Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko ylemmyyttä ammatistasi?

Vierailija
20.12.2014 |

Tunnetko ylemmyyttä ammatistasi? Tarkoitan sellaista sisäistä hymyä ja tyytyväisyyttä itseen, kun on kyseinen ammatti?

Kommentit (111)

Vierailija
21/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne, enkä yleensä kerro kenellekään mitä teen työkseni. Arvostus tätä ammattia kohtaan on jokaisella tasan nolla, kun "Eihän sun tartte kun istua ja ajaa."

Rekkakuski

Vierailija
22/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa erikoisesti muotoiltu kysymys. Mulla on mielenkiintoinen ammatti josta pidän todella paljon ja josta saa hyvän korvauksen, mutta miksi ihmeessä tuntisin ylemmyydentuntoa? En oleta, että muita ihmisiä erityisesti kiinnostaa ammattini ja todennäköisesti heillä on aivan muut arvostuksen kohteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joo ylpeä, itsestäni että jaksoin opiskella ja opiskelin erittäin hyvissä yliopistoissa maailmalla. Ammatti on ihan jees, ei ehkä se ''suuri unelma'' kuitenkaan. Huomaan usein, että ammattini nuorena edustajana vanhat ihmiset ottavat minut kyllä tosissaan (alan ulkopuoliset), mutta nuoret (ikäiseni reilussa parissa kympissä) menevät joskus vähän vaikeaksi jos kerron ammattini ja koulutaustani. Ylpeä en ole suoraan ammattiryhmäni edustamisesta vaan siitä duunista jonka sen eteen näin. T. Juristi 

Vierailija
24/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 23:58"]

No en, oon sairaanhoitaja. Nuorena aattelin että musta tulee jotain suurta ja hienoa ja päädyin sitten ihan duunariksi vain :( nyt harmittaa

[/quote]

Et ole aikuistunut siis vieläkään. Kaikenlaisia hömppäneitejä. Varmaan Annika. Höh!

Älä huuda Kallelle ainakaan.

Vierailija
25/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 10:01"]En tunne, enkä yleensä kerro kenellekään mitä teen työkseni. Arvostus tätä ammattia kohtaan on jokaisella tasan nolla, kun "Eihän sun tartte kun istua ja ajaa."

Rekkakuski
[/quote]

Minä arvostan:) Teette pitkiä ja raskaita päiviä ja samalla yritätte vääntää kättä byrokratian kanssa. Isällä kuljetusyritys joten tiedän mistä siinä hommassa on kyse!

Vierailija
26/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 07:09"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 01:29"]Miten ihmeessä jotku voi väittää että sh:t ja lääkärit on tasa-arvosia? Lääkärit opiskelee huomattavasti pidempään ja laajemmin. Enkä nyt todellakaan asetu lääkäreiden puolelle, koska sairaanhoitajathan usein sen raskaamman homman tekee. Lääkärit selvittää sairauden, sh:t hoitaa sairautta. Mutta ammatin puolesta sh:t ja lääkärit ei tosiaankaan oo samalla viivalla. [/quote] En alunperin hakenut tätä. Sulla on tainnu mennä vähän puurot ja vellit sekasin. Mietippä - jos lääkäri esim. Osastolla tekis mielivaltaisesti päätöksiä (ylemmyyden tunnossaan) oman mututuntumansa mukaan, menis ja tekis vaan asioita kuuntelematta työparia (sh). Vois jäädä moni asia huomaamatta tai sitten hoito muuten epäonnistua, kun tiedonkulku ei pelitä. Sairaanhoitajat on usein lähempänä potilasta, näkee potilaan ongelmat ja voinnin muutokset reaaliaikaisesti. Tiimissä sairaanhoitaja ja lääkäri yhdistävät sitten oman osaamisensa potilaan parhaaksi - ei siinä voi asettua toista ylemmäs. Toki koulutus on eri ja vastuualueet ovat erilaiset. Mutta kyllä siinä yhteistyötä joutuu teķemään, tasa-arvoisesti toinen toistaan kuunnellen. Mutta eiköhän tämä rautalangasta vääntäminen nyt riitä..hyvää joulun odotusta vaan kaikille tasapuolisesti :) T: samainen sh

[/quote]

Amen. Siperia onneksi opettaa, jos ei muuten tajua kohdella kaikkia tiimin jäseniä tasavertaisina. Kyllä se nuoren keltanokan ylemmyydentunne vuosien myötä karisee, jos yhtään ajattelukykyä löytyy. Terv. lääkäri

Vierailija
27/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri on siitä hyvä ammatti, että se on yhtä hienoa ja ihailtavaa, vaikka olisi joku Virosta valmistunut terveyskeskustunari. Muilla aloilla pitää valitettavasti olla hyvä, ennen kuin saa arvostusta.

Vierailija
28/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että työpanostani tarvitaan, rakastan työtäni ja olen hyvä siinä. Joten kyllä tunnen tietynlaista ammattiylpeyttä - en silti ajattele työtäni minkään kivikautisen hierarkian mukaan vaikka sairaalassa työskentelenkin. Tiimityö on se juttu, mikä minusta tekee niin hyvän :) ei kenelläkään, joka työstään haluaa kiitettävästi selviytyä, ole varaa asettaa itseään ylempään asemaan.

T. Sostt

Vierailija
29/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä todella ylpeä tekemästäni työstä, mutta ylemmyydentunto on väärä sana. Rakastan myös työtäni ja koen, että sillä on merkitystä. Joskus saattaa mieleen vilahtaa ajatus, että kaikista ei tosiaankaan olisi tähän : D Olen siis yläkoulun matemaattisten aineiden lehtori.

Vierailija
30/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 10:43"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 10:01"]En tunne, enkä yleensä kerro kenellekään mitä teen työkseni. Arvostus tätä ammattia kohtaan on jokaisella tasan nolla, kun "Eihän sun tartte kun istua ja ajaa." Rekkakuski [/quote] Minä arvostan:) Teette pitkiä ja raskaita päiviä ja samalla yritätte vääntää kättä byrokratian kanssa. Isällä kuljetusyritys joten tiedän mistä siinä hommassa on kyse!

[/quote]

Kiitos =) Tuo on kyllä totta, että ne ketkä tietää mitä tämä on, osaavat arvostaa sitä mitä tämä vaatii. Ehkä sekin päivä joskus tulee kun tätä ammattia arvostavat muutkin kuin alalla olevat, vaikka itse tuskin tulen sitä päivää näkemään.

Rekkakuski

Vierailija
31/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaanko tällä tavalla, että tunnen arvoni, mutta en käyttäydy ylimielisesti tai kuvittele, etteikö maailmassa olisi muita tärkeitä ammatteja.

Ajattelen, että ammatillinen arvostus on tärkeää kaikilla ihmisillä. Työssä jaksaa paremmin, jos osaa arvostaa itseään ja sitä, mitä tekee.

Vierailija
32/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvältä tuntuu, aina pärjännyt tällä alalla missä vain parhaat pääsevät eteenpäin.Akateemisia pyramidiportaita siis kiipeilen, saapa nähdä kuinka pitkälle sitä lopulta pääsen. Niin kauan uskon jaksavani kun uutta opittavaa ilmenee. Sitten ehkäjotain muuta. Uusille tutuille myös usein vaikea ilmaista ammattia. Ei sitä jaksa olla niin fiksuna, ei mua tarvitse pelätä. Vapaa-ajalla nautin ihan tavallisesta arkisesta keskustelusta.

Vierailija
33/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 12:33"]

Hyvältä tuntuu, aina pärjännyt tällä alalla missä vain parhaat pääsevät eteenpäin.Akateemisia pyramidiportaita siis kiipeilen, saapa nähdä kuinka pitkälle sitä lopulta pääsen. Niin kauan uskon jaksavani kun uutta opittavaa ilmenee. Sitten ehkäjotain muuta. Uusille tutuille myös usein vaikea ilmaista ammattia. Ei sitä jaksa olla niin fiksuna, ei mua tarvitse pelätä. Vapaa-ajalla nautin ihan tavallisesta arkisesta keskustelusta.

[/quote]

Vaikea ilmaista, että olet tutkija? Ei kukaan pelkää tai ihaile sinua sen takia.

Vierailija
34/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne. Olen sairaanhoitaja ja hävettää kuulla puhuttavan "hoitsuista", siinä tiivistyy se yleinen vähättelevä mielipide ammatistani.

Vierailija
35/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 01:11"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:52"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:30"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:13"]Kyllä! Olen lääkäri. Vuosikausia olen opiskellut ja nyt tunnen olevani sellaisessa asemassa että voin jo olla ylpeä. Ylemmyydentunne iskee väkisinkin kun keskustelee joidenkin sairaanhoitajien kanssa. [/quote] Ja tiedät kai, että joskus vaikeneminen on kultaa? Teit itsestäs juuri idiootin. T:sh, joka tuntee olevansa työkavereidensa kanssa tasavertaisessa asemassa katsomatta koulutusta. Meitä kaikkia tarvitaan. [/quote] Tietenkin kaikkia tarvitaan! Mutta en todellakaan ole tasavertaisessa asemassa sairaanhoitajien kanssa. Arvostan heitä kovasti, mutta tasavertaisia (ihan jo koulutuksen puolesta) me emme ole. [/quote] Niin. Ylemmyyden tunnetta on monenlaista: on ylpeyttä mm. siitä että saa toimia ammatissa, jossa pääsee auttamaan toisia tai sitten on ylpeyttä siitä että on ammatissaan jollain tavalla toista ylempänä. Ikävä kyllä, susta paistaa pitkälle tuo jälkimmäinen vaihtoehto. Koita nyt ymmärtää, että sairaanhoitaja ja lääkäri ovat tiimissä tasavertaisia - kumpikaan ei tule toimeen ilman toista. Ja kyllä se tiimityö on ihan ehdotonta potilaan voinnin paranemiseksi. T:sh

[/quote]

Sitten olet varmasti samaa mieltä että myös lähihoitajat ovat tasavertaisia sairaanhoitajien kanssa. Vai siihenkö se raja vedetään?

Vierailija
36/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tunnen! Olen kuitenkin lähihoitaja joten tiedän todella paljon ja kattavasti eri sairauksista, lääkkeistä ja muusta kaikesta mistä tavikset eivät tiedä mitään. Olen todella ylpeä tästä että olen paljon parempi kuin muut tavikset. Monia pidän lähes tyhminä kun eivät tiedä mistä vaikka jokin oire johtuu.

Vierailija
37/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harvinaisen alan tutkija ja ei minua kyllä kukaan muu arvosta kuin minä itse, humanistipellenä pitävät :D

Vierailija
38/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan suuresti, mies tienannut leipänsä yli 35v alalta ja poika toiveammatissaan rekkakuskina 9v. Alalla ei todellakaan vain istuta ratissa. Ole ylpeä työstäsi niin minunkin läheiseni ovat, siihen kun ei kaikista ole vaikka niin yleisesti  herkästi kuvitellaan.

Vierailija
39/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 15:36"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 01:11"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:52"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:30"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:13"]Kyllä! Olen lääkäri. Vuosikausia olen opiskellut ja nyt tunnen olevani sellaisessa asemassa että voin jo olla ylpeä. Ylemmyydentunne iskee väkisinkin kun keskustelee joidenkin sairaanhoitajien kanssa. [/quote] Ja tiedät kai, että joskus vaikeneminen on kultaa? Teit itsestäs juuri idiootin. T:sh, joka tuntee olevansa työkavereidensa kanssa tasavertaisessa asemassa katsomatta koulutusta. Meitä kaikkia tarvitaan. [/quote] Tietenkin kaikkia tarvitaan! Mutta en todellakaan ole tasavertaisessa asemassa sairaanhoitajien kanssa. Arvostan heitä kovasti, mutta tasavertaisia (ihan jo koulutuksen puolesta) me emme ole. [/quote] Niin. Ylemmyyden tunnetta on monenlaista: on ylpeyttä mm. siitä että saa toimia ammatissa, jossa pääsee auttamaan toisia tai sitten on ylpeyttä siitä että on ammatissaan jollain tavalla toista ylempänä. Ikävä kyllä, susta paistaa pitkälle tuo jälkimmäinen vaihtoehto. Koita nyt ymmärtää, että sairaanhoitaja ja lääkäri ovat tiimissä tasavertaisia - kumpikaan ei tule toimeen ilman toista. Ja kyllä se tiimityö on ihan ehdotonta potilaan voinnin paranemiseksi. T:sh

[/quote]

Sitten olet varmasti samaa mieltä että myös lähihoitajat ovat tasavertaisia sairaanhoitajien kanssa. Vai siihenkö se raja vedetään?
[/quote]

Kyllä. Olen myös sitä mieltä että lähihoitajat ovat tasavertaisia. Esim. osastoilla työskennellään usein sh-lh työparein. Toki, töitä joudutaan vähän jakamaan - sairaanhoitaja laittaa yleensä lääkkeet, on lääkäreiden kierrolla jne. Lähihoitaja tekee sitten enemmän perushoitoa. Mutta kyllä me työparin kanssa aina yhdessä mietitään, miten lähdetään potilaita hoitamaan - kuka menee tänään suihkuun, kellä oli haavanhoitoa tms. Mitä asioita tehdään yhdessä ja minkä potilaan kanssa pärjää yksin. En minä ilman sitä lähihoitajaa pärjää, eikä hän ilman minua - tiimityötä me tehdään :)

Vierailija
40/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lto, ja arvostan ammattiani ja totta kai olen ylpeäkin siitä. Ylemmyyttä en kai sen kummemmin tunne, toisaalta ehkäpä sekin jossain alitajuntaisesti kulkee. Tiedän kyllä kollegoja, jotka tuntevat ihan avoimesti ylemmyyttäkin, mutta nekin on vähän hankalia asioita, sillä monet ihmiset eivät arvosta lastentarhaopettajaa pedagogisena asiantuntijana. Se sitten puolestaan saa varmasti joillain vastareaktion. Kuitenkin lto käy opettaja koulutuksen, ja aika osa lukee maisteriksikin asti. Ja vaikka opiskelisi kandiin asti, niin olisihan se järjetöntä ajatella että tismalleen sama työnkuva kuin esimerkiksi lastenhoitajalla. Turhaanko sitä opiskellaan sitten esimerkiksi musiikkikasvatusta, kielenkehitystä, kehityspsykologiaa jne. Tai totta kai lto:t joutuvat hoitamaan lapsia siinä missä lastenhoitajatkin, mutta eristä näkökulmasta he katsovat esim lasten leikkejä ja kehitystä. Sama juttu sosionomien kanssa. Koulutus on tyysitin erilailen, toisessa opiskellaan opettajiksi kun taas toisissa sosiaalialan asiantuntijoiksi, miksi ei hyödyntää molempien asiantuntijuutta omalla alallaan? Mielestäni parhaassa tiimityössä kaikilla on ne omat vastuualueet ja omat "asiantuntijuutensa", mutta puhalletaan silti yhteen hiileen. Esimerkiksi sairaanhoitajalla on oma panostuksensa annettavana potilaalle kuin lääkärille, mutta totta kai lääkärin oma erityinen asiantuntijuus (ja sitä myöten suurempi vastuunkanto) on tunnustettava. Viitaten tuohon aiempaan keskusteluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän