Tunnetko ylemmyyttä ammatistasi?
Tunnetko ylemmyyttä ammatistasi? Tarkoitan sellaista sisäistä hymyä ja tyytyväisyyttä itseen, kun on kyseinen ammatti?
Kommentit (111)
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:13"]
Kyllä! Olen lääkäri. Vuosikausia olen opiskellut ja nyt tunnen olevani sellaisessa asemassa että voin jo olla ylpeä. Ylemmyydentunne iskee väkisinkin kun keskustelee joidenkin sairaanhoitajien kanssa.
[/quote]
Entä koetko ylemmyyttä vai myötätuntoa niitä kohtaan, jotka ovat opiskelleet sinua kauemmin opintopisteissä ja vuosissa, mutta ovat silti pohja-asemassa?
Lääkäreistä näkyy usein se ylpeys. Jollakin tapaa liikuttavaakin ja vähän lapsekastakin, pantata uudessa seurassa mieli kihisten ammattiaan, ja päästäen sen sitten lopulta huuliltaan, kuin arvokkaan helmen. Omasta puolestani sanon, että en. Arvostan ihmisessä muita ominaisuuksia kuin ammattia tai koulutusta. Siksi en riitä itselleni ammattini edustajana. Haluan tulla muistetuksi muuusta.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:18"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:13"]
Kyllä! Olen lääkäri. Vuosikausia olen opiskellut ja nyt tunnen olevani sellaisessa asemassa että voin jo olla ylpeä. Ylemmyydentunne iskee väkisinkin kun keskustelee joidenkin sairaanhoitajien kanssa.
[/quote]
Entä koetko ylemmyyttä vai myötätuntoa niitä kohtaan, jotka ovat opiskelleet sinua kauemmin opintopisteissä ja vuosissa, mutta ovat silti pohja-asemassa?
[/quote]
Tällä alalla se pohja-asemassa oleminen on ihan oma valinta. Kovalla työllä pääsee pitkälle jos vaan haluaa. Lääkäreille riittää töitä.
Kyllä, koska moni ei tätä tee ja on silti tärkeä työ. Ja duunarityö teollisuudessa. Miljoonat ihmiset maailmassa voivat nähdä kätteni jäljen, jos osaavat katsoa oikein.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:21"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:18"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:13"] Kyllä! Olen lääkäri. Vuosikausia olen opiskellut ja nyt tunnen olevani sellaisessa asemassa että voin jo olla ylpeä. Ylemmyydentunne iskee väkisinkin kun keskustelee joidenkin sairaanhoitajien kanssa. [/quote] Entä koetko ylemmyyttä vai myötätuntoa niitä kohtaan, jotka ovat opiskelleet sinua kauemmin opintopisteissä ja vuosissa, mutta ovat silti pohja-asemassa? [/quote] Tällä alalla se pohja-asemassa oleminen on ihan oma valinta. Kovalla työllä pääsee pitkälle jos vaan haluaa. Lääkäreille riittää töitä.
[/quote]
Tarkoitin yleisesti, ei alakohtaisesti
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:25"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:21"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:18"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:13"] Kyllä! Olen lääkäri. Vuosikausia olen opiskellut ja nyt tunnen olevani sellaisessa asemassa että voin jo olla ylpeä. Ylemmyydentunne iskee väkisinkin kun keskustelee joidenkin sairaanhoitajien kanssa. [/quote] Entä koetko ylemmyyttä vai myötätuntoa niitä kohtaan, jotka ovat opiskelleet sinua kauemmin opintopisteissä ja vuosissa, mutta ovat silti pohja-asemassa? [/quote] Tällä alalla se pohja-asemassa oleminen on ihan oma valinta. Kovalla työllä pääsee pitkälle jos vaan haluaa. Lääkäreille riittää töitä.
[/quote]
Tarkoitin yleisesti, ei alakohtaisesti
[/quote]
En tietenkään koe myötätuntoa heitä kohtaan. Se on ammatinvalintakysymys.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:18"]
Lääkäreistä näkyy usein se ylpeys. Jollakin tapaa liikuttavaakin ja vähän lapsekastakin, pantata uudessa seurassa mieli kihisten ammattiaan, ja päästäen sen sitten lopulta huuliltaan, kuin arvokkaan helmen.
[/quote]
Minua taas joka kerta uudessa seurassa ahdistaa kovasti se, että kohta joku kysyy, mitä teen työkseni. Minäkin siis olen lääkäri, mutta yritän aina salata sen viimeiseen asti ja toivon, ettei kukaan kysyisi ammattiani. Pelkään juurikin tuota muiden ennakkoasennetta siitä, että "lääkärit ovat ylpeitä". Useamman kerran on käynyt niin, että aiemmin mukavat ja vapautuneesti minulle jutelleet kanssaihmiset (vaikkapa äitiporukka leikkipuistossa lasten kanssa ollessa) jäätyvät aivan täysin sillä hetkellä, kun kuulevat minun olevan lääkäri. :(
Kyllä todellakin tunnen vaikka olen vasta opiskelija. Alaani oli viime keväänä kolmanneksi vaikein päästä opiskelemaan koko Suomesta.
Koen myös, että tuleva ammattini on arvostettu vaikkei yhtä arvostettu kuin lääkärillä, vaikka lääkikseen onkin prosentuaalisesti helpompi päästä kuin psykologiaa opiskelemaan.
terveisin psykologian opiskelija
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:13"]Kyllä! Olen lääkäri. Vuosikausia olen opiskellut ja nyt tunnen olevani sellaisessa asemassa että voin jo olla ylpeä. Ylemmyydentunne iskee väkisinkin kun keskustelee joidenkin sairaanhoitajien kanssa.
[/quote]
Ja tiedät kai, että joskus vaikeneminen on kultaa? Teit itsestäs juuri idiootin.
T:sh, joka tuntee olevansa työkavereidensa kanssa tasavertaisessa asemassa katsomatta koulutusta. Meitä kaikkia tarvitaan.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:26"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:25"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:21"] [quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:18"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:13"] Kyllä! Olen lääkäri. Vuosikausia olen opiskellut ja nyt tunnen olevani sellaisessa asemassa että voin jo olla ylpeä. Ylemmyydentunne iskee väkisinkin kun keskustelee joidenkin sairaanhoitajien kanssa. [/quote] Entä koetko ylemmyyttä vai myötätuntoa niitä kohtaan, jotka ovat opiskelleet sinua kauemmin opintopisteissä ja vuosissa, mutta ovat silti pohja-asemassa? [/quote] Tällä alalla se pohja-asemassa oleminen on ihan oma valinta. Kovalla työllä pääsee pitkälle jos vaan haluaa. Lääkäreille riittää töitä. [/quote] Tarkoitin yleisesti, ei alakohtaisesti [/quote] En tietenkään koe myötätuntoa heitä kohtaan. Se on ammatinvalintakysymys.
[/quote]
Totta, niinhän teoreettisesti ja käytännössäkin se on täysin mahdollista, että jokaikinen tässä maassa voi kouluttautua lääkäriksi tai lääkärintapaiseksi. Se on vain ammatinvalintakysymys.
Kyllä. Olen fyysikko ja ihan kutsumusammatissani. :)
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:27"]
Lääkäreistä näkyy usein se ylpeys. Jollakin tapaa liikuttavaakin ja vähän lapsekastakin, pantata uudessa seurassa mieli kihisten ammattiaan, ja päästäen sen sitten lopulta huuliltaan, kuin arvokkaan helmen.
[/quote]
Minua taas joka kerta uudessa seurassa ahdistaa kovasti se, että kohta joku kysyy, mitä teen työkseni. Minäkin siis olen lääkäri, mutta yritän aina salata sen viimeiseen asti ja toivon, ettei kukaan kysyisi ammattiani. Pelkään juurikin tuota muiden ennakkoasennetta siitä, että "lääkärit ovat ylpeitä". Useamman kerran on käynyt niin, että aiemmin mukavat ja vapautuneesti minulle jutelleet kanssaihmiset (vaikkapa äitiporukka leikkipuistossa lasten kanssa ollessa) jäätyvät aivan täysin sillä hetkellä, kun kuulevat minun olevan lääkäri. :(
[/quote]
Lähdet siis siitä, että heidän ammattinsa on kuitenkin vähempiarvoisempi kuin lääkäri? Ajattelet heidän puolestaan, ilmankos jäätyvät. Onko mielessäsi käynyt koskaan, että se toinen mamma siinä hiekkalaatikolla saattaa olla vaikkapa OTT?
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:31"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:26"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:25"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:21"] [quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:18"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:13"] Kyllä! Olen lääkäri. Vuosikausia olen opiskellut ja nyt tunnen olevani sellaisessa asemassa että voin jo olla ylpeä. Ylemmyydentunne iskee väkisinkin kun keskustelee joidenkin sairaanhoitajien kanssa. [/quote] Entä koetko ylemmyyttä vai myötätuntoa niitä kohtaan, jotka ovat opiskelleet sinua kauemmin opintopisteissä ja vuosissa, mutta ovat silti pohja-asemassa? [/quote] Tällä alalla se pohja-asemassa oleminen on ihan oma valinta. Kovalla työllä pääsee pitkälle jos vaan haluaa. Lääkäreille riittää töitä. [/quote] Tarkoitin yleisesti, ei alakohtaisesti [/quote] En tietenkään koe myötätuntoa heitä kohtaan. Se on ammatinvalintakysymys.
[/quote]
Totta, niinhän teoreettisesti ja käytännössäkin se on täysin mahdollista, että jokaikinen tässä maassa voi kouluttautua lääkäriksi tai lääkärintapaiseksi. Se on vain ammatinvalintakysymys.
[/quote]
Tämä siis sarkasmilla, jos joku ei ymmärtänyt. Teoreettisestikaan ei ole millään muotoa mahdollista, että jokaiselle kävisi samalla tavalla.
Olen tyytyväinen työhöni ja itseeni kun olen jaksanut opiskella. Positiivista palautetta tulee enemmän kuin risuja. en ole lääkäri, mutta ymmärrän miksi he eivät halua vapaa-ajallaan kertoa ammattiaan.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:32"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:27"]
[/quote]
[/quote]
Lähdet siis siitä, että heidän ammattinsa on kuitenkin vähempiarvoisempi kuin lääkäri? Ajattelet heidän puolestaan, ilmankos jäätyvät. Onko mielessäsi käynyt koskaan, että se toinen mamma siinä hiekkalaatikolla saattaa olla vaikkapa OTT?
[/quote]
En kyllä lähde siitä, että muut ammatit olisivat "alempia", koska en edes ole sitä mieltä. Itse jäädyin eräässä illanvietossa, kun kuulin hauskaa juttua heittävän, maljoja kovasti nostelevan ja kumoavan pöytävierustoverini olevan ammatiltaan pappi. Tunsin itseni alemmaksi tai jotenkin huonommaksi ihmiseksi, vaikka varmasti millään lailla tämä pappi ei ajatellut itsestään, että olisi muita ylempi. Se oli ihan oma ennakkoluuloni.
Kyllä myönnän, että hieman tunnen. Riippuu niin tilanteesta. Meitä opiskelemaan pääsee reilusti alle 20% hakijoista. En itsekään ekalla päässyt. Sitten pääsin, kun oivalsin, että voin olla hyväksyttyjen joukossa ja että aina joku pääsee.
ei tää kaikille sovi eikä tähän kaikki halua, mutta jotkut haluais kateellisuuteen saakka. Olen huomannut.
olen tavallaan ammatistani,,vaikkei se varmaan ulospäin näykään.