Mitä vaatisi, että muuttaisit pienelle paikkakunnalle?
Oletko harkinnut muuttoa pienelle paikkakunnalle? Tai mitä kaikkea se vaatisi, että vastaisit "kylien kutsuhuutoon" ?
Luin juuri jutun Etelä-Savossa sijaitsevassa Juvasta, "Uusi tie, hulppea koulukampus ja Onnellisten Kylä – Pieni savolaiskunta tappelee armottomia väestöennusteita vastaan" https://yle.fi/uutiset/3-12149440 ja tämä sama ongelma on varmasti jokaisessa muutaman tuhannen asukkaan paikkakunnassa.
Itse olen asunut sekä 70t ja 30t asukkaan kaupungissa, "umpikorvessa" (lähimmät palvelut 40km päässä) että nykyisin 3000 asukkaan kunnan laitamilla. Tällä hetkellä minulla on lähimpiin palveluihin vartin ajomatka, parinkymmenen tuhannen asukkaan kaupunkiin 25min. Autolla ajaminen ei ole minulla ollut koskaan ongelma, tarvitsin sitä myös kaupungissa. Täällä teiden kunto on erittäin hyvä, sillä asumme lähellä valtatietä. Asuminen on oikeasti myös sen verran halpaa, että autoilu ei ole ongelma, vaikka se bensakin maksaisi yli 2e ja työpaikkani sijaitsee tuolla 25min ajomatkan päässä. Sillä rahalla, jolla olisin saanut pienen sähkölämmitteisen okt:n saman ajomatkan päästä palveluista pienellä tontilla, sain täältä ison okt:n ja 7 ha. Sanomattakin selvää, että oma metsä tarjoaa lämmityksen, voitin siis lämmityskuluissakin. Vesikään ei ole kallista.
Oman kunnan väestötilanne kääntyi hienoisesta noususta hienoiseen laskuun silloin, kun kyläkoulut lopetettiin. Toisaalta ymmärrän, että kymmenen oppilaan takia ei kannata ylläpitää yleensä kallista kyläkoulua, eikä aina edes keskittämällä lähikylien lapset muihin kyläkouluihin auta kulujen kurissa pitämiseen, mutta lapsissa ja lapsiperheissä se pienten kuntien tulevaisuus mielestäni on. Ja se piskuinen kyläkoulu oli aikoinaan valttikortti, kuten myös meillä. Kunnasta löytyy peruskoulun lisäksi lukio, mutta moni lapsi täällä on tekijäihminen, eikä jää lukioon, vaan lähtee ammattikouluun lähikuntiin. Ja yleensä jää sinne, kunnes ehkä tekee paluumuuton. Näin meidänkin lapset ilmoittivat kuulema tekevänsä.
Meidän kunnassa on suht ok työpaikkoja väkimäärään nähden, yllättävän paljon uudisrakentamista ja kylpylätoimintaa, mutta suurinosa työskentelee lähikunnissa. Verorahat siis menevät isompiin ympäryskuntiin. En kuitenkaan kadu tänne muuttoa, sillä täällä on hyvä olla. Aivan palveluiden äärellä, asvalttitien varrella, mutta kuitenkin mukavasti omaa rauhaa olematta silti korvessa.
Kommentit (131)
En muuttaisi millään. Noin 500-600 tuhatta asukasta, mieluummin kuitenkin vähintään miljoonan tienoilla, on mulle minimi, jotta kaupungissa on haluamani palvelutiheys. Kun tottuu siihen että joka korttelissa on 24/7 kauppa, hammaslääkäri, lääkäri, kuntosali jne on parin minuutin kävelymatkan päässä, kaikkea saa tilattua kotiin seuraavaksi päiväksi ja julkinen liikenne kulkee muutaman minuutin välein, ei halua paluuta "kivikaudelle". Suomessa ei tällaisia kaupunkeja ole (Helsinkikin ihan liian harvaan asuttu jotta väestötiheys riittäisi palveluihin), ja asunkin muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen että se pieni paikkakunta ois jossain muualla kuin Suomessa. Esim. Etelä-Ranska sopisi hyvin.
Miksi ehdoin tahdoin hankkiutua asumaan maahan, jossa ulkomaalaisia ylenkatsotaan?
Siksi koska suomalaisissa pikkupaikkakunnissa on voimassa kieltolaki.
Ranskassa ja muualla keski-Euroopassa asuu paljon muitakin ulkomaalaisia ja ravaa kanssa paljon turisteja joten voi pelkästään pyöriä niiden porukoissa. Ei tarvi välittää sikäläisistä.
Vierailija kirjoitti:
mutta Helsinkiin kuitenkin liian pitkä matka mun mielestäni.
Minulla olisi Helsinkiin autolla vartin matka länsiväylää pitkin mutta se on liian pitkä että olisin vaivautunut sinne enää koko 2000-luvulla useammin kuin muutaman kerran vuodessa. Siellä ei ole mitään mitä tarvitsisin tai kaipaisin.
En tajua millaisia henkisiä ongelmia on ihmisillä jotka voivottelevat jokaisesta kaupungista vain sitä miten pitkä matka sieltä on Helsinkiin?
Miksei Vladivostokiin tai Pjongjangiin tai mihin tahansa muuhun kaupunkiin johon ei ole mitään pakottavaa tarvetta mennä ainakaan enää toista kertaa kun sen on kerran nähnyt.
Nyt oli kyse kuitenkin siitä että Savonlinnasta on liian pitkä matka mihin tahansa isompaan kaupunkiin jossa on jotain elämää.
Savonlinna on kesäisin ihan kiva, talvisin ihan kuollut. Ennen siellä oli sentään yliopiston opettajankoulutus eli nuoria naisia paljon, nyt ei edes sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Paikkakunnan oltava kaksikielinen eli en halua olla ainoa ruotsinkielinen paikkakunnalla
Mitä väliä kun kuitenkin ilmeisen hyvin osaat suomea? Olet ilmeisesti niitä jotka jossain Kainuun perukoilla suutarissa vaatii palvelua ruotsiksi ja pilaa ennestään svenska talande bättre folkin mainetta ärsyttävinä hienop*rseinä.
Onpa harvinaisen matalaotsainen kommentti. Oma perheeni on englanninkielinen. Kyllä me suomeakin osataan, mutta halutaan palvelumme kuitenkin englanniksi. Ihminen yleensä haluaa palvelunsa sillä kielellä, joka on hänen käyttämänsä kieli. Helsingissä tämä on mahdollista, onko jossain Kainuun perukoilla?
Saahan sitä kaikkea haluta. Mutta miksi englantia puhuvat luulevat voivansa siirtomaatyyliin pakottaa muut puhumaan vierasta kieltä, joka ei edes ole yksikään maan virallisista kielistä? Eikö kyvyt riitä opetella suomea?
joku maksais muuton niin mikä ettei.
Vaati oikean miehen, kauniin idyllisen paikkakunnan ja palvelut lähellä.
Kun jään eläkkeelle, voisin harkita jos vuokra olisi edullinen ja talo rauhallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palvelut pitäisi löytyä ja lapsille päivähoito ja koulu kävelymatkan päästä. Jotain harrastusmahdollisuuksia ja työpaikka joko pyöräilymatkan päässä tai vapailla etätyöajoilla. Mutta lähtökohtaisesti ei kiinnosta, viihdyn kaupungissa.
Jokaisella tietysti oikeus valita missä asuu, mutta on erikoista, miten väärä kuvitelma ihmisillä on pienistä paikkakunnista. Siellähän nimenomaan kaikki peruspalvelut on kivenheiton päässä! Ei pienillä paikkakunnilla vain omakotitalon pihoja nysvätä, vaan kyllä niistä löytyy niin rivaria kuin kerrostaloakin. Jos kylätien pituus on 2,5km ja sen varrella on kaikki, miten lähelle ne palvelut pitäisi vielä saada? Ehkä se 12 kerroksen kt uupuu, mutta noin muuten on asumismuotoa mistä valita. Lääkäriin ja hammaslääkäriin pääsee apauttia heti, on kirjastoa, jopa kirjasto- ja kauppa-autoakin, monesti jopa useampikni ruokakauppa, vaateliikettä, postia, baaria, erilaisia yksinyrittäjää ja isompaakin palvelua, kansalaisopison kursseja, teatteriak ja golfiakin monessa muodossa, vesistö ja luontokin takapihalta lähtien.
Mitkä palvelut?
Itselleni on erittäin tärkeää asua ison keskussairaalan läheisyydessä. Se voi pelastaa jopa hengen.
Vaikeasti sairaana ja kipeänä on vihoviimeistä istua yli tunti kelataksissa mennen tullen.
Mä vaadin että aluepolitiikka lopetetaan niin että maalaiset pakotetaan isoihin kaupunkeihin. Silloin saan olla maaseudulla rauhassa maalaisilta. Saan tehdä mitä huvittaa, ajaa kännissä autolla esim tai hakata vaimoani kun ei kukaan kuule.
Itse muutin Vihtiin, lunttasin että väkiluku on 30 000 henkeä. En tiedä lasketaanko tätä pieneksi mutta itselle on ihana ja idyllinen kunta. Miinuksena on näivettyvät kylät (itse asun kirkonkylällä), surkeat julkiset liikenneyhteydet ja lakkautettavat kyläkoulut. Itselläni ei ole lapsia, mutta moni lapsellinen ottaa noi huomioon. Ja jos auto hajoaa, töihin helsinkiin on mahdotonta päästä oman työajan puitteissa.
Kaikenkaikkiaan, jos nyt pitäisi harkita uudelleen muuttoa Vihtiin tai pienempään kuntaan, niin kyllä muuttaisin. Vielä varmemmin jos asuntojen hinnat olisivat vieläkin edullisempia.
tuo vaatimus olisi mahdoton, koska koko maailmassa on rahaa vain 999 miljoonaa miljardia. Miljoona vähemmän, kuin vaadit. Edes Bill Gatesillá ja kumppaneilla ei ole noin paljon.