Siivooja teki oharit
Ihme juttu, eräs nainen on useasti käynyt meillä siivoamassa ja ihan pimeesti. Monesti olen ajatellut että pitäisi vaihtaa siivousliikkeeseen, mutta kun olen ajatellut että hän tarvii kipeästi rahaa niin ollaan menty näin. Yleensä hän on käynyt ikkunoita pesemässä pari kertaa vuodessa ja hyvin on mennyt kaikintavoin. Omien lasteni pieneksi jääneitä vaatteita olen myös pakannut joskus matkaan, lainannut hänelle höyrypesuria yms. Nyt sitten hän laittoin tekstaria, että tekisi kunnollisen joulusiivouksen ja ehdotti itse hintaa. Päätettiin päivä, ei tullut eikä ilmoittanut, lopulta vastasi että on lapsen kanssa päivystyksessä. Sitten sovittiin uusi aika eiliseksi ja hänpäs ei tullut ollenkaan. Ei vastannut tekstareihin tai puhelimeensa. Ottaa päähän, tulikin aika rankka rupeama, koska luotin että hän tulee, niin aloin jo aamusta pesemään patjoja höyrypesurilla. Sitten päälle se siivoaminen jonka olin laskenut hänen tekevän. Ihan hyvin kaikenlisäksi olen maksanut, olen siivousliikkeestä saanut halvemmallakin siivouksia kuin tältä. Lapseni olivat ihan ihmeissään, koska he valitsivat siivoojamme tyttärille vaatteitaan, lelujaan ja etenkin DVD elokuvia ja pelejäkin. Käytettyjä toki melko kaikki, mutta hyväkuntoisia ja olisivat niin mielellään auttaneet, koska olivat niin innostuneita Facebookin Jouluapu kampanjasta. En oikein tiedä mitä ajatella, olikohan se ensimmäinen sovittu aika ja tulematta jättäminen lapsen sairastamisen vuoksi edes totta. Puhelin kuitenkin hälyytti ja ei ole vielä edes vastannut viestiin, missä sanoin että peruminen on ihan ok, mutta voisi sentään ilmoittaa ettei turhaan odotella.
Kommentit (88)
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 15:26"]Mielestäni siivooja myöskin teki väärin, kun teki oharit, eikä ole ilmoittanut mitään. Ihan siitäkin huolimatta, että keikka oli pimeä. Ymmärrän kyllä, että esimerkiksi lapsen vakava sairastuminen ajaa kaiken edelle, mutta oletteko ihmiset sitä mieltä, että on ok olla ilmoittamatta töihinkin ettei pääse tulemaan ja olla vastaamatta, kun pomo soittelee tai laittaa viestiä ja tiedustelee missä on? Veikkaisin kyllä, että oli tilanne mikä hyvänsä, niin kyllä teistä jokainen ilmoittaisi työpaikalle, että nyt ei pysty tulemaan.[/quote]
Pimeä siivooja ei ollut ap:lle työsuhteessa, eikä siinä mielessä millään tavalla ilmoitusvelvollinen. Ei voi verrata lailliseen työnantaja-työntekijä-suhteeseen, vaan ennemmin siihen että tekee oharit vaikka treffikaverille. Toki kurjasti ja ikävästi tehty aloittajaa kohtaan, ettei ilmoittanut mitään, todella epäkohteliasta. Mutta niin on sekin, että ap levittelee täällä yksityishenkilön yksityisasioita, vaikka ei edes tiedä, mistä syystä viestiä ei ole laitettu. Ymmärrän, että harmittaa, mutta onko oikeasti ok ruotia keskustelupalstalla toisen työsuhteen laatua, taloudellista tilannetta ym. sen vuoksi?! Työsuhteessa olisi muuten sekin kiellettyä... Kun pimeänä tekee, turvaa ja oikeuksia ei pahemmin ole kummallakaan osapuolella.
Ymmärrät varmaan ap että koska palstan naisista 90% on lähäreitä tmsp , et tule ikinä saamaan sympatiaa kertomalla, että olet sellaisessa asemassa, jossa voit palkata siivoojan. Lähärien tmsp ammatin edustajien palkalla ei todellakaan siivoojia maksella!
Ai 25 e/tunti on huono? Saman verran tienaa esim tuntiopettajan sijainen! Suhteellisuudentajua pliis
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 16:14"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 15:26"]Mielestäni siivooja myöskin teki väärin, kun teki oharit, eikä ole ilmoittanut mitään. Ihan siitäkin huolimatta, että keikka oli pimeä. Ymmärrän kyllä, että esimerkiksi lapsen vakava sairastuminen ajaa kaiken edelle, mutta oletteko ihmiset sitä mieltä, että on ok olla ilmoittamatta töihinkin ettei pääse tulemaan ja olla vastaamatta, kun pomo soittelee tai laittaa viestiä ja tiedustelee missä on? Veikkaisin kyllä, että oli tilanne mikä hyvänsä, niin kyllä teistä jokainen ilmoittaisi työpaikalle, että nyt ei pysty tulemaan.[/quote]
Pimeä siivooja ei ollut ap:lle työsuhteessa, eikä siinä mielessä millään tavalla ilmoitusvelvollinen. Ei voi verrata lailliseen työnantaja-työntekijä-suhteeseen, vaan ennemmin siihen että tekee oharit vaikka treffikaverille. Toki kurjasti ja ikävästi tehty aloittajaa kohtaan, ettei ilmoittanut mitään, todella epäkohteliasta. Mutta niin on sekin, että ap levittelee täällä yksityishenkilön yksityisasioita, vaikka ei edes tiedä, mistä syystä viestiä ei ole laitettu. Ymmärrän, että harmittaa, mutta onko oikeasti ok ruotia keskustelupalstalla toisen työsuhteen laatua, taloudellista tilannetta ym. sen vuoksi?! Työsuhteessa olisi muuten sekin kiellettyä... Kun pimeänä tekee, turvaa ja oikeuksia ei pahemmin ole kummallakaan osapuolella.
[/quote]
No eipä siivoojan nimeä tai osoitetta ole vielä silmään sattunut tästä keskustelusta...
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 15:46"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 15:33"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 12:33"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 10:49"]
Itse en kyllä lähtisi kenenkään vieraan kotia suursiivoamaan tohon hintaan.
[/quote]
25€ tunti käteen ei siis riitä.
Mistäs tienaat paremmin, kerro toki.
[/quote]
No itse olen yrittäjä ja teen puolet kalliimmalla töitä. Tuntihinta alk 55€/h. En tod tekisi 25 euroon, tai varsinkaan pimeänä muutenkaan.
[/quote]
Hyvä.
Mutta nyt oli kyse siitä mitä siivooja saa käteen. Ei taida ihan saada alk. 55€/h.
Olisko jotain alkaen 8€/h? (Pimeänä toki summat eivät ole suoraan vertailukelpoisia en sitä väitäkään)
[/quote]
Kysymys oli siitä, että miksei 25 e riitä. On valitettavaa miten aliarvostettu siivoojan ammatti on.
Näkisin itse vaan hassuna sen, että korostetaan kuinka hyvin on siivoojaraukalle maksettu muttei se todellisuudessa olekaan mitenkään hyvä palkka.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 15:46"][quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 15:33"]
[/quote]
[/quote]
No itse olen yrittäjä ja teen puolet kalliimmalla töitä. Tuntihinta alk 55€/h. En tod tekisi 25 euroon, tai varsinkaan pimeänä muutenkaan.
[/quote]
Hyvä.
Mutta nyt oli kyse siitä mitä siivooja saa käteen. Ei taida ihan saada alk. 55€/h.
Olisko jotain alkaen 8€/h? (Pimeänä toki summat eivät ole suoraan vertailukelpoisia en sitä väitäkään)
[/quote]
No tää oli hyvä :D tottakai pimeänä maksetaan se koko summa sit siivojalle, mutta firmoissa siitä summasta saa moni muu osansa ja siksi sille siivojalle jää niin vähän käteen.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 16:56"]
Ai 25 e/tunti on huono? Saman verran tienaa esim tuntiopettajan sijainen! Suhteellisuudentajua pliis
[/quote]
Ei todellakaan ole huono. Itse it-asiantuntijana tienaan 14,29 euroa / tunti.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 15:33"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Hyvä.