Mies, teetkö ruokaa parisuhteessa vai onko se mielestäsi vain naisen tehtävä?
Kommentit (87)
Minusta homma on molempien tehtävä.
Valitettavasti meillä tosin puoliso ei tunnu saavan aikaiseksi kuin erittäin harvoin.
M39
Avovaimo usein tekee, kun keksii nopeasti ruuat ja pitää ruuanlaitosta. Kuitenkin en koe, että se olisi vain hänen hommansa. Osaan minäkin tehdä ruokaa ja pyytäessä olen tehnyt ja teen. Olen hyvä tekemään erilaisia kastikkeita ja muita, avovaimo taas arkiruokia. Olemme sopineet, että se joka kokkaa, ei tiskaa (ei ole astianpesukonetta). Joskus tästä poiketaan jos pitää. Ruuanlaitto kuuluu mielestäni kaikille, sanoisko että perustaitoihin. Tosi avutonta jotenkin jos mies ei osaa laittaa ruokaa…
M28
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen. Tähän asti jokaisessa parisuhteessa olen tehnyt enemmän ruokaa kuin puoliso, koska olen ollut kaikkia parempi kokki. Sopii mulle, pidän ruuanlaitosta.
Järkevä peruste.
Meillä jos haluaa saada maustettua ruokaa, minä kokkaan.
Jos syödään perunaa ja jauhelihakastiketta tai vastaavaa mautonta, vaimo kokkaa.
Minne jäi maku?
Se on kysymys, jonka olen monesti kysynyt vaimolta, seku ei uskalla mausteita käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mies. Kokkaan meidän perheessä about 70% kerroista eli yli puolet mutta en kaikkea. Jotkut ruoat on sellaisia, jotka vaimo vaatii saada tehdä, esim makaronilaatikko.
Itsellä bravuureja ovat mm lihapata, wokit ja erilaiset pastat. Tykkään ruoanlaitosta - siksi.
Voi kunpa minäkin osaisin tykätä ruoanlaitosta. Minulle ruoanlaitto on pakollista muonittamista. En vaan ymmärrä, miten siitä voi saada iloa.
Olin ennen samanlainen. Silloin minulla ei ollut mielikuvitusta ruoan suhteen ja käytin aina melko samoja makuja ja samoja tuttuja ainesosia.
Löysin mielenkiintoisia ruokalajeja eri maiden keittiöistä ja silloin aloin pitää ruoanlaittoa kivana puuhana, mutta ei sekään aina kiinnosta. Jos pitäisi kokata perheelle päivittäin, en varmasti nauttisi siitä.
Mieheni on pääasiallinen ruoanlaittaja nykyään ja on ollut sitä melkoisen pitkään koko tämän yhteisen pitkän parisuhteemme ajan. Ei ole kyse siitä, ettenkö osaisi ruokaa laittaa (kotitalouden arvosana oli oppikoulussa kiitettävä 9), mutta minun ei tarvitse laittaa. Avioliittomme alkuvuosien aikana vielä minäkin kokkailin useinkin, vaikka jo alusta lähtien mieheni on päivän pääruoat kokkaillut. Leiponut olen kyllä. Mieheni ei leivo, mutta hitsin hyvää ruokaa hän osaa tehdä. Lapsemmekin tykkäsivät aikoinaan isin tekemistä sapuskoista, ja vieläkin kun tulevat käymään.
Joskus kylläkin teen päivän ateriat, mutta vain ja ainoastaan omia herkkuruokiani.
Vierailija kirjoitti:
Avovaimo usein tekee, kun keksii nopeasti ruuat ja pitää ruuanlaitosta. Kuitenkin en koe, että se olisi vain hänen hommansa. Osaan minäkin tehdä ruokaa ja pyytäessä olen tehnyt ja teen. Olen hyvä tekemään erilaisia kastikkeita ja muita, avovaimo taas arkiruokia. Olemme sopineet, että se joka kokkaa, ei tiskaa (ei ole astianpesukonetta). Joskus tästä poiketaan jos pitää. Ruuanlaitto kuuluu mielestäni kaikille, sanoisko että perustaitoihin. Tosi avutonta jotenkin jos mies ei osaa laittaa ruokaa…
M28
Samaa mieltä. Tosi avutonta, jos mies ei osaa laittaa ruokaa. Jos ei muuten onnistu, lukee vähän ohjeita ja niiden avulla kokkaa vaikka perusruokia
Teen. Kanaa, riisiä ja kasviksia uuniin.