sekin auttaa, että siirtäisi blenderin vaikka keittiön pöydälle tai muulle tasolle, joka ei ole naapurin seinää vasten.

Vierailija
910/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä: joudut joka aamu ratkaisemaan, asetatko omat tarpeesi muiden ihmisten asumisrauhan edelle. Tosin muutakin ravintoa on varmasti tarjolla kuin se kotitekoinen smoothie, joten tuskin joudut riutumaan nälkäisenä, jos otat toisetkin elämässäsi huomioon.

Vierailija
911/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä hiljaisuus on 22-06. Tarkista onko näin teidän taloyhtiössä. Mikäli on , nouse tekemään smoothiesi klo 6.00.

Kaikissa kerrostaloissa, joissa olen asunut, se on ollut 22-07. 

Kaikki talossa asuvat eivät välttämättä mene töihin klo 8:ksi ja voihan olla, että joku asiasta valittava tekee töitä iltaisin ja tarvitsee unta aamulla. Tai aikoo herätä klo 8 eikä saa enää unta sen blenderimetelin jälkeen. Omassa kodissa olisi kiva nukkua niin pitkään kun tarvitsee ja haluaa. 

Miten kauan sinä huudatat sitä blenderiä, ap? Jos on vain pari minuuttia niin luulisi ettei haittaa. Jos se kestää tyyliin 10 minuuttia, niin sitten mulla menisi kyllä hermo naapurinasi. 

Vierailija
912/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku tulee mulle valittaan blenderin käytöstä, niin saa kyllä kuulla kunniansa. Kemon jälkeen smoothiet on ainoita mitä pystyy päiväkausiin saamaan alas, joten vaihtoehtoja ei paljoa ole. Jos jotakuta häiritsee se, että yritän ruokkia itseni sillä ainoalla millä pystyn, niin ei kyllä voi kovin paljoa vähempää kiinnostaa. Ja minä muuten blendaan aamulla ja illalla ja siinä välissäkin vielä, monta kertaa päivässä.

Suakaan tuskin häiritsee naapurit touhut kemon jälkeen, kun yrität levätä ja naapurilla pelataan pleikkaa lasten kiljuessa.

Todellakin häiritsee. Varmaan enemmän kun mun blenderin käyttö. En mä silti voi valittaa siitä ja odottaa että koko taloyhtiö elää mun ja mun sairauteni/hoitojeni ehdoilla.

Vierailija
913/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teknisesti ap on oikeassa, mutta onhan tuo ihan HV meininkiä naapureiden suhteen. 

Vierailija
914/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ehkä blenderistä valittaisi jos muutaman minuutin sitä aamulla huudatat, mutta toisaalta kyllä vähän ihmettelen, mikä pakko sun on sitä käyttää just klo 7.00. Teet tosiaan illalla valmiiksi tai vasta aamukahdeksalta. Niin kiire ei sen hipsterismoothien kanssa ole, että sen pitää olla just 07.00.

Noh, näin töissä käyvänä "tulee mieleen", että aamupala täytyy syödä tiettyyn aikaan. Itselläni se on kello kuusi, koska kello seitsemän on jo oltava töissä. En siis itse ainakaan pystyisi tekemään hipsterismoothietani kotona lorvivia työttömiä ajatellekseni vasta kello kahdeksan. Toki ap voisi tehdä aamupalan jo illalla valmiiksi tai sitten keksiä blenderin alle jotain pehmustetta, joka vähentäisi naapuriin kantautuvaa tärinää. Ihan voisi jo sekin auttaa, että siirtäisi blenderin vaikka keittiön pöydälle tai muulle tasolle, joka ei ole naapurin seinää vasten.

"Kotona lorvivia työttömiä"... Hohhoijaa. 

Tiesitkö, että iso osa suomalaisista tekee ilta- ja yötöitä? Monessa ammatissa ne vielä vaihtelevat, jollain viikolla mennään töihin klo 5 ja seuraavana tehdään töitä 22-05. 

Jos joku on tullut töistä vasta klo 6 kotiin ja on tosi väsynyt, niin ei välttämättä ole kivaa herätä siihen blenderin ääneen klo 7, kun on just päässyt uneen. 

Vähän voisi teillä aamutyötä tekevillä olla empatiaa meitäkin kohtaan, joiden työaika ei ole 8-16. 

Vierailija
915/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos klo 7.00 ei saa tehdä smoothiet, niin saako klo 7.10? Vai 7.15? Monelta jokainen naapuri on hereillä ja mistä sen tietää ettei herätä ketään arkipäivisin?

Saako heviä alkaa kuuntelee bassot kaakossa klo 7 myös viikonloppuisin vai 7:10, 7:15? Saanko kuunnella sitä myös aina klo 22 asti, koska elämän normaaleja ääniä.

Kysymykseesi ”saako?” - jos ei olisi niin minä keskeinen ihminen ja narsistinen, ymmärtäisi, että maailma ei pyöri ”minun”-ympärillä vaan maailmassa pitää ottaa muitakin huomioon.

Miksi en saisi olla töissä töykeä kaikille? Onko jossain erikseen kielletty etten saisi tiuskia takaisin? Ei tällaista työlainsäädännössä ole, mutta otan muut huomioon enkä tiuski heille joka asiasta vaikka aihetta välillä olisikin.

Muiden huomioon ottaminen on yksi alkukantaisimmista tunteissa ihmisessä, osalla ei tätä näytä olevan ja osa ihmettelee, kun on sinkku vielä 35veenä eikä ketään sopivaa löydy.

Kyllä kyllä, klo 7-22 hevin kuunteleminen nupit kaakossa = 30 sekunnin blenderin surautus.

Vierailija
916/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pieraisee todella kovaa joka aamu klo 7, niin voidaanko siitäkin tehdä asunnon haltuunotto? Pieru siis on pitkä ja kestää yhtä kauan kuin blenderillä suristaminen.

Entä jos aamukakka on todella äänekäs? Melu on toistuvaa, koska aamukakka tulee joka aamu. Tuleeko häätö?

Menee tämä minäminäminä ja minun oikeuteni ihmisten argumentointi samalla tasolle kuin he todellisuudessakin ovat.

No itse olen herännyt aamuisin yläkerran vessaääniin ja mietin kumpi on pahempi, jatkuva vessaääniin herääminen vai smoothien tekeminen?

Pari minuuttia blenderöintiä ei ole jumalaton meteli. Jos sinusta siltä tuntuu, kannattaa valita jokin muu asumismuoto.

Jos naapurissa olisi vastasyntynyt vauva, mitähän täällä oikeuksia puoltajat sanoisi, kun blenderöinsin joka aamu silleen, että vauva herää aina? Naapuri tulisi sanomaan, että voisinko olla belnderöimättäl niin sanoisin, että hiljaisuus päättyi.

Onhan se toki laillista, mutta moraalisesti toinen asia. Mutta mulla onkin vain oikeuksia!

Moraaliasian tästä toki saa, mutta se on eri tason asia kuin mistä ap nyt puhuu. Ja kyllä, silloin kun kerrostalossa eletään, myös sen vaivan on opittava niitä ääniä sietämään. Sen naapurin kanssa voisi yhdessä miettiä, että miten se blenderi ei herättäisi sitä vauvaa, mutta jos se ei ole ratkaistavissa, niin sit ei ole. On eri asia toivoa kuin valittaa.

Kerrostalossa olisi hyvä myös oppia kunnioittamaan naapureiden rauhaakin, eikä vain niin päin, että kestäkää mun äänet.

Parin minuutin blenderin pyöräytys ei kyllä järin kestävää melua ole. Vähän kunnioitusta naapurin elämäntapoja kohtaan.

Alan soittamaan pianoa joka aamu parin minuutin ajan vetäen pari trilliharjoitusta, kello 07 joka aamu, koska hiljaisuus loppui ja minulla on tähän oikeus. Parin minuutin trilliharjoituksen ei pitäisi ketään häiritä.

Toiselle se pianonsoittaminen on ammatti, mutta harva tarttee smoothieta päästääkseen tai tehdäkseen töitä.

No sitten aamulla vain minuutti sitä pianoa, eikös? Yleensä soittajille on treenikämpät. Ja pianonsoittokin kai vaatii tuntien harjoittelua. Tuskin on ihan ok kerrostalossa vetää aamuseiskalta vaikka klo 16:een, jos niin kuin ammatista puhutaan. Pysykää nyt sentään asiassa. Joku raahaa kohta jonkun kallioporan, koska ei kestä minuutin pituista blenderin ääntä. Ääntä joka kuuluu klo 7 jälkeen, kun porukat syövät jo aamiaista ja valmistautuvat työmatkalle.

Saa asunnossa pianoa soitella ja saa harjoitella soittamista. Soittaminen kuuluu normaaliin elämään, kuunteleehan sitä moni päivittäin napit päässänsäkin.

Tästä on ihan myös tuomioistuimen päätös, ettei päiväsaikaan pianonsoittaminen ole häiritsevää.

Naapurissa huutaa vauva, joka ei saa nukuttua sun häirinnältä, mutta sinä vaan jatkat tuntien pimputusta...

Lässyn, lässyn.   Soittaminen on todellakin sallittua.   Se on aivan sama musisoiko livenä vai kuuntelekoo purkista.   Se on ihan OK.   Myös aamulla saa kuunnella mediaa, esim aamuradiota, mutta asialliset volyymit on paikallaan.

Naapurin vauvan pitäisi olla oppinut kerrostalossa kerrostalon ääniin.  Koko taloa ei voi kieltää elämästä, jos vauva nukkuu.  Tiedätkö, vauvat nukkuvat ihan hirveästi pieninä.   Vauvaperheen ei pitäisikään opettaa lasta vaatimaan totaalista hiljaisuutta.    -   Ja kuule, tuskinpa kukaan aloittaa klo 7.00 musisointiaan.  Ei todellakaan.   Blenderin käyttämisen tuo ääliömetelöijä näköjään aloittaa, eikä tajua ihan itse lopettaa, vaikka 2 naapuria on asiasta valittanut.

Eli vauvojen ois nyt syytä totutella 8 tunnin pianonsoittoon seinän takana, mutta minuutti blenderiä on liikaa :D

Edelleen yleensä klo 7:00 on lupa (taloyhtiöstä riippuen) tehdä tehosekoittimella smoothie, soittele sinä sitä pianoa sillä aikaa se minuutti.

Ja nuo kaksi valittajaa voivat olla mitä vaan, vaikka niitä samoja, jotka vinkuvat vessanvetämisestä tai vuorotyöläisen suihkusta. Kenties ap:n poikaystävä ei miellytä. Ammattivalittajia.

Kahdeksan tuntia pv pianoa on jo taatusti häiritsevää, lasten pitäisi saada lukea kokeisiin, tehdä läksyjä ja vaikka rauhassa sairastaa. Joku ääliö rimputtaa koko päivän? Ei ehkä ihan sallittua kuitenkaan. Fiksua ei nyt ainakaan. 

Koti on tarkoitettu normaaliin elämään. 8 tuntia päivässä yhtä soittoa ei välttämättä mene enää normaaleihin elämisen ääniin.

Ja sitä pianoakin voi soittaa niin monella tavalla ja sen äänen kantautumiseen naapurihuoneistoon vaikuttaa.

Niin, kerropa se tuolle älykölle, joka soittelee täyspäiväisesti oikein tuomioistuimen päätöksellä.

Vierailija
917/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hiljaisuus loppuu klo 7, niin sitten voi käyttää blenderiä klo 7. Samoin kuin voi aloittaa suursiivouksen tai poraamisen tai minkä tahansa homman.

Mutta eipä varmaan AP:nkaan mielestä olisi kivaa, jos joku naapuri käyttäisi poraa ja moottorisahaa tasan klo 22 asti. Vaikka lopettaisi sillä sekunnilla, niin saattaisi olla vaikea nukahtaa heti sen jälkeen. Varsinkin jos sama naapuri aloittaisi poran ja sahan huudattamisen heti tasan klo 7. 

Vierailija
918/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko näin monelle oikeasti mahdottomuus ottaa toisten ihmisten asuminen huomioon silloinkin, kun naapuri ystävällisesti kertoo blenderin äänen häiritsevän aamuvarhaisella? Onko se sörsselisotkun valmistaminen ja nauttiminen niin tärkeää? 

Vierailija
919/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kyllä, klo 7-22 hevin kuunteleminen nupit kaakossa = 30 sekunnin blenderin surautus.

Ei, kuuntelen aamulla sitä 30s pätkissä parin minuutin ja illalla 30s pätkissä parin minuutin yhden biisin verran.. Pidän aina tankkaustauon vaan välissä. Ketä toi vois nyt häiritä??

Vierailija
920/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä vaivan huutamista kuin ei oikein voi estää, mutta se miten ja milloin blenderiä käytät on täysin hallittavissa.

Jokainen normijärkinem ymmärtää tämän eron.

Et nyt tainnut tajuta pointtia :D Jos hiljaisuus loppuu klo 7:00, on blenderin käyttö täysin ok. Kestää juoman teko noin minsan. 

Pianonsoittoa 8h vauvanaapurissa on ehkä hieman itsekkäämpää?

Mitenkä niin? Eikö piano saa soittaa, mutta blenderiä käyttää? Entä jos tekisin parin tunnein välin jonkun kivan smoothien? Surruttelisen viisi-kymmenem minuuttia sillä aina taukoja pidelleen, kun pilkon ja laitan lisää aineksia? kummastakohan se naapuri enemmän kärkkääntyisi, siitä että blenderillä jyräköin jo aamusta iltaan vai siitä, että soittaisim hiljaa klassista musiikkia, joka hädin tuskin kuuluu naapuriin verratuna blenderiin.

Ei sitä blenderiä saa käyttöohjeiden mukaan käyttää kuin max 1 min kerrallaan, ettei moottori pala. Normaalisti marjamössön surauttaa noin puolessa minuutissa. Mutta toisaalta mikäpä sua tietty estää ostamasta uutta sekoitinta vaikka joka päivä, mitäpä sitä ihminen ei tekisi kostaakseen anonyymin palstakirjoittelijan aiheuttaman pahan mielen viattomille naapureilleen. 😅

Mun blenderissä on ohje käyttää 15 sekuntia kerrallaan ja valmista tulee yleensä neljällä viidellä surauksella.