Mitä vaatisi, että muuttaisit pienelle paikkakunnalle?
Oletko harkinnut muuttoa pienelle paikkakunnalle? Tai mitä kaikkea se vaatisi, että vastaisit "kylien kutsuhuutoon" ?
Luin juuri jutun Etelä-Savossa sijaitsevassa Juvasta, "Uusi tie, hulppea koulukampus ja Onnellisten Kylä – Pieni savolaiskunta tappelee armottomia väestöennusteita vastaan" https://yle.fi/uutiset/3-12149440 ja tämä sama ongelma on varmasti jokaisessa muutaman tuhannen asukkaan paikkakunnassa.
Itse olen asunut sekä 70t ja 30t asukkaan kaupungissa, "umpikorvessa" (lähimmät palvelut 40km päässä) että nykyisin 3000 asukkaan kunnan laitamilla. Tällä hetkellä minulla on lähimpiin palveluihin vartin ajomatka, parinkymmenen tuhannen asukkaan kaupunkiin 25min. Autolla ajaminen ei ole minulla ollut koskaan ongelma, tarvitsin sitä myös kaupungissa. Täällä teiden kunto on erittäin hyvä, sillä asumme lähellä valtatietä. Asuminen on oikeasti myös sen verran halpaa, että autoilu ei ole ongelma, vaikka se bensakin maksaisi yli 2e ja työpaikkani sijaitsee tuolla 25min ajomatkan päässä. Sillä rahalla, jolla olisin saanut pienen sähkölämmitteisen okt:n saman ajomatkan päästä palveluista pienellä tontilla, sain täältä ison okt:n ja 7 ha. Sanomattakin selvää, että oma metsä tarjoaa lämmityksen, voitin siis lämmityskuluissakin. Vesikään ei ole kallista.
Oman kunnan väestötilanne kääntyi hienoisesta noususta hienoiseen laskuun silloin, kun kyläkoulut lopetettiin. Toisaalta ymmärrän, että kymmenen oppilaan takia ei kannata ylläpitää yleensä kallista kyläkoulua, eikä aina edes keskittämällä lähikylien lapset muihin kyläkouluihin auta kulujen kurissa pitämiseen, mutta lapsissa ja lapsiperheissä se pienten kuntien tulevaisuus mielestäni on. Ja se piskuinen kyläkoulu oli aikoinaan valttikortti, kuten myös meillä. Kunnasta löytyy peruskoulun lisäksi lukio, mutta moni lapsi täällä on tekijäihminen, eikä jää lukioon, vaan lähtee ammattikouluun lähikuntiin. Ja yleensä jää sinne, kunnes ehkä tekee paluumuuton. Näin meidänkin lapset ilmoittivat kuulema tekevänsä.
Meidän kunnassa on suht ok työpaikkoja väkimäärään nähden, yllättävän paljon uudisrakentamista ja kylpylätoimintaa, mutta suurinosa työskentelee lähikunnissa. Verorahat siis menevät isompiin ympäryskuntiin. En kuitenkaan kadu tänne muuttoa, sillä täällä on hyvä olla. Aivan palveluiden äärellä, asvalttitien varrella, mutta kuitenkin mukavasti omaa rauhaa olematta silti korvessa.
Kommentit (131)
Koko keskustelu pysyisi paremmin kasassa jos ymmärrettäisiin että "pieni paikkakunta" tarkoittaa vaikkapa pk-seudun asukkaalle ihan muuta kuin posiolaiselle.
Sitä paitsi haluja pienelle paikkakunnalle muuttamiseen voi oikeastaan kysyäkin vain muutaman suurimman kasvukeskuksen asukkailta koska kaikki muut asuvat jo sellaisessa.
Menepä pk-seudulla kysymään keneltä tahansa vastaantulijalta olisiko tämä valmis muuttamaan 30 000 asukkaan paikkakunnalle ja vastaaja todennäköisesti kauhistuisi ajatustakin. Eihän tuollaisessa pikkukaupungissa ole muuta kuin esson baari ja parturi.
Todellisuudessa esim Savonlinnan kaltainen yliopistokaupunki on juuri tuon kokoinen ja sieltä löytyvät tasan kaikki ne palvelut joita vaikkapa espoolainen tai vantaalainen oikeasti arjessaan tarvitsee mutta paljon lähempää.
Vierailija kirjoitti:
En muuttaisi enää. Vajaan vuoden asuin ja oli melkoista kärsimystä.
Avaisitko vähän?
Olen varttunut pikkupaikkakunnalla ja asunut aikuisena ennenkuin lähdin miehen perässä. Siinä kylässä oli 5000 ihmistä ja kaupunkiin 30km. Samantyyppiseen vois kyllä muuttaa, kaupungista en tykkää eikä mieskään.
Vierailija kirjoitti:
Koko keskustelu pysyisi paremmin kasassa jos ymmärrettäisiin että "pieni paikkakunta" tarkoittaa vaikkapa pk-seudun asukkaalle ihan muuta kuin posiolaiselle.
Sitä paitsi haluja pienelle paikkakunnalle muuttamiseen voi oikeastaan kysyäkin vain muutaman suurimman kasvukeskuksen asukkailta koska kaikki muut asuvat jo sellaisessa.
Menepä pk-seudulla kysymään keneltä tahansa vastaantulijalta olisiko tämä valmis muuttamaan 30 000 asukkaan paikkakunnalle ja vastaaja todennäköisesti kauhistuisi ajatustakin. Eihän tuollaisessa pikkukaupungissa ole muuta kuin esson baari ja parturi.
Todellisuudessa esim Savonlinnan kaltainen yliopistokaupunki on juuri tuon kokoinen ja sieltä löytyvät tasan kaikki ne palvelut joita vaikkapa espoolainen tai vantaalainen oikeasti arjessaan tarvitsee mutta paljon lähempää.
Tämä tietysti selkeyttäisi keskustelua. Itse en pidä Savonlinnaa "pienenä paikkakuntana", sehän on tosiaan yliopistokaupunki. Olen silti helsinkiläinen.
Tätä on kysynyt joku muukin!
Olen muuttanut 4 vuotta sitten, isommasta kaupungista huomattavasti pienempään. Ja sopii hyvin mulle!
Vierailija kirjoitti:
Erittäin hyvä pointti.
Esimerkiksi itselleni pieni paikkakunta on reippaasti alle 10 000 asukkaan kunta,. Savonlinnaa pidän jo aika isona kaupunkina, josta saa monipuolisesti kaikkia kaupungeille tyypillisiä palveluja.
Trooppinen ilmasto nyt alkuun olis ihan jees. Kyllä mä siellä palmujen katveessa viihtyisin vähän pienemmässäkin kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikka.
Kelpaisko joku näistä (99% vakitöitä) esim. juuri Juvalla:
kuraattori
sosiaalityöntekijä
kotipalvelu-yrittäjä
sairaanhoitaja
tiiminvetäjä-sh
kirjanpitäjä
myyjä (etä)
puhmyyjä (etä)
hr-asiantuntija
liikennemyymälätyöntekijä
henk.koht.avustaja x2
mielenterveystyön keikkatyö
lähihoitaja
lh/sh
työnjohtaja
maataloustyöntekijä
kirvesmies x2
rakennustyöntekijä
tuotantotyöntekijä x3 eri aloille
lvi-asentaja
autoasentaja
sähköasentaja
raakapuun käsittelijä
pyöräkoneenkuljettaja
trukinkuljettaja
ravintolatyötekijä
yrittäjä x2No mihinkään en ole pätevä ja veikkaan että palkka laskisi aika paljon.
Leikitään että olisit pätevä ja jos asuminen maksaa sanotaan vaikka 50% vähemmän mitä kaupungissa, niin ei se käteen jäävä osuus tipu vaikka brutto olisikin pienempi.
Mutta eläke tippuu ihan merkittävästi ja asunnon arvokin luultavasti vaan laskee. Nykyisen nousee.
Minulla hakusessa on sopiva koti pienestä paikkakunnasta, mutta mahdollinen arvon aleminen ei minua pelota. Etsin loppuelämän kotia. Ymmärrän kuitenkin (ehkä ihan aiheellisen) pelon, jos ei ole paikallaan pysyvää sorttia ja ei aio jäädä pysyvästi pieneen kuntaan.
Kunhan joskus pääsen eläkkeelle niin sitten muutan.
Miten pienelle paikkakunnalle sitä sitten pitäisikään muuttaa? Kysyy käpykyläläinen.
Jos puhutaan sitten oikeasti pienistä paikkakunnista eli 10 000 asukkaan kokoluokassa niin tässäkin kohtaa on valtava ero sillä onko tuollainen
- oman alueensa maakuntakeskus jolloin sieltä löytyy keskuksen palvelut ainakin jossain mittakaavassa vai
- jonkin isomman kaupungin kyljessä jolloin omat palvelut voivat olla mallia S-market mutta 30 minuutin ajomatkan päässä onkin jo kaikki mitä tarvitaan.
Kannattaa muistaa että Suomi on niin onnettoman harvaanasuttua periferiaa että 30 minuutin ajomatkan päässä Tampereen, Turun ja Oulun keskustoista olet jo niin keskellä pöndeä että maa ja asunnot ovat arvottomia.
Tuo 30 minuuttia on kuitenkin puolet lähempänä kuin mitä Espoossa asuva joutuu metron tulon jälkeen haaskaamaan päästäkseen Helsingin keskustaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikka.
Kelpaisko joku näistä (99% vakitöitä) esim. juuri Juvalla:
kuraattori
sosiaalityöntekijä
kotipalvelu-yrittäjä
sairaanhoitaja
tiiminvetäjä-sh
kirjanpitäjä
myyjä (etä)
puhmyyjä (etä)
hr-asiantuntija
liikennemyymälätyöntekijä
henk.koht.avustaja x2
mielenterveystyön keikkatyö
lähihoitaja
lh/sh
työnjohtaja
maataloustyöntekijä
kirvesmies x2
rakennustyöntekijä
tuotantotyöntekijä x3 eri aloille
lvi-asentaja
autoasentaja
sähköasentaja
raakapuun käsittelijä
pyöräkoneenkuljettaja
trukinkuljettaja
ravintolatyötekijä
yrittäjä x2No mihinkään en ole pätevä ja veikkaan että palkka laskisi aika paljon.
Leikitään että olisit pätevä ja jos asuminen maksaa sanotaan vaikka 50% vähemmän mitä kaupungissa, niin ei se käteen jäävä osuus tipu vaikka brutto olisikin pienempi.
Mutta eläke tippuu ihan merkittävästi ja asunnon arvokin luultavasti vaan laskee. Nykyisen nousee.
Minulla hakusessa on sopiva koti pienestä paikkakunnasta, mutta mahdollinen arvon aleminen ei minua pelota. Etsin loppuelämän kotia. Ymmärrän kuitenkin (ehkä ihan aiheellisen) pelon, jos ei ole paikallaan pysyvää sorttia ja ei aio jäädä pysyvästi pieneen kuntaan.
Eikä leikkaukset eläkkeeseen tunnu missään?
Loppuelämän kotia tottakai itsekin etsin, mutta mistäs sen tietää, mitä tulee eteen. Pahan paikan tullessa helsinkiläisen asunnon voi myydä ja niillä rahoilla tekee aika paljon enemmän kuin posiolaisen omakotitalon hinnalla (jos sen saa myytyä).
Ja jäähän se sitten perinnöksi myös lapsille.
Muuttaisin jos paikkakunnalla olisi töitä itselle sekä puolisolle, harrastusmahdollisuuksia esim. hyvä yleinen kuntosali, uintimahdollisuudet ja yleisiä viihdepaikkoja kuten leffateatteri (kesäpaikkakunnalla se on kyläkoulussa iltaisin) ja pari kahvilaa.
Muutan heti jos saisi pysyvän työpaikan ja miehen. Korpeen muuttaminen on yksi unelmistani, mutta parisuhdetarjonta on pikkukunnissa yleensä ala-arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Jos saisin (tekemättä itse mitään) 1000 euroa joka kuukausi elämäni loppuun asti, niin voisin muuttaa pikkupaikkakunnalle. Tulisin tuolla summalla toimeen tekemättä töitä.
Entä hoivapalvelut vanhana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muuttaisi enää. Vajaan vuoden asuin ja oli melkoista kärsimystä.
Avaisitko vähän?
Vapaa-aikana ei voinut oikein muuta tehdä kuin homehtua kotona, koska palveluita oli todella onnettomasti. Ulkona syöminen tarkoitti vaihtoehtoa pizzan ja kebabin välillä. Paikalliset olivat jämähtäneet jonnekin 90-luvulle ja pitivät koulutettua sinkkumiestä uhkana, kun olisin voinut iskeä kylän ainoan sinkkunaisen (ei, en iskenyt). Sellainen toivottomuuden ja näköalattomuuden ilmapiiri. Jos olisin joutunut olemaan toisen vuoden, olisin varmaan alkoholisoitunut.
Se vaati lapset. Olen syntynyt pienehkössä kehyskunnassa. Asunut pitkään Helsingissä. Tuntui, että kaupunki ei ole niin hyvä paikka lapsille kuin pieni kaupunki, maalla olo. Luotan että elämä kantaa ja tekevälle töitä löytyy.
Aika paljon vaatisi. Jos sieltä löytyisi täydellinen mies ja kiva työpaikka, voisin harkita.
Kunnallisveron lisäksi valtionosuuksia. Asukasluku vaikuttaa.
Eikä se kai mikään automaatio ole, että ei käytettäisi paikallisia palveluita. Luulisi jokaisen ymmärtävän, että paikalliset palvelut pysyvät kun niitä käytetään.