Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi hvetissä ennemmin sijoittaisin rahani kuin maksaisin asuntolainan mahdollisimman nopeasti pois?

Vierailija
23.10.2021 |

Kuka takaa, että sijoitukset varmuudella tuottaa? Nehän ovat muutoinkin suhdanneherkkiä. Entä jos jää esim työttömäksi ja ei löydäkään sitten heti uusia töitä? Kyllä siinä vaiheessa ketuttaisi, jos olisi aiempina vuosina ollut mahdollisuus maksaa asunto velattomaksi ja sitten joutuisi olemaan työttömänä asuntovelallisena. Se asuntolaina nyt on varma asia, että se sinua seuraa, oli tilanne taloudessa mikä hyvänsä.

Kommentit (220)

Vierailija
81/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotta sijoittamista voi tehdä tinkimättä radikaalisti muusta elämästä, niin töistä saatavan kuukausittaisen bruttotulon on oltava vähintään 3000 euroa. Mieluusti selvästi enemmänkin. Ei sijoittaminen todellakaan ole jokaisen palkansaajan ulottuvissa, vaikka sen autuutta usein täälläkin hoetaan.

Radikaalisti. 😂😂 Tietty mitä enemmän tienaa sitä parempi, mutta hyvin mä olen saanut 1700 euron bruttotuloista sijoitettua. Asuntolainakin on, mutta nyt vuokralainen lyhentää sitä lainaa. Salkku kuusinumeroinen ja kasvaa koko ajan, toki isommilla tuloilla kasvas enemmän. Riippuu toki paljon kulutustottumuksista, jos on tottunut pröystäilemään niin kyllähän tuo 3000 e bruttokin menee sen siliän tien.

No ime sykkivää, tuollaista pohjaa ei 1700 euron bruttotuloulla luoda, jos ei jossain välissä ole saanut huomattavasti enemmän rahaa jotakin kautta (ollut parempi palkka, tullut perintö, veikkausvoitto tms).

En ole saanut mitää perintöä enkä muutakaan. 10 vuoden aikana tän olen säästellyt ja sijoittanut. Hyviä sijoituksia kyllä olen osannut tehdä ja perehtynyt yhtiöihin ja sijoittamiseen varsin perinpohjaisesti.

Mutta ymmärrän kyllä, että jotkut ei vaan osaa.

1700 euron kuukausittaisista bruttotuloista saa käteen noin 1400 euroa. Jokainen voi miettiä, että miten leveää elämää 1400 euron kuukausituloilla voi elää. Moni sanoisi, että se menee plus-miinus nolla ja siltikin saa pitää vyötä kireällä. Sinä taas olet omien retostelujesi mukaan saanut 10 vuodessa hommattua tähän päälle vielä kuusinumeroisen salkunkin. No, jokainen voi itse päätellä mitä uskoo, mutta minä en usko tarinaasi vähääkään. Kuusinumeroinen salkku 10 vuodessa on mahdollinen, mutta ei millään muotoa noilla tulotasoilla, jotka eivät paljoa sosiaalituista poikkea. Joko valehtelet, tai sitten jätät jotain pohjatarinaa kertomatta.

Se varmaan riippuu myös menoista. Pääkaupunkiseudulla asuminen on kallista mutta jos asut esim. Uimaharjussa, tuosta netto 1400e jää helposti säästöön, asuminen ei montaa sataa maksa, saat ruokaa lähiluonnosta jne. Kyllä uskon että tietyillä elämänvalinnoilla voi saada sijoituksia tuon verran kymmenessä vuodessa. Ei kaikki halua uutta autoa, kesämökkiä, perämoottoria, kahta ulkomaanmatkaa vuodessa ja merkkivaatteita. Voi silti elää onnellista elämää ja rahaa jää tuottaviin sijoituksiin, joiden tuotot voi uudelleensijoittaa, joiden tuotot voi myös uudelleensijoittaa, ja niin edelleen. Kymmenessä vuodessa ehtii jo paljon kerryttää näin tuottavaa varallisuuttaa. Huom. se perämoottori ei siis ole tuottavaa varallisuutta.

”saat ruokaa löhiluonnosta jne.”

Anteeksi mitä? Millä ajalla se henkilö käy töissä hankkimassa elannon, kun päivän metsällä? Vai oliko tämä ”jne.”, että köy sukulaisten ja kavereiden luona kahvilla joka päivä syömässä muutaman voikkarin? Mitähän jäkälää kaivelee talvisen lumen alta? Tekeekö pettuleipää?

Vierailija
82/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä36348 kirjoitti:

Jos on varaa lyhentää esim. 300k asuntolainaa nollaan yhdellä tilisiirrolla, ei varmaan muutenkaan ole suuria toimeentulon haasteita.

Niinpä. Miksi siis ette siihen pyri. Minä olen tuossa tilanteessa ja ei todellakaan ole toimeentulon haasteita. Aloitin työn tämän eteen vähän yli 10 vuotta sitten 1700 euron kuukausipalkalla. Sijoittamalla pitkäjänteisesti tämä on rakennettu, ja ihan normaaleilla tuloilla. Tänä vuonna nettovarallisuuteni on kasvanut 100 000 euroa eli reilusti enemmän kuin palkkani on.

1700 euron kuukausipalkalla sä et ole saanut 300k asuntolainaa edes, saati, että pystyisit sijoittamaan edes ruokaa sen jälkeen.

ALOITIN 1700 euron kuukausipalkalla. Oletkos kuullut palkankorotuksista ja urakehityksestä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vaikka oma esimerkki:

- lainan korot ja kuoletus 824e/kk, korko - 0,48% ja marginaali 0,22.

- lainaa vastaava summa (70000€) s-rahastossa. Kk tuotto vaihdellut tämän vuoden 1000-1500e/kk.

Rahasto on siis maksanut mun lainankuoletukseni ja lisäksi olen tienannut lähes 5000e tänävuonna ylimääräistäkin

Ei todellakaan kannata maksaa lainaa pois

Siis onko sinulla asuntolaina jota maksat 824 euroa/kk?

Sen lisäksi olet saanut jostakin 70000 euron pääoman sijoitusrahastoon, joka muuten tuottaa epäilyttävän hyvin?

Vierailija
84/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi helvetissä ottaisin asuntolainaa, kun se asunnon voi ostaa käteiselläkin?

Vierailija
85/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Suomi velkaantuu: yo. blogista lainaus:

Syyskuu 2021

Syyskuun tulot;

Palkkatulot: 1025,06 €

Työttömyyskorvaus: 434,72 €

Pääomatulot: 0 €

Muut tulot: 526,84 €

Yhteensä: 1986,62 €

(Summat nettona)

* Palkka neljän viikon työvuoroista.

* Työttömyyskorvaus on neljän viikon soviteltu peruspäiväraha.

* Muissa tuloissa on 326,84 € veronpalautus ja 200 € lahjaraha.

Syyskuun menot;

Vastike: 117,95 €

Muut menot 90,58 €;

Perusruokakauppaostokset: 73,68 €

Puhelin ja netti: 13,95 € (Moin mobiililiittymä kuukaudelta 9 € ja Telian kiinteä netti 9,90 €/kk /2 = 4,95 €)

Kosmetiikka ja hygienia: 2,95 €

Yhteensä: 208,53 €

(Omat menoni kahden hengen taloudessa)

Tulot 1986,62 - menot 208,53 = 1778,09 € säästöön. Säästöprosentti 89,50.

Syyskuussa oli toistaiseksi tän vuoden suurimmat tulot, säästöt ja säästöprosentti.

————

Palkkatulojen lisäksi yhteiskunnalta suoraan säästöön työttömyystuet.

Menot tässä kuussa 208e, josta vastike 117e. 90 meni siis kauppalaskuun.

Vierailija
86/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odottakaa vaan ku korot tulevat nousemaan monta prosenttia kun ei ole kiire maksaa asuntolainaa pois. Sitä enemmän velkaa teillä on sitä kalliimmaksi tulee ku korot nousee.

No sitten maksetaan niillä sijoituksilla lainaa pois. 

Ja korkojen nousua on manattu jo 25v, nyt meillä miinusmerkkinen. Saa nousta aika paljon ennenkuin vaikuttaa. Rahastosta voi sitten ottaa tasoittavaa jos tulot ei enää riitä

Vierailija
87/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuhlarit ei vaan osaa eikä ymmärrä. Tässä eräänkin pienituloisen säästämisestä ja sijoittamisesta.

http://mihinrahakuluu.blogspot.com/?m=1

Mä en ole ihan noin tarkka rahoistani, mut hyvin jää säästöön kun ei ota 300 t lainaa, mökkiä, uutta autoa x 2, 3 x vuodessa ulkomaan matkaa ja merkkivaatteita, mitkä ilmeisesti on monelle täällä ihan välttämätrömyyksiä 😆

Kuka asunnon lainat maksaa? Elää 90 eurolla kuussa?

Vierailija
88/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on omistusasunto, josta olen maksanut ostohetkellä 56% ja pankkilainaa sain loppusumman. Haluan lyhentää asuntolainaa mahdollisimman pienrn summsn kuukaudessa, jotta rahaa jää palkasta ja muista tuloista elämiseen.

Oma koti ei ole sijoitus.

Olen sijoittanut pohjoismaisiin pörssiosakkeisiin. Se on järkevää, sillä jos jostain syystä jäisin työttömäksi niin silti saisin osakkeista osinkotuloja. Vastaavasti oma asunto ei tuota mitään, jollet vuokraa omaa asuntoasi ulkopuolisille.

Jatkossakin sijoitan pörssiosakkeisiin ja laitan pääoman tuottamaan.

Vierailija
89/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odottakaa vaan ku korot tulevat nousemaan monta prosenttia kun ei ole kiire maksaa asuntolainaa pois. Sitä enemmän velkaa teillä on sitä kalliimmaksi tulee ku korot nousee.

Ja korkojen nousua on manattu jo 25v, nyt meillä miinusmerkkinen. Saa nousta aika paljon ennenkuin vaikuttaa. Rahastosta voi sitten ottaa tasoittavaa jos tulot ei enää riitä

Lol! Tarkastelepa nyt aikajanaa uudelleen… Korot olivat hetken nousussa, mutta kun niitä ylläpidetään t’llä hetkellä KEINOTEKOISESTI alhaalla, jotten keski-euroopan talous kaadu. Jos elettäisiin ilman tällaista keinottelua, olisi korot ihan normaalit - kaatumisen seurauksena samat kuin 90-luvulla jolloin maksettiin 16% korkoja. Tällainen jatkuva keinottelu ei voi jatkua loputtomiin ja eu-rahastoihin lisärahojen syytäminen, jottei talous kaadu.

Sitä on mahdoton ennustaa, mitä ja koska tapahtuu. oi mennä vielä viikko, vuosi, vuosia tai vain kuukausia, kun joku jättipankki kaatuu ja siitä alkaa rytinä.

Vierailija
90/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule. Pääsen milloin tahansa lainastani eroon alle viikon jos haluan.

Onnittelut sinulle.

Muille pieni muistutus talouselämästä: Mikäli korot nousevat nopeasti korkealle, on siihen jokin syy.

Syy on se, että talous sakkaa ja esim, osakkeiden hinnat romahtavat, rahastojen arvot sulavat, asuntojen hinnat laskevat.

Tavaraa on myyntipuolella niin pirusti, mutta ostajia ei, ennen kuin hinnat ovat pohjalla.

Tästä syystä esim, asuntolainan maksaminen suitsait realisoimalla sijoituksia ei sitten olekaan ihan helppoa.

Vierailija
91/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piensijoittaja kirjoitti:

Itselläni on omistusasunto, josta olen maksanut ostohetkellä 56% ja pankkilainaa sain loppusumman. Haluan lyhentää asuntolainaa mahdollisimman pienrn summsn kuukaudessa, jotta rahaa jää palkasta ja muista tuloista elämiseen.

Oma koti ei ole sijoitus.

Olen sijoittanut pohjoismaisiin pörssiosakkeisiin. Se on järkevää, sillä jos jostain syystä jäisin työttömäksi niin silti saisin osakkeista osinkotuloja. Vastaavasti oma asunto ei tuota mitään, jollet vuokraa omaa asuntoasi ulkopuolisille.

Jatkossakin sijoitan pörssiosakkeisiin ja laitan pääoman tuottamaan.

Hmm.. Ainakin Helsingissä oman asunnon pakolliset menot on muutama satanen kuussa, kun vuokralla maksaisin löhemmäksi tonnin. Eli kyllä se oma asunto mulle ainakin tuottaa pienet menot ja työttömänäkin pystyisin maksamaan vastikkeeni, mutta tonnin vuokraa en.

Vierailija
92/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnistuu aika harvalta. 400t on aika iso raha omistaa köteistä Helsingissä.

Vierailija
93/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnistuu aika harvalta. 400t on aika iso raha omistaa köteistä Helsingissä.

Perintö mahdollistaa. 400 000€ on iso raha muuallakin kuin Helsingissä.

Vierailija
94/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vaikka oma esimerkki:

- lainan korot ja kuoletus 824e/kk, korko - 0,48% ja marginaali 0,22.

- lainaa vastaava summa (70000€) s-rahastossa. Kk tuotto vaihdellut tämän vuoden 1000-1500e/kk.

Rahasto on siis maksanut mun lainankuoletukseni ja lisäksi olen tienannut lähes 5000e tänävuonna ylimääräistäkin

Ei todellakaan kannata maksaa lainaa pois

Siis onko sinulla asuntolaina jota maksat 824 euroa/kk?

Sen lisäksi olet saanut jostakin 70000 euron pääoman sijoitusrahastoon, joka muuten tuottaa epäilyttävän hyvin?

Kyllä, nykyään maksamme enää noin vähän. Joskus vuosia sitten 1500e/kk kun velkaa oli 250000e.

Pääoma tuli siitä kun 19v lähtien olen maksanut asuntolainaa ja vähä vähältä saanut mukavamman asunnon. Edellinen talomme myytiin 620 000e ja rakensimme pienemmän. Välirahasta on nyt molemmilla tuo 70000 rahastoissa. Eli kovalla työllä ja ihan omalla rahalla

Voit tarkistaa s-pankin sivulta rahastojen tuoton. Enimmillään 25% (esim viime tammi-maaliskuu), alimmillaan kävi jossain 5%:ssa. Excelissä on helppo seurata muutosta kk tasolla. Tokihan lukema vaihtelee päivittäin mutta aina on jääty plussalle kuun lopussa.

Vierailija
95/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä36348 kirjoitti:

Jos on varaa lyhentää esim. 300k asuntolainaa nollaan yhdellä tilisiirrolla, ei varmaan muutenkaan ole suuria toimeentulon haasteita.

Niinpä. Miksi siis ette siihen pyri. Minä olen tuossa tilanteessa ja ei todellakaan ole toimeentulon haasteita. Aloitin työn tämän eteen vähän yli 10 vuotta sitten 1700 euron kuukausipalkalla. Sijoittamalla pitkäjänteisesti tämä on rakennettu, ja ihan normaaleilla tuloilla. Tänä vuonna nettovarallisuuteni on kasvanut 100 000 euroa eli reilusti enemmän kuin palkkani on.

1700 euron kuukausipalkalla sä et ole saanut 300k asuntolainaa edes, saati, että pystyisit sijoittamaan edes ruokaa sen jälkeen.

ALOITIN 1700 euron kuukausipalkalla. Oletkos kuullut palkankorotuksista ja urakehityksestä?

Sama täällä. Ensimmäiset sijoitukset rahastoihin tein samaan aikaan kun ostin ensimmäisen asunnon (20 000 €) palkan ollessa alle 2000 €/kk. Olin kuulemma hullu, korot olivat kuulemma ihan just nousemassa. (silloin korkoni oli 2,5%). Asuin pari vuotta, lyhentelin lainaa ja sijoitin säännöllisesti. Myin asunnon kun muutin työn perässä muualle, hintaan 28 000. Ostin uuden asunnon, hintaan 48 000, lyhentelin lainaa ja sijoittelin ja taas parin vuoden kuluttua tuli muutto. Myin asunnon hintaan 56000. Ostin uuden asunnon hintaan 66 000 ja lyhentelin lainaa ja sijoitin samalla. Taas tuli muutto työn perässä, nyt sitten alle 2 vuoden asumisen jälkeen. Myin asunnon 88 000 eurolla, ja maksoin myyntivoitosta verot. ostin uuden asunnon hintaan 230 000 (pääkaupunkiseudulle tuli muutto). Lyhentelin lainaa ja sijoitin muutaman vuoden ja myin asunnon hintaan 260 000. Ostin uuden asunnon hintaan 380 000 ja jälleen sitä lyhennelty ja yhä sijoitettu. 

Kun on koko ajan sijoiteltu samalla kun lainaa lyhennetty on sitä sijoitusomaisuutta päässyt kertymään reilusti enemmän kun on lainaa. Koko ajan olen kuulemma ollut hullu kun lainan korot ihan just lähtevät nousuun ja kuulemma laina olisi pitänyt maksaa mahdollisimman nopeasti pois. Vaikka olisin kaikki sijoittamani rahat laittanut lyhennyksiin, en olisi vielä velaton ja olisin menettänyt nämä kymmenet tuhannet eurot osinkotuloja, jotka nyt olen saanut. Lisäksi kurssinousut olisivat jäänyt saamatta.  Sijoituksillani lainan taas pystyisin maksamaan milloin tahansa takaisin.

Vierailija
96/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No korot eivät ole kyllä olleet alhaalla noin pitkään, mutta en usko että heti ovat kovassa nousussa. Otin asuntolainan vuonna 2007, jolloin korot oli hieman vajaa 5 %. 

Vierailija
97/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku ottaisi lainaa ja käteisen sijoittaisi ja saisi sillä vielä enemmän käteistä. 

Vierailija
98/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis kumpi on kannattavampaa: minulla on 200t pörssissä joiden tuotolla maksan asuntolainaa pois joka kk. Lopulta kun laina on maksettu on minulla velaton talo sekä yhä 200t plus arvonnousu. TAI minä maksan sillä 200t velan heti pois. Minulla on velaton talo eikä pennin jeniä.

Vierailija
99/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä36348 kirjoitti:

Onkos missään sanottu että asuntolainaa on ottanut 300k? On niitä halvempiakin asuntoja.

Oli asunto mistä tahansa siitä on kuluja…

1700 euron palkasta jää 1400e/kk käteen. Siitä ei olla vielä joko vuokraa tai sitten yhtiövastiketta, vettä ja sähköä, puhelinta, nettiä maksettu - ei matkalippua, elämiseen kuuluvia välttämättömyyksiäkään, kuten ruokaa.

Mitä 1400 netolla voi saada? 50t asunnon, jossa yhtiövastike vähintään 200 euroa. Koska pankkikin haluaa itselleen saatavaa, menee vähintään toiset 200 euroa korkoihin ja onnettomaan lyhennykseen. Vesi- ja sähkö päälle, 50e/kk, pihelin 20e/kk, netti 10e/kk, vessapaperit ja pesuaineet 10e/kk, ruokaan vähintään 300e/kk. Tuosta 1400 eurosta jää enintään 700 euroa käteen. Kun käy parturissa, ostaa vaatteita, uuden puhelimen/tietokoneen/tabletin, jää kuussa vähemmän. Vuodessa voisi laskea että pihi ihminen saa säästöön 5000 euroa, kun asuntomenot minimaalliset.

10v 5000 euroa, tekee 60t säästöjä, jotka voi sijoituksessa muuttaa 100t euroon.

Mutta asunto on edelleen velkainen ja makettu vain korkoja, sillä 200eurolla kuussa ei ole lyhennetty lainaa pois ja 10v käyty eletty opiskelijaelämää.

Säästöt olleet noin 7000 vuodessa, asuntolainan korot niin pienet (0,5%) että hyvin on lyhentynyt laina ja nyt siellä kämpässä on vuokralainen ja kämpästä hyvä tuotto. Vastike vain 100 e. En nyt mielestäni mitään opiskelijaelämää elänyt, vaan ihan peruselämää, söin hyvin ja harrastin. Tosin jokaisella on omat käsityksensä peruselämästä. Netti puhelimessa säästää ja missään kampaajalla ja tekoripsien laitossa en ole juossut, tietokonekin on käytetty yrityskone, joka on halpa, kestävä, tehokas ja pitkäikäinen. Auto toki on pitänyt vaihtaa tässä välissä, käteisellä toki. Mutta en mitään uuden karheaa vaan perustoimivan muutaman tonnin tojotan. Nyt on toki tulot isommat, koska osingot ja vuokrat juoksee, ja näin mammalomalla tulot pienemmät. Alaa tosin olen vaihtamassa jotta jatkossa olisi isommat palkkatulot.

Vierailija
100/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule. Pääsen milloin tahansa lainastani eroon alle viikon jos haluan.

Onnittelut sinulle.

Muille pieni muistutus talouselämästä: Mikäli korot nousevat nopeasti korkealle, on siihen jokin syy.

Syy on se, että talous sakkaa ja esim, osakkeiden hinnat romahtavat, rahastojen arvot sulavat, asuntojen hinnat laskevat.

Tavaraa on myyntipuolella niin pirusti, mutta ostajia ei, ennen kuin hinnat ovat pohjalla.

Tästä syystä esim, asuntolainan maksaminen suitsait realisoimalla sijoituksia ei sitten olekaan ihan helppoa.

Kyllä on helppoa. Jos on laatuyhtiöitä salkussa niin niille löytyy aina ostaja. Ja kun on riittävästi marginaalia (eli sijoitusten nykyarvo reilusti enemmän kuin velkaa) niin käytännössä siitä lainasta pääsee viikossa eroon halutessaan.