Käly inisi meille vuosikausia siitä, kuinka kasvatamme lapsiamme (tyttö ja poika) liian kovakouraisin ottein, mutta nyt hän on saamassa itse nokilleen!
Lapsia ei saa käskeä, komentaa eikä niille varsinkaan huutaa. Hänellä puolestaan on viisi lasta, joista kaksi vanhinta on jo sijaiskodissa ja myös keskimmäinen oireilee nyt pahasti. (Meillä ei ole mitään tuollaisia ongelmia, rauhalliset ja hyvinkäyttäytyvät 16- ja 14-vuotiaat nuoret, jotka hoitavat hommansa.)
No, kun sitä nätisti hiljaisella äänellä lepertelee vielä teini-ikäisillekin lapsille, niin ihmekös tuo, jos tilanne on riistäytymässä käsistä.
Kommentit (87)
AP: kälysi on melkein kuin käki, sehän munii toisten pesiin.
Vierailija kirjoitti:
Potentiaalista woke-väkeä. Jos politiikka kiinnostaa, kannattaa ryhtyä vihervassariksi.
Olen woke vihervassari ja meillä on lapsilla rajat (= heitä tarvittaessa komennetaan, joskus korotetaan ääntäkin ja ei tarkoittaa ei), koska se on lapsen parhaaksi.
Tjaa, en nyt muista koska mun olisi tarvinnut korottaa omille lapsille ääntäni.
Meillä on läheiset välit ja ollaan aina puhuttu asiat läpi juuri niin kuin ne on, ja juteltu kaikesta.
Eipä ole mitään ongelmia ollut ikinä
Teinit 17v ja 15v.
Vanhempi käy töissä koulun jälkeen ja kummallakin on omia harrastuksia ja koulu menee hyvin.
Tapansa jokaisella kasvattaa omansa, itse kasvatin niin että läheiset ja lämpimät välit säilyy läpi elämän.
41, inhoan ihmisiä jotka huutaa, se osoittaa että ei ole kykyä eikä älyä ilmaista itseään millään muulla tavalla.
Meidän koirat menee ulos täysin sanomatta, yhdestä käsimerkistä, samoin istuvat merkistä, ja tekevät muitakin asioita, käsimerkistä, ei koira ole tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Tjaa, en nyt muista koska mun olisi tarvinnut korottaa omille lapsille ääntäni.
Meillä on läheiset välit ja ollaan aina puhuttu asiat läpi juuri niin kuin ne on, ja juteltu kaikesta.
Eipä ole mitään ongelmia ollut ikinä
Teinit 17v ja 15v.
Vanhempi käy töissä koulun jälkeen ja kummallakin on omia harrastuksia ja koulu menee hyvin.
Tapansa jokaisella kasvattaa omansa, itse kasvatin niin että läheiset ja lämpimät välit säilyy läpi elämän.
Sun ei tarvinnut korottaa ääntäsi edes hetkellisesti varhaislapsuudessa, jos taapero oli tekemässä jotain täysin järjetöntä? Olet harvinainen poikkeus.
P.S. Satunnainen äänen korottaminen hyvästä aiheesta ei mitenkään vaikuta läheisiin ja lämpimiin väleihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potentiaalista woke-väkeä. Jos politiikka kiinnostaa, kannattaa ryhtyä vihervassariksi.
Olen woke vihervassari ja meillä on lapsilla rajat (= heitä tarvittaessa komennetaan, joskus korotetaan ääntäkin ja ei tarkoittaa ei), koska se on lapsen parhaaksi.
Mitä sitten, kun lapset joku päivä eivät tottelekaan komentoa? Kun arvatenkaan mikään perussuomalainen rangaistus ei tule kyseeseen painostuskeinona?
47, eipä nuo mitään järjetöntä ole koskaan tehneet, kun on annettu taaperolle tussit käteen, on kerrottu mihin piirretään jne.
Joskus toki jos ei ole kuullut pihalla kun leikkivät että huudan syömään olen toki huutanut heitä, mutta kasvatusmielessä eipä liiemmin ole ollut tarvetta.
Pienikin lapsi pelkää kun vanhempi huutaa, kyllä on rakentavaa ehkä kuitenkin toteuttaa kasvatus muuten, ei huutamalla saa mitään läpi eikä opi kuin huutamaan ja reagoimaan samalla tavalla.
47, ja itse en näe toiselle huutamista lainkaan rakentavana tapana kommunikoida. Joku muu huutaa, ei kuulu mulle, mä olen kasvattanut omani ilman huutoa kunniottamaan rajoja ja muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten, kun lapset joku päivä eivät tottelekaan komentoa? Kun arvatenkaan mikään perussuomalainen rangaistus ei tule kyseeseen painostuskeinona?
Nyt en tiedä, mitä tarkoitat perussuomalaisella rangaistuksella. Jotain laitonta väkivaltaako?
Kyllä tottelematta jättämisellä on meillä ihan seurauksia.
Useimmille lapsille nykymaailmassa on hurja pelote, jos määräajaksi menettää YouTube- tai videopelioikeudet tai jopa oman älylaitteensa kokonaan. Tai tulee herkkujenostokielto. Tai ei mennä kivaan paikkaan seuraavalla kerralla, koska viimeksi siellä ei osattu käyttäytyä.
Ihan hyvin näillä on pärjätty. Ymmärsinkö viestistäsi oikein, että sinusta fyysinen väkivalta on ainoa, millä lapset saa kuriin?
Vierailija kirjoitti:
47, eipä nuo mitään järjetöntä ole koskaan tehneet, kun on annettu taaperolle tussit käteen, on kerrottu mihin piirretään jne.
Joskus toki jos ei ole kuullut pihalla kun leikkivät että huudan syömään olen toki huutanut heitä, mutta kasvatusmielessä eipä liiemmin ole ollut tarvetta.
Pienikin lapsi pelkää kun vanhempi huutaa, kyllä on rakentavaa ehkä kuitenkin toteuttaa kasvatus muuten, ei huutamalla saa mitään läpi eikä opi kuin huutamaan ja reagoimaan samalla tavalla.
Huom: äänen korottaminen ja suoraa kurkkua naama punaisena huutaminen ovat kaksi eri asiaa.
Tosiaan hei, nyt tämä äänen korottamisen vastustaja taisi sekoittaa ÄÄNEN KOROTTAMISEN siihen, että vanhempi huutaa ja raivoaa lapselle tosi pelottavana hahmona.
Äänen korottaminen on siis sitä, että sanotaan sekä volyymiltaan että tunnelataukseltaan piirun verran voimakkaammin ja intensiivisemmin. Osoitetaan, että hei, nyt ollaan tosissaan.
Se ei ole mikään vanhemman järkyttävä raivari. Ainakaan meillä.
T. Woke vihervassari
Vierailija kirjoitti:
47, ja itse en näe toiselle huutamista lainkaan rakentavana tapana kommunikoida. Joku muu huutaa, ei kuulu mulle, mä olen kasvattanut omani ilman huutoa kunniottamaan rajoja ja muita.
No sitten sen pitää ilmeisesti huutaa vielä kovempaa, kun ei kerran kuulu sulle!
Hehehe hahaha tahaton sanaleikki.
Sori ohis.
Vierailija kirjoitti:
Sädekehän hohto häikäisee tänne saakka :o
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en tiedä, mitä tarkoitat perussuomalaisella rangaistuksella. Jotain laitonta väkivaltaako?
Useimmille lapsille nykymaailmassa on hurja pelote, jos määräajaksi menettää YouTube- tai videopelioikeudet tai jopa oman älylaitteensa kokonaan. Tai tulee herkkujenostokielto. Tai ei mennä kivaan paikkaan seuraavalla kerralla, koska viimeksi siellä ei osattu käyttäytyä.
Ihan hyvin näillä on pärjätty. Ymmärsinkö viestistäsi oikein, että sinusta fyysinen väkivalta on ainoa, millä lapset saa kuriin?
Tiesitkö, että asiantuntijat eivät suosittele minkäänlaisten rangaistusten käyttöä lapsilla? Tiedostavan woke-henkilön voisi kuvitella noudattavan asiantuntijoiden suosituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että asiantuntijat eivät suosittele minkäänlaisten rangaistusten käyttöä lapsilla? Tiedostavan woke-henkilön voisi kuvitella noudattavan asiantuntijoiden suosituksia.
Trollaat enkä jaksa vastata.
Vierailija kirjoitti:
Ja näitä tulee olemaan tulevaisuudessa paljon. Lapsia/nuoria joita ei saada ruotuun. Kun eivät ole ikinä tottuneet tottelemaan ketään. Sama mitä tekee niin aina vaan lässynlässynlää. Ei tietenkään seuraamuksia. Lapset pyörittää nykyään vanhempiaan. Ja vanhemmat hyppää niiden pillin mukaan.
Samaa mieltä.Ken kuritta kasvaa se kunniatta kuolee sanoo jo sananlaskukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat samalta, joka äsken haki reaktiota kirjoittamalla "perussuomalaisista rangaistuksista".
Peruspalstatrolli, sisällöllä ei väliä, kunhan saa jengin syttymään?
53, huutamista on erilaista, usein ne ketkä sanovat että eivät huuda, huutavat kun ulkopuolinen vierestä katsoo.
Ääntä voi korottaa jos kokee että se on tarpeen, moni kokee niin jos lapsi ei kuuntele, mutta eihän se lapsi jätä kuuntelematta siksi kun ette ole korottanut ääntä.... Lapset on aivoin ja tyhjä kirja, jokainen kasvattaa omansa niin kuin haluaa, itse en koe edelleenkään tarvetta huutaa tai korottaa ääntä lapsille, en käyttäydy niin muitakaan kohtaan.
Kumma kyllä ihan jo pieni lapsi osaa toimia ilman äänen korottamista ja huutoa, mutta sen jos sanot ääneen se herättää valitusta😅 Kunnioitus ansaitaan ihan jollain muulla kun henkisellä ylivoimalla, en ihmettele kun nuoret ja lapset on niin sekaisin, eihän heidän vanhemmatkaan osaa eikä kykene kuin mustavalkoiseen ajatteluun. Jos et huuda tai korota ääntäsi, lapsesi ei tottele mitään ikinä, niinhän se menee kyvyttömillä.
Meillä huudetaan koirillekin. "ULOSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS!!!"
Ja kyllä ne menevätkin: kuin lennossa.