Siivooja teki oharit
Ihme juttu, eräs nainen on useasti käynyt meillä siivoamassa ja ihan pimeesti. Monesti olen ajatellut että pitäisi vaihtaa siivousliikkeeseen, mutta kun olen ajatellut että hän tarvii kipeästi rahaa niin ollaan menty näin. Yleensä hän on käynyt ikkunoita pesemässä pari kertaa vuodessa ja hyvin on mennyt kaikintavoin. Omien lasteni pieneksi jääneitä vaatteita olen myös pakannut joskus matkaan, lainannut hänelle höyrypesuria yms. Nyt sitten hän laittoin tekstaria, että tekisi kunnollisen joulusiivouksen ja ehdotti itse hintaa. Päätettiin päivä, ei tullut eikä ilmoittanut, lopulta vastasi että on lapsen kanssa päivystyksessä. Sitten sovittiin uusi aika eiliseksi ja hänpäs ei tullut ollenkaan. Ei vastannut tekstareihin tai puhelimeensa. Ottaa päähän, tulikin aika rankka rupeama, koska luotin että hän tulee, niin aloin jo aamusta pesemään patjoja höyrypesurilla. Sitten päälle se siivoaminen jonka olin laskenut hänen tekevän. Ihan hyvin kaikenlisäksi olen maksanut, olen siivousliikkeestä saanut halvemmallakin siivouksia kuin tältä. Lapseni olivat ihan ihmeissään, koska he valitsivat siivoojamme tyttärille vaatteitaan, lelujaan ja etenkin DVD elokuvia ja pelejäkin. Käytettyjä toki melko kaikki, mutta hyväkuntoisia ja olisivat niin mielellään auttaneet, koska olivat niin innostuneita Facebookin Jouluapu kampanjasta. En oikein tiedä mitä ajatella, olikohan se ensimmäinen sovittu aika ja tulematta jättäminen lapsen sairastamisen vuoksi edes totta. Puhelin kuitenkin hälyytti ja ei ole vielä edes vastannut viestiin, missä sanoin että peruminen on ihan ok, mutta voisi sentään ilmoittaa ettei turhaan odotella.
Kommentit (88)
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 11:51"]
Hän ei siis ole tuttavani edelleenkään (ettekö te lue kaikkiia viestejä?) ja vaikka kirjoitin "useasti" niin tarkennetaan nyt sitten vielä kerran, että käynyt USEANA vuonna KAKSI kertaa vuodessa ja vain pesemässä ikkunat. Nyt tämä nainen itse laittoin tekstaria että voisiko tulla siivoamaan jouluksi. Ap
[/quote]
Vastaisitko siis esitettyyn kysymykseen, onko tämä nainen alun alkaenkin ollut pimeä apuri, vai oletko tilannut hänet ensin virallista tietä ja sitten siirtynyt pimeään työhön?
Siivousaineet on kuuluneet siivousfirmojen hintoihin, mutta tämä ihminenn on pessyt vain ikkunoita meillä. Kyllä se nytkin olisi mennyt ihan meidän pesuaineilla tai sillä höyrypesurilla AP
Tere!
Mine olla sairas. Kauhea vatsakipu. Kakka koko päivä. Ei voi tulla. Anteeksi. Tulla joulu jälkeen ilmaiseksi.
t. Lydia
Tämä nainen ei ole koskaan käynyt firman kautta. Löysin ilmoituksen jossa tarjottiin ikkunoiden pesua ja hinta oli minulle sopiva. Alun perin ajattelin tietenkin saavani kuitin, koska niin avoimesti sitä ikkunanpesua mainosti. Selvisi vasta maksutilanteessa että kuittia ei tule. Olisi tietysti pitänyt tajuta heti, mutta oli minulle aivan eka kerta kun ketään meille otin siivoamaan, en siis ollut silloin palkannut ketään vielä Isällekkään siivoamaan. Ilmoitus oli tosian ihan vastaava kuin "tilaa joulupukki" tai "luistinten teroitusta" Myydään halkoja" jne. Ap
Miksi tuo alapeukkujen suuri määrä aloitusviestissä?
Ei se puhelimeen vastaaminen VOI olla noin vaikeaa. Nyt meni siivoojalta luottamus ja ilman sitä ei töitä tehdä.
Itse olen vaihtanut siivoojaa vähemmästäkin.
Kuinka ilkeät valittaa, sinusta pitäs jonkun tehdä ilmoitus että teetätät pimeitä töitä. Samoin pitäs se sun siistijäsi myös käräyttää.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 10:18"]
Luulitko saavasi täältä sympatiaa? Ehei, korkeintaan haukkumaasi siivoojaa kohtaan.
[/quote]
Siivoojan käytös siis oli hyväksyttävää?
Tuolla asenteellahan sitä elämässä pärjääkin...
Mä en ymmärrä, miksi puolustatte ihmistä, joka jättää ilmoittamatta, kun poikkeaa sovitusta. Kestää puoli minuuttia laittaa tekstari. Ei elämä siihen pääty, vaikka kuinka on lapsi sairaana.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 10:46"]
Veroedun jälkeen maksaisin kuitenkin vähemmän firmalle :) Ap
[/quote]
Ai jos firma laskuttaa n 35€ tunti plus matkakulut, siivousaineet niin näinköhän on. Tuntihinta voi veroedulla tippua 20 e tuntiin, mutta muut kulut tuleepi päälle.
[/quote]
Meillä kävi siivoojat tekemässä joulusiivouksen. Parityönä 2h, eli 4 tuntia. Matkat, aineet mukana oli lasku 176€.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 11:29"]
No hei c'mon... Vaikka siivoojan lapsi olisi kuinka kipeä, niin sovitut jutut PITÄÄ PERUA jos niitä ei pysty hoitamaan. Ja ap... Suotta heittäydyt marttyyriksi. Joulu tulee vähemmälläkin puunauksella, miksi aloitat jotain patjojen pesua jos olet jo kuormittunut muilla töillä??
[/quote]
Toki, mutta joku tuttavan pimeä siivoushomma ei ehkä käy mielessä jos lapsi on tyyliin kuolemankielissä.
[/quote]
Huoh...
Tai sitten on vaan lähdetty ryyppäämään eikä seuraavan aamun krapulassa hommat maistu. KUMPIKOHAN on todennäköisempää?
Omat siivoojat ovat lähes kaikki kuuluneet siihen krapulaosastoon. Muutama normaali ihminen, muut roskaväkeä -paras vietiin poliisin kyydillä kun sain kiinni varkaudesta.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 11:30"][quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 11:29"]
No hei c'mon... Vaikka siivoojan lapsi olisi kuinka kipeä, niin sovitut jutut PITÄÄ PERUA jos niitä ei pysty hoitamaan. Ja ap... Suotta heittäydyt marttyyriksi. Joulu tulee vähemmälläkin puunauksella, miksi aloitat jotain patjojen pesua jos olet jo kuormittunut muilla töillä??
[/quote]
Toki, mutta joku tuttavan pimeä siivoushomma ei ehkä käy mielessä jos lapsi on tyyliin kuolemankielissä.
[/quote]
Dramatiikkaa tässä vähän isolla kauhalla. Että ihan vainaa melkein.
Vain uusavuton torvi pakkaa siivoojan.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 11:29"][quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 11:24"]
Mitä kamalaa on siinä, että palkkaa siivoojan? Pimeästi tosin en maksaisi vaan ihan kuitilla.
Ompeletteko te itse vaatteenne, kasvatatte syötävänne, ilman apua hoidatte lapsenne? Vai miksi ihmeessä tämä siivoojan palkkaamiseen liittyvä kirjoittelu on näin negatiivista tyyliin siivoa itse. Miksi kaikkia muita palveluja saa ostaa, siivous on orjatyötä?
[/quote]
Ehkäpä ongelma onkin nimenomaan se, että oletetaan työntekijän sitoutuvan pimeään paikkaan pienellä ja lähinnä nimellisellä palkkiolla, ei niinkään se, että ostaa siivouspalvelua.
[/quote]
25€/h ei todellakaan ole siivoojalle huono palkka. Nyt valoja päälle ihmiset! En hyväksy pimeän työn teettämistä, mutta mitä hittoa te luulette siivoojien tienaavan? Tein itse yhden kesän kotisiivousta ja tuntipalkka oli tuolloin alle 7€. Toivottavasti palkat tuosta ovat nousseet, mutta tuskin siivooja saa enempää kuin 1500€ käteen. Siinä 100€ on iso raha!
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 10:49"]
Itse en kyllä lähtisi kenenkään vieraan kotia suursiivoamaan tohon hintaan.
[/quote]
25€ tunti käteen ei siis riitä.
Mistäs tienaat paremmin, kerro toki.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 12:28"]
Vain uusavuton torvi pakkaa siivoojan.
[/quote]
Tai sitten varaks joka viettää mieluummin laatuaikaa kun puunaa sitä isoa taloaan.
Ja työllistää siinä samalla.
Olikos tuo työllistäminen muuten nykyisessä taloustilanteesssa hyvä vai paha?
Miten minusta tuntuu että sinä et työllistä yhtikäs ketään, koskaan. Paitsi jotain sossun porukkaa nyt tietty.
Tää mun siivooja ei kyllä varmaankaan ole ryyppäämään ole ollut lähdössä taikka sieltä tulossa. Mun mielestä oikein mukava nuori nainen. En tietenkään hyvin tunne, mutta aina me pidetään taukoja yhdessä ja rupatellaan. Talous tiukalla ja siksi ollaan just hänelle aina säästetty hyväkuntoiset talvihaalarit yms. ihan kaikki mistä vaan on apua ollut kun hänellä on 3 tai 4 lasta. En ole kokenut olevani mikään suuri hyväntekijä, mutta on ollut mukavampaa antaa ne hänelle kuin viedä UFF:n laatikkoon. Olen joskus tosin myynyt netissäkin ennen häneen tutustumista, mutta eipä hyväkuntoisistakaan vaateista saa juuri mitään ja kerrankin yksi jätti kassit hakematta. Hän on jotenkin valtiolla määräaikaisena hommissa siivoojana ja kuukauden tulot riippuu siitä paljonko saa tunteja. Ei ole vakinaistettu vaikka taatusti on hyvä työntekijä.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 10:49"]Itse en kyllä lähtisi kenenkään vieraan kotia suursiivoamaan tohon hintaan.
[/quote]
No kyllä 25e/h käteen siivoojalle (ja aika monelle muullekin) on tosi hyvin.
Te jotka moititte Ap:n maksamaa 25 euron tuntikorvausta, niin paljonko kuvittelette, että se sama siivooja saa palkaa tunnin työstä, kun tulee firman kautta ja firma laskuttaa vaikka 30 euroa tunnilta? Voin kertoa, että tuntipalkka ei ole edes kymmentä euroa. Siihen nähden tuo 25 euroa tunnilta on todella hyvä korvaus. Tuota korvauksen sopivuutta miettiessä pitäisi miettiä, että paljonko se siivooja saa siitä työstä palkkaa pimeänä vs. kuitilla, eikä sitä paljonko siivouksen kokonaishinta on. Enkä tosiaan kannata pimeää työtä, mutta täällä on nyt vain jotenkin todella ajattelemattoman oloista porukkaa kommentoimassa.
Mielestäni siivooja myöskin teki väärin, kun teki oharit, eikä ole ilmoittanut mitään. Ihan siitäkin huolimatta, että keikka oli pimeä. Ymmärrän kyllä, että esimerkiksi lapsen vakava sairastuminen ajaa kaiken edelle, mutta oletteko ihmiset sitä mieltä, että on ok olla ilmoittamatta töihinkin ettei pääse tulemaan ja olla vastaamatta, kun pomo soittelee tai laittaa viestiä ja tiedustelee missä on? Veikkaisin kyllä, että oli tilanne mikä hyvänsä, niin kyllä teistä jokainen ilmoittaisi työpaikalle, että nyt ei pysty tulemaan.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 12:33"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 10:49"]
Itse en kyllä lähtisi kenenkään vieraan kotia suursiivoamaan tohon hintaan.
[/quote]
25€ tunti käteen ei siis riitä.
Mistäs tienaat paremmin, kerro toki.
[/quote]
No itse olen yrittäjä ja teen puolet kalliimmalla töitä. Tuntihinta alk 55€/h. En tod tekisi 25 euroon, tai varsinkaan pimeänä muutenkaan.
Hän ei siis ole tuttavani edelleenkään (ettekö te lue kaikkiia viestejä?) ja vaikka kirjoitin "useasti" niin tarkennetaan nyt sitten vielä kerran, että käynyt USEANA vuonna KAKSI kertaa vuodessa ja vain pesemässä ikkunat. Nyt tämä nainen itse laittoin tekstaria että voisiko tulla siivoamaan jouluksi. Ap