Mitä vaatisi, että muuttaisit pienelle paikkakunnalle?
Oletko harkinnut muuttoa pienelle paikkakunnalle? Tai mitä kaikkea se vaatisi, että vastaisit "kylien kutsuhuutoon" ?
Luin juuri jutun Etelä-Savossa sijaitsevassa Juvasta, "Uusi tie, hulppea koulukampus ja Onnellisten Kylä – Pieni savolaiskunta tappelee armottomia väestöennusteita vastaan" https://yle.fi/uutiset/3-12149440 ja tämä sama ongelma on varmasti jokaisessa muutaman tuhannen asukkaan paikkakunnassa.
Itse olen asunut sekä 70t ja 30t asukkaan kaupungissa, "umpikorvessa" (lähimmät palvelut 40km päässä) että nykyisin 3000 asukkaan kunnan laitamilla. Tällä hetkellä minulla on lähimpiin palveluihin vartin ajomatka, parinkymmenen tuhannen asukkaan kaupunkiin 25min. Autolla ajaminen ei ole minulla ollut koskaan ongelma, tarvitsin sitä myös kaupungissa. Täällä teiden kunto on erittäin hyvä, sillä asumme lähellä valtatietä. Asuminen on oikeasti myös sen verran halpaa, että autoilu ei ole ongelma, vaikka se bensakin maksaisi yli 2e ja työpaikkani sijaitsee tuolla 25min ajomatkan päässä. Sillä rahalla, jolla olisin saanut pienen sähkölämmitteisen okt:n saman ajomatkan päästä palveluista pienellä tontilla, sain täältä ison okt:n ja 7 ha. Sanomattakin selvää, että oma metsä tarjoaa lämmityksen, voitin siis lämmityskuluissakin. Vesikään ei ole kallista.
Oman kunnan väestötilanne kääntyi hienoisesta noususta hienoiseen laskuun silloin, kun kyläkoulut lopetettiin. Toisaalta ymmärrän, että kymmenen oppilaan takia ei kannata ylläpitää yleensä kallista kyläkoulua, eikä aina edes keskittämällä lähikylien lapset muihin kyläkouluihin auta kulujen kurissa pitämiseen, mutta lapsissa ja lapsiperheissä se pienten kuntien tulevaisuus mielestäni on. Ja se piskuinen kyläkoulu oli aikoinaan valttikortti, kuten myös meillä. Kunnasta löytyy peruskoulun lisäksi lukio, mutta moni lapsi täällä on tekijäihminen, eikä jää lukioon, vaan lähtee ammattikouluun lähikuntiin. Ja yleensä jää sinne, kunnes ehkä tekee paluumuuton. Näin meidänkin lapset ilmoittivat kuulema tekevänsä.
Meidän kunnassa on suht ok työpaikkoja väkimäärään nähden, yllättävän paljon uudisrakentamista ja kylpylätoimintaa, mutta suurinosa työskentelee lähikunnissa. Verorahat siis menevät isompiin ympäryskuntiin. En kuitenkaan kadu tänne muuttoa, sillä täällä on hyvä olla. Aivan palveluiden äärellä, asvalttitien varrella, mutta kuitenkin mukavasti omaa rauhaa olematta silti korvessa.
Kommentit (131)
En mistään hinnasta. Ajatuskin puistattaa.
Hyvän työpaikan. Itsensä pitää pystyä elättämään.
Miehen jolla on auto. Mulla ei ole edes korttia. Ja työpaikan läheltä.
Sen että se pieni paikkakunta ois jossain muualla kuin Suomessa. Esim. Etelä-Ranska sopisi hyvin.
Pitäisi löytää sekä minulle että kumppanille sopiva asumismuoto. Hän ei halua remonttihelvettiä, minä tarvitsen ison työtilan joko kotoa tai läheltä. Tällä hetkellä vuokraan tilaa vanhasta tehtaasta.
Ehkä kymmenen vuoden sisään, ehkä ei koskaan.
Vierailija kirjoitti:
mutta Helsinkiin kuitenkin liian pitkä matka mun mielestäni.
Minulla olisi Helsinkiin autolla vartin matka länsiväylää pitkin mutta se on liian pitkä että olisin vaivautunut sinne enää koko 2000-luvulla useammin kuin muutaman kerran vuodessa. Siellä ei ole mitään mitä tarvitsisin tai kaipaisin.
En tajua millaisia henkisiä ongelmia on ihmisillä jotka voivottelevat jokaisesta kaupungista vain sitä miten pitkä matka sieltä on Helsinkiin?
Miksei Vladivostokiin tai Pjongjangiin tai mihin tahansa muuhun kaupunkiin johon ei ole mitään pakottavaa tarvetta mennä ainakaan enää toista kertaa kun sen on kerran nähnyt.
Voi voi kun minun täytyy työni vuoksi käydä tapaamassa tärkeimpiä yhteistyökumppaneitani jatkuvasti SIELLÄ HELSINGISSÄ. Voi voi kamala.
On vähän eri asia tulla puolen tunnin tai kuuden tunnin matkan päästä. Voi voi voi.
Yrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Sen että se pieni paikkakunta ois jossain muualla kuin Suomessa. Esim. Etelä-Ranska sopisi hyvin.
Miksi ehdoin tahdoin hankkiutua asumaan maahan, jossa ulkomaalaisia ylenkatsotaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ehdoin tahdoin hankkiutua asumaan maahan, jossa ulkomaalaisia ylenkatsotaan?
Ja pikkupaikkakunnillako kohdellaan paremmin? En ulkolaisena edes uskaltaisi muuttaa suomalaiselle pikkupaikkakunnalle, kun niissä ylenkatsotaan jo kaupunkilaisia oman kansan edustajiakin.
Se vaatisi sen, että mieheni suostuisi muuttamaan sinne. Minä muuttaisin mielelläni näillä ehdoilla mihin tahansa:
- Lähimpään isoon kaupunkiin suhteellisen lyhyt matka ("suhteellinen" riippuu pikkupaikan palveluista)
- Edullinen, hyväkuntoinen omakotitalo veden rannalta
- Lämmin yhteisö, johon helppo päästä sisälle
Vierailija kirjoitti:
Sama! Ranska-Itävalta, ehkä Saksa. Ei koskaan pikkupaikkakunta Suomessa - hyi! Umpimielisyys, takapajuisuus, kulttuuri ja yleinen ankeus on liikaa. Suomessa ainut mahdollinen asuinpaikka Hki-Espoo-akseli. Kotoisin Pohjanmaalta, asunut mm. Berliinissä, Oxfordissa ja Bostonissa.
Koska en ole enää nuori, niin ainakin terveyspalvelut pitäisi olla kohtuullisen lähellä samoin kaupat. Asunnossa pitäisi olla mukavuudet ja sen pitäisi olla lämmin. Pitäisi olla myös tietoliikenneyhteydet.
Muuttaisin tosi-tosi mielelläni maalle, tai jollekin pienelle paikkakunnalle jos saisin mieheni innostumaan muuttamisesta. Mutta hän ei innostu muuttopuuhista, ei ollenkaan.
Voisin jopa muuttakin. Asuminen olis ainakin halvempaa. Työpaikan jos vaan sais. Pääseehän sieltä pois lomien aikaan ja viikonloppuisin jos on tylsää.
Aika paljon sais maksaa, että jonnekin savonhevonkuuseen muuttaisin. Lähellä Venäjää ja valitettavasti se näkyy syntyperäisten geenistössä.
Sanotaan nyt joku 80 miljoona euroa, niin voin vuodeksi vaihtaa kirjat Juvalle. Toki samalla jättäytyisin työttömäksi eli kunnalle tulevat verotulot putoisivat lähelle nollaa. Pääomatulojen verot päätyvät valtiolle.
Haluan muuttaa pienelle paikkakunnalle ja muutankin, jos saan töitä. Lapselle pitää olla päiväkoti ja koulu järkevän matkan päässä.
Vierailija kirjoitti:
Haluan muuttaa pienelle paikkakunnalle ja muutankin, jos saan töitä. Lapselle pitää olla päiväkoti ja koulu järkevän matkan päässä.
Ja sitten parin vuoden kuluttua haluat taas muuttaa takaisin, kun pienen paikkakunnan kuppikuntainen valheiden levittely alkaa tympiä.
Julkinen liikenne, tai asunto lähellä työtä ja palveluja. Ei-uteliaat naapurit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pikkupaikkakunnillako kohdellaan paremmin? En ulkolaisena edes uskaltaisi muuttaa suomalaiselle pikkupaikkakunnalle, kun niissä ylenkatsotaan jo kaupunkilaisia oman kansan edustajiakin.
Ulkolaisena? Se sana on ulkomainen. Tosin sitä käytetään vain esineistä ja asioista. Ihmisestä puhuttaessa käytetään sanaa ulkomainen.
Tämän virheen tekevät kuitenkin yleensä ”kotilaiset”, joten en usko, että olet ulkomaalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkolaisena? Se sana on ulkomainen. Tosin sitä käytetään vain esineistä ja asioista. Ihmisestä puhuttaessa käytetään sanaa ulkomainen.
Tämän virheen tekevät kuitenkin yleensä ”kotilaiset”, joten en usko, että olet ulkomaalainen.
Mikä ero noilla kahdella ekalla ulkomainen-sanalla on eli kumpaa pitää ihmisestä puhuttaessa käyttää?
(ole vähän tarkempi seuraavalla kerralla, kun haluat saivarrella)
No mitä ne on ne työt mitä sieltä pieneltä paikkakunnalta pitäisi löytyä? Joku oli laittanut ne Ylessä olleen Juvan työpaikat. Mikä vika niissä? Ei me kaikki voida olla mitään korkeasti koulutettuja esimiehiä enkä toisaalta usko sellaisten edes muuttavankaan pienille paikkakunnille.