Käly inisi meille vuosikausia siitä, kuinka kasvatamme lapsiamme (tyttö ja poika) liian kovakouraisin ottein, mutta nyt hän on saamassa itse nokilleen!
Lapsia ei saa käskeä, komentaa eikä niille varsinkaan huutaa. Hänellä puolestaan on viisi lasta, joista kaksi vanhinta on jo sijaiskodissa ja myös keskimmäinen oireilee nyt pahasti. (Meillä ei ole mitään tuollaisia ongelmia, rauhalliset ja hyvinkäyttäytyvät 16- ja 14-vuotiaat nuoret, jotka hoitavat hommansa.)
No, kun sitä nätisti hiljaisella äänellä lepertelee vielä teini-ikäisillekin lapsille, niin ihmekös tuo, jos tilanne on riistäytymässä käsistä.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
53, huutamista on erilaista, usein ne ketkä sanovat että eivät huuda, huutavat kun ulkopuolinen vierestä katsoo.
Ääntä voi korottaa jos kokee että se on tarpeen, moni kokee niin jos lapsi ei kuuntele, mutta eihän se lapsi jätä kuuntelematta siksi kun ette ole korottanut ääntä.... Lapset on aivoin ja tyhjä kirja, jokainen kasvattaa omansa niin kuin haluaa, itse en koe edelleenkään tarvetta huutaa tai korottaa ääntä lapsille, en käyttäydy niin muitakaan kohtaan.
Kumma kyllä ihan jo pieni lapsi osaa toimia ilman äänen korottamista ja huutoa, mutta sen jos sanot ääneen se herättää valitusta😅 Kunnioitus ansaitaan ihan jollain muulla kun henkisellä ylivoimalla, en ihmettele kun nuoret ja lapset on niin sekaisin, eihän heidän vanhemmatkaan osaa eikä kykene kuin mustavalkoiseen ajatteluun. Jos et huuda tai korota ääntäsi, lapsesi ei tottele mitään ikinä, niinhän se menee kyvyttömillä.
Huomioidaan nyt sentään, ettei näin ole tässä keskustelussa missään vaiheessa väitetty tai edes vihjattu, vaan otit tuon esiin täysin puskista. (Siis lihavoitu kohta.)
Olkiukkoja on kiva rakennella, kun ne on sitten niin helppo kaataakin.
58, niin hyvä esimerkki poikani kaveri, kotona super tiukka kuri, vähän väliä arestissa ja muita ihan ihme rangaistuksia huutoa huutoa huutoa, poika sen kun tekee hölmöjä.
Mennyt pieleen jo alusta asti.
Vierailija kirjoitti:
53, huutamista on erilaista, usein ne ketkä sanovat että eivät huuda, huutavat kun ulkopuolinen vierestä katsoo.
Ääntä voi korottaa jos kokee että se on tarpeen, moni kokee niin jos lapsi ei kuuntele, mutta eihän se lapsi jätä kuuntelematta siksi kun ette ole korottanut ääntä.... Lapset on aivoin ja tyhjä kirja, jokainen kasvattaa omansa niin kuin haluaa, itse en koe edelleenkään tarvetta huutaa tai korottaa ääntä lapsille, en käyttäydy niin muitakaan kohtaan.
Kumma kyllä ihan jo pieni lapsi osaa toimia ilman äänen korottamista ja huutoa, mutta sen jos sanot ääneen se herättää valitusta😅 Kunnioitus ansaitaan ihan jollain muulla kun henkisellä ylivoimalla, en ihmettele kun nuoret ja lapset on niin sekaisin, eihän heidän vanhemmatkaan osaa eikä kykene kuin mustavalkoiseen ajatteluun. Jos et huuda tai korota ääntäsi, lapsesi ei tottele mitään ikinä, niinhän se menee kyvyttömillä.
Olisitko itsekin yksi näistä, jotka sanovat, etteivät koskaan huuda, mutta oikeasti kuitenkin pikkuisen korottavat ääntään, ihan kunnioittavasti vain? :)
Toki on hieno juttu, ettet koskaan ole naama punaisena huutanut lapsillesi. En ole minäkään. Ääntä olen ihan varmasti korottanut.
AP tuossa aloitustekstissä toi esiin huutamisen, ja yleensä aloituksen johdolla, keskustelu kehittyy ja laajeenee. Harvinaisen yksioikoinen ihminen taidat olla, kun asioista ei voi puhua ja niitä laajentaa niin sitten aletaan etsimään syytä, miksi joku tuo keskusteluun asioita joita ei mielestä alunperin pitäisi edes tuoda.
Eli kun kyvyt ja taidot ei riitä, niin tulos on tuo.
Fakta on kuitenkin se, että moni vanhempi huuhtaa ja äänenkorottaminen on jokaisen oma tulkinta, usein naiset sortuu tuohon, että korotin vain ääntäni kun todellisuudessa se on huutoa.
Niin kuin sanoin, jokainen kasvattaa lapsensa itse, en arvostele muiden tapoja, mutta itse on jokainen vanhempi luonut lapsestaan sellaisen kun hän on, kasvu vanhemmaksi on kivinen tie ja hyvin harva sitä osaa tai onnistuu, mutta silti lapselle te olette hänen ainoat vanhempansa, huusitte tai ette, hänellä ei oo valinnanvaraa.
Vierailija kirjoitti:
AP tuossa aloitustekstissä toi esiin huutamisen, ja yleensä aloituksen johdolla, keskustelu kehittyy ja laajeenee. Harvinaisen yksioikoinen ihminen taidat olla, kun asioista ei voi puhua ja niitä laajentaa niin sitten aletaan etsimään syytä, miksi joku tuo keskusteluun asioita joita ei mielestä alunperin pitäisi edes tuoda.
Eli kun kyvyt ja taidot ei riitä, niin tulos on tuo.
Fakta on kuitenkin se, että moni vanhempi huuhtaa ja äänenkorottaminen on jokaisen oma tulkinta, usein naiset sortuu tuohon, että korotin vain ääntäni kun todellisuudessa se on huutoa.
Niin kuin sanoin, jokainen kasvattaa lapsensa itse, en arvostele muiden tapoja, mutta itse on jokainen vanhempi luonut lapsestaan sellaisen kun hän on, kasvu vanhemmaksi on kivinen tie ja hyvin harva sitä osaa tai onnistuu, mutta silti lapselle te olette hänen ainoat vanhempansa, huusitte tai ette, hänellä ei oo valinnanvaraa.
Jos olet edelleen tuo sama, joka äsken vastaili kaikille numeroilla, niin AHAA, et olekaan aito henkilö vaan yksi palstan vakiokirjoittajista. Nyt alkoi tyyli paljastua. Kai se olisi pitänyt arvata.
Viisi lasta ja tuollaiset ongelmat, huh huh. Mutta joillekin lapsille kälyn kasvatustyyli olisi saattanutkin toimia, toisille ei. Eikä pienten lasten kuullen ole normaalia kiroilla. Ei voi tietää varmasti, mitä lasten oireilun taustalla on ja mistä se johtuu. Kenties he ovat vain ajautuneet huonoon seuraan.
Yleisesti ottaen lapsilla on nykyään aivan uskomattoman paljon käytösongelmia. Näkee jopa riehuvia tyttöjä jotka äitinsä komentaessa sanovat jotain "koska minä en pidättele, minä en pidättele mitään!" Eli lapsille on tullut ihanteeksi riehua ja käyttäytyä kuin olisi impulssihäiriö, ja tasa-arvon vuoksi sama ihanne koskee tyttöjä. Se on ongelma koska aikuisena pitää kyetä hillitsemään käytöstään ja olla seuraamatta joka impulssia, mutta kykeneekö siihen jos on lapsena tottunut toimimaan täysin päinvastoin.
64, itseasiassa mun tapani"korottaa ääntä" on se, että puhun matalalla äänellä, hitaasti ja hiukan hiljempaa, toinen vähän niinkuin havahtuu siihen.
Mutta siis töissä ja kotona ihan normaali puhe ja keskustelu on perusjuttu.
Mut on itse kasvatettu niin että sen sijaan että huudettaisiin, on otettu puhutteluun. Voin sanoa että paljon tehokkaampaa😅
Vierailija kirjoitti:
64, itseasiassa mun tapani"korottaa ääntä" on se, että puhun matalalla äänellä, hitaasti ja hiukan hiljempaa, toinen vähän niinkuin havahtuu siihen.
Mutta siis töissä ja kotona ihan normaali puhe ja keskustelu on perusjuttu.
Mut on itse kasvatettu niin että sen sijaan että huudettaisiin, on otettu puhutteluun. Voin sanoa että paljon tehokkaampaa😅
Sulla on siis vain oma tapasi "korottaa ääntäsi". Lapsi tietää sävystä, että nyt on syytä kuunnella.
Ei meilläkään äänen korottamisessa ole tuon kummemmasta kyse. Sori nyt jos tässä jossain kohtaa syntyi se väärinkäsitys, että se olisi naama punaisena huutamista.
T. Vihervassari
66, eli kuten arvata saatoin, kun kyvyt ja taidot ei riitä, haet tukea sun hauskoille väitteille.
Käsittääkseni tällä palstalla käy tuhansia ihmisiä, kuka sitten on vakio ja kuka ei, se ei ole relevanttia minulle, sinulle ilmeisesti on.
Jos ei sulla muuta tähän asiaan niin......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potentiaalista woke-väkeä. Jos politiikka kiinnostaa, kannattaa ryhtyä vihervassariksi.
Olen woke vihervassari ja meillä on lapsilla rajat (= heitä tarvittaessa komennetaan, joskus korotetaan ääntäkin ja ei tarkoittaa ei), koska se on lapsen parhaaksi.
Mitä sitten, kun lapset joku päivä eivät tottelekaan komentoa? Kun arvatenkaan mikään perussuomalainen rangaistus ei tule kyseeseen painostuskeinona?
Nyt en tiedä, mitä tarkoitat perussuomalaisella rangaistuksella. Jotain laitonta väkivaltaako?
Kyllä tottelematta jättämisellä on meillä ihan seurauksia.
Useimmille lapsille nykymaailmassa on hurja pelote, jos määräajaksi menettää YouTube- tai videopelioikeudet tai jopa oman älylaitteensa kokonaan. Tai tulee herkkujenostokielto. Tai ei mennä kivaan paikkaan seuraavalla kerralla, koska viimeksi siellä ei osattu käyttäytyä.
Ihan hyvin näillä on pärjätty. Ymmärsinkö viestistäsi oikein, että sinusta fyysinen väkivalta on ainoa, millä lapset saa kuriin?
Monenlaisia keinoja tarvitaan. Pienillä lapsilla ei ole Youtube- tai videopelioikeuksia eikä isoilla lapsilla niiden menettämisellä uhkailu toimi kaikissa tilanteissa. Lisäksi tulee muistaa se, että varsinkaan pienillä pitkäjänteiset rangaistukset eivät yleensä toimi, koska lapsi ei muista asioita niin pitkän ajan takaa. Epämukavuuden on siis tultava heti kielletyn teon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
66, eli kuten arvata saatoin, kun kyvyt ja taidot ei riitä, haet tukea sun hauskoille väitteille.
Käsittääkseni tällä palstalla käy tuhansia ihmisiä, kuka sitten on vakio ja kuka ei, se ei ole relevanttia minulle, sinulle ilmeisesti on.
Miksi alat tahallisesti satuttaa ihmisiä kritisoimalla näiden kykyjä ja taitoja, kun sinulle ei loukkauksia ole esitetty? :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potentiaalista woke-väkeä. Jos politiikka kiinnostaa, kannattaa ryhtyä vihervassariksi.
Olen woke vihervassari ja meillä on lapsilla rajat (= heitä tarvittaessa komennetaan, joskus korotetaan ääntäkin ja ei tarkoittaa ei), koska se on lapsen parhaaksi.
Mitä sitten, kun lapset joku päivä eivät tottelekaan komentoa? Kun arvatenkaan mikään perussuomalainen rangaistus ei tule kyseeseen painostuskeinona?
Nyt en tiedä, mitä tarkoitat perussuomalaisella rangaistuksella. Jotain laitonta väkivaltaako?
Kyllä tottelematta jättämisellä on meillä ihan seurauksia.
Useimmille lapsille nykymaailmassa on hurja pelote, jos määräajaksi menettää YouTube- tai videopelioikeudet tai jopa oman älylaitteensa kokonaan. Tai tulee herkkujenostokielto. Tai ei mennä kivaan paikkaan seuraavalla kerralla, koska viimeksi siellä ei osattu käyttäytyä.
Ihan hyvin näillä on pärjätty. Ymmärsinkö viestistäsi oikein, että sinusta fyysinen väkivalta on ainoa, millä lapset saa kuriin?
Monenlaisia keinoja tarvitaan. Pienillä lapsilla ei ole Youtube- tai videopelioikeuksia eikä isoilla lapsilla niiden menettämisellä uhkailu toimi kaikissa tilanteissa. Lisäksi tulee muistaa se, että varsinkaan pienillä pitkäjänteiset rangaistukset eivät yleensä toimi, koska lapsi ei muista asioita niin pitkän ajan takaa. Epämukavuuden on siis tultava heti kielletyn teon jälkeen.
Ymmärsinkö viestistäsi oikein, että sinusta fyysinen väkivalta on ainoa, millä lapset saa kuriin?
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla on yksi tietty kirjoittelija, joka alkaa kritisoida muiden keskustelutaitoja, kun paremmat argumentit loppuvat. Se tyyli on tosi tunnistettava. Moi sinulle.
69, taas menee pieleen😂 jos lapselle luodaan pienestä pitäen "uhka" että pitää kuunnella tai on syytä kuunnella TAI...
Ehei.
Kun alennan ääntäni, niin pienenä lapseni usein havahtuivat siihen ja kysyivät että äiti, en kuullut mitä sanoit? Äänen madaltaminen ei ole uhka tai pelko asia ikinä.
Vaikea se on ymmärtää ulkopuolisen, mutta meidän kotona ei kukaan koe ketään tai mitään tunnetasolla uhaksi tai vaaraksi, tai tuollaiseksi että oho, nyt pitää totella tai äiti suuttuu tilanteeksi.
Vierailija kirjoitti:
69, taas menee pieleen😂 jos lapselle luodaan pienestä pitäen "uhka" että pitää kuunnella tai on syytä kuunnella TAI...
Ehei.
Kun alennan ääntäni, niin pienenä lapseni usein havahtuivat siihen ja kysyivät että äiti, en kuullut mitä sanoit? Äänen madaltaminen ei ole uhka tai pelko asia ikinä.
Vaikea se on ymmärtää ulkopuolisen, mutta meidän kotona ei kukaan koe ketään tai mitään tunnetasolla uhaksi tai vaaraksi, tai tuollaiseksi että oho, nyt pitää totella tai äiti suuttuu tilanteeksi.
Tarkoitamme edelleen samaa asiaa tällä "äänen korottamisella" huomiokeinona.
Vierailija kirjoitti:
Ehei.
Kuulostaa jotenkin oudon passiivis-aggressiiviselta.
Ettei vain tuo olisi lapsista pelottavaa? Taas äiti puhuu sillä oudon hiljaisella äänellä, tässä tilanteessa ei ole kaikki hyvin...
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmuuteen ei valitettavasti ole olemassa kaikenkattavaa käsikirjaa.
On toki. Ojasta allikkoon on sen nimi. Ainoalla sivulla lukee: suo siellä vetelä täällä.
Yleensä siihen on joku syy, miksi ääriajattelu on äärimmäistä eikä toimi. Vaikka ääriajattelija saattaa olla ensimmäinen pääskynen, ei se silti kesää tee ennen kuin pystyy perustelemaan muillekin, mikä on homman mieli ja järki. Tässä asiassa vaikuttaa siltä, että tulokset puhuvat itseään vastaan.
Vierailija kirjoitti:
41, inhoan ihmisiä jotka huutaa, se osoittaa että ei ole kykyä eikä älyä ilmaista itseään millään muulla tavalla.
Meidän koirat menee ulos täysin sanomatta, yhdestä käsimerkistä, samoin istuvat merkistä, ja tekevät muitakin asioita, käsimerkistä, ei koira ole tyhmä.
Minä taas inhoan ihmisiä jotka inhoavat ihmisiä ja erityisesti sellaisia, jotka kouluttavat koiransa lentämään ovesta yhdestä käsimerkistä.
Tuliko tasapeli?
Luulen aloituksen olevan provo, mutta onhan sitä kaikenlaista kasvattajaa oikeastikin olemassa.
Eräs esimerkiksi on aivan kauhuissaan jos joutuukin perua jonkun lapsille luvatun asian, koska lapsi pettyy. Kun asiasta on juteltu, olen ystävällisesti sanonut, että kurjaahan se toki on mutta toisaalta nuohan ne lasta kasvattaa kestämään isompiakin juttuja (joita toivottavasti ei tule, mutta kuitenkin). Suurin juttu tuntuu olevan, että lapsi on pettynyt.
Mikäs se veljen rooli tässä on?