Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vasenkätisyys on yleisempää miehillä?

Vierailija
20.09.2024 |

Noin 10% meistä on vasenkätisiä, mutta miesten keskuudessa se on kuitenkin yleisempää kuin naisilla. Miksi asia on näin?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut miesopettaja, joka kirjoitti taululle vasemmalla kädellä ja kun teksti tuli kohdalle jatkoi oikealla kädellä.

(Siis ennen kirjoitettiin oikeasti liituitaululle seinässä, ennen nykyisiä heijastusvempaimia, tiedoksi näille nuorille, että ne tajuu mistä on kyse)

Vierailija
2/11 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kävisi jos sama asia esitettäisiin vähemmistön edustajan kohdalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen molempikätinen, mutta oikea on dominoiva. Molemmat lapseni ovat vasenkätisiä. Toisella oikeakätinen toinen vanhempi, ja toisella vasenkätinen toinen vanhempi.

Vierailija
4/11 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten geeneissä on ylipäänsä enemmän vaihtelua kuin naisten. Se johtuu siitä, että Y-kromosomissa on vähemmän geenejä kuin X-kromosomissa. Naisten isompi geenimäärä tasaa yksilöiden välistä vaihtelua.

Vierailija
5/11 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasurit on puppelipoikia.

Vierailija
6/11 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten geeneissä on ylipäänsä enemmän vaihtelua kuin naisten. Se johtuu siitä, että Y-kromosomissa on vähemmän geenejä kuin X-kromosomissa. Naisten isompi geenimäärä tasaa yksilöiden välistä vaihtelua.

Tämä on siis faktaa. Kiitos, opin taas jotain uutta ja mielenkiintoista. Ja otin jopa itse selvää heititkö vain läppää. Päivä pelastettu.

Y-kromosomissa on 693 geeniä ja X-kromosomissa on luultavasti 800900 geeniä.

Vierailija
7/11 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on siis faktaa. Kiitos, opin taas jotain uutta ja mielenkiintoista. Ja otin jopa itse selvää heititkö vain läppää. Päivä pelastettu.

Ja väliviiva taas puuttuu, kiitos palsta koko fakta romutettiin kerralla.

Vierailija
8/11 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheen ainoa vasenkätinen on tyttö.

Vierailija
9/11 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten suuri geenimäärä voisi tasata vaihtelua, kun se vain lisää erilaisten geenien erilaistumisen mahdollisuuksia?

Älykkyys periytyy äidiltä on yksi yleinen sanonta. Mitokondriot periytyvät äidiltä. Äidin rooli periytymisessä on suuri.

Vierailija
10/11 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla ihan joku evoluutiojuttu. Ylipäätään vasenkätisyys on hieman periytyvä mutta sitä, tai ns, toiskätisyyttä esiintyy kaikilla nisäkkäillä. Omassa suvussani on isän puolelta roppakaupalla vasenkätisiä. Miehiä ja naisia. Itsekin olen vasenkätinen. Äidin puolelta ei yhtä serkkua lukuunottamatta tule mieleen ketään.

N55

Vierailija
11/11 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kävisi jos sama asia esitettäisiin vähemmistön edustajan kohdalla?

No sinä ainakin saisit turpaas