Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi on oikeassa minä vai seinänaapurini. Teen blenderillä joka aamun itselleni aamupalaa klo 7.00 ja 2 naapuriani valittaa siitä jatkuvast...

Vierailija
23.10.2021 |

Mielestäni äänet kuuluvat normaaliin elämään, varsinkin aamupalan laittaminen, mutta naapureiden mielestä minun tulisi elää äänettä asunnossani ja varoa häiritsemästä heitä.

Kommentit (2119)

Vierailija
941/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Klo seitsemän on normaali-ihmisen heräämisaika, poikkeuksena vuorotyötä tekevät. Ihme jos max.muutaman minuutin kestävä blendaus noin paljon häiritsee.

Mä teen vuorotyötä ja silti olen aina klo 7 hereillä. :D Eli jäljelle jää työttömien/eläkeläisten yöunet.

Niin teen minäkin ja menen usein 5-6 aikaan sänkyyn. Toisilla viikoilla sitten 21 aikaan nukkumaan kun pitää nousta ajoissa. 

En tiedä miksi olet aina hereillä klo 7, mutta tuo ei päde kaikkiin ihmisiin.

Ja eläkeläisistä suurin osa nousee jo 5-6 aikoihin, eikä blenderin luulisi häiritsevän. Illasta enemmänkin, kun moni voi mennä jo klo 19 nukkumaan.

Vierailija
942/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän negatiivisia vastauksia. 

Moni on seitsemän aikaan aamulla jo työpaikallaan. Oma työ painottuu iltaan, joten nukun myöhempään. Vähän ärsyttäisi kuunnella blenderin ääniä, mutta minusta se olisi normaalin asumisen rajoissa ja painaisin pään takaisin tyynyyn. Asun vanhassa talossa, jossa on paksut seinät, ja naapureista ei kuulu risaustakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
943/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Klo seitsemän on normaali-ihmisen heräämisaika, poikkeuksena vuorotyötä tekevät. Ihme jos max.muutaman minuutin kestävä blendaus noin paljon häiritsee.

Mä teen vuorotyötä ja silti olen aina klo 7 hereillä. :D Eli jäljelle jää työttömien/eläkeläisten yöunet.

Työttömillä ja eläkeläisillähän ei ole mitään ihmisarvoa, joten ei muuta kuin blenderi laulamaan.

Jos työttömiä/eläkeläisiä häiritsee 30 sekunnin ääni aamulla klo 7 niin kannattaa pohtia sopiiko työelämään tai eläkeläisen kannattaisi ostaa melatoniinia ja mennä aiemmin nukkumaan. Kyseessä on klo 07.00, ei klo 04.00. Luulin suurimman osan maailmasta olevan aamuvirkkuja.

T. Iltavirkku unihäiriöinen vuorotyöläinen ei-nipo

Vierailija
944/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku minun naapureista alkaisi herättää minut joka aamu esimerkiksi juuri tehosekoittimen käytöllä eikä muuttaisi tapojaan, vaikka sanoisin asiasta ihan ystävällisesti, järjestäisin hänelle kurjat oltavat tavoilla, joita en kuitenkaan käy kuvailemaan täällä tarkemmin, pitäen huolen, ettei niitä asioita voitaisi yhdistää minuun. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa, totesivat jo esi-isämme.

Vierailija
945/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mielestäni "normaalit äänet.."

mikäli olet niin tyhmä että hankit jonkun äänilähteen ja luukutat sitä ottamatta typeryyksissäsi huomioon muita, olet typerys.

ammunko joka aamu uroshirven lonkalta ja käytän fiskarssia ja moottorisahaa erottamaan luut ja nahka muusta ruhosta?

Jos lupaat tehdä nuo kaikki omassa himassasi joka aamu, olisit minun silmissäni jo kieltämättä varsin persoonallinen naapuri.

P.s. Onhan kerran viikossa alakerrassa pahvilaatikko sisältäen hirven päitä, sarvia ja kenties myös sisäelimiä saatteella "Saa ottaa?"

Vierailija
946/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin suurimman osan maailmasta olevan aamuvirkkuja.

Vähemmistö on iltavirkkuja, mutta aamu- ja päivätyypit jakavat loppupotin. Alle puolet ovat aamuvirkkuja.

"Miehistä aamuvirkkuja oli 46 prosenttia, päivätyyppejä 44  ja iltavirkkuja 10 prosenttia. Naisilla vastaavat luvut olivat 44 prosenttia, 44  ja 12 prosenttia."

https://www.kaleva.fi/pohjois-suomessa-syntyneita-tutkittiin-iltavirkut…

Vierailija
947/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin teen minäkin ja menen usein 5-6 aikaan sänkyyn. Toisilla viikoilla sitten 21 aikaan nukkumaan kun pitää nousta ajoissa. 

En tiedä miksi olet aina hereillä klo 7, mutta tuo ei päde kaikkiin ihmisiin.

Ja eläkeläisistä suurin osa nousee jo 5-6 aikoihin, eikä blenderin luulisi häiritsevän. Illasta enemmänkin, kun moni voi mennä jo klo 19 nukkumaan.

Aamuvuoroviikoilla olen klo7 jo työn touhussa, iltavuoroviikoilla lapsi on herättänyt klo 7 ja valmistan hänelle aamupalaa, yövuoroviikoilla saavun töistä kotiin klo 7. Lehtipuhaltimet minua häiritsevät, koska niitä käytetään 30 min eikä 30 sek.

Vierailija
948/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun vanhassa talossa, jossa on paksut seinät, ja naapureista ei kuulu risaustakaan. 

Eli et voi oikein kommentoida aihetta mitenkään uskottavasti :D

Vierailija
949/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömillä ja eläkeläisillähän ei ole mitään ihmisarvoa, joten ei muuta kuin blenderi laulamaan.

Jos työttömiä/eläkeläisiä häiritsee 30 sekunnin ääni aamulla klo 7 niin kannattaa pohtia sopiiko työelämään tai eläkeläisen kannattaisi ostaa melatoniinia ja mennä aiemmin nukkumaan. Kyseessä on klo 07.00, ei klo 04.00. Luulin suurimman osan maailmasta olevan aamuvirkkuja.

Eli jos suurin osa on aamuvirkkuja, niiden muiden vuorokausirytmillä ja unella ja jaksamisella/väsymisellä ei ole ainakaan sinulle väliä, koska käytät itseäsi kaiken mittarina ja kaikki siitä poikkeava on jotenkin vajavaista ja epänormaalia?

Vierailija
950/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä palaa voi blenderissä tehdä? Tee illalla aamuksi valmista.

Luuletko, että itsekeskeisillä mulkuilla on niin montaa harmaata aivosolua tuollaiseen oivallukseen. Kun on luvallista olla vittumainen niin sitten ollaan.

Vierailija
951/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pieraisee todella kovaa joka aamu klo 7, niin voidaanko siitäkin tehdä asunnon haltuunotto? Pieru siis on pitkä ja kestää yhtä kauan kuin blenderillä suristaminen.

Entä jos aamukakka on todella äänekäs? Melu on toistuvaa, koska aamukakka tulee joka aamu. Tuleeko häätö?

Menee tämä minäminäminä ja minun oikeuteni ihmisten argumentointi samalla tasolle kuin he todellisuudessakin ovat.

No itse olen herännyt aamuisin yläkerran vessaääniin ja mietin kumpi on pahempi, jatkuva vessaääniin herääminen vai smoothien tekeminen?

Kumpi on tarpeellista: käydä vessassa vai aloittaa jumalaton meteli 07?

Pari minuuttia blenderöintiä ei ole jumalaton meteli. Jos sinusta siltä tuntuu, kannattaa valita jokin muu asumismuoto.

Kesto ei vaikuta äänen melutasoon.

Jos naapurissa olisi vastasyntynyt vauva, mitähän täällä oikeuksia puoltajat sanoisi, kun blenderöinsin joka aamu silleen, että vauva herää aina? Naapuri tulisi sanomaan, että voisinko olla belnderöimättäl niin sanoisin, että hiljaisuus päättyi.

Onhan se toki laillista, mutta moraalisesti toinen asia. Mutta mulla onkin vain oikeuksia!

Moraaliasian tästä toki saa, mutta se on eri tason asia kuin mistä ap nyt puhuu. Ja kyllä, silloin kun kerrostalossa eletään, myös sen vaivan on opittava niitä ääniä sietämään. Sen naapurin kanssa voisi yhdessä miettiä, että miten se blenderi ei herättäisi sitä vauvaa, mutta jos se ei ole ratkaistavissa, niin sit ei ole. On eri asia toivoa kuin valittaa.

Kerrostalossa olisi hyvä myös oppia kunnioittamaan naapureiden rauhaakin, eikä vain niin päin, että kestäkää mun äänet.

Parin minuutin blenderin pyöräytys ei kyllä järin kestävää melua ole. Vähän kunnioitusta naapurin elämäntapoja kohtaan.

Alan soittamaan pianoa joka aamu parin minuutin ajan vetäen pari trilliharjoitusta, kello 07 joka aamu, koska hiljaisuus loppui ja minulla on tähän oikeus. Parin minuutin trilliharjoituksen ei pitäisi ketään häiritä.

Jos se on edellytys päästä töihin, niin siitä vaan.

Jep, täällä porukka rinnastaa aamupalan ja painonsoiton 🤦‍♀️

Toiselle se pianonsoittaminen on ammatti, mutta harva tarttee smoothieta päästääkseen tai tehdäkseen töitä.

No sitten aamulla vain minuutti sitä pianoa, eikös? Yleensä soittajille on treenikämpät. Ja pianonsoittokin kai vaatii tuntien harjoittelua. Tuskin on ihan ok kerrostalossa vetää aamuseiskalta vaikka klo 16:een, jos niin kuin ammatista puhutaan. Pysykää nyt sentään asiassa. Joku raahaa kohta jonkun kallioporan, koska ei kestä minuutin pituista blenderin ääntä. Ääntä joka kuuluu klo 7 jälkeen, kun porukat syövät jo aamiaista ja valmistautuvat työmatkalle.

Saa asunnossa pianoa soitella ja saa harjoitella soittamista. Soittaminen kuuluu normaaliin elämään, kuunteleehan sitä moni päivittäin napit päässänsäkin.

Tästä on ihan myös tuomioistuimen päätös, ettei päiväsaikaan pianonsoittaminen ole häiritsevää.

Naapurissa huutaa vauva, joka ei saa nukuttua sun häirinnältä, mutta sinä vaan jatkat tuntien pimputusta...

Ap lynkataan minuutin blenderöinnistä...

Lässyn, lässyn.   Soittaminen on todellakin sallittua.   Se on aivan sama musisoiko livenä vai kuuntelekoo purkista.   Se on ihan OK.   Myös aamulla saa kuunnella mediaa, esim aamuradiota, mutta asialliset volyymit on paikallaan.

Naapurin vauvan pitäisi olla oppinut kerrostalossa kerrostalon ääniin.  Koko taloa ei voi kieltää elämästä, jos vauva nukkuu.  Tiedätkö, vauvat nukkuvat ihan hirveästi pieninä.   Vauvaperheen ei pitäisikään opettaa lasta vaatimaan totaalista hiljaisuutta.    -   Ja kuule, tuskinpa kukaan aloittaa klo 7.00 musisointiaan.  Ei todellakaan.   Blenderin käyttämisen tuo ääliömetelöijä näköjään aloittaa, eikä tajua ihan itse lopettaa, vaikka 2 naapuria on asiasta valittanut.

Eli vauvojen ois nyt syytä totutella 8 tunnin pianonsoittoon seinän takana, mutta minuutti blenderiä on liikaa :D

Edelleen yleensä klo 7:00 on lupa (taloyhtiöstä riippuen) tehdä tehosekoittimella smoothie, soittele sinä sitä pianoa sillä aikaa se minuutti.

Ja nuo kaksi valittajaa voivat olla mitä vaan, vaikka niitä samoja, jotka vinkuvat vessanvetämisestä tai vuorotyöläisen suihkusta. Kenties ap:n poikaystävä ei miellytä. Ammattivalittajia.

Kahdeksan tuntia pv pianoa on jo taatusti häiritsevää, lasten pitäisi saada lukea kokeisiin, tehdä läksyjä ja vaikka rauhassa sairastaa. Joku ääliö rimputtaa koko päivän? Ei ehkä ihan sallittua kuitenkaan. Fiksua ei nyt ainakaan. 

Kerrostaloasunnossa ei tarvitse kuunnella kenenkään 8 h soittoa, se ei kuulu normaaliin elämään.

Tiedän sen, koska hankin asukkaalle varoituksen ja lopulta muutti pois.

Opiskeli Sibelius-Akatemiassa . Vuokrasi kaksion, toinen treenihuone.

Teen töitä kotona ja soitin ovikelloa ja kerron ei ole sallittua.

Väitti on, soitin isännöitsijälle, joka soitti asunnon omistajalle. 2 viikossa muutti sisään ja ulos. Onpa outoa ei tiennyt noin oleellista sääntöä.

Yhdessä asunnossa naapurina oli poika, joka pukeutui niitteihin. Luukutti joskus jotain metallimusiikkia kovaa. Laitoin cd soittimen kohti hänen asuntoa ja teinimusiikkia, esim new kids on the -soimaan. Ymmärsi yskän.

En ikinä kehtaisi jatkaa tapaani, jos naapurit olisivat valittaneet, eli käyneet väh 2 krt.

just joo ja lehmät lentää.. sulle sattuu ja tapahtuu niin kuin fantasioit.

No tervetuloa pois sieltä ghettosta sitten. Jotain konkreettista iloa on siitäkin, kun maksaa asumisesta paljon. Silloin on myös herkemmällä tuo kynnys siitä, mikä koetaan häiritseväksi ja mikä ei. Tapahtunut meilläkin huomatus toistuvasta ihan vain pianonpimputuksesta. Ja joka toimi tavalla pianonpimputtaja päätyi hakemaan treenikämppänsä toisaalta, ja ilman että haastoi taloyhtiötä oikeuteen. 

Vierailija
952/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko näin monelle oikeasti mahdottomuus ottaa toisten ihmisten asuminen huomioon silloinkin, kun naapuri ystävällisesti kertoo blenderin äänen häiritsevän aamuvarhaisella? Onko se sörsselisotkun valmistaminen ja nauttiminen niin tärkeää? 

Myös se valittaja voisi ottaa naapuriensa tarpeet huomioon. Miksi juuri valittajan tarve on se tärkein koko rapun ihmisille?

Vierailija
953/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos suurin osa on aamuvirkkuja, niiden muiden vuorokausirytmillä ja unella ja jaksamisella/väsymisellä ei ole ainakaan sinulle väliä, koska käytät itseäsi kaiken mittarina ja kaikki siitä poikkeava on jotenkin vajavaista ja epänormaalia?

Jos todella häiriintyy joka aamuisesta 30 sekunnin äänestä, kannattaa muuttaa omakotitaloon tai ostaa korvatulpat.

Vierailija
954/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin.

Meillä kulkee bussit viideltä alkaen molempiin suuntiin ympäri taloyhtiömme tonttia, muutaman metrin päässä lähimmästä seinästä, eli ei ole kuin joku pensasaita välissä.

Mopopojat palaavat keskustasta 3 jälkeen aamuyöstä, eikä millään saada sitä helvetillistä häiriötä loppumaan, missään. Lehdissä lukee eri kaupunkien uutisia, ja aina sama juttu, mammankullat viritettyine vehkeineen pitävät ihmisiä yöaikaan hereillä. Poliisit yrittää hajottaa miitinkejä. Kädetöntä touhua.

Koirat saattavat räksyttää kerrostaloissa koko työpäivän kun omistaja on poissa. Joskus yöaikaankin  jopa omistajan ollessa pubissa.

Autoja käynnistellään pakkasella  jo neljän, viiden aikaan, kun kakkosautolle ei olekaan sitä sähkötolppaa. Kaasuttelu kuuluu pitkään ja kauas.

Lumen auraajat tekevät töitään lumisina kausina läpi koko yön. 

Mutta jopas on prkele yksi onneton minuutti tehosekoitinta joillekin liikaa. Laittakaa nyt jotenkin edes nämä kohtuulliseen ja järkevään asteikkoon.

Vierailija
955/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos todella häiriintyy joka aamuisesta 30 sekunnin äänestä, kannattaa muuttaa omakotitaloon tai ostaa korvatulpat.

Se on aika helvetin kova ääni, jos on huonot äänieristeet. Haittaisiko sinua jos herättäisin joka aamu paukuttelemalla kattilankansia korvan juuressa? Ei kestäisi edes tuota blenderöintiä, vain 5 sekuntia paukuttelisin.

Vierailija
956/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin.

Meillä kulkee bussit viideltä alkaen molempiin suuntiin ympäri taloyhtiömme tonttia, muutaman metrin päässä lähimmästä seinästä, eli ei ole kuin joku pensasaita välissä.

Mopopojat palaavat keskustasta 3 jälkeen aamuyöstä, eikä millään saada sitä helvetillistä häiriötä loppumaan, missään. Lehdissä lukee eri kaupunkien uutisia, ja aina sama juttu, mammankullat viritettyine vehkeineen pitävät ihmisiä yöaikaan hereillä. Poliisit yrittää hajottaa miitinkejä. Kädetöntä touhua.

Koirat saattavat räksyttää kerrostaloissa koko työpäivän kun omistaja on poissa. Joskus yöaikaankin  jopa omistajan ollessa pubissa.

Autoja käynnistellään pakkasella  jo neljän, viiden aikaan, kun kakkosautolle ei olekaan sitä sähkötolppaa. Kaasuttelu kuuluu pitkään ja kauas.

Lumen auraajat tekevät töitään lumisina kausina läpi koko yön. 

Mutta jopas on prkele yksi onneton minuutti tehosekoitinta joillekin liikaa. Laittakaa nyt jotenkin edes nämä kohtuulliseen ja järkevään asteikkoon.

Ainakin meille blenderin ääni kuuluu paljon kovempaan kuin mikään noista muista äänistä. Eivät ole verrattavissa.

Vierailija
957/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku minun naapureista alkaisi herättää minut joka aamu esimerkiksi juuri tehosekoittimen käytöllä eikä muuttaisi tapojaan, vaikka sanoisin asiasta ihan ystävällisesti, järjestäisin hänelle kurjat oltavat tavoilla, joita en kuitenkaan käy kuvailemaan täällä tarkemmin, pitäen huolen, ettei niitä asioita voitaisi yhdistää minuun. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa, totesivat jo esi-isämme.

Eli suoraan oman käden oikeuteen sitten? Pelkäätkö, että isännöitsijä tai joku muu asiasta vastaava taho kertoisi sinulle, että olet väärässä, ja että naapurisi saa tehdä smoothieta klo 7:00 alkaen??

Eikö kiinnosta tietää miten asia oikeaoppisesti menee?

Vierailija
958/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen ihmettelen, miksi herkkäuniset eivät käytä korvatulppia?

Edelleen ihmettelen, että eikö voi elää sen mukaan mitä itse haluaisi naapureilta eikä sen mukaan, mikä itselle on mieluisinta?

Kyllä hiljaisuuden jälkeen saa elää normaalisti. Jos ei tätä kestä, niin korvatulpat ovat ihan oikeasti hyvä vaihtoehto. Ei muita voi pakottaa kaikkiin oikkuihinsa...

Vierailija
959/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen iltavirkku, opiskelija ja työn tekijä. Teen yleensä 12 tunnin päiviä, kun ensin opiskelen ja sitten teen vielä töitä (koneellani). Päiväni painottuvat iltaan. Herään hieman ennen 9 aamulla, jos on mahdollista olla etänä.

En todellakaan oleta, että maailma pyörii minun elämäni mukaan, joten en esimerkiksi iltaisin ala blenderöimään, vaan elän hissun kissun kunnioittaen naapureita. Ei myöskään haittaa naapurien normaalit aamuvalmistelut ja kolistelut. Blenderin suhteen olisi erittäin oleellista, kauanko sitä surruutellaan, tapahtuuko joka aamu ja mihin kellonlyömään. Satunnainen kovakaan ääni ei haittaa, joka-aamuinen sydänkohtaus alkaa kiristää hermoja.

Iltavirkkujen ja iltatyöläisten oletetaan automaattisesti ottavan muut kaikessa huomioon. Aamuihmiset olettavat muiden elävän heidän mukaansa. Pitävät itseään parempina ja ahkerampina.

Vierailija
960/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enkös minä juuri luetellut 4 asiaa millä mitalla olen vajavainen ja epänormaali ja silti kestän ajatuksen naapurin aamupalasmoothiesta. :D

Edellisen naapurin koira räksytti joka yö klo 3-4 lehdenjakajaa. Silti en valittanut siitäkään. Ei ole minun tehtäväni sanella mitä muut saavat tai eivät saa tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä