Miksi hvetissä ennemmin sijoittaisin rahani kuin maksaisin asuntolainan mahdollisimman nopeasti pois?
Kuka takaa, että sijoitukset varmuudella tuottaa? Nehän ovat muutoinkin suhdanneherkkiä. Entä jos jää esim työttömäksi ja ei löydäkään sitten heti uusia töitä? Kyllä siinä vaiheessa ketuttaisi, jos olisi aiempina vuosina ollut mahdollisuus maksaa asunto velattomaksi ja sitten joutuisi olemaan työttömänä asuntovelallisena. Se asuntolaina nyt on varma asia, että se sinua seuraa, oli tilanne taloudessa mikä hyvänsä.
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottakaa vaan ku korot tulevat nousemaan monta prosenttia kun ei ole kiire maksaa asuntolainaa pois. Sitä enemmän velkaa teillä on sitä kalliimmaksi tulee ku korot nousee.
No sitten maksetaan niillä sijoituksilla lainaa pois.
Ja korkojen nousua on manattu jo 25v, nyt meillä miinusmerkkinen. Saa nousta aika paljon ennenkuin vaikuttaa. Rahastosta voi sitten ottaa tasoittavaa jos tulot ei enää riitä
Lol! Tarkastelepa nyt aikajanaa uudelleen… Korot olivat hetken nousussa, mutta kun niitä ylläpidetään t’llä hetkellä KEINOTEKOISESTI alhaalla, jotten keski-euroopan talous kaadu. Jos elettäisiin ilman tällaista keinottelua, olisi korot ihan normaalit - kaatumisen seurauksena samat kuin 90-luvulla jolloin maksettiin 16% korkoja. Tällainen jatkuva keinottelu ei voi jatkua loputtomiin ja eu-rahastoihin lisärahojen syytäminen, jottei talous kaadu.
Sitä on mahdoton ennustaa, mitä ja koska tapahtuu. oi mennä vielä viikko, vuosi, vuosia tai vain kuukausia, kun joku jättipankki kaatuu ja siitä alkaa rytinä.
En jaksa elää mörköjä manaten.
Ja kyllä olen maksanut 13% korkoja vv 79-86 ja 16% vv 86-94, enää 5% vv 97- 04. Sen jälkeen koko ajan laskeneet, nyt -0,48%
Talo on velaton joten korkojen noustessa voin vaikka auttaa lapsiani niiden maksussa jos huomattavasti parempituloisina edes apua tarvitsevat
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Itselläni on omistusasunto, josta olen maksanut ostohetkellä 56% ja pankkilainaa sain loppusumman. Haluan lyhentää asuntolainaa mahdollisimman pienrn summsn kuukaudessa, jotta rahaa jää palkasta ja muista tuloista elämiseen.
Oma koti ei ole sijoitus.
Olen sijoittanut pohjoismaisiin pörssiosakkeisiin. Se on järkevää, sillä jos jostain syystä jäisin työttömäksi niin silti saisin osakkeista osinkotuloja. Vastaavasti oma asunto ei tuota mitään, jollet vuokraa omaa asuntoasi ulkopuolisille.
Jatkossakin sijoitan pörssiosakkeisiin ja laitan pääoman tuottamaan.Hmm.. Ainakin Helsingissä oman asunnon pakolliset menot on muutama satanen kuussa, kun vuokralla maksaisin löhemmäksi tonnin. Eli kyllä se oma asunto mulle ainakin tuottaa pienet menot ja työttömänäkin pystyisin maksamaan vastikkeeni, mutta tonnin vuokraa en.
MENO ei ole tuottoa. Meno on meno, vaikka se olisi pienempi...
oma koti ei TUOTA koskaan, ellei siinä ole alivuokralaista, ja silloinkin se harvemmin tuottaa (alivuokralainen tuskin maksaa niin paljoa vuokra että kattaisi asumisen välittömät kulut)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottakaa vaan ku korot tulevat nousemaan monta prosenttia kun ei ole kiire maksaa asuntolainaa pois. Sitä enemmän velkaa teillä on sitä kalliimmaksi tulee ku korot nousee.
Ja korkojen nousua on manattu jo 25v, nyt meillä miinusmerkkinen. Saa nousta aika paljon ennenkuin vaikuttaa. Rahastosta voi sitten ottaa tasoittavaa jos tulot ei enää riitä
Lol! Tarkastelepa nyt aikajanaa uudelleen… Korot olivat hetken nousussa, mutta kun niitä ylläpidetään t’llä hetkellä KEINOTEKOISESTI alhaalla, jotten keski-euroopan talous kaadu. Jos elettäisiin ilman tällaista keinottelua, olisi korot ihan normaalit - kaatumisen seurauksena samat kuin 90-luvulla jolloin maksettiin 16% korkoja. Tällainen jatkuva keinottelu ei voi jatkua loputtomiin ja eu-rahastoihin lisärahojen syytäminen, jottei talous kaadu.
Sitä on mahdoton ennustaa, mitä ja koska tapahtuu. oi mennä vielä viikko, vuosi, vuosia tai vain kuukausia, kun joku jättipankki kaatuu ja siitä alkaa rytinä.
Ja kyllä olen maksanut 13% korkoja vv 79-86 ja 16% vv 86-94, enää 5% vv 97- 04. Sen jälkeen koko ajan laskeneet, nyt -0,48%
Talo on velaton joten korkojen noustessa voin vaikka auttaa lapsiani niiden maksussa jos huomattavasti parempituloisina edes apua tarvitsevat
Niin sinulla on velaton talo, mutta nyt ihmiset ostaakin asuntoja, jotka eivät ole velattomia ja hinta on asunnoilla myöskin ihan toinen.
Vierailija kirjoitti:
Asunnon maksaminen on sijoitus, pieni tuotto, pieni riski.
Moni valitsee paremman tuoton.
Kaikki eivät ole kiinnostuneita vain rahasta eikä sijoittaminen ole kiinnostavaa kaikkien mielestä muutenkaan.
Kummastelen tämän jatkuvaa tuputtamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis kumpi on kannattavampaa: minulla on 200t pörssissä joiden tuotolla maksan asuntolainaa pois joka kk. Lopulta kun laina on maksettu on minulla velaton talo sekä yhä 200t plus arvonnousu. TAI minä maksan sillä 200t velan heti pois. Minulla on velaton talo eikä pennin jeniä.
Mutta meneekö nuo sijoitukset aina noin, että aina vain voittaa eikä koskaan häviä mitään?
Sijoituksissa on aina riskinsä mutta niitä voi vältyää. Esim jättää sijoittamatta Talvivaaraan ja sijoittaa sen sijaan matalariskiseen indeksirahastoon. Indeksirahastot on hyviä jos ei jaksa perehtyä yhtiöihin ja vaikka jaksaisikin, niin hyviä ne on silti. Tappiota tulee vasta myydessä, toki sijoitusten arvo voi välillä olla matalemmallakin koska kurssit elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis kumpi on kannattavampaa: minulla on 200t pörssissä joiden tuotolla maksan asuntolainaa pois joka kk. Lopulta kun laina on maksettu on minulla velaton talo sekä yhä 200t plus arvonnousu. TAI minä maksan sillä 200t velan heti pois. Minulla on velaton talo eikä pennin jeniä.
Mutta meneekö nuo sijoitukset aina noin, että aina vain voittaa eikä koskaan häviä mitään?
Ei. siksi HAJAUTETAAN useisiin kohteisiin ja ajallisesti. näin KESKIMÄÄRIN päästään hyvään tuottoon (esim 8% vuodessa) toisen kohteen arvo voi pahimmillaan nollaantua kun toisen samassa ajassa tuplaantuu....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi helvetissä ottaisin asuntolainaa, kun se asunnon voi ostaa käteiselläkin?
Onnistuu aika harvalta. 400t on aika iso raha omistaa köteistä Helsingissä.
Perintö mahdollistaa. 400 000€ on iso raha muuallakin kuin Helsingissä.
Miksi tulla pätemään, jos rahat on perinyt?
”minäkin eläm 1100 euron tuloilla ja puolen miljoonan salkku” - ai niin perin sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei mene, sijoittamisen opetteluun pitää panostaa eikä se suinkaan sovi joka iikalle, eikä ole tarpeenkaan.
On ymmärrettävä mitä on tekemässä ja mitä siitä seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään, kuukauden sisällä voi tulla vaikka 2000e pudotus ja sitten taas nousee. Olen ollut onnekas, toistaiseksi plussalla reilusti. Tämä on pitkäjänteistä puuhaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin hajautettu salkku niin kyllä, 20 vuoden ajalla sijoitusten arvo on vain noussut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnon maksaminen on sijoitus, pieni tuotto, pieni riski.
Moni valitsee paremman tuoton.
Kaikki eivät ole kiinnostuneita vain rahasta eikä sijoittaminen ole kiinnostavaa kaikkien mielestä muutenkaan.
Kummastelen tämän jatkuvaa tuputtamista.
Jep pärjään tosi hyvin nykyisellä palkalla ja eläkkeeksi on lisäksi turvana perintömetsät, joista jonkin verran rahaa tulen saamaan, joten ei ole mitään mielenkiintoa sijoittaa. Maksan nyt tuon asuntolainan pois ja ennen eläkepäiviä teetän täysremontin, jolla pärjään loppuaikoihin. En halua mitään ylimääräistä stressiä sijoittamisesta, koska tiedän että stressaisin siitä kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin sinulla on velaton talo, mutta nyt ihmiset ostaakin asuntoja, jotka eivät ole velattomia ja hinta on asunnoilla myöskin ihan toinen.
Nykyinen talo on vain 5v vanha ja 3 lapsista on ostanut asunnon 1-2v sisällä (Helsink-Espoo-Kirkkonummi) joten olen oikein hyvin selvillä hintatasosta ja lainoista:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No korot eivät ole kyllä olleet alhaalla noin pitkään, mutta en usko että heti ovat kovassa nousussa. Otin asuntolainan vuonna 2007, jolloin korot oli hieman vajaa 5 %.
Meillä 5% v 2004 ja tarkkaa päivää en tietenkään muista mutta siitä lähtien vain laskenut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoituksissa on aina riskinsä mutta niitä voi vältyää. Esim jättää sijoittamatta Talvivaaraan ja sijoittaa sen sijaan matalariskiseen indeksirahastoon. Indeksirahastot on hyviä jos ei jaksa perehtyä yhtiöihin ja vaikka jaksaisikin, niin hyviä ne on silti. Tappiota tulee vasta myydessä, toki sijoitusten arvo voi välillä olla matalemmallakin koska kurssit elää.
Talvivaaraan minäkin sijoitin aloittaessani jälleen sijoittajana :) Olin varma, että valtio suurena omistajana ei anna mennä konkkaan, vaan piensijoittaja on turvassa.
No valtio sitten päätti käytännössä varastaa yhtiön ja jättää muut osakkeenomistajat kuin nallin kalliolle.
Mutta syyllinen on kuitenkin täällä peilissä, muutama tonni tuossa meni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikka oma esimerkki:
- lainan korot ja kuoletus 824e/kk, korko - 0,48% ja marginaali 0,22.
- lainaa vastaava summa (70000€) s-rahastossa. Kk tuotto vaihdellut tämän vuoden 1000-1500e/kk.
Rahasto on siis maksanut mun lainankuoletukseni ja lisäksi olen tienannut lähes 5000e tänävuonna ylimääräistäkin
Ei todellakaan kannata maksaa lainaa pois
Siis onko sinulla asuntolaina jota maksat 824 euroa/kk?
Sen lisäksi olet saanut jostakin 70000 euron pääoman sijoitusrahastoon, joka muuten tuottaa epäilyttävän hyvin?
Olen eri kuin tuo vastaaja ja pääasiallinen sijoitussalkku on muualla kuin S-Pankissa, mutta siellä oleva rahasto on tosiaan tuottanut melkein 33 % vuodessa. Reilun 50 000 euron salkulla olisi siis päässyt 70 000 euroon vuodessa säästämättä yhtään lisää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi helvetissä ottaisin asuntolainaa, kun se asunnon voi ostaa käteiselläkin?
Joku ottaisi lainaa ja käteisen sijoittaisi ja saisi sillä vielä enemmän käteistä.
Kyllä minä tämän tiedän. Asunnon hinta oli vain pieni osa perinnöstäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No korot eivät ole kyllä olleet alhaalla noin pitkään, mutta en usko että heti ovat kovassa nousussa. Otin asuntolainan vuonna 2007, jolloin korot oli hieman vajaa 5 %.
Meillä 5% v 2004 ja tarkkaa päivää en tietenkään muista mutta siitä lähtien vain laskenut
Vuonna 2007 oli kyllä vielä 4,85 % ja siitä seuraavana vuonna taisi alkaa laskea.
Kuka mitäkin haluaa.
Itselleni on upea tunne, kun ei ole kukaan vaatimassa saataviaan, ts. velattomana on hyvä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään. Sehän tässä onkin.