Miksi hvetissä ennemmin sijoittaisin rahani kuin maksaisin asuntolainan mahdollisimman nopeasti pois?
Kuka takaa, että sijoitukset varmuudella tuottaa? Nehän ovat muutoinkin suhdanneherkkiä. Entä jos jää esim työttömäksi ja ei löydäkään sitten heti uusia töitä? Kyllä siinä vaiheessa ketuttaisi, jos olisi aiempina vuosina ollut mahdollisuus maksaa asunto velattomaksi ja sitten joutuisi olemaan työttömänä asuntovelallisena. Se asuntolaina nyt on varma asia, että se sinua seuraa, oli tilanne taloudessa mikä hyvänsä.
Kommentit (220)
Sinähän olet jo sijoittanut. Omistusasuntoon. Ei kaikilla ole sellaistaJa yleensä siihen otetaan lainaa jota maksellaan sitten pois. Ensiasunnosta saat vähentää verotuksessa korkoja.
Hyvin on sulla pullat uunissa ja ymmärrät riskienhallinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itse mieluummin laitan ylimääräisen normaalille säästötilille ja sijoituksiin kuin lainanlyhennyksiin. Sitten jos työttömyys iskee, teen lainanlyhennykset säästötililtä ja lopulta sijoituksista jos niin huonosti käy etten löydä uutta työtä. Eipähän tarvitse miettiä, millä elän työttömänä. Jos laittaisin kaikki ylimääräiset rahat lainanlyhennyksiin, ei minulla olisi yhtään ylimääräistä muihin perusasioihin työttömyyden sattuessa.
Saattaisin toimia samoin jos korkoja ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotta sijoittamista voi tehdä tinkimättä radikaalisti muusta elämästä, niin töistä saatavan kuukausittaisen bruttotulon on oltava vähintään 3000 euroa. Mieluusti selvästi enemmänkin. Ei sijoittaminen todellakaan ole jokaisen palkansaajan ulottuvissa, vaikka sen autuutta usein täälläkin hoetaan.
Harmi kun kukaan ei tuota minulle ollut kertonut. Olen nyt ilmeisesti laittomasti sijoittanut muutaman vuoden vaikka palkkani tällä hetkellä on bruttona 1600 €/kk. Sijoituksissa minulla on nyt vähän yli vuoden bruttopalkan verran. Eihän se hirveästi joillekin ole mutta minulle merkittävä lisä, ja varsinkin niistä saatavat tuotot lämmittävät mukavasti.
Ja harmi, että unohdit varmaan kertoa, että olet eläkeläinen, joka ensin hommasi pohjaomaisuutensa työelämässä. Tai sitten olet saanut pohjille jossain vaiheessa huomattavan rahallisen perinnön tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottakaa vaan ku korot tulevat nousemaan monta prosenttia kun ei ole kiire maksaa asuntolainaa pois. Sitä enemmän velkaa teillä on sitä kalliimmaksi tulee ku korot nousee.
Ei tule. Pääsen milloin tahansa lainastani eroon alle viikon jos haluan.
Hyvät sinulle jos sinulla on tuo tilanne. Monella ei kun luulevat että korot on ikuisesti nollassa.
Ovatko rahoituslaitokset helposti myöntyväisiä maksuohjelmien muutoksille? Siinä menettävät kuitenkin tuloja. Vai veloitetaanko uudelleenjärjestelystä?
Vierailija kirjoitti:
Jotta sijoittamista voi tehdä tinkimättä radikaalisti muusta elämästä, niin töistä saatavan kuukausittaisen bruttotulon on oltava vähintään 3000 euroa. Mieluusti selvästi enemmänkin. Ei sijoittaminen todellakaan ole jokaisen palkansaajan ulottuvissa, vaikka sen autuutta usein täälläkin hoetaan.
Radikaalisti. 😂😂 Tietty mitä enemmän tienaa sitä parempi, mutta hyvin mä olen saanut 1700 euron bruttotuloista sijoitettua. Asuntolainakin on, mutta nyt vuokralainen lyhentää sitä lainaa. Salkku kuusinumeroinen ja kasvaa koko ajan, toki isommilla tuloilla kasvas enemmän. Riippuu toki paljon kulutustottumuksista, jos on tottunut pröystäilemään niin kyllähän tuo 3000 e bruttokin menee sen siliän tien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottakaa vaan ku korot tulevat nousemaan monta prosenttia kun ei ole kiire maksaa asuntolainaa pois. Sitä enemmän velkaa teillä on sitä kalliimmaksi tulee ku korot nousee.
Ei tule. Pääsen milloin tahansa lainastani eroon alle viikon jos haluan.
Hyvät sinulle jos sinulla on tuo tilanne. Monella ei kun luulevat että korot on ikuisesti nollassa.
Ovatko rahoituslaitokset helposti myöntyväisiä maksuohjelmien muutoksille? Siinä menettävät kuitenkin tuloja. Vai veloitetaanko uudelleenjärjestelystä?
ovat koska laki velvoittaa. vaihtuvakorkoisen lainan asiakas saa maksaa takaisin milloin tahansa ilman eri kuluja. Kiinteäkorkoisessa lainassa tilanne on toinen.
Mitä tuumaatte kovan inflaation mahdollisuudesta lähitulevaisuudessa?
Kovin luottavaisilta nimittäin puheenne kuulostavat. Hyvä tietenkin, jos mitään äärimmäistä ei tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Radikaalisti. 😂😂 Tietty mitä enemmän tienaa sitä parempi, mutta hyvin mä olen saanut 1700 euron bruttotuloista sijoitettua. Asuntolainakin on, mutta nyt vuokralainen lyhentää sitä lainaa. Salkku kuusinumeroinen ja kasvaa koko ajan, toki isommilla tuloilla kasvas enemmän. Riippuu toki paljon kulutustottumuksista, jos on tottunut pröystäilemään niin kyllähän tuo 3000 e bruttokin menee sen siliän tien.
No ime sykkivää, tuollaista pohjaa ei 1700 euron bruttotuloulla luoda, jos ei jossain välissä ole saanut huomattavasti enemmän rahaa jotakin kautta (ollut parempi palkka, tullut perintö, veikkausvoitto tms).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi kun kukaan ei tuota minulle ollut kertonut. Olen nyt ilmeisesti laittomasti sijoittanut muutaman vuoden vaikka palkkani tällä hetkellä on bruttona 1600 €/kk. Sijoituksissa minulla on nyt vähän yli vuoden bruttopalkan verran. Eihän se hirveästi joillekin ole mutta minulle merkittävä lisä, ja varsinkin niistä saatavat tuotot lämmittävät mukavasti.
Ja harmi, että unohdit varmaan kertoa, että olet eläkeläinen, joka ensin hommasi pohjaomaisuutensa työelämässä. Tai sitten olet saanut pohjille jossain vaiheessa huomattavan rahallisen perinnön tms.
En ole eläkeläinen. Kyllä POHJAomaisuus (se eka sijoitus) on hankittu työelämässä, sitä kutsutaan palkaksi. Tämä POHJAomaisuus oli kaikki 35 €... Perintöä en ole saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ime sykkivää, tuollaista pohjaa ei 1700 euron bruttotuloulla luoda, jos ei jossain välissä ole saanut huomattavasti enemmän rahaa jotakin kautta (ollut parempi palkka, tullut perintö, veikkausvoitto tms).
En ole saanut mitää perintöä enkä muutakaan. 10 vuoden aikana tän olen säästellyt ja sijoittanut. Hyviä sijoituksia kyllä olen osannut tehdä ja perehtynyt yhtiöihin ja sijoittamiseen varsin perinpohjaisesti.
Mutta ymmärrän kyllä, että jotkut ei vaan osaa.
Jos ei tiedä sijoittamisesta mitään, kuten minä, suosittelen makselemaan lainat pois aika nopeasti JA samaan aikaan voi säästää vaikka ihan tavalliselle säästötilille rahaa. Näin minä olen tehnyt viimeiset 15v ja laina on maksettu ja säästötililläkin ihan mukava potti. Nyt olen ollut 3v työkyvytön ja mikäs tässä on elellä, velattomassa kämpässä ja sairastella rauhassa. Rahat ei lopu ihan heti. Olispa ollut katastrofi jos sijoitukset näin korona-aikana olis menettäneet arvoaan reilusti kun työttömyys iski päälle. Nälkä olis tullut jo monta kertaa. Nytkin pystyn säästämään reilusti vaikka töihin menoa ei näy horisontissa vielä pitkään aikaan.
Minä olen maksanut asuntoa ja käyttänyt rahoja nyt, kun on lapsetkin siinä iässä, missä heidän kanssaan on kiva matkustella ja harrastaa. Parin vuoden päästä asuntolainat on maksettu ja silloin aion perehtyä sijoittamiseen.
Tätä sijoittamisen logiikkaa ei taida suurin osa ihmisistä ymmärtää ja ehkä sitä ei saada täällä vauva-palstalla heille avattuakaan riittävästi kun ovat niin lukkiutuneet omaan kantaansa. Mutta kummasti vaan osa ihmisistä oivaltaa, saa kerrytettyä varallisuutta, kun toinen samaan aikaan ei. Tietoa sijoittamisesta löytyy paljon, jos nyt joku siihen haluaa tutustua ja luopua lukittavista ajatuksistaan "ei voi", "ei kannata", "ei ole mahdollista" ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut mitää perintöä enkä muutakaan. 10 vuoden aikana tän olen säästellyt ja sijoittanut. Hyviä sijoituksia kyllä olen osannut tehdä ja perehtynyt yhtiöihin ja sijoittamiseen varsin perinpohjaisesti.
Anna kun arvaan: puoliso maksaa oikeat laskut, niin jää sinulle pienestäkin palkasta sijoitettavaa?
Jos asuu maalla eikä käytä rahaa paljon mihinkään niin ehkä jonkun mielikuvituksessa tuo on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei tiedä sijoittamisesta mitään, kuten minä, suosittelen makselemaan lainat pois aika nopeasti JA samaan aikaan voi säästää vaikka ihan tavalliselle säästötilille rahaa. Näin minä olen tehnyt viimeiset 15v ja laina on maksettu ja säästötililläkin ihan mukava potti. Nyt olen ollut 3v työkyvytön ja mikäs tässä on elellä, velattomassa kämpässä ja sairastella rauhassa. Rahat ei lopu ihan heti. Olispa ollut katastrofi jos sijoitukset näin korona-aikana olis menettäneet arvoaan reilusti kun työttömyys iski päälle. Nälkä olis tullut jo monta kertaa. Nytkin pystyn säästämään reilusti vaikka töihin menoa ei näy horisontissa vielä pitkään aikaan.
Toki pörssi-indeksit dippas reilusti reilu vuosi sitten, mutta siitä on noustu huikeesti ylöspäin, joten sijoittamalla on tehty huikeita tuottoja. Toki nyt on vähän jännät ajat ja itsekin vähän mietin, että pitäiskö vähän kotiuttaa voittoja, mutta toisaalta eipä tuota parempiakaan sijoituskohteita rahalle nyt ole. Elvytys yms pitää yllä kehitystä, vaikkakin tuotto-odotukset pienentyneet.
Mutta toki, jos ei ole kiinnostusta perehtyä kunnolla näihin, ei kannata sijoittaa kuin ehkä johonkin indeksirahastoon maltillisesti.
Jos on varaa lyhentää esim. 300k asuntolainaa nollaan yhdellä tilisiirrolla, ei varmaan muutenkaan ole suuria toimeentulon haasteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna kun arvaan: puoliso maksaa oikeat laskut, niin jää sinulle pienestäkin palkasta sijoitettavaa?
Jos asuu maalla eikä käytä rahaa paljon mihinkään niin ehkä jonkun mielikuvituksessa tuo on mahdollista.
Olin pitkään sinkku, nyt pari vuotta suhteessa ja maksetaan yhteiset laskut (vesi, sähkö, jäte) puoliksi. Molemmat maksaa omat autovakuutus ja vero ja puhelinlaskut. Asuin sinkkuna maalla tuossa asunnossa jossa nyt vuokralainen, nyt keskisuuressa kaupungissa. Eikä me nyt hirveästi rahaa käytetä kuin peruselämiseen.
Käyttäjä36348 kirjoitti:
Jos on varaa lyhentää esim. 300k asuntolainaa nollaan yhdellä tilisiirrolla, ei varmaan muutenkaan ole suuria toimeentulon haasteita.
Itsellä se menee enemmänkin niin, että voin tarvittaessa maksaa sen asuntolainan lyhennyksiä korkoineen pelkästään niillä sijoitusten tuotoilla ja siksi on ollut parempi pistää säästyvät rahat mielummin tuottavaan sijoitukseen kuin oman asunnon maksuun asap. Oma asuntohan ei tuota kuukausittaista kassavirtaa, kuten esim. jotkin sijoitukset tekevät. Näillä koroilla se on minulle paljon mielekkäämpää näin. Jos sitten korot nousevat huomattavasti eikä sijoitukset enää ole tuottavia, voin ne myydä pois.
Käyttäjä36348 kirjoitti:
Niinpä. Miksi siis ette siihen pyri. Minä olen tuossa tilanteessa ja ei todellakaan ole toimeentulon haasteita. Aloitin työn tämän eteen vähän yli 10 vuotta sitten 1700 euron kuukausipalkalla. Sijoittamalla pitkäjänteisesti tämä on rakennettu, ja ihan normaaleilla tuloilla. Tänä vuonna nettovarallisuuteni on kasvanut 100 000 euroa eli reilusti enemmän kuin palkkani on.