Miten näpäyttää kaveria, joka yrittää aina nolata muita?
Toimintatapa on aina sama: ollaan jossain bileissä tai illanistujaisissa, ja tää "kaveri" sitten alottaa kertomaan jotain täysin aiheeseen liittymätöntä ja noloa juttua, jolla pyrkii saamaan huomion itseensä ja tarinan kohteen naurunalaiseksi. Ja siis ei kerro mitenkään hyväntahtoisesti tai hauskalla tavalla, vaan pyrkii oikeasti vain nolaamaan ja kiusaamaan. Tekee myös sitä, että juoruilee (erityisesti minusta) kaikille tutuilleen ja nää tutut sitten muodostaa niiden perusteella ei-niin-ruusuisen kuvan musta jo ennen kuin tavataan. Hänen kertomansa jutut ovat pääasiassa asioita joita tein 18-vuotiaana ja nykyään ollaan lähes 30.
Tiedän kyllä, että tällä kaverillani on huono itsetunto, ja ilmeisesti hän sitten koittaa pönkittää sitä pyrkimällä nolaamaan muita. Itse en helposti suutu, mutta tämä naurettava käytös alkaa jo kyllästyttää.
Kommentit (104)
Annat "kaverin" kertoa stoorinsa yleisölle. Pidät naamasi täysin peruslukemilla, ei siismitään noloa hymyä kasvoille!!! Kun kaveri on lopettanut sanomansa, Otat tarvittaessa ääntä kohottamalla puheenvuoron. Kiität yleisön kuullen nolosta tarinasta ja sanot että: Tiedätkö että julkinen nolaus on henkistä väkivaltaa.
Sitten otat kamasi ja häivyt. Mitä sitä sellaisissa bileissä oleskelemaan missä sulle vittuillaan. Etkä muuten järkkää enää mitään bileitä kotiisi muuta kuin OIKEILLE ystäville.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 11:07"]
Jos tuo kaveri on vaan sellainen vähän sosiaalisesti tökerö ja kömpelö tapaus, niin ihan ystävällinen kahdenkeskinen asiasta jutteleminen voisi auttaa. Jos ei vaan ole hoksannut tekevänsä noin. Kertooko koskaan itsestään vastaavia juttuja vai vaan muista?
Jos taas kaveri selvästi ilkeämielisyyttään haluaa nolata muita niin en itsekään välittäisi olla liian kiltti ja pehmeä vaan ihan hyvin voisin ihan täräyttää suoraan siinä tilanteessa, että mitä sä saat tuosta kun yrität aina nolata muita.
[/quote]
Ei ikinä kerro itsestään mitään, vain muista. Hänen virheistään ei myöskään saa puhua.
Välillä oikein harmittaa kun olen niin kiltti, tehokas keino olisi varmaan aina tuon tarinoinnin päätteeksi pohtia että kovaan ääneen että mikähän tota Marjukkaa vaivaa kun taas se kertoili noita juttuja, kyllä täytyy olla huono itsetuntu ja tylsä elämä kun ei itsestään ikinä puhu. -ap
Jos kerran olet jo yrittänyt puhuakin asiasta, niin ei kai tuossa auta muu kuin olla kutsumatta häntä. Miten se muu kaveripiiri tuohon suhtautuu, ilmeisesti he haluavat olla tekemisissä tämän kaverin kanssa, kun sanoit että yhteisen kaveripiirin vuoksi joudut kutsumaan hänetkin?
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 11:13"]
Olen huomauttanut tyypille ihan kahdenkeskenkin, etten pidä siitä että vanhoja juttuja kaivellaan nolaamismielessä esiin. Ei auta. Tää kaveri on siis melko hiljainen ja sosiaalisesti kömpelö, eli varmaan just bileissä oikein nauttii siitä kun edes hetkeksi saa muut kuuntelemaan ja voi mielestään nostaa itsensä nolattavan henkilön yläpuolelle.
Kerran alennuin hänen tasolleen kun olin vaan niin totaalisen kyllästynyt: kertoi siis minusta uusien tuttavien edessä jotain kymmenen vuotta vanhaa kännisekoilujuttua ja vastasin siihen kertomalla tästä kaverista erään todella pahan kännijutun. Typerää joo, mutta sai maistaa omaa lääkettään. Tästä vaan seurasi ihan kamala paskamyrsky, kaveri alkoi huutaa mulle että olisin hiljaa ja haukkuin mua järjestäen samalla kamalan kohtauksen. Eli itsetunto ei kestä sitä, että hänestä kerrotaan näitä juttuja. -ap
[/quote]
Pistä kaveruus katkolle. Et kutsu omiin juttuihisi, jos olet jonkun muun kutsuilla jätät noteeraamatta.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 11:17"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 11:07"]
Jos tuo kaveri on vaan sellainen vähän sosiaalisesti tökerö ja kömpelö tapaus, niin ihan ystävällinen kahdenkeskinen asiasta jutteleminen voisi auttaa. Jos ei vaan ole hoksannut tekevänsä noin. Kertooko koskaan itsestään vastaavia juttuja vai vaan muista?
Jos taas kaveri selvästi ilkeämielisyyttään haluaa nolata muita niin en itsekään välittäisi olla liian kiltti ja pehmeä vaan ihan hyvin voisin ihan täräyttää suoraan siinä tilanteessa, että mitä sä saat tuosta kun yrität aina nolata muita.
[/quote]
Ei ikinä kerro itsestään mitään, vain muista. Hänen virheistään ei myöskään saa puhua.
Välillä oikein harmittaa kun olen niin kiltti, tehokas keino olisi varmaan aina tuon tarinoinnin päätteeksi pohtia että kovaan ääneen että mikähän tota Marjukkaa vaivaa kun taas se kertoili noita juttuja, kyllä täytyy olla huono itsetuntu ja tylsä elämä kun ei itsestään ikinä puhu. -ap
[/quote]
Mutta tuokin vaikuttaa jotenkin passiivis-aggressiiviselta. Jos kerran kaveri on noin rasittava eikä usko puhetta, niin miksi ihmeessä kutsuisit häntä illanistujaisiin?
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 11:13"]
Olen huomauttanut tyypille ihan kahdenkeskenkin, etten pidä siitä että vanhoja juttuja kaivellaan nolaamismielessä esiin. Ei auta. Tää kaveri on siis melko hiljainen ja sosiaalisesti kömpelö, eli varmaan just bileissä oikein nauttii siitä kun edes hetkeksi saa muut kuuntelemaan ja voi mielestään nostaa itsensä nolattavan henkilön yläpuolelle.
Kerran alennuin hänen tasolleen kun olin vaan niin totaalisen kyllästynyt: kertoi siis minusta uusien tuttavien edessä jotain kymmenen vuotta vanhaa kännisekoilujuttua ja vastasin siihen kertomalla tästä kaverista erään todella pahan kännijutun. Typerää joo, mutta sai maistaa omaa lääkettään. Tästä vaan seurasi ihan kamala paskamyrsky, kaveri alkoi huutaa mulle että olisin hiljaa ja haukkuin mua järjestäen samalla kamalan kohtauksen. Eli itsetunto ei kestä sitä, että hänestä kerrotaan näitä juttuja. -ap
[/quote]
No tuohan on sitten oikea lähestymistapa. Kerrot aina hänestä noloja juttuja kun hän itse ensin aloittaa. Jos hän raivostuu niistä, niin hänhän tekee silloin itsestään nolon pellen ja saa mitä ansaitsee.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 11:13"]Olen huomauttanut tyypille ihan kahdenkeskenkin, etten pidä siitä että vanhoja juttuja kaivellaan nolaamismielessä esiin. Ei auta. Tää kaveri on siis melko hiljainen ja sosiaalisesti kömpelö, eli varmaan just bileissä oikein nauttii siitä kun edes hetkeksi saa muut kuuntelemaan ja voi mielestään nostaa itsensä nolattavan henkilön yläpuolelle.
[/quote] Eli olet ihan samanlainen kuin kaverisi, ellet jopa tyhmempo.
Jos kerta olet huomauttanut ns. kaverille sekä hieman näpäyttänyt takaisin eikä ole auttanut, sanoisin että ainoaksi vaihtoehdoksi jää yksinkertaisesti välimatkan ottaminen. Ota etäisyyttä, et kutsu omiin pippaloihisi. Jos kysyy syytä, kerro että hänen loukkaavan käyttäytymisensä vuoksi.
Minulla oli aikanaan aivan samanlainen kaveri. Emme olleet sydänystäviä, mutta samoissa piireissä kuitenkin. Tilanne ratkesi onneksi itsekseen kun tämä kaveri muutti toiselle puolelle Suomea :D
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 11:23"]
Eli olet ihan samanlainen kuin kaverisi, ellet jopa tyhmempo.
[/quote]
Eli sama asia menettää kerran hermonsa ja kertoa kaverista yksi juttu vs. se että kaveri kertoo minusta vuosien ajan lähes joka bileissä näitä juttuja :D
Ja tuohon kutsumisasiaan: tällä kaverilla on kaveripiirissämme vähän outo asema. Kaikki tietävät että hän on hieman outo tyyppi, äkkipikainen, huonoitsetuntoinen ja arvaamaton, mutta osaa olla joskus myös mukava ja kiva. Tää kaveri on tavallaan tosi reppana tyyppi, ja sekä minä että moni muu jotenkin säälimme häntä. Tämän takia tyyppi varmaan mukana roikkuukin, hänellä ei oikeastaan muita kavereita ole. On käytöksellään katkonut lähes kaikki ihmissuhteensa. -ap
Kysyt vaan että onko muistanut ottaa lääkkeensä kun noin levottomia puhuu. Lääkkeet pitää muistaa ettet taas tule väkivaltaiseksi... Jo on kumma jos ei mene suu tukkoon.
Kiitos muuten kaikille vastauksista. Mukava kuunnella muidenkin mielipiteitä. Tällä kaverilla on tosiaan jokin outo suojeltu asema kaveriporukassa, minkä johdosta hänen on annettu jatkaa tätä käytöstä mutta näiden viestien myötä vahvistuu kyllä omakin käsitykseni siitä että menee jo överiksi.
Seuraava illanvietto häämöttää jo uutena vuotena, tällöin koitn jälleen ottaa asian puheeksi. Jos ei hyvällä niin sitten pahalla. -ap
Joo, jos olet jo sanonut asiasta ja yrittänyt näpäyttääkin eikä uppoa, niin jätä kutsumatta... Mäkin tiedän tuollaisen tyypin, vaikea kuvitella mitä ihminen tuollaisella luulee saavuttavansa. Ja jos muut porukassanne ovat samalla aaltopituudella kanssasi, kyllä he ymmärtävät kun sanot, että nyt on tullut raja vastaan. Kyllähän se polemiikkia aiheuttaa, mutta perustele kantasi niin moneen kertaan kuin tarvitsee, älä alennu haukkumaan tai arvostelemaan, selitä asiallisesti ettet jaksa enää. Tuollaiset ihmiset vievät oikeasti tosi paljon energiaa, ja mikä oikeus heillä oikeasti on käyttäytyä noin? Ei mikään.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 10:49"]Sellainen aikuismaisen asiallinen suhtautuminen voisi olla paras. Siinä kohtaa, kun kaveri on taas kertonut tai aloittanut kertomaan noloa juttua jostakusta, voisit todeta, että "Oletko itse huomannut, että sulla on tapana kaivella esiin noloja juttuja muista ihmisistä? Miksi teet niin?".
[/quote]
Mikä kohta tässä oli aikuismaista ja asiallista?
Samaa mollaamista kuin mitä tämä kaveri harjoittaa asialliseksi naamioituna.
[/quote]
Se voi olla ainut tapa saada edes osan menetetystä rispektistä takaisin. Hyvä anonyymi, toiset ihmiset on mulkumpia kuin toiset, ja siinä ei pölyhuiskulla kiillotus auta, välillä joutuu pyyhkimään märällä rätillä.
Jos tää henkilö kokee toisen alituisen mollaamisen olevan sopivaa käytöstä, kyllä hänen pitäisi itsekin se sietää.... Tiedän näitä tapauksia. Muut eivät koskaan puhu hänestä pskaa koska eivät koe tarpeelliseksi. Hiljaa mielessään ovat saattaneet huomata saman kuin AP.
Voitte kokeilla kaveripiirin kesken sitä, että aina kun hän aloittaa ilkeät juttunsa, keskeytätte hänet ja rupeatte puhumaan aivan jostain muusta. Ette kiinnitä häneen lainkaan huomioita, vaikka hän kuinka yrittäisi korottaa ääntään. Jos hän ei vieläkään tajua, hänelle kerrotaan kahden kesken, että hänet jätetään pois porukasta, ellei hän muuta käytöstään. Ja jos hän vain jatkaa, lopetatte yhteydenpidon. Vaikka ihminen on kuinka reppana, on hän silti itse vastuussa omasta käytöksestään.
Minullakin muuten on ystävä, joka kahden kesken esiintyy mitä ihanimpana sydänystävänä, mutta porukassa kertoo henkilökohtaiset ongelmani hauskana juttuna. Kesti kauan ennenkuin ymmärsin, ettei hänelle voi uskoutua.
Tee, kuten naapurini (kyllä, ko naapuri on idiootti) idioottikaveri eilen, kun näpäytti sotaveteraania: piirrä nk. kirkkovene auton tuulilasiin.
Voisiko olla, että kaverisi ei oikein hallitse alkoholinkäyttöään, juo liikaa ja humalassa alkaa toistelemaan vanhoja tarinoita? Saattaa hävetä asiaa itsekkin. Odota tuo seuraava illanvietto ja jos kaveri ei ole siivosti, ota asia puheeksi myöhemmin. Viilennä myös välit.