Mitä vaatisi, että muuttaisit pienelle paikkakunnalle?
Oletko harkinnut muuttoa pienelle paikkakunnalle? Tai mitä kaikkea se vaatisi, että vastaisit "kylien kutsuhuutoon" ?
Luin juuri jutun Etelä-Savossa sijaitsevassa Juvasta, "Uusi tie, hulppea koulukampus ja Onnellisten Kylä – Pieni savolaiskunta tappelee armottomia väestöennusteita vastaan" https://yle.fi/uutiset/3-12149440 ja tämä sama ongelma on varmasti jokaisessa muutaman tuhannen asukkaan paikkakunnassa.
Itse olen asunut sekä 70t ja 30t asukkaan kaupungissa, "umpikorvessa" (lähimmät palvelut 40km päässä) että nykyisin 3000 asukkaan kunnan laitamilla. Tällä hetkellä minulla on lähimpiin palveluihin vartin ajomatka, parinkymmenen tuhannen asukkaan kaupunkiin 25min. Autolla ajaminen ei ole minulla ollut koskaan ongelma, tarvitsin sitä myös kaupungissa. Täällä teiden kunto on erittäin hyvä, sillä asumme lähellä valtatietä. Asuminen on oikeasti myös sen verran halpaa, että autoilu ei ole ongelma, vaikka se bensakin maksaisi yli 2e ja työpaikkani sijaitsee tuolla 25min ajomatkan päässä. Sillä rahalla, jolla olisin saanut pienen sähkölämmitteisen okt:n saman ajomatkan päästä palveluista pienellä tontilla, sain täältä ison okt:n ja 7 ha. Sanomattakin selvää, että oma metsä tarjoaa lämmityksen, voitin siis lämmityskuluissakin. Vesikään ei ole kallista.
Oman kunnan väestötilanne kääntyi hienoisesta noususta hienoiseen laskuun silloin, kun kyläkoulut lopetettiin. Toisaalta ymmärrän, että kymmenen oppilaan takia ei kannata ylläpitää yleensä kallista kyläkoulua, eikä aina edes keskittämällä lähikylien lapset muihin kyläkouluihin auta kulujen kurissa pitämiseen, mutta lapsissa ja lapsiperheissä se pienten kuntien tulevaisuus mielestäni on. Ja se piskuinen kyläkoulu oli aikoinaan valttikortti, kuten myös meillä. Kunnasta löytyy peruskoulun lisäksi lukio, mutta moni lapsi täällä on tekijäihminen, eikä jää lukioon, vaan lähtee ammattikouluun lähikuntiin. Ja yleensä jää sinne, kunnes ehkä tekee paluumuuton. Näin meidänkin lapset ilmoittivat kuulema tekevänsä.
Meidän kunnassa on suht ok työpaikkoja väkimäärään nähden, yllättävän paljon uudisrakentamista ja kylpylätoimintaa, mutta suurinosa työskentelee lähikunnissa. Verorahat siis menevät isompiin ympäryskuntiin. En kuitenkaan kadu tänne muuttoa, sillä täällä on hyvä olla. Aivan palveluiden äärellä, asvalttitien varrella, mutta kuitenkin mukavasti omaa rauhaa olematta silti korvessa.
Kommentit (131)
Paras päätös ikinä oli muuttaa pois Helsingistä. Nyt on ihana vanha puutalo pienellä paikkakunnalla ja eläimiä pihassa. Lapsi pääsee aikanaan ihanaan, yhteisölliseen kyläkouluun. Ympärillä elää tavallisia ihmisiä perheineen, ei sitä Helsingin hullutusta.
Asun tällä hetkellä pienessä kaupungissa (alle 30.000 asukasta), joka ei ole kotikaupunkini.
Täällä eläminen ei ole ollut elämässäni ykkösprioriteetti, ennemminkin tartuin tilaisuuteen lähinnä sattumalta. Onneksi vaimoni löysi täältä nopeasti töitä ja tänne oli tavallaan helppo vakiintua.
Se ei silti tarkoita, että haluaisin asua juuri täällä.
Nyt jo tämän pitkän elämänvaiheen (kohta 13 vuotta täällä) aikana koen, että en ole täysin kotiutunut tänne. Jokin puuttuu - enkä osaa edes kertoa, mitä se jokin voisi olla. Olen kotoisin toiselta puolelta Suomea, joten ehkä se johtuu siitä, vaikka tässä kaupungissa ei sinänsä ole mitään vikaa, vaan päin vastoin lukuisia etuja (kaunis luonto, edullinen asua, hyvät päiväkodit, hyvät koulut, runsaasti harrastusmahdollisuuksia lapsille, turvallinen ympäristö lapsille, mukavia ihmisiä, vakituiset työpaikat molemmille).
Ehkä voisin asua vaikka kuinka pienessä kylässä ilman palveluja, pitkien matkojen päässä kouluista, päiväkodeista ja työpaikoista, jos vain kokisin olevani kotonani - juurillani ja kotiseudullani.
Vierailija kirjoitti:
- Paikkakunnan oltava kaksikielinen eli en halua olla ainoa ruotsinkielinen paikkakunnalla
Kelpaako, että siellä on yksi ruotsinkielinen, joka kuitenkin inhoaa sinua eikä halua olla kanssasi tekemisissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Paikkakunnan oltava kaksikielinen eli en halua olla ainoa ruotsinkielinen paikkakunnalla
Mitä väliä kun kuitenkin ilmeisen hyvin osaat suomea? Olet ilmeisesti niitä jotka jossain Kainuun perukoilla suutarissa vaatii palvelua ruotsiksi ja pilaa ennestään svenska talande bättre folkin mainetta ärsyttävinä hienop*rseinä.
Onpa harvinaisen matalaotsainen kommentti. Oma perheeni on englanninkielinen. Kyllä me suomeakin osataan, mutta halutaan palvelumme kuitenkin englanniksi. Ihminen yleensä haluaa palvelunsa sillä kielellä, joka on hänen käyttämänsä kieli. Helsingissä tämä on mahdollista, onko jossain Kainuun perukoilla?
Minä oikeastaan harkitsenkin muuttoa pikkupaikkakunnalle. Se vaatisi sen että löytäisin ihanan talon johon minulla olisi varaa, palvelut toimisivat eli lapset saisi hyvään kouluun lähialueelle ja kylä ei olisi pystyyn kuollut, luonto olisi puhdasta ja että minulla olisi hyvä työpaikka kohtuuetäisyydellä ja ainakin etätyömahdollisuudella. Ei mitään mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi pääsee aikanaan ihanaan, yhteisölliseen kyläkouluun.
Ei välttämättä. Aika paljon lakkautetaan noita pikkukouluja. Tietysti jos lapsi on jo 5v, mutta jos vasta tulossa tai suunnitelmissa niin ehkä ei.
Vaatisi talon ostoa keskeltä kaupunkia, jotta ei tarvitse lapsia roudata ympäriinsä.
Näin teinkin.
Minulla se vaatisi sitä, että mieheni haluaisi muuttaa myös, hänen nyt alaikäinen lapsensa täyttää 18 ja tapaamisia ei enää ole samalla tavalla säännöllisesti sekä sen, että meillä molemmilla olisi töiden puolesta tae siitä, että etätöitä saa tehdä 100% ajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä kun kuitenkin ilmeisen hyvin osaat suomea? Olet ilmeisesti niitä jotka jossain Kainuun perukoilla suutarissa vaatii palvelua ruotsiksi ja pilaa ennestään svenska talande bättre folkin mainetta ärsyttävinä hienop*rseinä.
Ei ole kysymys siitä vaan siitä että tuollaisilla paikkakunnilla ruotsinkielisiin kohdistetaan ennakkoluuloja. En ala vaihtaa nimeäni ja valehtelemaan taustaani siksi että muut hyväksyisivät minut. Ruotsinkielisiä "alkuasukkaita" pitää olla edes muutama sata .
Vierailija kirjoitti:
Onko Suomessa muka paikkaa josta junalla EI pääse Helsinkiin?
Suurin osa paikkakunnista täyttää tuon kriteerin. Savonlinnasta pääsee junalla Helsinkiin vaihtaen, matka-aika nopeimmillaankin yli 4h suuntaansa, joten ei kelpaa ihan kaikille päivittäiseksi työmatkaksi. Kuusamosta et pääse junalla mihinkään. Jos et tiedä, mihin junilla pääsee Suomessa, maantietosi on naurettavan huonolla tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kysymys siitä vaan siitä että tuollaisilla paikkakunnilla ruotsinkielisiin kohdistetaan ennakkoluuloja. En ala vaihtaa nimeäni ja valehtelemaan taustaani siksi että muut hyväksyisivät minut. Ruotsinkielisiä "alkuasukkaita" pitää olla edes muutama sata .
Jasså. Oon itsekin kaksikielinen, ja on ruotsalainen nimi, ja asun paikkakunnalla jossa ei ainakaan tietääkseni ole ketään ruotsinkielisiä. En ole "valehdellut taustaani" mutta en myöskään mene tuohon kyläkauppaan vaatimaan ruotsinkielistä palvelua. Ehkä mua ei olisi yhtä hyvin hyväksytty täällä jos noin olisin tehnyt. "Maassa/maalla maan tavalla".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jasså. Oon itsekin kaksikielinen, ja on ruotsalainen nimi, ja asun paikkakunnalla jossa ei ainakaan tietääkseni ole ketään ruotsinkielisiä. En ole "valehdellut taustaani" mutta en myöskään mene tuohon kyläkauppaan vaatimaan ruotsinkielistä palvelua. Ehkä mua ei olisi yhtä hyvin hyväksytty täällä jos noin olisin tehnyt. "Maassa/maalla maan tavalla".
Se ei ole ainoa kriteerini , katso lista. Voi joustaa siitä jos ei ole liian kaukana Helsingistä tai Turusta.
Mutta niiden muiden kriteerien olisi syytä täyttyä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa paikkakunnista täyttää tuon kriteerin. Savonlinnasta pääsee junalla Helsinkiin vaihtaen, matka-aika nopeimmillaankin yli 4h suuntaansa, joten ei kelpaa ihan kaikille päivittäiseksi työmatkaksi. Kuusamosta et pääse junalla mihinkään. Jos et tiedä, mihin junilla pääsee Suomessa, maantietosi on naurettavan huonolla tasolla.
Mulla oli kyllä 3 tuntia raja, ja se on ehdoton. Ksokee myös viikonloppuruuhkia, eli tien oltava mieluiten moottoritie tai edes riittävästi ohituskaistoja, tai suora juna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä puhuttiin siis PIKKUPAIKKAKUNNISTA. Ei Savonlinnasta. Ei ne junat ihan hirveän monella pikkupaikkakunnalla nykyään pysähdy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä puhuttiin siis PIKKUPAIKKAKUNNISTA. Ei Savonlinnasta. Ei ne junat ihan hirveän monella pikkupaikkakunnalla nykyään pysähdy.
Savonlinnahan on ihan hyvä esimerkki pikkupaikakkunnasta koska siihen kuuluu myös Kerimäki, Punkaharju jne. Ja nimenomaan tunnettu kulttuuristaan, ainakin kesäaikaan, mutta Helsinkiin kuitenkin liian pitkä matka mun mielestäni.
Muutin jo. Pois pk-seudulta Joensuuhun.
Vartti fillarilla töihin, lapsi pääsee kävellen kouluun.
Rahaa jäi, kun möi ylihintaisen betonikuution pois ja osti melkein uuden rivaripätkän. Vaikka tulot tippui vähän, niin eläminen on halvempaa ja elämisen taso korkeampi.
Huomenna kun on syyslomaviikko, retkeilemään kohti Kolia!
Savonlinna tai mikä tahansa alle 50 000 asukkaan käpykylä on pk-seudun asukkaan mielikuvissa ankea pikkupaikkakunta josta löytyy korkeintaan matkahuollon paari ja kebab-pizzeria ja pyöreä nolla akateemisen tai ylipäätänsä minkään muunkaan koulutuksen tasoista työpaikkaa.
Uimahallin. Esim Mäntsälä olisi hyvä paikka, mutta kun siellä ei ole uimahallia. Aiheesta on väännetty vuosia, mutta eivät saa mitään aikaan.
mutta Helsinkiin kuitenkin liian pitkä matka mun mielestäni.
Minulla olisi Helsinkiin autolla vartin matka länsiväylää pitkin mutta se on liian pitkä että olisin vaivautunut sinne enää koko 2000-luvulla useammin kuin muutaman kerran vuodessa. Siellä ei ole mitään mitä tarvitsisin tai kaipaisin.
En tajua millaisia henkisiä ongelmia on ihmisillä jotka voivottelevat jokaisesta kaupungista vain sitä miten pitkä matka sieltä on Helsinkiin?
Miksei Vladivostokiin tai Pjongjangiin tai mihin tahansa muuhun kaupunkiin johon ei ole mitään pakottavaa tarvetta mennä ainakaan enää toista kertaa kun sen on kerran nähnyt.
On. Omasta pikkukylästä täytyy ensin ajaa lähimmälle juna-asemalle 30 km ja se juna menee Tampereelle. Siellä vaihto Helsingin junaan. Ei kovin nopeaa ja helppoa.