Kumpi on oikeassa minä vai seinänaapurini. Teen blenderillä joka aamun itselleni aamupalaa klo 7.00 ja 2 naapuriani valittaa siitä jatkuvast...
Mielestäni äänet kuuluvat normaaliin elämään, varsinkin aamupalan laittaminen, mutta naapureiden mielestä minun tulisi elää äänettä asunnossani ja varoa häiritsemästä heitä.
Kommentit (2119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pieraisee todella kovaa joka aamu klo 7, niin voidaanko siitäkin tehdä asunnon haltuunotto? Pieru siis on pitkä ja kestää yhtä kauan kuin blenderillä suristaminen.
Entä jos aamukakka on todella äänekäs? Melu on toistuvaa, koska aamukakka tulee joka aamu. Tuleeko häätö?
Menee tämä minäminäminä ja minun oikeuteni ihmisten argumentointi samalla tasolle kuin he todellisuudessakin ovat.
No itse olen herännyt aamuisin yläkerran vessaääniin ja mietin kumpi on pahempi, jatkuva vessaääniin herääminen vai smoothien tekeminen?
Kumpi on tarpeellista: käydä vessassa vai aloittaa jumalaton meteli 07?
Pari minuuttia blenderöintiä ei ole jumalaton meteli. Jos sinusta siltä tuntuu, kannattaa valita jokin muu asumismuoto.
Kesto ei vaikuta äänen melutasoon.
Jos naapurissa olisi vastasyntynyt vauva, mitähän täällä oikeuksia puoltajat sanoisi, kun blenderöinsin joka aamu silleen, että vauva herää aina? Naapuri tulisi sanomaan, että voisinko olla belnderöimättäl niin sanoisin, että hiljaisuus päättyi.
Onhan se toki laillista, mutta moraalisesti toinen asia. Mutta mulla onkin vain oikeuksia!
Moraaliasian tästä toki saa, mutta se on eri tason asia kuin mistä ap nyt puhuu. Ja kyllä, silloin kun kerrostalossa eletään, myös sen vaivan on opittava niitä ääniä sietämään. Sen naapurin kanssa voisi yhdessä miettiä, että miten se blenderi ei herättäisi sitä vauvaa, mutta jos se ei ole ratkaistavissa, niin sit ei ole. On eri asia toivoa kuin valittaa.
Kerrostalossa olisi hyvä myös oppia kunnioittamaan naapureiden rauhaakin, eikä vain niin päin, että kestäkää mun äänet.
Parin minuutin blenderin pyöräytys ei kyllä järin kestävää melua ole. Vähän kunnioitusta naapurin elämäntapoja kohtaan.
Alan soittamaan pianoa joka aamu parin minuutin ajan vetäen pari trilliharjoitusta, kello 07 joka aamu, koska hiljaisuus loppui ja minulla on tähän oikeus. Parin minuutin trilliharjoituksen ei pitäisi ketään häiritä.
Jos se on edellytys päästä töihin, niin siitä vaan.
Jep, täällä porukka rinnastaa aamupalan ja painonsoiton 🤦♀️
Toiselle se pianonsoittaminen on ammatti, mutta harva tarttee smoothieta päästääkseen tai tehdäkseen töitä.
No sitten aamulla vain minuutti sitä pianoa, eikös? Yleensä soittajille on treenikämpät. Ja pianonsoittokin kai vaatii tuntien harjoittelua. Tuskin on ihan ok kerrostalossa vetää aamuseiskalta vaikka klo 16:een, jos niin kuin ammatista puhutaan. Pysykää nyt sentään asiassa. Joku raahaa kohta jonkun kallioporan, koska ei kestä minuutin pituista blenderin ääntä. Ääntä joka kuuluu klo 7 jälkeen, kun porukat syövät jo aamiaista ja valmistautuvat työmatkalle.
Lopettakaa tämä lässytys pianon soittamisesta klo 7.00. Sitä kun ei tapahdu. Pianoa soittelevat ihan tavalliset tai tavallista fiksummat ihmiset. He kyllä ottavat tässä muutkin huomioon. Ja ennen kaikkea itsensä eli nukkuvat yönsä, tekevät aamiaisensa asiallisesti plus muut aamutoimet, joten samassa aikataulussa muiden kanssa mennään - tai oikeastaan aamulla perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä muuten suositaan anglismia "blender" kun sille on olemassa hyvä suomenkielinen vastine eli tehosekoitin? En tarkoita sitä bändiä vaan kodinkonetta.
No mitä siihen takerrut? Helpompi kirjoittaakin. Smoothieiden teko-ohjeissa (myös vieraskielinen yleisesti käytetty sana) ainakin näkee käytettävän ohjetta "laita blenderiin"...
Miten sinä muuten äännät sanan "smoothie"? Suomalaisittain smoothie vaiko englantilaisittain smuuthi:
Mua häiritsi naapurin imurointi joka ilta klo 19. Joka ikinen ilta. Yritin nukkua siihen aikaan, mutta ei kun jonkun oli pakko imuroida aina silloin. Olisi voinut ajatella naapureidensa yöunia ja imuroida päivällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pieraisee todella kovaa joka aamu klo 7, niin voidaanko siitäkin tehdä asunnon haltuunotto? Pieru siis on pitkä ja kestää yhtä kauan kuin blenderillä suristaminen.
Entä jos aamukakka on todella äänekäs? Melu on toistuvaa, koska aamukakka tulee joka aamu. Tuleeko häätö?
Menee tämä minäminäminä ja minun oikeuteni ihmisten argumentointi samalla tasolle kuin he todellisuudessakin ovat.
No itse olen herännyt aamuisin yläkerran vessaääniin ja mietin kumpi on pahempi, jatkuva vessaääniin herääminen vai smoothien tekeminen?
Pari minuuttia blenderöintiä ei ole jumalaton meteli. Jos sinusta siltä tuntuu, kannattaa valita jokin muu asumismuoto.
Jos naapurissa olisi vastasyntynyt vauva, mitähän täällä oikeuksia puoltajat sanoisi, kun blenderöinsin joka aamu silleen, että vauva herää aina? Naapuri tulisi sanomaan, että voisinko olla belnderöimättäl niin sanoisin, että hiljaisuus päättyi.
Onhan se toki laillista, mutta moraalisesti toinen asia. Mutta mulla onkin vain oikeuksia!
Moraaliasian tästä toki saa, mutta se on eri tason asia kuin mistä ap nyt puhuu. Ja kyllä, silloin kun kerrostalossa eletään, myös sen vaivan on opittava niitä ääniä sietämään. Sen naapurin kanssa voisi yhdessä miettiä, että miten se blenderi ei herättäisi sitä vauvaa, mutta jos se ei ole ratkaistavissa, niin sit ei ole. On eri asia toivoa kuin valittaa.
Kerrostalossa olisi hyvä myös oppia kunnioittamaan naapureiden rauhaakin, eikä vain niin päin, että kestäkää mun äänet.
Parin minuutin blenderin pyöräytys ei kyllä järin kestävää melua ole. Vähän kunnioitusta naapurin elämäntapoja kohtaan.
Alan soittamaan pianoa joka aamu parin minuutin ajan vetäen pari trilliharjoitusta, kello 07 joka aamu, koska hiljaisuus loppui ja minulla on tähän oikeus. Parin minuutin trilliharjoituksen ei pitäisi ketään häiritä.
Toiselle se pianonsoittaminen on ammatti, mutta harva tarttee smoothieta päästääkseen tai tehdäkseen töitä.
No sitten aamulla vain minuutti sitä pianoa, eikös? Yleensä soittajille on treenikämpät. Ja pianonsoittokin kai vaatii tuntien harjoittelua. Tuskin on ihan ok kerrostalossa vetää aamuseiskalta vaikka klo 16:een, jos niin kuin ammatista puhutaan. Pysykää nyt sentään asiassa. Joku raahaa kohta jonkun kallioporan, koska ei kestä minuutin pituista blenderin ääntä. Ääntä joka kuuluu klo 7 jälkeen, kun porukat syövät jo aamiaista ja valmistautuvat työmatkalle.
Saa asunnossa pianoa soitella ja saa harjoitella soittamista. Soittaminen kuuluu normaaliin elämään, kuunteleehan sitä moni päivittäin napit päässänsäkin.
Tästä on ihan myös tuomioistuimen päätös, ettei päiväsaikaan pianonsoittaminen ole häiritsevää.
Naapurissa huutaa vauva, joka ei saa nukuttua sun häirinnältä, mutta sinä vaan jatkat tuntien pimputusta...
Ap lynkataan minuutin blenderöinnistä...
Sitä vaivan huutamista kuin ei oikein voi estää, mutta se miten ja milloin blenderiä käytät on täysin hallittavissa.
Jokainen normijärkinem ymmärtää tämän eron.
Et nyt tainnut tajuta pointtia :D Jos hiljaisuus loppuu klo 7:00, on blenderin käyttö täysin ok. Kestää juoman teko noin minsan.
Pianonsoittoa 8h vauvanaapurissa on ehkä hieman itsekkäämpää?
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä muuten suositaan anglismia "blender" kun sille on olemassa hyvä suomenkielinen vastine eli tehosekoitin? En tarkoita sitä bändiä vaan kodinkonetta.[/quote
Koska osalla on smoothie blender, ei tehosekoitinta.
Vierailija kirjoitti:
Itse osaan ottaa myös naapurini huomioon enkä ikinä kehtaisi kieltää smoothie-aamiaisia.
Eihän sitä aamiaista kukaan ole kieltämässäkäön, vaan kysymässä, eikö voisi toimia toisin. Koko ketjussa on annettu vinkkejä ja ohjeita, miten saa hyvän raikkaan smoothien aamulla, kun valmistelee aineet illalla.
Sehän on terveellistä ja kansanterveydellisesti suotavaa, terveelliset smootiet. Mutta ei jäätelö- kerma sekoitukset , ne on kielletty aamuisin.
Oletteko kaikki työttömiä vai eläkeläisiä? Olen itse vuorotyöläinen eikä voisi vähempää kiinnostaa tekeekö joku klo 7 smoothieta vai ei. Muutin kerrostaloon, en maaseudun rauhaan. Herätkää aikaisemmin valittajat.
Jos joku tulee mulle valittaan blenderin käytöstä, niin saa kyllä kuulla kunniansa. Kemon jälkeen smoothiet on ainoita mitä pystyy päiväkausiin saamaan alas, joten vaihtoehtoja ei paljoa ole. Jos jotakuta häiritsee se, että yritän ruokkia itseni sillä ainoalla millä pystyn, niin ei kyllä voi kovin paljoa vähempää kiinnostaa. Ja minä muuten blendaan aamulla ja illalla ja siinä välissäkin vielä, monta kertaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa asunnossa pianoa soitella ja saa harjoitella soittamista. Soittaminen kuuluu normaaliin elämään, kuunteleehan sitä moni päivittäin napit päässänsäkin.
Tästä on ihan myös tuomioistuimen päätös, ettei päiväsaikaan pianonsoittaminen ole häiritsevää.
Naapurissa huutaa vauva, joka ei saa nukuttua sun häirinnältä, mutta sinä vaan jatkat tuntien pimputusta...
Ap lynkataan minuutin blenderöinnistä...
Sitä vaivan huutamista kuin ei oikein voi estää, mutta se miten ja milloin blenderiä käytät on täysin hallittavissa.
Jokainen normijärkinem ymmärtää tämän eron.
Et nyt tainnut tajuta pointtia :D Jos hiljaisuus loppuu klo 7:00, on blenderin käyttö täysin ok. Kestää juoman teko noin minsan.
Pianonsoittoa 8h vauvanaapurissa on ehkä hieman itsekkäämpää?
Mitenkä niin? Eikö piano saa soittaa, mutta blenderiä käyttää? Entä jos tekisin parin tunnein välin jonkun kivan smoothien? Surruttelisen viisi-kymmenem minuuttia sillä aina taukoja pidelleen, kun pilkon ja laitan lisää aineksia? kummastakohan se naapuri enemmän kärkkääntyisi, siitä että blenderillä jyräköin jo aamusta iltaan vai siitä, että soittaisim hiljaa klassista musiikkia, joka hädin tuskin kuuluu naapuriin verratuna blenderiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse osaan ottaa myös naapurini huomioon enkä ikinä kehtaisi kieltää smoothie-aamiaisia.
Eihän sitä aamiaista kukaan ole kieltämässäkäön, vaan kysymässä, eikö voisi toimia toisin. Koko ketjussa on annettu vinkkejä ja ohjeita, miten saa hyvän raikkaan smoothien aamulla, kun valmistelee aineet illalla.
Ketjussa on aamusta asti hoettu, että raikasta tasaista smoothiee ilman sitrushedelmiä ei saa säilymään jääkaapissa tuoreen makuisena yön yli.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku tulee mulle valittaan blenderin käytöstä, niin saa kyllä kuulla kunniansa. Kemon jälkeen smoothiet on ainoita mitä pystyy päiväkausiin saamaan alas, joten vaihtoehtoja ei paljoa ole. Jos jotakuta häiritsee se, että yritän ruokkia itseni sillä ainoalla millä pystyn, niin ei kyllä voi kovin paljoa vähempää kiinnostaa. Ja minä muuten blendaan aamulla ja illalla ja siinä välissäkin vielä, monta kertaa päivässä.
Suakaan tuskin häiritsee naapurit touhut kemon jälkeen, kun yrität levätä ja naapurilla pelataan pleikkaa lasten kiljuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herra jumala, mikä kohu yhdestä blenderistä aamu seitsemältä. Keskipäivälläkö sitä pitäisi töihin mennä, kun pullamössöt haluaa nukkua. Eivät edes kykene vauvoja opettamaan sietämään pieniä ääniä. Meettekö sanoo huoltofirmallekin, jos alkavat lehtien puhaltamisen seitsemältä? Tai roskakuskille, kun piippiip peruuttaa pihaan hakemaan roskia.
Viestistäsi huomaa, ettei käytöstapoja ole muutenkaan kauheasti opetettu arvostamaan. Minä olen erittäin hyväuninen, mutta satuin joskus epäonnekseni asumaan blenderihullun naapurissa. Se ääni oli ihan järkyttävää kidutusta, en tiedä ovatko kaikki blenderit tällaisia. Alkoi todenteolla vaikuttaa yleiseen elämänlaatuun, kun tein ilta- ja yövuoroa saamatta nukkua aamulla. Normaalit äänet, kuten lasten leikit, pianot, pesukoneet eivät häiritse samalla tavalla kuin vaikka pora tai blenderi.
Jos omistaisin asunnon, ajaisin taloyhtiön kokouksessa säännön joka kieltää blenderin ja poran käytön aamulla.
Taloyhtiön säännöt eivät mene Suomen lait ylitse, joten tuollaisilla säännöillä ei ole lopulta mitään merkitystä. Jos oikeuteen asti joskus päädyttäisiin, niin taloyhtiö häviäisi joka kerta.
Ei toki ole merkitystä, jos oikeasti on niin itsekkäitä ihmisiä, ettei heitä saa noudattamaan yhteisiä sopimuksia ilman poliisin puuttumista asiaan. Onneksi suurin osa ihmisistä omaa kuitenkin jonkinlaisen muiden huomioimisen ja yhteisten pelisääntöjen noudattamisen kyvyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa on aamusta asti hoettu, että raikasta tasaista smoothiee ilman sitrushedelmiä ei saa säilymään jääkaapissa tuoreen makuisena yön yli.
no sitä on jankannu vaan yks tollo, jolle ei kelpaa mitkään ratkaisut. Kaikki muut on antanut eri ehdotuksia, jotka ei kelpaa…
Jos klo 7.00 ei saa tehdä smoothiet, niin saako klo 7.10? Vai 7.15? Monelta jokainen naapuri on hereillä ja mistä sen tietää ettei herätä ketään arkipäivisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no sitä on jankannu vaan yks tollo, jolle ei kelpaa mitkään ratkaisut. Kaikki muut on antanut eri ehdotuksia, jotka ei kelpaa…
Useampi meitä on. Et sinäkään suunnittele koko elämääsi naapureiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useampi meitä on. Et sinäkään suunnittele koko elämääsi naapureiden mukaan.
ja se näkyy…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei ole olemassa hiljaisia blendereitä? Varmasti olisi suosittu tuote.
mitä parempi (tehokkaampi) blenderi, sitä äänekkäämpi. Luulen että 80% tässä kommentoineista ei ole edes kuullut vitamixin ääntä. Se kuuluu kerrosten läpi, ei pelkästään lähimpiin naapureihin. Pitää olla aikamoinen kovanaama jos kehtaa käyttää kerrostalossa vitamixiä aamulla kello 7
Minä käytän - ja minulla on juurikin tuo Vitamix.
Ajatteleko naapureita missään asiassa?
En. Miksi ajattelisin?
Mua häiritsisi kovasti, jos mun makkarin seinän takana olis naapurin keittiö, ja heräisin siihen blenderin ääneen 😲
En ole lukenut koko ketjua, joten en tiedä , oletteko käyneet juttelemassa naapureille tästä häiritsevästä smoothiäänesta.
Jos olette ja he ei tee mitään muutosta asiaan, kokoaisin lähinaapurit , joita ääni häiritsee, siis yhteen ja vuoroaamuina kukin perhe tai mieluusti parikin seinänaapuria pistäisi smoothikoneet päälle klo 5.30- 6.30 , jotta naapuri saisi sitä samaa herätystä ,kuin te nyt. Varmistakaa , milloin siellä huushollissa on vielä pimeätä, etteivät ole hereillä, koska silloihan se ei häiritse.
Kannattaa nähdä tämä vaiva alkuun muutamana viikkoina, tai vaikka heidän vapaapäivänä. Josko auttaisi. Jos ihmettelevät , niin ystävällisesti hymyilette ja kerrotte , ” että meillä tehdään smoothieta”