Miten näpäyttää kaveria, joka yrittää aina nolata muita?
Toimintatapa on aina sama: ollaan jossain bileissä tai illanistujaisissa, ja tää "kaveri" sitten alottaa kertomaan jotain täysin aiheeseen liittymätöntä ja noloa juttua, jolla pyrkii saamaan huomion itseensä ja tarinan kohteen naurunalaiseksi. Ja siis ei kerro mitenkään hyväntahtoisesti tai hauskalla tavalla, vaan pyrkii oikeasti vain nolaamaan ja kiusaamaan. Tekee myös sitä, että juoruilee (erityisesti minusta) kaikille tutuilleen ja nää tutut sitten muodostaa niiden perusteella ei-niin-ruusuisen kuvan musta jo ennen kuin tavataan. Hänen kertomansa jutut ovat pääasiassa asioita joita tein 18-vuotiaana ja nykyään ollaan lähes 30.
Tiedän kyllä, että tällä kaverillani on huono itsetunto, ja ilmeisesti hän sitten koittaa pönkittää sitä pyrkimällä nolaamaan muita. Itse en helposti suutu, mutta tämä naurettava käytös alkaa jo kyllästyttää.
Kommentit (104)
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 13:22"]
Voisiko olla, että kaverisi ei oikein hallitse alkoholinkäyttöään, juo liikaa ja humalassa alkaa toistelemaan vanhoja tarinoita? Saattaa hävetä asiaa itsekkin. Odota tuo seuraava illanvietto ja jos kaveri ei ole siivosti, ota asia puheeksi myöhemmin. Viilennä myös välit.
[/quote]
Hän ei yleensä itse juo paljon, eli ei voi laittaa edes kännin piikkiin.
Ja tää kaveri tykkää kertoilla noita juttuja vaikka kenestä, mutta erityisesti mut on ottanut suosikkikohteekseen. Uskoisin, että kaverini on mulle jossain määrin kateellinen joistain asioista (näin on sanonut itse humalassa) ja tuo nolaaminen on hänen keinonsa tuntea itsensä minua paremmaksi. Mulla myös oli aika tosiaan aika vauhdikas elämä tuolloin 18-20-vuotiaana kun taas tää kaveri vaan roikkui mukana eikä itse tehnyt oikeastaan mitään ikinä. Saattaa ehkä olla jotain katkeruuttakin takana kun ei ole mitään omaa kerrottavaa?
Vaikea sanoa syitä, mutta tosiaan mun nolaaminen on se hänen jokaisen illanviettonsa kohokohta. Tai siis nolaamisen yrittäminen, kaveri varmaan ärsyyntyy vielä siitäkin kun en ikinä provoisoidu. Sanon vaan kertomuksen päätteeksi että "noin tapahtui, mitäs sitten" tai "eiköhän kaikki oo nuo jutut jo kuullut kun niitä aina toistelet". -ap
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 00:38"]näpäytä pesarilla, ja lujaa.
[/quote] mika on pesari?
Olen ollut myös vastaavassa tilanteessa. Minulla oli "kaveri" joka oli kahden kesken mukava, mutta kun olimme isommalla porukalla, hän otti tehtäväkseen nolata ja syrjiä muita. Hän valitsi ryhmästä aina päivän parhaan kaverin, jonka kanssa marssi ympäri juhlapaikkaa ja jolle kertoi noloja juttuja muista juhlijoista ja nauroi päin naamaa. Ihan uskomatonta käytöstä, mutta kärjistettynä se meni noin. Tämä ei rajoittunut pelkkiin juhliin, ja meidän kaveripiiriin, vaan hän saattoi myös nolata meitä kavereitaan tuntemattomille ihmisille julkisilla paikoilla.
Otin kahden kesken hänen kanssaan puheeksi hänen tekonsa, jolloin hän vetosi hankalaan elämäntilanteeseen ja itkua tuhertaen lupasi muuttaa käytöstään. Tämä tapahtui muutaman kerran, jolloin päätin, ettei tässä ole enää mitään järkeä. Tein kaveripiirillemme selväksi, etten halua olla samoissa juhlissa tämän ihmisen kanssa, ja kappas kummaa he ymmärsivät täydellisesti...
Tämä "kaveri" oli joskus minun paras kaveri. Hänen ristiriitaisen käytöksen takia (kahden kesken mukava, ryhmässä kuin eri ihminen) minulla kesti kauan tajuta ettei hänen kanssaan kannata olla missään tekemisissä. Tästä on nyt kulunut lähemmäs kymmenen vuotta, ja olen kuullut, ettei tämä henkilö ole muuttunut tippaakaan. AP, sinun ei tarvitse sietää tuollaista käytöstä! Tuollainen ihminen ei ole sinun kaverisi. Tuollainen käytös toisia kohtaan ei ole hyväksyttyä, vaikka "kaverillasi" olisi miten huono elämäntilanne. Häntä ei tarvitse kutsua sinun juhliisi, olen varma että muutkin kaveripiiristäsi ovat samaa mieltä. Sinun ei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa, et ole tehnyt mitään väärää!
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 00:36"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 00:33"]
Minulla on samanlainen kaveri. Kun tapasin hänen juhlissaan hänen muita työ- ym.kavereita, ja esittäydyimme toisillemme, niin kaikki alkoivat nauramaan kun kerroin missä tapasimme. He olivat kuulleet jo nolon tapahtuman tältä kyseiseltä illalta ja tietenkin kun kuulivat nimeni, niin alkoivat nauramaan. Oli aika noloa ja tunsin kyllä itseni selkäänpuukotetuksi. On varmasti tehnyt musta pilaa useita kertoja ja yllättäen me kaikki tapasimmekin toisemme.. että näin! Jos kavereita saisi helpommin, en olisi tämän henkilön kaveri enää. Yksinkään ei ole kivaa olla, mutta ainakaan en enää pidä häntä ystävänä.
[/quote]Ai kaverille tuli yllätyksenä, että hänen pitämissään juhlissa, hänen itse kutsumansa vieraat tapaavat toisensa? Aika herkästi tunnut ottavan nokkiisi. Ei ihmekään, että kaverit vähissä...
[/quote]
Uskon ettei hän ajatellut vuosia aiemmin, että jää kiinni tästä asiasta (eli että kertoi minusta nolon jutun). Ja kun olimmekin kaikki paikalla samaan aikaan, se selvisi minulle ja siinä mielessä tuli varmaan myös yllärinä hänelle.
Juhlissa kun hän taas alkaa kertoa juttua sinusta, sano
"Se on tosi mukavaa, että kerrot aina näin juhlissa minusta näistä juttuja. Mutta kerro sinä vain ensin tarinasi, niin minä jatkan kertomalla kun sinä..."
Luulen että muut tajuavat tai ovat jo tajunneet että tyyppi on vähän onneton. Ehkä joskus voisi puhua enemmän muiden kanssa tästä asiasta.
Hauskaa lukea näitä muiden kirjoittamia tarinoita. Tää näyttääkin olevan melko yleinen piirre kun moni tuntee samanlaisen mulkeron!
Alan jo melkein odottaa uutta vuotta jotta pääsen huomauttamaan tyypille asiasta :D
- ap
Mulla oli just tuollaisia kavereita joskus. Nuorempana jatkuvasti tivasivat kuka mun "ihastus" oli, piti keksiä aina nopeesti joku, ja sitten ne nolasi mut jotenkin sen tivatun tiedon saamisen jälkeen. Yms. Osa näistä ihmisistä ei ole yhtään muuttunut aikuistuttuaan. Ja tollasia kusipäitä meillä on nyt hoitoalalla muun muassa..
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 10:44"]
"Miten tämä asia (joku tehnyt jotain noloa yli 10 vuotta sitten) vaikuttaa sinun tämänpäiväiseen elämääsi?"
[/quote]
Tämän sanoin viimeksi kun kaverini alkoi (vieläpä monin järjestämissäni juhlissa) kertomaan niitä samoja sataan kertaan kuultuja tarinoitaan. Ikävä kyllä häneltä puuttuu kaikenlainen sosiaalinen älykkyys ja pelisilmä, eli hän vain jatkoi suu vaahdossa puhumista. -ap
[/quote]
Ehkä kannattaa vain kävellä pois.
Ala kertoa ääneen ja kaikille, etukäteen ja kommenttina nolausjuttuihin, että X tunnetaan yleisesti siitä, että hän nauttii toisten nolaamisesta eikä malta innossaan pysyä edes totuudessa. Että tutustukaa ihmeessä, niin pääsette kuulemaan itsestännekin "kivoja" juttuja.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 12:33"]Ala kertoa ääneen ja kaikille, etukäteen ja kommenttina nolausjuttuihin, että X tunnetaan yleisesti siitä, että hän nauttii toisten nolaamisesta eikä malta innossaan pysyä edes totuudessa. Että tutustukaa ihmeessä, niin pääsette kuulemaan itsestännekin "kivoja" juttuja.
[/quote]
Näin.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 12:33"]
Ala kertoa ääneen ja kaikille, etukäteen ja kommenttina nolausjuttuihin, että X tunnetaan yleisesti siitä, että hän nauttii toisten nolaamisesta eikä malta innossaan pysyä edes totuudessa. Että tutustukaa ihmeessä, niin pääsette kuulemaan itsestännekin "kivoja" juttuja.
[/quote]
Tääkin on hyvä! Saatanpa uutena vuotena pikku hiprakassa toteuttaa. -ap
Kyllä teillä joillain on pitkä pinna! :)
Mä olisin jo suuttunut ja siinä samalla olis saattanut unohtua
omat käytöstavat.. tuollainen käytös on aivan kauheaa.
Jotkut sietävät tuollaista ehkäpä siksi, että kun tämä nolaaja osaa järjestää niin
muhevan marttyyri-itkupotkuraivarikohtauksen jos hänet torjutaan, ja haukkuu
ja nolaa kaikki vielä pahemmin..itseltäkin valitettavasti löytyy tuollainen ihminen
entisistä kavereista. Olen kuullut itseäni haukuttavan vielä 20 v. välien viilennyksen jälkeen,
niille jotka jaksavat kuunnella. Eli ei oo neito muuttunut.
Tsemppiä ap ja pidä puolesi, eihän tuommosta kukaan jaksa. Pois
kavereista jos on noin hölmö. (tuli mieleen että jos tommonen sais syytteen kunnianloukkauksesta, niin
mikä mahtais olla selitys käytökselle..Oikeesti, kova kovaa vasten vaan.)
Minulla oli samanlainen kaveri. Kahdestaan oli niin olevinaan tosiystävä ja olkapää, mutta heti seuraavissa juhlissa rupesi kertomaan näitä hänelle uskomiani juttuja väritettyinä ja noloina sattumuksina, vaikka tiesi hyvin, ettei aihe ole minulle helppo ja seisoin vieressä. Silloin kuin kerroin hänelle jotakin, oli niin myötätuntoinen ja lohduttava. Jos keskeytin hänet nolaamasta minua sanomalla esim. "Tarkoitin tämän pysyvän meidän välillämme..." niin rupesi hädissään pyytelemään anteeksi tahdittomuuttaan ja se johti aina siihen, että MINUN piti lohduttaa HÄNTÄ kun oli muka niin häpeissään. Tämä mahdollisti sen, ettei kukaan puuttunut näihin ja hän sai jatkaa muitten nolaamista.
Kerran kun hän jakoi asioitani hyvin väritetysti (imitoi suurpiirteisesti miten muka käyttäydyin yms.) sanoin vakavalla naamalla "Kiva kun jaat kommelluksiani, muttei se tainnut ihan noin mennä". Ei pystynyt enää jatkamaan ja meni hiljaiseksi, koska samassa huoneessa oli muitakin ihmisiä, jotka olivat olleet silloin paikalla. Eivät sanoneet miteen, nyökyttelivät vain.
Tälläkin henkilöllä on jonkinnäköinen "suojeltu" asema kaveripiirissämme.
Toteat:
Jos pääs olis lasia, näkis kuinka kusi virtaa ja paska tekee patoja.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:45"]
Toteat: Jos pääs olis lasia, näkis kuinka kusi virtaa ja paska tekee patoja.
[/quote]
Haha! Tämähän on hyvä. :D
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 23:05"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:19"]
Itse olen samamtapainen. Kerron toisista seminoloja pikku juttuja jotka saa muut nauramaan. Seuraani kestävätkin vain ne jotka omaavat huumorintajun joka ylettyy myös itseensä. Ne jotka eivät kestä jäävät etäisiksi, sillä en voi olla oma itseni heidän seurassa. Teen tätä koska tykkään saada toiset nauramaan. Eniten nauran kuitenkin itse niille jutuille joissa roustataan minua.
[/quote]
No tuota. Sivustakatsojana huomaa nimenomaan, että ihmiset kiusantuvat noista toisten nolausyrityksistä ja naureskelevat juurikin vain kiusaantuneesti ja hiljaisuuden välttämiseksi. Kukaan ei ole niin juntti, että oikeasti lähtisi nolaajan kanssa nauramaan tarinan kohteelle. Mikset naurata muita kertomalla oikeasti fiksuja ja hauskoja juttuja sen sijaan että menisit sieltä mistä aita on matalin? Vai eikö aivokapasiteetti riitä.
[/quote]
Olen täysin samaa mieltä. Toisista ei kerrota mitään teini-iässä tapahtuneita todella noloja hölmöilyjä, ellei olla täysin satavarmoja, että se on toisen mielestä ihan täysin ookoo. Lähtöoletuksena voi ottaa sen, että se ei ole. On minullakin joskus illanistujaisissa ollut sellainen henkilö, joka on halunnut nolata muita paikallaolevia. Myötähäpeä ja kiusaantuneisuu on käsinkosketeltava, varsinkin kun samaa henkilöä kohtaan jatketaan vain. Itse olen semisinut omien menneisyyden hölmöilyjeni kanssa ja muutaman kerran keskeyttänyt tällaisen nolaajan toiminnan kertomalla omista hölmöilyistäni ja jatkamalla aihetta johonkin ihan muuhun (sisimmissäni häpeän edelleen, mutta inhottavampaa on ollut se kiusaantunut tunnelma..) Se on kyllä harvinaisen vittumaista, kun aletaan rääpimään jotain toisten teinisekoiluja silloin kun ollaan kolmikymppisiä. Luulisi että on ajankohtaisempaakin puhuttavaa ja paljon mielenkiintoisemmista ja hauskemmista aiheista...
Mutta aloittajalle, juuri tuo "eiköhän kaikki jo nuo miljoonaan kertaan kuullut jutut jo tiedä" ja "hehheh, minulle sitä on sattunut ja tapahtunut. "Toisille tapahtuu ja toiset joutuvat vain kertomaan toisten tapahtumista"-meininki varmaankin antaa oikean viestin.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 11:07"]
Jos tuo kaveri on vaan sellainen vähän sosiaalisesti tökerö ja kömpelö tapaus, niin ihan ystävällinen kahdenkeskinen asiasta jutteleminen voisi auttaa. Jos ei vaan ole hoksannut tekevänsä noin. Kertooko koskaan itsestään vastaavia juttuja vai vaan muista?
Jos taas kaveri selvästi ilkeämielisyyttään haluaa nolata muita niin en itsekään välittäisi olla liian kiltti ja pehmeä vaan ihan hyvin voisin ihan täräyttää suoraan siinä tilanteessa, että mitä sä saat tuosta kun yrität aina nolata muita.
[/quote]
Ei ikinä kerro itsestään mitään, vain muista. Hänen virheistään ei myöskään saa puhua.
Välillä oikein harmittaa kun olen niin kiltti, tehokas keino olisi varmaan aina tuon tarinoinnin päätteeksi pohtia että kovaan ääneen että mikähän tota Marjukkaa vaivaa kun taas se kertoili noita juttuja, kyllä täytyy olla huono itsetuntu ja tylsä elämä kun ei itsestään ikinä puhu. -ap
[/quote]
Alapeukku vahingossa, kun rullasin näyttöä. Sori