Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi hvetissä ennemmin sijoittaisin rahani kuin maksaisin asuntolainan mahdollisimman nopeasti pois?

Vierailija
23.10.2021 |

Kuka takaa, että sijoitukset varmuudella tuottaa? Nehän ovat muutoinkin suhdanneherkkiä. Entä jos jää esim työttömäksi ja ei löydäkään sitten heti uusia töitä? Kyllä siinä vaiheessa ketuttaisi, jos olisi aiempina vuosina ollut mahdollisuus maksaa asunto velattomaksi ja sitten joutuisi olemaan työttömänä asuntovelallisena. Se asuntolaina nyt on varma asia, että se sinua seuraa, oli tilanne taloudessa mikä hyvänsä.

Kommentit (220)

Vierailija
61/220 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa toimitaan noin ja hyvin menee. Siellä ollaan paljon varakkaampia kuin Suomessa.

Aivan eri asia! Ruotsissa asuntolainan kuukausilyhennytkset ovat keskimäärin huomattavasti pienempiä kuin Suomessa. Siellä on varaa sijoittaa. Ei tarvitse pelätä työttömyyttä tms. koska tietää että huonommassakin tilanteessa pärjää lainan kanssa.

Vierailija
62/220 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ruotsalaiset sijoittaa? Tukholman pörssissä on firmoja, kuten suksiboxifirma Thule, moottorisahafirma Husqvarna, kuorma-autofirma Volvo ja Byggmax rakennustarvikefirma ainakin itselle oli tuttuja siellä. Kannattaisiko esim. näihin pistää rahaa? Meneeköhän ruotsalaisilla firmoilla paremmin kuin suomalaisilla. Olisi kiva kysyä Nallelta, mutta häntä en tunne muuten kuin TV:stä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/220 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotta sijoittamista voi tehdä tinkimättä radikaalisti muusta elämästä, niin töistä saatavan kuukausittaisen bruttotulon on oltava vähintään 3000 euroa. Mieluusti selvästi enemmänkin. Ei sijoittaminen todellakaan ole jokaisen palkansaajan ulottuvissa, vaikka sen autuutta usein täälläkin hoetaan.

Radikaalisti. 😂😂 Tietty mitä enemmän tienaa sitä parempi, mutta hyvin mä olen saanut 1700 euron bruttotuloista sijoitettua. Asuntolainakin on, mutta nyt vuokralainen lyhentää sitä lainaa. Salkku kuusinumeroinen ja kasvaa koko ajan, toki isommilla tuloilla kasvas enemmän. Riippuu toki paljon kulutustottumuksista, jos on tottunut pröystäilemään niin kyllähän tuo 3000 e bruttokin menee sen siliän tien.

No ime sykkivää, tuollaista pohjaa ei 1700 euron bruttotuloulla luoda, jos ei jossain välissä ole saanut huomattavasti enemmän rahaa jotakin kautta (ollut parempi palkka, tullut perintö, veikkausvoitto tms).

En ole saanut mitää perintöä enkä muutakaan. 10 vuoden aikana tän olen säästellyt ja sijoittanut. Hyviä sijoituksia kyllä olen osannut tehdä ja perehtynyt yhtiöihin ja sijoittamiseen varsin perinpohjaisesti.

Mutta ymmärrän kyllä, että jotkut ei vaan osaa.

1700 euron kuukausittaisista bruttotuloista saa käteen noin 1400 euroa. Jokainen voi miettiä, että miten leveää elämää 1400 euron kuukausituloilla voi elää. Moni sanoisi, että se menee plus-miinus nolla ja siltikin saa pitää vyötä kireällä. Sinä taas olet omien retostelujesi mukaan saanut 10 vuodessa hommattua tähän päälle vielä kuusinumeroisen salkunkin. No, jokainen voi itse päätellä mitä uskoo, mutta minä en usko tarinaasi vähääkään. Kuusinumeroinen salkku 10 vuodessa on mahdollinen, mutta ei millään muotoa noilla tulotasoilla, jotka eivät paljoa sosiaalituista poikkea. Joko valehtelet, tai sitten jätät jotain pohjatarinaa kertomatta.

Vierailija
64/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotta sijoittamista voi tehdä tinkimättä radikaalisti muusta elämästä, niin töistä saatavan kuukausittaisen bruttotulon on oltava vähintään 3000 euroa. Mieluusti selvästi enemmänkin. Ei sijoittaminen todellakaan ole jokaisen palkansaajan ulottuvissa, vaikka sen autuutta usein täälläkin hoetaan.

Radikaalisti. 😂😂 Tietty mitä enemmän tienaa sitä parempi, mutta hyvin mä olen saanut 1700 euron bruttotuloista sijoitettua. Asuntolainakin on, mutta nyt vuokralainen lyhentää sitä lainaa. Salkku kuusinumeroinen ja kasvaa koko ajan, toki isommilla tuloilla kasvas enemmän. Riippuu toki paljon kulutustottumuksista, jos on tottunut pröystäilemään niin kyllähän tuo 3000 e bruttokin menee sen siliän tien.

No ime sykkivää, tuollaista pohjaa ei 1700 euron bruttotuloulla luoda, jos ei jossain välissä ole saanut huomattavasti enemmän rahaa jotakin kautta (ollut parempi palkka, tullut perintö, veikkausvoitto tms).

En ole saanut mitää perintöä enkä muutakaan. 10 vuoden aikana tän olen säästellyt ja sijoittanut. Hyviä sijoituksia kyllä olen osannut tehdä ja perehtynyt yhtiöihin ja sijoittamiseen varsin perinpohjaisesti.

Mutta ymmärrän kyllä, että jotkut ei vaan osaa.

1700 euron kuukausittaisista bruttotuloista saa käteen noin 1400 euroa. Jokainen voi miettiä, että miten leveää elämää 1400 euron kuukausituloilla voi elää. Moni sanoisi, että se menee plus-miinus nolla ja siltikin saa pitää vyötä kireällä. Sinä taas olet omien retostelujesi mukaan saanut 10 vuodessa hommattua tähän päälle vielä kuusinumeroisen salkunkin. No, jokainen voi itse päätellä mitä uskoo, mutta minä en usko tarinaasi vähääkään. Kuusinumeroinen salkku 10 vuodessa on mahdollinen, mutta ei millään muotoa noilla tulotasoilla, jotka eivät paljoa sosiaalituista poikkea. Joko valehtelet, tai sitten jätät jotain pohjatarinaa kertomatta.

Se varmaan riippuu myös menoista. Pääkaupunkiseudulla asuminen on kallista mutta jos asut esim. Uimaharjussa, tuosta netto 1400e jää helposti säästöön, asuminen ei montaa sataa maksa, saat ruokaa lähiluonnosta jne. Kyllä uskon että tietyillä elämänvalinnoilla voi saada sijoituksia tuon verran kymmenessä vuodessa. Ei kaikki halua uutta autoa, kesämökkiä, perämoottoria, kahta ulkomaanmatkaa vuodessa ja merkkivaatteita. Voi silti elää onnellista elämää ja rahaa jää tuottaviin sijoituksiin, joiden tuotot voi uudelleensijoittaa, joiden tuotot voi myös uudelleensijoittaa, ja niin edelleen. Kymmenessä vuodessa ehtii jo paljon kerryttää näin tuottavaa varallisuuttaa. Huom. se perämoottori ei siis ole tuottavaa varallisuutta.

Vierailija
65/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksoin asuntolainan pois ennen kuin aloin sijoittamaan. Se antoi selkänojaa tällaiselle pessimistiselle luonteelle, vaikka mitä tapahtuisi niin rahat riittäisivät ruokaan ja halpaan omakotiasumiseen.

On ne sijoituksetkin ihan mukavasti tuottanut. Työelämästä jäin pois 6 vuotta sitten ja tuskin enää töihin menen ennen eläkeikää.

Vierailija
66/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä maksoin asuntolainan pois ennen kuin aloin sijoittamaan. Se antoi selkänojaa tällaiselle pessimistiselle luonteelle, vaikka mitä tapahtuisi niin rahat riittäisivät ruokaan ja halpaan omakotiasumiseen.

On ne sijoituksetkin ihan mukavasti tuottanut. Työelämästä jäin pois 6 vuotta sitten ja tuskin enää töihin menen ennen eläkeikää.

Kuinka pitkään sinun piti sijoittaa että onnistui jäädä pois työelämästä? PAljonko saat tuottoa, kassavirtaa, entä saatko lisäksi työttömyyskorvausta tms.?

Vierailija
67/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odottakaa vaan ku korot tulevat nousemaan monta prosenttia kun ei ole kiire maksaa asuntolainaa pois. Sitä enemmän velkaa teillä on sitä kalliimmaksi tulee ku korot nousee.

No sitten maksetaan niillä sijoituksilla lainaa pois. 

Vierailija
68/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla samat suunnitelmat. Maksan nyt tuon asuntolainan pois ja sen jälkeen alan sijoittaa, kun ei haittaa jos sijoitukset meneekin huonosti. Mulle on nyt tärkeämpää, että laina pois ensin vaikka se ei olisi sijoitusmielessä järkevää, mutta sillä mielellä mennään, että rauha ja hyvä mieli on omassa päässä. 

Vierailija
69/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odottakaa vaan ku korot tulevat nousemaan monta prosenttia kun ei ole kiire maksaa asuntolainaa pois. Sitä enemmän velkaa teillä on sitä kalliimmaksi tulee ku korot nousee.

tätä ei monikaan tajua. siinä kun 400t asunto, josta maksettu vsivaivainen 150t pois eli 250t velkaa, niin jokainen % tarkoittaa vuodessa 2500 euroa eli kuussa 200e lisämenoja. 4% nousu tarkoittaa tuolla lainalla 10 000 euroa vuodessa korkoja eli 850e/kk lisämenoja tai vastaavasti se 25v laina-aika venyikin juuri kymmenellä lisävuodella ja asunnon velka tuplaantui korkojen muodossa.

sen jälkeen, kun asunto on velaton, on rahaa millä mällätä sijoituksissa.

Vierailija
70/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä36348 kirjoitti:

Jos on varaa lyhentää esim. 300k asuntolainaa nollaan yhdellä tilisiirrolla, ei varmaan muutenkaan ole suuria toimeentulon haasteita.

Niinpä. Miksi siis ette siihen pyri. Minä olen tuossa tilanteessa ja ei todellakaan ole toimeentulon haasteita. Aloitin työn tämän eteen vähän yli 10 vuotta sitten 1700 euron kuukausipalkalla. Sijoittamalla pitkäjänteisesti tämä on rakennettu, ja ihan normaaleilla tuloilla. Tänä vuonna nettovarallisuuteni on kasvanut 100 000 euroa eli reilusti enemmän kuin palkkani on.

1700 euron kuukausipalkalla sä et ole saanut 300k asuntolainaa edes, saati, että pystyisit sijoittamaan edes ruokaa sen jälkeen.

Vierailija
71/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitavia sijoittajia palstalla. Itse teen työtä, joka maksaa hyvin, mutta joka myös vie paljon aikaa. Ei mulla ole aikaa perehtyä sijoittamiseen perusteellisesti. Olen säästänyt rahastoihin jo kohta 15 vuotta, mutta ei mulla siellä ole vielä edes sitä vuoden bruttopalkkaa. Hitto, ei edes vuoden nettopalkkaa. Asuntolainaakin on vielä jäljellä, tosin tilisäästössä paljon enemmän kuin mikä olisi järkevää. Olen ajatellut että jos korot kääntyvät nousuun, maksan sitten lainaa pois niillä. Tunnenpa itseni nyt luuseriksi. Pitäisikö jokaisen osata olla sijoitusguru?

Vierailija
72/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä36348 kirjoitti:

Jos on varaa lyhentää esim. 300k asuntolainaa nollaan yhdellä tilisiirrolla, ei varmaan muutenkaan ole suuria toimeentulon haasteita.

Niinpä. Miksi siis ette siihen pyri. Minä olen tuossa tilanteessa ja ei todellakaan ole toimeentulon haasteita. Aloitin työn tämän eteen vähän yli 10 vuotta sitten 1700 euron kuukausipalkalla. Sijoittamalla pitkäjänteisesti tämä on rakennettu, ja ihan normaaleilla tuloilla. Tänä vuonna nettovarallisuuteni on kasvanut 100 000 euroa eli reilusti enemmän kuin palkkani on.

1700 euron kuukausipalkalla sä et ole saanut 300k asuntolainaa edes, saati, että pystyisit sijoittamaan edes ruokaa sen jälkeen.

Onkos missään sanottu että asuntolainaa on ottanut 300k? On niitä halvempiakin asuntoja.

Vierailija
73/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä36348 kirjoitti:

Onkos missään sanottu että asuntolainaa on ottanut 300k? On niitä halvempiakin asuntoja.

Luepa lainaukset alusta. Jos seuraava vastaaja ei ole samassa tilantessa, vaan asuu äidin ruokittavana kotonaan, silloin hön varmaan olisi tehnyt selväksi, ettei ole satojen tonnien asuntolainaa maksellut vaan äiti ruokkinut ja maksanut asumisen, jolloin varaa sijoitellut 1700e tilistään.

Vierailija
74/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, minäkin ajattelin kuten sinä. Nuo eivät kuitenkaan ole toisensa poissulkevia asioita. Me maksettiin asuntolainaa ensin nopeasti pois, sitten kun tuntui hyvältä alettiin ohjaamaan sitä myös sijoituksiin. Suositukset tekee korkoa korolle ja mitä pidempi sijoitushorisontti on, niin sitä "turvallisempi" on sijoittaa.

Riskejä siinä on aina, mutta kannattaa selvittää sopisiko sinulle esim indeksiin sijoittaminen kuukausittain tai osakepoiminta hajautetusti. Itse pistän molempiin. Nyt on ollut melkoista nousua viime vuodet - jos olisin tiennyt olisin lyhentänyt lainaa vähemmän, mutta kristallipalloa ei ole kellään. Nyt meillä sijoitukset pystyisivät kattamaan lopun asuntolainan, mutta annetaan niiden puksuttaa siellä menemään, välillä nousee, välillä laskee. Lisäksi meillä on puskuria. Asuntolaina oli hyvin maltillinen.

Jos on varaa tehdä ylimääräinen lyhennys, kannattaa harkita asiaa. Mutta tärkeintä rahassa on minulle sen tuoma turvallisuus, ja ylimääräiset lyhennykset kyllä tekivät olostani turvallisen.

Vierailija
75/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa sijoittamiseen liittyvissä keskusteluissa puhutaan vain siitä miten se tuottaa jatkuvasti lisää. Tosiasiassa moni myös menettää rahaa, mutta näistä ollaan hipihiljaa. Jos ei ole varaa menettää, ei kannata sijoittaa. Raha säästötilillä ei tuota mitään mutta ei sitä myöskään menetä.

Vierailija
76/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhlarit ei vaan osaa eikä ymmärrä. Tässä eräänkin pienituloisen säästämisestä ja sijoittamisesta.

http://mihinrahakuluu.blogspot.com/?m=1

Mä en ole ihan noin tarkka rahoistani, mut hyvin jää säästöön kun ei ota 300 t lainaa, mökkiä, uutta autoa x 2, 3 x vuodessa ulkomaan matkaa ja merkkivaatteita, mitkä ilmeisesti on monelle täällä ihan välttämätrömyyksiä 😆

Vierailija
77/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä36348 kirjoitti:

Oli asunto mistä tahansa siitä on kuluja…

1700 euron palkasta jää 1400e/kk käteen. Siitä ei olla vielä joko vuokraa tai sitten yhtiövastiketta, vettä ja sähköä, puhelinta, nettiä maksettu - ei matkalippua, elämiseen kuuluvia välttämättömyyksiäkään, kuten ruokaa.

Mitä 1400 netolla voi saada? 50t asunnon, jossa yhtiövastike vähintään 200 euroa. Koska pankkikin haluaa itselleen saatavaa, menee vähintään toiset 200 euroa korkoihin ja onnettomaan lyhennykseen. Vesi- ja sähkö päälle, 50e/kk, pihelin 20e/kk, netti 10e/kk, vessapaperit ja pesuaineet 10e/kk, ruokaan vähintään 300e/kk. Tuosta 1400 eurosta jää enintään 700 euroa käteen. Kun käy parturissa, ostaa vaatteita, uuden puhelimen/tietokoneen/tabletin, jää kuussa vähemmän. Vuodessa voisi laskea että pihi ihminen saa säästöön 5000 euroa, kun asuntomenot minimaalliset.

10v 5000 euroa, tekee 60t säästöjä, jotka voi sijoituksessa muuttaa 100t euroon.

Mutta asunto on edelleen velkainen ja makettu vain korkoja, sillä 200eurolla kuussa ei ole lyhennetty lainaa pois ja 10v käyty eletty opiskelijaelämää.

Vierailija
78/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuhlarit ei vaan osaa eikä ymmärrä. Tässä eräänkin pienituloisen säästämisestä ja sijoittamisesta.

Mä en ole ihan noin tarkka rahoistani, mut hyvin jää säästöön kun ei ota 300 t lainaa, mökkiä, uutta autoa x 2, 3 x vuodessa ulkomaan matkaa ja merkkivaatteita, mitkä ilmeisesti on monelle täällä ihan välttämätrömyyksiä 😆

Ihan näin ”ei-tuhlarina” veikkaan, että monellikin ihmiselle jää säästöön, kun ei ota velkaa..

Vierailija
79/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin asuntolainaa 125 tuhatta (200 tuhannen asuntoon), autoja on yksi ja oma, ulkomaan matkalla ollaan käyty viimeksi v. 2018 ja merkkivaatteita teineille, jotka kasvavat sentin kuussa? Ihmeellisiä käsityksiä. Tämä on kallis maa elää ja asua, ainakin kun tulonsaajia on taloudessa vain yksi.

Vierailija
80/220 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Entä jos jää esim työttömäksi ja ei löydäkään sitten heti uusia töitä?"

Niin? Sijoittamalla sinulla OLISI puskuri tuota varten. Lainaa lyhentämällä EI OLE. Se laina lyhenee lopusta ja joustoa seuraavaan kuuhun ei ole yhtään enempää. Se että lainaa onkin 8 vuotta 10 vuoden sijasta jäljellä ei auta yhtään siinä työttömänä ollessa. Se seuraavan kuun lyhennys on kutakuinkin sama kuitenkin.

Jos on maksanut säntillisesti vuosia lainaansa pois, pankki kyllä suostuu neuvottelemaan lykkäyksistä.