Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi konkreettisen avun saaminen kotiin lapsiperheessä on niin vaikeaa?

asperger-lapsen äiti
21.10.2021 |

Olen joutunut nyt paljon miettimään tätä itse, kun minulla on nepsylapsi jonka vammat ja rajoitteet ei näy päällepäin. Lapsi on normaaliälykäs mutta poikkeavan aivotoiminnan takia hänellä on vaihteleva toimintakyky. Eli välillä selviää arjen toiminnoista paremmin ja välillä ei, jotkut arjen asiat on sellaisia että hän osaa ja toiset sellaisia ettei osaa ollenkaan vaikka sen ikäisen pitäisi jo osata. Lapsi on nyt 10v eikä esim selviydy itsenäisesti kouluun, kykene taksimatkoihin, eikä voi olla yksin kotona. Koulupäivät aamukerhoineen ovat lapselle tosi kuormittavia, vaikka on pienluokalla. Hänen psyykkinen vointinsa siis ihan romahtaa jos häntä kuormitetaan liikaa. Siksi joudun mm. itse kuljettamaan häntä kouluun ja olemaan poissa omista töistä jotta voin hoitaa lastani.

Meitä tukisi parhaiten se että saisimme edes välillä lastenhoitoapua kotiin, siis edes muutaman tunnin viikossa hakisi lapsen koulusta ja toisi kotiin ja odottaisi että minä pääsen töistä kotiin. Ja että saisin lapsesta esim. omaishoidontuen, joka on n. 400e/kk. Sen turvin pystyisin lyhentämään työpäivää ja hoitamaan lastani, mutta pysyisin kuitenkin itse työelämässä ja se tukisi myös omaa hyvinvointia ja jaksamista. Olen yh.

Mutta meille ei näitä tukimuotoja olla myönnetty. Jos haluan lastenhoitoa kotiin, minun pitää palkata se itse. Ja se on oman pienen palkan kanssa plus-miinus nolla hommaa.

Vihastuttaa vielä tämän jälkeen lukea uutisia ja tilastoja siitä kuinka paljon nepsylapsia otetaan lopulta huostaan kun tilanteet kriisiytyy esim. teini-iässä. Ja siihen sitten on kyllä varaa???! Sijaisperhe maksaa yli 20 000e/ vuosi. Laitoshoito maksaa yli 90 000e/ vuosi. Se minun omaishoidontuki ja esim. viisi tuntia lastenhoitoapua kotiin maksaisi 7500e/vuosi. Mitä tai ketä tässä maassa pitäisi oikeen ravistella, että näihin asioihin tulisi muutos???

https://www.sos-lapsikyla.fi/blog/2021/04/22/kuka-auttaisi-nepsy-lasta/

Kommentit (126)

Vierailija
21/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalihuoltolain mukainen kotiapu? Onko evätty teiltä? Muistathan, että jokainen päätös on valituskelpoinen, eli kannattaa kielteisistä päätöksistä aina valittaa jos on eri mieltä. Entä tukiperhe, oletteko jonossa?

Kotiapua saa jos vanhempi on kotona. Mutta jos olen töissä, niin silloin ei voi saada kotiapua. Perhetyötä saa, ja se on sitä että meillä käy (ihan mukava) ihminen juttelemassa asioista kerran viikossa. Mutta ei se mitään konkreettista tukea ole siihen että minä pääsisin töihin ja lapsi olisi jonkun valvonnassa sillä aikaa, turvallisessa kotiympäristössä, jonka hän aivovammansa vuoksi tarvitsee koulupäivän jälkeen. Päinvastoin, minun pitää aina järkätä kalenterista ja työvuoroista erikseen aika sille että joku perhetyöstä tulee meille.

Tukiperhejonoon päästään, ja ne on pitkiä, mutta ei se edes ole meidän tarve. Jos saisin lapset vaikka kerran kuussa viikonlopuksi tukiperheeseen niin toki sitten voisin tehdä töitä sen viikonlopun ajan. Mutta se että omaa asperger-lasta kiikutettaisiin vieraaseen perheeseen kerran kuukaudessa niin on kyllä enemmänkin vain kuormittava haittatekijä meidän tilanteessa.

Mitä tulee isovanhempiin niin kyllä he auttaa jos pystyvät. Mutta ottakaa huomioon että Suomessa monen 50-60-vuotiaan pitää olla vielä täysillä työelämässä mukana ja se on monella isovanhemmallakin vuorotyötä, koska meidän yhteiskunta halutaan pitää auki 24/7. Esim. isoäidillä on usein arki-iltaisin töitä. Lisäksi heillä on omia sairauksia; isoäidillä on töistä burn-out sairastettuna viime syksynä, hänen puolisollaan on ms-tauti. Isälläni on alkavaa muistisairautta ja hänen puolisollaan työstä (hoitaja) johtuvia selkävaivoja ja leikkauksia. He on kaikki ihania ihmisiä ja auttavat vaikka eivät ole edes kaikki lasteni biologisia isovanhempia, mutta enhän minä voi heitä koko ajan omilla asioilla kuormittaa.

Vierailija
22/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska Suomessa on yksin pärjäämisen kulttuuri. Monessa muussa maassa isovanhemmat ja muu suku ovat apuna lastenkasvatuksessa ja monessa muussa asiassa. Suomessa tämä ei toimi, jokaisen odotetaan pärjäävän omillaan. 

Minulla on ollut asiakkaita, joiden siskot jä äidit ovat lentäneet lapsiperheen tueksi kriisin aikana toiselta mantereeltakin viikoiksi auttamaan. Suomalainen ei auta omiaan edes samassa kaupungissa, vaan kysellään kunnan palkkaamaan apua. On minusta aika vääristynyttä arvomaailmaa. T: sossu

Suomessa sillä siskolla ei ole sellaista työnantajaa, joka antaisi palkallista vapaata. Ja Suomessa sen siskonkin pitää maksaa asumisensa ja muut laskunsa, joten ei ole mahdollista ottaa palkatontakaan. Eikä siskonsa auttaminen ole lain mukaankaan sellainen perhepiirissä tapahtunut yllättävä asia, jonka vuoksi työnantajan tarvitsisi antaa edes palkatonta vapaata. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska Suomessa on yksin pärjäämisen kulttuuri. Monessa muussa maassa isovanhemmat ja muu suku ovat apuna lastenkasvatuksessa ja monessa muussa asiassa. Suomessa tämä ei toimi, jokaisen odotetaan pärjäävän omillaan. 

Minulla on ollut asiakkaita, joiden siskot jä äidit ovat lentäneet lapsiperheen tueksi kriisin aikana toiselta mantereeltakin viikoiksi auttamaan. Suomalainen ei auta omiaan edes samassa kaupungissa, vaan kysellään kunnan palkkaamaan apua. On minusta aika vääristynyttä arvomaailmaa. T: sossu

Suomessa sillä siskolla ei ole sellaista työnantajaa, joka antaisi palkallista vapaata. Ja Suomessa sen siskonkin pitää maksaa asumisensa ja muut laskunsa, joten ei ole mahdollista ottaa palkatontakaan. Eikä siskonsa auttaminen ole lain mukaankaan sellainen perhepiirissä tapahtunut yllättävä asia, jonka vuoksi työnantajan tarvitsisi antaa edes palkatonta vapaata. 

Tuskinpa nämä köyhistä maista sukulaistensa tueksi tulevat ihmisetkään palkallista lomaa siihen saivat. t: se sossu

Vierailija
24/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ollut poliittinen päätös ajaa perheiden ennaltaehkäisevät konkreettiset palvelut alas. Ne on osin korvattu sellaisella perhetyöllä, jossa vain jutellaan, ideana kai taustalla oletus että kaikki apua tarvitsevat perheet on sellaisia jotka ei osaa laittaa ruokaa, pyykätä tai laittaa lasta ajoissa nukkumaan. Ja juttelu sitten opastaa laittamaan lapsen sänkyyn klo 20 ja ongelmat olisi ratkaistu. En tiedä mikä ideologia tässä on takana, kai joku vastaava kuin siinä että oletetaan kaikkien työttömien olevan tyhmiä ja laiskoja.

Lastensuojelu suhtautuu vanhempiin ylipäätään jäätävän vihamielisesti.

Huvittavinta on se, että nämä kaksikkain sohvalla kahvittelevat on paljon koulutetumpia ja kalliimpia kuin se yksi vähemään koulutettu olisi. Siis se josta olisi oikeasti hyötyä.

Vierailija
25/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa nämä köyhistä maista sukulaistensa tueksi tulevat ihmisetkään palkallista lomaa siihen saivat. t: se sossu

Naiset eivät niissä maissa välttämättä ole töissä ollenkaan. 

Vierailija
26/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten ovat kohtuullisen varakkaita, kun pystyvät maksamaan asuntolainansa ja muut laskunsa ihan vain säästöillään. Mutta kuten sanoin, Suomessa siskon auttamiseen ei työnantajan tarvitse antaa edes palkatonta vapaata. 

Vierailija
27/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, oliko niillä työpaikkaa ollenkaan? Asuntolainaa? Korkeaa vuokraa? Omaa perhettä ja elätettäviä Suomen hinnoilla?

Kyllä mäkin voisin lennättää työttömän mummon tänne kotiavuksi jostain köyhästä maasta ja majoittaa sohvalle. Mut ei ole sellaista mummoa.

Vierailija
28/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ollut poliittinen päätös ajaa perheiden ennaltaehkäisevät konkreettiset palvelut alas. Ne on osin korvattu sellaisella perhetyöllä, jossa vain jutellaan, ideana kai taustalla oletus että kaikki apua tarvitsevat perheet on sellaisia jotka ei osaa laittaa ruokaa, pyykätä tai laittaa lasta ajoissa nukkumaan. Ja juttelu sitten opastaa laittamaan lapsen sänkyyn klo 20 ja ongelmat olisi ratkaistu. En tiedä mikä ideologia tässä on takana, kai joku vastaava kuin siinä että oletetaan kaikkien työttömien olevan tyhmiä ja laiskoja.

Huvittavinta on se, että nämä kaksikkain sohvalla kahvittelevat on paljon koulutetumpia ja kalliimpia kuin se yksi vähemään koulutettu olisi. Siis se josta olisi oikeasti hyötyä.

Tuoko se idea siis on, että opastaisivat perusarjesta selviämisestä? Itsekin kipuihin joskus sitä, että saa kyllä kaksi rouvaa istumaan ja juttelemaan, ja olisi päässyt itsekin tosiaan keskustelemaan siitä, miten harmillista on ettei voi nukkua öisin, mutta mitään konkreettista ei, heitähän oli kielletty siivoamasta, vaatimasta lasta, laittamasta tiskejä(än) jos heille vaikka kahvit keittäisi… Korkeastikoulutettuna mutta univajeessa haasteellisen tilanteen alla mietin itsekin, mistä tässä on kyse? No, selvisimme. Mutta totta kai tällaiset olivat enemmänkin taakka kuin apu, myös lisäsivät stressiä.

Vierailija
29/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, oliko niillä työpaikkaa ollenkaan? Asuntolainaa? Korkeaa vuokraa? Omaa perhettä ja elätettäviä Suomen hinnoilla?

Kyllä mäkin voisin lennättää työttömän mummon tänne kotiavuksi jostain köyhästä maasta ja majoittaa sohvalle. Mut ei ole sellaista mummoa.

Niin köyhät ihmiset huolehtivat omasta perheestään jopa globaalisti, jos tarve vaatii. Ottavat varmasti isosti taloudellisesti takkiin, kun lentävät mannerten väliä ja joutuvat jättämään oman työn ja perheen viikkokausiksi omilleen. Mutta rikas suomalainen ei auta edes omassa kaupungissa asuvaa siskoa ellei työnantaja maksa siitä palkkaa eikä oma elintaso hetkeksikään heilahda. Ja kaikkein parasta olisi, jos yhteiskunta saisi jonkun piian ilmaiseksi toimitettua sinne kotiin. Vielä tuollaisella kivalla hetki siellä sopimuksella ja siirtymäthän näille kunnan piioille eivät ole työaikaa.

Vierailija
30/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuoko se idea siis on, että opastaisivat perusarjesta selviämisestä? Itsekin kipuihin joskus sitä, että saa kyllä kaksi rouvaa istumaan ja juttelemaan, ja olisi päässyt itsekin tosiaan keskustelemaan siitä, miten harmillista on ettei voi nukkua öisin, mutta mitään konkreettista ei, heitähän oli kielletty siivoamasta, vaatimasta lasta, laittamasta tiskejä(än) jos heille vaikka kahvit keittäisi… Korkeastikoulutettuna mutta univajeessa haasteellisen tilanteen alla mietin itsekin, mistä tässä on kyse? No, selvisimme. Mutta totta kai tällaiset olivat enemmänkin taakka kuin apu, myös lisäsivät stressiä.

Kyllä. Lähtökohtaisesti lähdetään siitä että vanhemmat on typeriä tumpuloita. Ja sitten heitä tarkkaillaan ja osallistetaan sieltä sohvalta. Olemaan omatoiminen jne. Kun ongelma on esimerkiksi se että astmalapsi valvottaa vanhemmat järjiltään.

Vierailija
31/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä omatoimisuutta kun korostetaan jo synnytysosastolta asti ja kaikki mahdollinen konkreettinen apu kuvitellaan vaan passivoivan vanhempia. Kallista ja lyhytnäköistähän se on vaikka moni perhe ihan oikeasti hyötyisi väliaikaisesta käytännön avusta.

Vierailija
32/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä omatoimisuutta kun korostetaan jo synnytysosastolta asti ja kaikki mahdollinen konkreettinen apu kuvitellaan vaan passivoivan vanhempia. Kallista ja lyhytnäköistähän se on vaikka moni perhe ihan oikeasti hyötyisi väliaikaisesta käytännön avusta.

Muistui mieleen tästä ikäviä muistoja. Olin kiireellisen sektion ja raskausmyrkytyksen vuoksi synnärillä itse aika huonossa kunnossa, tarvitsin apua sängystä nousemiseen ja ruoan hakemiseen (meimasin pyörtyä jos kävelin muutaman metrin). Hoitajat reippaasti selitti että täältä löytyy lakanoita vaihda itse, täältä käytävän päästä löytyy ruokaa hae itse, täältä saat lisää vaippoja haettua hae itse jne. Itkin hädissäni että en selviä ja vastavalmistuneet hoitajat reippaana minulle selosti että liikkeelle vaan täällä on sääntö että itse tehdään ja hoidetaan. No, fiksu vanhempi hoitaja lohdutti minua vähän kai salaa muilta että älä huoli hän tulee auttamaan vaikka vessaan ja hakee ruoan ja lopulta lääkärikin kielsi minulta verenpaineiden takia liikkumisen omaa huonetta pidemmälle.

Vierailija
33/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee lasu? Kyllä sitten apua tulee

No ei tule. Tulee kaksi tätiä keskellä päivää tarkkailemaan. Eli menee elämä vain hankalammaksi.

Tämän olisin sanonut.

Ei ihme, ettei lapsiperheille ole resurssia ja käsipareja kodinhoitoon, kun sossutädit kulkee pareittain käsikynkkää tarkkailemassa perheitã. Joskus neljäkin palaverissa. Edes yksi heistä voisi auttaa lapsia ihan käytännön tavalla. Vaan ei. Palaveeraus on se juttu, ja leima paperiin että hyvinhän teillä menee.

Vierailija
34/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että on paljon avun tarvetta kaikenlaisissa perheissä, mutta on fakta, että se kaikki maksaa. 

Mihin te olisitte valmiita laittamaan verorahoja ja mistä ottamaan pois? 

Itse olemme jo 90-luvulta lähtien äänestäneet kokoomusta ja nyt suuremmassa määrin myös persuja. 

Olemme itse valinneet, että he hoitavat meidän asioita. Rahaa ei vaan ole kaikille. 

Vierailija
35/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsella on kaksi vanhempaa, jotka voivat jakaa vastuuta. Itselläni on hyvin vaikeasti vammainen lapsi, jota ei olisi voinut yksin hoitaa, vaikka olemme saaneet paljon yhteiskunnan tukea. Olemme yhdessä hoitaneet lasta ja selvinneet, vaikka raskastakin on ollut. Kantakaa ihmiset vastuunne ja huolehtikaa lapsistanne, molemmat vanhemmat. Yhteiskunta ei millään pysty huolehtimaan jälkikasvustanne yötä päivää, vastuu on teillä.

Kai tiedät että on varsin tavallista, että kun lapsi osoittautuu nepsylapseksi tai vammaiseksi niin isä tekee katoamistempun ja äiti jää yksin vastaamaan kaikesta?

Vierailija
36/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän ekalta sivulta on poistettu ihan asiallinen ja neutraali kommenttini siitä, että kyseessä on poliittinen päätös vähentää ennaltaehkäiseviä konkreettisia palveluita?

Vierailija
37/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voih! Mä niin tietäisin mitä tekisin, jos voittaisin lotossa. Perustaisin omaan kuntaan kotiapu-yksikön ja palkkaisin sinne kymmenen ihmistä juuri tällaista konkreettista lapsiperheen apua varten. Miksei myös vanhuksille.

Tulisivat vahtimaan lapsia, tekemään ruokaa valmiiksi koulusta kotiin tuleville, siivousta, yöhoitoa, että vanhemmat saa nukkua, kauppa-apua, ulkoiluttavat vanhuksia jne jne. Tärkeintä, että kysytään vanhemmilta, millaista apua he tarvitsisivat ja mikä auttaa jaksamaan. Voisivat käydä kerran-pari viikossa tai miten sovittaisiinkin. Tämä olisi lapsiperheille ilmaista tai nimellinen maksu. Maksaisin työntekijöille hyvän palkan.

Tällaiselle olisi huutava tarve ja varmasti löytyisi myös tekijöitä. Vaihteleva, konkreettinen työ, hyvä palkka koulutuksesta viis, kunhan olisi avulias ja reipas tekijä.

En ymmärrä niitä rikkaita, jotka vaan jatkavat rahan haalimista itselle hullunkiilto silmissä, kun niillä voisi oikeasti tehdä jotain konkreettista sen sijaan. Varmasti riittäisi siitä 20millistä myös omaan hyvinvointiin ja matkailuun siivu.

Vierailija
38/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä. Suomalaiset isoäidit auttavat lapsiaan ja lastenlapsiaan TODELLA PALJON.

Minkähän takia tässä ketjussa vaaditaan sukulaisia paapomaan itsekkäitä lapsiperheitä? Niissä ketjuissa joissa puhutaan omien vanhempien hoidosta, ollaan yksimielisesti sitä mieltä, että asia ei kuulu omaisille mitenkään, vaan sanotaan kunnan ja valtion olevan ainoita vastuullisia.

Avunsaanti on hyvin jakautunut. Osa auttaa paljon ja osa ei. Lasten isän vanhemmat auttoivat koko ajan tämän veljen perhettä. Meille sitten valittivat, kun on niin raskasta aina olla auttamassa. Eipä ole paljon sitten täällä apua näkynyt.

Vierailija
39/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä. Suomalaiset isoäidit auttavat lapsiaan ja lastenlapsiaan TODELLA PALJON.

Minkähän takia tässä ketjussa vaaditaan sukulaisia paapomaan itsekkäitä lapsiperheitä? Niissä ketjuissa joissa puhutaan omien vanhempien hoidosta, ollaan yksimielisesti sitä mieltä, että asia ei kuulu omaisille mitenkään, vaan sanotaan kunnan ja valtion olevan ainoita vastuullisia.

Avunsaanti on hyvin jakautunut. Osa auttaa paljon ja osa ei. Lasten isän vanhemmat auttoivat koko ajan tämän veljen perhettä. Meille sitten valittivat, kun on niin raskasta aina olla auttamassa. Eipä ole paljon sitten täällä apua näkynyt.

Jep. Minun äitini on koko ajan hoitamassa veljeni lapsia, myös veljen vaimon vanhemmat on siellä koko ajan auttamassa ja hoitamassa. Minun lapsia äitini ei ole koskaan tullut auttamaan. Lupailee kyllä mutta aina on sitten muuta menoa joka estää.

Vierailija
40/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että on paljon avun tarvetta kaikenlaisissa perheissä, mutta on fakta, että se kaikki maksaa. 

Mihin te olisitte valmiita laittamaan verorahoja ja mistä ottamaan pois? 

Itse olemme jo 90-luvulta lähtien äänestäneet kokoomusta ja nyt suuremmassa määrin myös persuja. 

Olemme itse valinneet, että he hoitavat meidän asioita. Rahaa ei vaan ole kaikille. 

Purkaisin sieltä sosiaalihuollosta nämä kalliit tarkkailijakaksikot. Tilalle oikeaa apua.

Päivähoidosta ja koulusta 3/4 sitä kallista byrokratiaa pois. Rahat koulukirjoihin ja opetukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi