Miten näpäyttää kaveria, joka yrittää aina nolata muita?
Toimintatapa on aina sama: ollaan jossain bileissä tai illanistujaisissa, ja tää "kaveri" sitten alottaa kertomaan jotain täysin aiheeseen liittymätöntä ja noloa juttua, jolla pyrkii saamaan huomion itseensä ja tarinan kohteen naurunalaiseksi. Ja siis ei kerro mitenkään hyväntahtoisesti tai hauskalla tavalla, vaan pyrkii oikeasti vain nolaamaan ja kiusaamaan. Tekee myös sitä, että juoruilee (erityisesti minusta) kaikille tutuilleen ja nää tutut sitten muodostaa niiden perusteella ei-niin-ruusuisen kuvan musta jo ennen kuin tavataan. Hänen kertomansa jutut ovat pääasiassa asioita joita tein 18-vuotiaana ja nykyään ollaan lähes 30.
Tiedän kyllä, että tällä kaverillani on huono itsetunto, ja ilmeisesti hän sitten koittaa pönkittää sitä pyrkimällä nolaamaan muita. Itse en helposti suutu, mutta tämä naurettava käytös alkaa jo kyllästyttää.
Kommentit (104)
Minä suosittelen tuota jämäkkää aiheenvaihtoa. Itse vaihtaisin puheenaiheen johonkin muuhun ja jos se kaveri alkaisi jankuttamaan omasta tarinastaan, toteaisin, että tiedämme jo tarinan päätöksen, tai että "eikös tuo juttu pääty niin että minä teen xxx asian ja se on sinun mielestäsi kamalan hassua?" ja jatkaisin samaan hengenvetoon omaa juttua. Jos hän sanoisi että ei, vaan... Sanoisin että "niin mutta lopputulos tarinoissaai on yleensä se, että nolaan itseni joten eiköhän se ole jo kuultu".
Tuossakin, taas, on se riski että se kaveri suuttuu, mutta tällaisten ihmisten kanssa ei oikein voi muuta. He, yleensä, ovat jostain asiasta kateellisia ja katkeria, ja tuo kateuden kohde saa yleensä tuntea asian nahoissaan, tavalla tai toisella.
Ja yksi vinkki. Älä tee tuota hommaa sillä mielellä että "jee nyt pääsen kostamaan vuosien kaltoinkohtelun" vaan ota asia tyynemmin. Jos asenteesi on se, että iloitset asiasta, alennut samanlaiseksi kiusaajaksi.
Mulakin tuollainen kaveri. Olen se kaveripiirin ikisinkku ja tämä kaveri (naimisissa, 2 lasta) haluaa ilmeisesti varmistaa sen. Jossain illanistujaisissa tämä hauskuuttaa ihmisiä kertomalla kuinka "Jenni on kyllä aina tosi kännissä, siis niinku aina. Siis niin uskomaton muija, tosi seksikäs, kerrankin lähti baarista jatkoille 4 miehen kanssa, aika sexyyy! Jenni siis sä tanssit niin hyvin, aivan uskomattoman hyvin sä pyörität sitä persettä niin et miehet sekoo!
Jep, olen kerran lähtenyt jatkoille 4 miehen kanssa ja yhden kanssa harrastin seksiäkin. Tästä on aikaa n. 7 vuotta. En mielestäni yleensä ole se seurueen kännisin, en kaatuile tai kompuroi, en oksentele pitkin poikin, mielestäni hallitsen alkoholinkäyttöni ihan hyvin. Tanssilattialla en kyllä hinkkaa persettäni kehenkään, mielestäni tanssin ihan normaalisti.
Tämä nolaaja taas on usein niin kännissä että kaatuilee ja oksentelee baarissa, tekee juuri työtä että työntää perseensä jonkun miehen etumusta vasten ja kihnuttaa ja vatkaa hulluna, on harrastanut kymmeniä ja taas kymmeniä yhdenillanjuttuja erilaisilla kokoonpanoilla aina pariskunnasta yhdistelmään 5 naista + 1 mies...En tiedä miksi kokee tarvetta esittää minut siinä valossa, että olen kiimainen alkoholiongelmainen hutsu. Ja siis esittelee mut näin ainoastaan miehille, haluaa ilmeisesti varmistaa sen, että hän saa hääriä illan kuningattarena eikä kukaan mies varmastikaan halua olla kanssani missään tekemisissä. Vähän nuorempana tekisi sitä, että jos juttelin baarissa jonkun miehen kanssa niin alkoi huutaa että "Hyi toi kundi on ruma, mennään pois heti, yök älä nyt noin ruman kanssa mitään numeroita vaihda". Että eiköhän kysymys ole tuosta samasta ilmiöstä.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 12:55"]
Voitte kokeilla kaveripiirin kesken sitä, että aina kun hän aloittaa ilkeät juttunsa, keskeytätte hänet ja rupeatte puhumaan aivan jostain muusta. Ette kiinnitä häneen lainkaan huomioita, vaikka hän kuinka yrittäisi korottaa ääntään. Jos hän ei vieläkään tajua, hänelle kerrotaan kahden kesken, että hänet jätetään pois porukasta, ellei hän muuta käytöstään. Ja jos hän vain jatkaa, lopetatte yhteydenpidon. Vaikka ihminen on kuinka reppana, on hän silti itse vastuussa omasta käytöksestään.
Minullakin muuten on ystävä, joka kahden kesken esiintyy mitä ihanimpana sydänystävänä, mutta porukassa kertoo henkilökohtaiset ongelmani hauskana juttuna. Kesti kauan ennenkuin ymmärsin, ettei hänelle voi uskoutua.
[/quote]
komppi
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 18:38"]
En tiedä miksi kokee tarvetta esittää minut siinä valossa, että olen kiimainen alkoholiongelmainen hutsu. Ja siis esittelee mut näin ainoastaan miehille, haluaa ilmeisesti varmistaa sen, että hän saa hääriä illan kuningattarena eikä kukaan mies varmastikaan halua olla kanssani missään tekemisissä. Vähän nuorempana tekisi sitä, että jos juttelin baarissa jonkun miehen kanssa niin alkoi huutaa että "Hyi toi kundi on ruma, mennään pois heti, yök älä nyt noin ruman kanssa mitään numeroita vaihda". Että eiköhän kysymys ole tuosta samasta ilmiöstä.
[/quote]
Tuttua, tuttua. Silloin kun olin vielä sinkku ja käytiin baarissa usein niin että juteltiin miehille, oli hän aina valmiina kertomaan musta näitä juttuja. Ja jos minä löysin jonkun mielenkiintoisen juttukaverin, niin usein kävi just toi että kaveri oli vetämässä mua pois. Itse ei uskaltanut hirveästi keneenkään tehdä tuttavuutta eikä hänestä usein ollut kukaan kiinnostunutkaan, joten tuossakin varmaan katkeruutta taustalla. -ap
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 10:50"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 10:45"]
Miks oot tollaisen kakaran kaveri?
[/quote]
Tätä olen miettinyt itsekin. Nykyään en tähän ihmiseen muutoin olekaan yhteydessä, mutta yhteinen kaveriporukka tekee sen että välttämättä joutuu kutsumaan isompiin illanviettoihin. -ap
[/quote]
Etkö uskalla jättää kutsumatta? Kun kerran "välttämättä" joudut kutsumaan. Minä en kutsuisi ja kieltäisin muita kutsuttuja tuomasta pelleä paikalle.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:43"]
Etkö uskalla jättää kutsumatta? Kun kerran "välttämättä" joudut kutsumaan. Minä en kutsuisi ja kieltäisin muita kutsuttuja tuomasta pelleä paikalle.
[/quote]
No ongelma on ehkä juurikin se että olen niin kiltti. En siis tosiaankaan mikään kynnysmatto mutta melkoisen empaattinen. Tää kaveri ottaa hyvin raskaasti kaikki vastoinkäymiset (varmaan huonosta itsetunnosta johtuen tämäkin) ja pari kertaa kun emme ole kutsuneet johonkin niin syntyy järkyttävä paskamyrsky. Kaikkien kannalta on vaan helpompaa jos tää ihminen roikkuu mukana, mutta silloin tietysti esiin nousee tämä ketjun ongelma. Hankala juttu. -ap
Itse olen samamtapainen. Kerron toisista seminoloja pikku juttuja jotka saa muut nauramaan. Seuraani kestävätkin vain ne jotka omaavat huumorintajun joka ylettyy myös itseensä. Ne jotka eivät kestä jäävät etäisiksi, sillä en voi olla oma itseni heidän seurassa. Teen tätä koska tykkään saada toiset nauramaan. Eniten nauran kuitenkin itse niille jutuille joissa roustataan minua.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:19"]
Itse olen samamtapainen. Kerron toisista seminoloja pikku juttuja jotka saa muut nauramaan. Seuraani kestävätkin vain ne jotka omaavat huumorintajun joka ylettyy myös itseensä. Ne jotka eivät kestä jäävät etäisiksi, sillä en voi olla oma itseni heidän seurassa. Teen tätä koska tykkään saada toiset nauramaan. Eniten nauran kuitenkin itse niille jutuille joissa roustataan minua.
[/quote]
Tyhmä! Ihmiset voivat nauraa myös kohteliaisuudesta, paniikista, pelosta, ryhmäpaineen takia... On muitakin syitä nauraa kuin se, että ihan oikeasti naurattaa. Et vain ole tullut ajatelleeksi tätä.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 10:50"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 10:45"]
Miks oot tollaisen kakaran kaveri?
[/quote]
Tätä olen miettinyt itsekin. Nykyään en tähän ihmiseen muutoin olekaan yhteydessä, mutta yhteinen kaveriporukka tekee sen että välttämättä joutuu kutsumaan isompiin illanviettoihin. -ap
[/quote]
Sun ei muuten ole pakko kutsua tuollaista ihmistä sun kotikynnyksen yli! Mä en ainakaan kutsuisi. Jos kysyy syytä, niin sanoisin vain että mietipä sitä ja muistele, miten kaikkia nolotti sen puolesta kun se kertoi ilkeitä juttuja ja muut halus vajota maan alle..
Ala seuraavalla kerralla itkeä. Sano, ettet enää jaksa tuota vuosia jatkunutta ilkeilyä. Että et ymmärrä, mitä sellaista olet tehnyt hänelle, että hän jatkuvasti yrittää mustamaalata sinua, valheillakin. Tee se julkisesti muiden nähden. Romaha!
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:32"]
Ala seuraavalla kerralla itkeä. Sano, ettet enää jaksa tuota vuosia jatkunutta ilkeilyä. Että et ymmärrä, mitä sellaista olet tehnyt hänelle, että hän jatkuvasti yrittää mustamaalata sinua, valheillakin. Tee se julkisesti muiden nähden. Romaha!
[/quote]
En suosittele. Mutta muuten sanoisin sun tilanteessasi painokkaasti, että nyt riittää. Oon joskus suuttunut niin tehokkaasti, että kenellekään ei ole jäänyt kantani epäselväksi. Sen jälkeen kaikki siitä porukasta ovat hieman varoneet minua. Ainakin sen verran, etteivät ole koskaan tulleet vittuilemaan tai edes vihjaamaan minulle asiasta, josta suutuin. Oon rauhallinen ja väritönkin ihminen, mutta teen kaikille vittuilijoille selväksi, että en tästedes aijo sietää vittuilua. Enkä tee sitä itsekään. Tykkään, että puhutaan suoraan eikä ilkeillä ja nolata.
Noh, on mulla sitä huumorintajuakin kuulemma.
En hyt ihan joka asiasta kilahda, mutta jos on kyse vaikka toistuvasta ilkeilystä, kiusaamisesta tai jonkinlaisesta seksuaalisesta häpäisystä tms, niin olen suuttunut tarpeeksi pelottavasti kerran. Yleensä se on riittänyt.
t.62
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:19"]
[/quote]
No tuota. Sivustakatsojana huomaa nimenomaan, että ihmiset kiusantuvat noista toisten nolausyrityksistä ja naureskelevat juurikin vain kiusaantuneesti ja hiljaisuuden välttämiseksi. Kukaan ei ole niin juntti, että oikeasti lähtisi nolaajan kanssa nauramaan tarinan kohteelle. Mikset naurata muita kertomalla oikeasti fiksuja ja hauskoja juttuja sen sijaan että menisit sieltä mistä aita on matalin? Vai eikö aivokapasiteetti riitä.
Tuttua mullekin; yleensä tuollaista käytöstä saa päin naamaa niiltä, joilla menee jollain lailla huonommin kuin itsellä ja erityisesti se alkoholin käyttö kärjistyttää näitä mahdollisia kaunojen purkuja. Siis siihen suuntaan, että se, jolla menee heikommin, pyrkii nolaaman sen, kellä menee paremmin. Parasta antaa vain olla, tulokset tai saavutukset kyllä kertovat totuuden. Huono uutinen tässä on se, että näiden jutut ei yleensä jää tähän pelkkään nolaamiseen, vaan sitä puppua syötetään kelle tahansa ja tällä yritetään vääntää mustaa valkoiseksi ja itselle mahdollisimman edulliseksi.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:30"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:19"]
[/quote]
Tyhmä! Ihmiset voivat nauraa myös kohteliaisuudesta, paniikista, pelosta, ryhmäpaineen takia... On muitakin syitä nauraa kuin se, että ihan oikeasti naurattaa. Et vain ole tullut ajatelleeksi tätä.
[/quote]
Tai sitten huumorintajumme vain yhtyvät, sillä yhdessä olemme puhuneetkin ettei ole kunnioitusta näitä herneen vetäjiä kohtaan. Tietenkin paikka valitaan tällaiselle ronskimmalle huumorille, ei esim. nolata vieraiden edessä yms. Ja jos ystäväporukassa ollaan oltu yli 20v ja vieläkin on joka kerta rakkiriemukasta, hengaten vähintään kerran viikossa, niin tuskin nyt ihan väärillä urilla ollaan :P Höllentäkää niitä Vesa Keskis pipoja ;)
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 23:11"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:30"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:19"] Itse olen samamtapainen. Kerron toisista seminoloja pikku juttuja jotka saa muut nauramaan. Seuraani kestävätkin vain ne jotka omaavat huumorintajun joka ylettyy myös itseensä. Ne jotka eivät kestä jäävät etäisiksi, sillä en voi olla oma itseni heidän seurassa. Teen tätä koska tykkään saada toiset nauramaan. Eniten nauran kuitenkin itse niille jutuille joissa roustataan minua. [/quote] Tyhmä! Ihmiset voivat nauraa myös kohteliaisuudesta, paniikista, pelosta, ryhmäpaineen takia... On muitakin syitä nauraa kuin se, että ihan oikeasti naurattaa. Et vain ole tullut ajatelleeksi tätä. [/quote] Tai sitten huumorintajumme vain yhtyvät, sillä yhdessä olemme puhuneetkin ettei ole kunnioitusta näitä herneen vetäjiä kohtaan. Tietenkin paikka valitaan tällaiselle ronskimmalle huumorille, ei esim. nolata vieraiden edessä yms. Ja jos ystäväporukassa ollaan oltu yli 20v ja vieläkin on joka kerta rakkiriemukasta, hengaten vähintään kerran viikossa, niin tuskin nyt ihan väärillä urilla ollaan :P Höllentäkää niitä Vesa Keskis pipoja ;)
[/quote]
Tuon mä ymmärrän kun kaikki ovat siinä mukana. Tuossa oon mukana itsekin välillä tarpeeksi tuttujen kavereitten kanssa. Kaikissa porukoissa toi ei toimi.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 23:21"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 23:11"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:30"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:19"] Itse olen samamtapainen. Kerron toisista seminoloja pikku juttuja jotka saa muut nauramaan. Seuraani kestävätkin vain ne jotka omaavat huumorintajun joka ylettyy myös itseensä. Ne jotka eivät kestä jäävät etäisiksi, sillä en voi olla oma itseni heidän seurassa. Teen tätä koska tykkään saada toiset nauramaan. Eniten nauran kuitenkin itse niille jutuille joissa roustataan minua. [/quote] Tyhmä! Ihmiset voivat nauraa myös kohteliaisuudesta, paniikista, pelosta, ryhmäpaineen takia... On muitakin syitä nauraa kuin se, että ihan oikeasti naurattaa. Et vain ole tullut ajatelleeksi tätä. [/quote] Tai sitten huumorintajumme vain yhtyvät, sillä yhdessä olemme puhuneetkin ettei ole kunnioitusta näitä herneen vetäjiä kohtaan. Tietenkin paikka valitaan tällaiselle ronskimmalle huumorille, ei esim. nolata vieraiden edessä yms. Ja jos ystäväporukassa ollaan oltu yli 20v ja vieläkin on joka kerta rakkiriemukasta, hengaten vähintään kerran viikossa, niin tuskin nyt ihan väärillä urilla ollaan :P Höllentäkää niitä Vesa Keskis pipoja ;)
[/quote]
Tuon mä ymmärrän kun kaikki ovat siinä mukana. Tuossa oon mukana itsekin välillä tarpeeksi tuttujen kavereitten kanssa. Kaikissa porukoissa toi ei toimi.
[/quote]
t.59
Ap, laita tuolle ihmiselle rajat. Kuten monet muutkin ovat kommentoineet: älä pyydä häntä juhliisi. Ei sinun tarvitse kestitä ketään sellaista, joka ilkeilee juhlissasi joko sinulle tai muille.
Voi hitto, kunpa nämä täällä ketjussa esitetyt vinkit tulisivat mieleen silloin kuin on ns. tilanne päällä!!! Mulla oli aikoinaan ystävä, joka oli voimakas - ajoittain suorastaan jyräävä - persoona. Itse en ole niin sanavalmis enkä sukkela, joten en ikinä kunnolla päässyt näpäyttämään tätä tyyppiä. Katkaisin välit jo muutama vuosi sitten, mutta jotenkin tämän tyypin ryöpytykset ovat jääneet vaivaamaan. Muistan elävästi, kuinka tämä ihana ex-parasystävä alkoi ruotia vanhoja kännisekoilujani sekä epäonnistuneita opiskeluyrityksiäni omilla syntymäpäivillään (selvinpäin), muiden kavereidensa, perheensä ja sukulaistensa kuullen. Olipas todella mukavat kakkukahvit; minä ja muut vieraat kuuntelimme hiljaa, kun päivänsankari paasasi asioistani. En ehkä ole ihan väärässä, jos väitän, että tilanne meni hieman kiusalliseksi muidenkin kuin minun mielestäni. Tiedän toki, että olen dorkaillut ja tehnyt enemmän virheitä kuin "kunnon" keskivertokansalainen, mutta rajansa kaikella.
Ja kuin pisteenä iin päälle mainitaanpa vielä, että tämä kyseinen päivänsankari on muuten erittäin suosittu, älykkäänä, oikeudenmukaisena ja hauskana tyyppinä tunnettu - ja hieman tragikoomisesti ammatiltaan luokanopettaja... :D :D :D