Mitä vaatisi, että muuttaisit pienelle paikkakunnalle?
Oletko harkinnut muuttoa pienelle paikkakunnalle? Tai mitä kaikkea se vaatisi, että vastaisit "kylien kutsuhuutoon" ?
Luin juuri jutun Etelä-Savossa sijaitsevassa Juvasta, "Uusi tie, hulppea koulukampus ja Onnellisten Kylä – Pieni savolaiskunta tappelee armottomia väestöennusteita vastaan" https://yle.fi/uutiset/3-12149440 ja tämä sama ongelma on varmasti jokaisessa muutaman tuhannen asukkaan paikkakunnassa.
Itse olen asunut sekä 70t ja 30t asukkaan kaupungissa, "umpikorvessa" (lähimmät palvelut 40km päässä) että nykyisin 3000 asukkaan kunnan laitamilla. Tällä hetkellä minulla on lähimpiin palveluihin vartin ajomatka, parinkymmenen tuhannen asukkaan kaupunkiin 25min. Autolla ajaminen ei ole minulla ollut koskaan ongelma, tarvitsin sitä myös kaupungissa. Täällä teiden kunto on erittäin hyvä, sillä asumme lähellä valtatietä. Asuminen on oikeasti myös sen verran halpaa, että autoilu ei ole ongelma, vaikka se bensakin maksaisi yli 2e ja työpaikkani sijaitsee tuolla 25min ajomatkan päässä. Sillä rahalla, jolla olisin saanut pienen sähkölämmitteisen okt:n saman ajomatkan päästä palveluista pienellä tontilla, sain täältä ison okt:n ja 7 ha. Sanomattakin selvää, että oma metsä tarjoaa lämmityksen, voitin siis lämmityskuluissakin. Vesikään ei ole kallista.
Oman kunnan väestötilanne kääntyi hienoisesta noususta hienoiseen laskuun silloin, kun kyläkoulut lopetettiin. Toisaalta ymmärrän, että kymmenen oppilaan takia ei kannata ylläpitää yleensä kallista kyläkoulua, eikä aina edes keskittämällä lähikylien lapset muihin kyläkouluihin auta kulujen kurissa pitämiseen, mutta lapsissa ja lapsiperheissä se pienten kuntien tulevaisuus mielestäni on. Ja se piskuinen kyläkoulu oli aikoinaan valttikortti, kuten myös meillä. Kunnasta löytyy peruskoulun lisäksi lukio, mutta moni lapsi täällä on tekijäihminen, eikä jää lukioon, vaan lähtee ammattikouluun lähikuntiin. Ja yleensä jää sinne, kunnes ehkä tekee paluumuuton. Näin meidänkin lapset ilmoittivat kuulema tekevänsä.
Meidän kunnassa on suht ok työpaikkoja väkimäärään nähden, yllättävän paljon uudisrakentamista ja kylpylätoimintaa, mutta suurinosa työskentelee lähikunnissa. Verorahat siis menevät isompiin ympäryskuntiin. En kuitenkaan kadu tänne muuttoa, sillä täällä on hyvä olla. Aivan palveluiden äärellä, asvalttitien varrella, mutta kuitenkin mukavasti omaa rauhaa olematta silti korvessa.
Kommentit (131)
Tässä on sellainen kohtaanto-ongelma. Halutaan pois kasvukeskuksista rauhallisimpaan oloihin, samoiten pienet pitäjät haluaa uusia asukkaita. Kumpi ottaisi sen ekan askeleen?
En muuttaisi mistään hinnasta pienelle paikkakunnalle.
Mutta mökki tai venepaikka olisi ok.
Mies Helsingistä
En muuttaisi mistään hinnasta pikkukylään enkä ymmärrä miksi pitäisi. T: Täti Helsingistä
Jonkinlainen toimiva julkinen liikenne helpottaisi asiaa. Mulla ei ole autoa tai ajokorttia, haaveilen kyllä maalle muutosta, joten jossain vaiheessa ne on hommattava, mutta hyvät julkiset yhteydet kyllä auttaisi. Myös siis pois sieltä paikkakunnalta. Esim. Orivesi on siitä kiva, että junalla ja bussilla pääsee tosi nopeasti ja aika edullisesti Tampereelle. Mulla on joitain harrastuksia, joita ei löydy kuin isommista kaupungeista, joten olisi kiva jos sellainen löytyisi alle tunnin matkan päästä, niin niistä ei tarvitsisi luopua. Etätöitä teen joka tapauksessa joten se ei ole ongelma. En tiedä tuleeko mulla koskaan olemaan lapsia, mutta jos alkaa vaikuttaa siltä että tulee, niin toki koulu inhimillisen matkan päässä olisi hyvä.
Sellasta rahasummaa ei ole, että pikkupaikkakunnalle muuttaisin.
Loppujen lopuksi kyse on hieman laajemmasta kokonaisuudesta kuin löytääkö paikkakunnalta töitä. Minulle ainakin. Siinä jättäisi verkostot, kaverit ja tuttavat, harrastukset ja muun sellaiseksi laskettavan. Meillä on miehen kanssa kummankin vanhemmat jo ikääntyviä eli autellaan arjessa heitä. Jos asuisimem kauempana olisi jatkuva huoli miten vanhemmat pärjää. Tämä vain esimerkkinä. Jollekin asumismuoto sopii, minulle ei.
Kesällä harkittiin muuttoa pienelle paikkakunnalle, selvitettiin asumis ym. järjestymisiä, mutta päädyttiin jäämään isommalle paikkakunnalle.
Yksi lapsista on erityistarpeinen, joten hänen asiat vaikuttaa järjestyvän paremmin täällä.
Itse harkitsin työpaikasta irtisanoutumista, mutta tarkemmin ajateltuna en näe sitä järkevänä tässä elämäntilanteessa.
Mies olisi kulkenut pidempää työmatkaa. Töitä on alallani, mutta perheellisenä pysyvä työpaikka on plussaa.
Helsingin kunnallis- ja asuntopolitiikka riitti syyksi. Nyt alle 40k kunnassa asutaan omakotitalossa. Helsinkiin pääsee halutessaan, mutta ei ole paljon tullut käytyä. Ei taida käydä paljon muutkaan ympäryskunnista ostoskeskusten ahdingosta päätellen.
2 miljoonaa euroa pankkitilille, josta maksaja hoitanut verot. Muutan sillä summalla mille tahansa paikkakunnalle Suomessa loppuelämäksi. Ihmettelen kyllä, miksi joku maksaisi siitä.
Vierailija kirjoitti:
Tätä on kysynyt joku muukin!
Maaseutu ja pieni paikkakunta ei ole samoja asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikka.
Kelpaisko joku näistä (99% vakitöitä) esim. juuri Juvalla:
kuraattori
sosiaalityöntekijä
kotipalvelu-yrittäjä
sairaanhoitaja
tiiminvetäjä-sh
kirjanpitäjä
myyjä (etä)
puhmyyjä (etä)
hr-asiantuntija
liikennemyymälätyöntekijä
henk.koht.avustaja x2
mielenterveystyön keikkatyö
lähihoitaja
lh/sh
työnjohtaja
maataloustyöntekijä
kirvesmies x2
rakennustyöntekijä
tuotantotyöntekijä x3 eri aloille
lvi-asentaja
autoasentaja
sähköasentaja
raakapuun käsittelijä
pyöräkoneenkuljettaja
trukinkuljettaja
ravintolatyötekijä
yrittäjä x2
Ei ainakaan minulle. Olen valtiotieteiden maisteri, tällä hetkellä päällikköasemassa ja kyllä tähtäimessä on seuraavaksi toiminnanjohtajan tai esimerkiksi kehittämispäällikön pesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikka.
Kelpaisko joku näistä (99% vakitöitä) esim. juuri Juvalla:
kuraattori
sosiaalityöntekijä
kotipalvelu-yrittäjä
sairaanhoitaja
tiiminvetäjä-sh
kirjanpitäjä
myyjä (etä)
puhmyyjä (etä)
hr-asiantuntija
liikennemyymälätyöntekijä
henk.koht.avustaja x2
mielenterveystyön keikkatyö
lähihoitaja
lh/sh
työnjohtaja
maataloustyöntekijä
kirvesmies x2
rakennustyöntekijä
tuotantotyöntekijä x3 eri aloille
lvi-asentaja
autoasentaja
sähköasentaja
raakapuun käsittelijä
pyöräkoneenkuljettaja
trukinkuljettaja
ravintolatyötekijä
yrittäjä x2No mihinkään en ole pätevä ja veikkaan että palkka laskisi aika paljon.
Leikitään että olisit pätevä ja jos asuminen maksaa sanotaan vaikka 50% vähemmän mitä kaupungissa, niin ei se käteen jäävä osuus tipu vaikka brutto olisikin pienempi.
Mutta eläke tippuu ihan merkittävästi ja asunnon arvokin luultavasti vaan laskee. Nykyisen nousee.
Minulla hakusessa on sopiva koti pienestä paikkakunnasta, mutta mahdollinen arvon aleminen ei minua pelota. Etsin loppuelämän kotia. Ymmärrän kuitenkin (ehkä ihan aiheellisen) pelon, jos ei ole paikallaan pysyvää sorttia ja ei aio jäädä pysyvästi pieneen kuntaan.
Eikä leikkaukset eläkkeeseen tunnu missään?
Loppuelämän kotia tottakai itsekin etsin, mutta mistäs sen tietää, mitä tulee eteen. Pahan paikan tullessa helsinkiläisen asunnon voi myydä ja niillä rahoilla tekee aika paljon enemmän kuin posiolaisen omakotitalon hinnalla (jos sen saa myytyä).
Ja jäähän se sitten perinnöksi myös lapsille.
Jos jollain on varaa asuntoon Helsingissä, mutta asuu pikkukylässä halvalla, niin ne säästyneet rahat ovat todennäköisesti sijoitettu osakkeisiin tms. Niitä voi sitten käyttää pahan paikan tullen. Jos on varaa vain pikkukylän röttelöön, on turha spekuloida kuvitteellisella Helsingin asunnolla.
Kaikilla ei ole lapsia.
- Paikkakunnan oltava kaksikielinen eli en halua olla ainoa ruotsinkielinen paikkakunnalla
- Matka Helsinkiin tai Turkuun saa kestää max 3 tuntia
- Junayhteys oltava myös Helsnkiin. Vihaan autolla ajamista pitkiä matkoja
- Keskussairaala tai vastava oltava enintään 1 tunnin päässä koska vaimolla paha krooninen sairaus joita ei mitkään kiminkiset osaa hoitaa
- Paikkakunnan keskustaajaman oltava nätti ja hyvin hoidettu, mieluiten vanhoja rakennusksia kanssa
- Koska on etätyömahollisuus niin ei ole niin nuukaa, olen vain muutaman vuoden ylipäänsä enää työelämässä. Vaimo jo sairaseläkkeellä ja aikuine lapsi joka luultavasti ei tulisi mukana.
- Pitää olla jonkinlaista kulttuuri- ja yöelämää joko keskustaajamassa tai lähimmässä keskikokoisessa kaupungissa
- Naiset eivät saa olla vähemmistössä. Eli ei mikään yksinäisten vanhojenpoikien "klondyke"
- Matka taksilla "yöelämästä" kotiin saa maksaa enintään 30€ jos ei ole julkista liikennettä
- Hiihtolatuja ja laskettelukeskus ja lunta joka talvi
- Mahdollisuus pitää pientä venettä
- Asuntooni /talooni tultava vesi kunnan vesijohtoa pitkin.
- Tiet mieluiten asfaltoituja. En halua ostaa citymaasturia siksi että tiet surkeita.
Mä voisin muuttaa tulevaisuudessa pikkupaikkakunnalle, jos se olisi jossain selvästi Suomea lämpimämmässä maassa. Ainakaan vielä ei mun työpaikalla ole lupaa tehdä etätöitä ulkomailta, mutta ehkä tilanne muuttuu tulevaisuudessa. Lisäksi lapset urheilee joukkuelajissa Suomen huipulla, joten heidän itsenäistymiseensä saakka (n. 3-5 vuotta), en halua muuttaa.
Suomen sisällä voisin harkita muuttoa, jos sisarukseni perheineen jostain kumman syystä muuttaisivat
Nämä olivat oikeasti hauskoja kriteerejä
"- Matka Helsinkiin tai Turkuun saa kestää max 3 tuntia
- Junayhteys oltava myös Helsnkiin. Vihaan autolla ajamista pitkiä matkoja"
Tuossahan voi asuinpaikan valita käytännössä kaikkialta Jyväskylän eteläpuolelta.
Onko Suomessa muka paikkaa josta junalla EI pääse Helsinkiin?
Aivan erityisen hupaisaa on se että nimenomaan kehä III sisäpuolella 3/4 uudista vähänkin kalliimmista autoista ON citymaastureita joilla ajetaan korkeintaan viistetyn kanttikiven yli S-marketin parkkipaikalle.
Ja sitten tämä yksi jollottaa ettei halua pöndelle kun siellä tarvitaan citymaasturia. Maaseutu ja pienet paikkakunnat ovat niitä paikkoja joissa juuri kenelläkään ei ole muuta kuin 2-pyörävetoisia tavallisia autoja.
Vierailija kirjoitti:
Nämä olivat oikeasti hauskoja kriteerejä
"- Matka Helsinkiin tai Turkuun saa kestää max 3 tuntia
- Junayhteys oltava myös Helsnkiin. Vihaan autolla ajamista pitkiä matkoja"
Tuossahan voi asuinpaikan valita käytännössä kaikkialta Jyväskylän eteläpuolelta.
Onko Suomessa muka paikkaa josta junalla EI pääse Helsinkiin?
Katso vähän karttaa että missä menee rautateitä ja mistä ei. Ei kyllä pääse mistä tahansa junalla Helsinkiin.
Ja mä kirjoitin tuon listan että uskoisitte että miksi käytännössä niin harva haluaa muuttaa pk-seudulta pois.
Muuttaisin minne tahaan Suomeen,kotihan se tärkein ja sen pitäisi olla vähintään kilsa mistään naapurista.Etelä Suomen taajamat alkanut kyrsiä,24/7 joku meteli.Maalle mutta minne haluan itsekkin..
Ei se vaadi mitään. Suomessa kun ei ole kuin pieniä paikkakuntia.
Vierailija kirjoitti:
Aivan erityisen hupaisaa on se että nimenomaan kehä III sisäpuolella 3/4 uudista vähänkin kalliimmista autoista ON citymaastureita joilla ajetaan korkeintaan viistetyn kanttikiven yli S-marketin parkkipaikalle.
Ja sitten tämä yksi jollottaa ettei halua pöndelle kun siellä tarvitaan citymaasturia. Maaseutu ja pienet paikkakunnat ovat niitä paikkoja joissa juuri kenelläkään ei ole muuta kuin 2-pyörävetoisia tavallisia autoja.
No meillä on kesämökki jonne joutuu ajamaan soratietä viimeiset 10 km. Kesällä kun ajaa harvakseen vielä onnistuu tavallisella perheautolla ajaa kuoppia vältellessä mutta ympärivuotisesti ei tulisi mitään, pitäisi olla LandCruser tai vastaava. Sellaista ei huvita hankkia.
Mitä vaatisi, Että muuttaisit.. Suurelle paikkakunnalle?