YRITYS PÄÄLLÄ 2015
Niin siinä kävi, etten itse ainakaan kauan toivottua plussaa tämän vuoden puolella saa eli yritys jatkuu vuonna 2015! :D
Itse aion vielä ainakin seurailla ketjun Yritys päällä 2014 keskustelua, mutta sitä mukaan, kun yritys vuodelle 2015 siirtyy, niin tervetuloa seuraksi tänne jatkamaa keskustelua ja viimeistään sitten vuoden vaiteessa!
Kommentit (2463)
Paljon leiponeena voin sanoa, että kananmunan valkuaiselta vaikuttaa :D Sitä kun on ennen tullut useampanakin päivänä.. Nyt oli vaan sellanen yhden päivän pyrähdys. Hitto mitä limajuttuja, anteeksi.. Alkaa itteäkin naurattamaan, en koskaan ystävien kanssa juttelisi mistään tämmöisestä :D
Mutta se on yksi osa naisesta ja jos haluaa tulla raskaaksi niin täytyyhän tuntea omaa kroppaa. Täällä palstalla on helppo puhua niistä asioista, koska kaikki me "yritämme" ja haluamme hirveästi.
Orchid, luulisin että sulla oli ovulaatio. Testit eivät ole niin luotettavia kuin limat.
Mutta ehkä sun kannattaisi tarkistaa myös lämmöt?
Olen nyt ollut vähän muilla mailla henkisesti ja yrittänyt olla ajattelematta tätä vauva-asiaa, joten olen ihan tietoisesti pyrkinyt olemaan poissa tältä sivustolta. Selasin kuitenkin nopeasti viimeisimpiä postauksia läpi, ja isot onnittelut lefemmelle sekä kaikille muille plussanneille! Ihanaa kuulla että toiveet toteutuu :).
Minulla pyörähti tänään toinen kierto käyntiin terojen myötävaikutuksella. Edellisen kierron pituudeksi jäi 34pv. Tuntuu tosin ihan turhalta laskeskella näitä terokiertojen pituuksia, koska tiedän tasan tarkkaan että en ole oikeasti ovuloinut. Eli minulle voi päivittää kp1/34, yk2. Nyt kaksi terokuuria syöneenä voin sanoa että ei enää ikinä teroluteja tänne kiitos. Koko 10pv kuurin ajan vatsa on kipeä ja kuurin jälkeen on viikon ajan sellaiset masennukset että terve. Jätin eilen mieheni kolme kertaa, itkin koko päivän sängyssä ja söin suklaalevyn ja kaksi runebergintorttua. Hyvin siis etenee tämä karppaus-dieetti... :D
Onko muilla tullut masennusta, ahdistusta ja itsemurhafiiliksiä terokuurin jälkeen?
Otimme tänään ison ja jännän askeleen ja varasin ensi viikolle ajan yksityiselle lapsettomuusklinikalle, jossa menemme tapaamaan googlailujeni perusteella yhtä suomen parasta lapsettomuuslääkäriä. Tiedän että tässä ei varsinaisesti ole vielä lapsettomuudesta kyse kun yrityskertoja on aika vähän vielä takana, mutta minulla ei yksinkertaisesti hermo kestä istua kotona ja toivoa parasta. Halvemmalla toki pääsisi jos odottelisi vuoden ja vasta sitten hakeutuisi hoitoihin, mutta jotenkin henkisesti tahdon varmuuden ja tahdon päästä testaamaan kaikki mahdolliset hoidot mahdollisimman nopeasti. Jos emme voi saada lasta ollenkaan, tahdon tietää sen mahdollisimman pian. Sitten voin asennoitua elämään siten enkä haaskaa aikaani perheidyllistä haaveiluun. Juttelimme juuri mieheni kanssa että menemme hoidoissa tarpeen vaatiessa pitkälle, mutta esimerkiksi vieraalla munasolulla hedelmöitys maksaa klinikallamme lähes 10 000e, joka ei edes välttämättä vielä tarkoita onnistunutta raskautta. Näin pitkälle emme ehkä halua mennä. Jossain vaiheessa haaveen tavoitteleminen voi tehdä koko muun elämän tyhjäksi, enkä usko että mikään haave on niin tärkeä että sen takia kannattaisi unohtaa elämän ihana kirjo ja kaikki ne mahdollisuudet joita se tarjoaa meille ilman uhrauksia. En halua haaskata elämääni, aikaani, ajatuksiani ja rahojani mahdollisesti epäonnistuvan unelman perässä juoksemiseen, kun kaiken sen voisi käyttää oikean elämän elämiseen ja siitä nauttimiseen. Ainakin itse koen että lapsen hankkimiseen liittyvät asiat pyörivät tällä hetkellä häiritsevän paljon päässäni.
Oletteko te koskaan pohtineet sitä mahdollisuutta että lasta ei tulisikaan? Miten suhtaudutte ajatukseen? Miten pitkälle olette valmiita menemään lapsihaaveen takia? Tuntuuko elämä ilman lasta täysin merkityksettömältä?
Terveisin filosofinen seepra87, kp1/34 yk2
finest, toi on kyllä totta. Olen koittanut aina muistaa tiettyjä juttuja joita tapahtuu joka kierrossa ja miettiä aikaväliä mutta nykyään tuntuu että nää kierrot on jotain ihan utopistisia.. Kaippa silti tässä kierrossa ovuloin, koska siinä yhdessä kierrossa kun ei ovulaatiota tapahtunut niin tiputtelin verta jatkuvasti. Täytyy vaan jäädä odottelemaan mitä tapahtuu :) Lämpöjä olen mittaillut, mutta en tiedä kuinka todenperäisiä ovat mun sairauden takia. Kuitenkin niitäkin on tullut seurailtua :) Melko alhaista lämpöilyä toistaiseksi.
Tulin nyt vielä täsmentämään edelliseen viestiini että tarkoitukseni ei ollut olla negatiivinen tai lietsoa pahaa mieltä kenellekään. Itseäni vain mietityttää nämä asiat ja haluan ottaa huomioon myös sen pahimman mahdollisen skenaarion. Tiedän kyllä että ilmeisesti yli 90% lapsia yrittävistä onnistuu lopulta, mikä on aivan ihanan helpottava tieto, mutta en voi olla miettimättä että mitäpä jos minä ja mieheni kuulumme siihen onnettomaan n.5% porukkaan joka ei vaan onnistu. Siksi pyörittelen näitä asioita monelta kantilta ja olisin kiinnostunut kuulemaan onko täällä muita jotka pohtivat tällaisia. Mielestäni kuitenkin tällaisetkin aatokset ovat ihan sallittuja ja mahdollisesta lapsettomuudesta kärsivien osalta ihan "normaaleja".
Ihanaa viikonloppua kaikille, vaikka nyt hiukan pahanilmanlintuna täällä liitelen :).
Kylläpäs keskutelua riittää, ihana seurata vierestä. Jatkan samaa linjaani ja olen nyt "kerran kuukaudessa"-vierailullani. Menkat alkoi taas, eli yk7 taisi pärähtää käyntiin. Harmittaa kun kierrot tuntuu nyt yrityksen aikana vaan lyheneen. Ei mulla koskaan ole ollut näin montaa 26 päivän kiertoa. Eihän se vielä mikään lyhyt ole, mutta kun ennen yritystä ollaan menty 30 päivässä niin on tää kyllä tosi hassua. Oviksen mielestäni tunnistan limoista, mutta en tiedä pitäisikö tässä kierrossa tikuttaa se myös. Gynelläkin olin ajatellut tässä vaiheessa yritystä käydä. Papaahan suositellaan otettavaksi loppukierrosta, mutta mikäköhän olisi yrittävälle se hedelmällisin aika käydä? PCO:n takia haluaisin ultran niin pitäisikö ennen ovista mennä jos haluaa mahdollisen tulevan oviksen bongata?
Täällä on salailusta ja lapsettomuustuomion pelosta ollut paljon puhetta. Me olemme siis suoraan kertoneet vain yhdelle tuttavapariskunnalle enkä edes osaa sanoa miksi juuri heille. Mutta ovat hienosti pitäneet asian omana tietona ja kertoneet omista kokemuksista, mutta eivät utele joka kerta, että joko nyt. Itseäni ärsyttää ihmiset, jotka ei varsinaisesti tiedä, mutta joka käänteessä utelevat, että milloin tulee lapsia. Tekis mieli sanoa, että en ole mikään vitjan ennustaja, mutta yllättävän rauhallisena olen pysynyt. Osaan siis olla aika äkkipikainen :P
Tottakai se lapsettomuustuomio aina pelottaa, mutta en ole sitä vielä hirveästi miettinyt. Kaikki tulee ajallaan ja jos parin vuoden päästä ollaan vielä tässä tilanteessa niin varmasti on jo alkanut harmittamaan vähän enemmän. Itse olen kuitenkin avoin adoptioon vaikka raskauden haluaisinkin kokea, mutta en usko, että päänuppini kestää mitään kovin suuria hormonihoitoja (pelkästään e-pillerit sai mut sekoomaan aikoinaan)..
Ihaillen ja kannustaen olen seurannut Ceciljan kertomuksia, niin soisin teille sen plussan nyt!
Ei tarvinnut raskaustestiä tehdä. Tänään kp 1/27(-33) ja yk 17. Tällä kertaa suuren, toteutumattoman haaveen lisäksi vuodon mukana valuu viemäriin monta sataa euroa. Ei ollut inseminaatiosta meille hyötyä. Olen hirveän surullinen. Lukuisten pettymysten vastaanottamisen konkarina kuitenkin tiedän, ettei tästä ole kuin yksi suunta eteenpäin. Seurailen taustalla nyt varmaan hetkisen, mutta tulen kyllä kertomaan, jos seuraava inssi tehdään jo tähän alkaneeseen kiertoon. Tykkään teistä! <3
Cecilja 1/27(-33) yk 17, ya 10/2013
hei,
pahoittelut Cecilja :( olisin nii halunnu ett oisit plussannu, kun kuitenkin te ootte omaa kääröä jo pidempää odottaneet.. jaksamisia..
tänne ei mitää uutta, maha sekaisin, välillä hirveä kuvotus ja ei pysty nukkumaa öisin heräämättä juomataukoihin
oi Cecilja voi harmi :( silityksiä ja voimia lähettelen minäkin, nyt saa surra, mutta kuten sanoit suunta on vain eteenpäin. Mä ajattelen teitä lämmöllä <3
ON: Nyt varovasti vähän iloitsen täällä, en oikein ottanut noista ovistikuista selvää, mutta eilen oli kyllä sen lajin kivut että oksat pois ja tiddidii - tänään on noussut lämmöt :) eli vaikuttaa siltä, että mulla saattoi olla ovis! Oi jee! Tällä kertaa petipuuhien ajoituskin osui nappiin, joten ei kai tässä sitten enää muuta kuin odottelua. Eilen oli kyllä niin väkinäistä tallettelua että mua vaan jälkeenpäin nauratti ja sanoin miehellekin että juu näin niitä vauvoja tehdään, siitä oli kyllä intohimo kaukana :D mutta onneksi mieskin otti huumorilla ja puhuttiin vaan, että ei se mitään vaikka kerran kuussa olisi vähän pakkoa kun suurimman osan aikaa on ihan nautinnollista. Päätin myös, että koska primoluteista tuli niin inhottavia sivuoireita, en enää niitä jatka. Määräys oli kp15 eteenpäin syödä, mutta minua ei kyllä lainkaan huvittaisi. Viime kuurilla lämmötkin nousi niin korkeiksi, että olin ihan tillintallin ennenkun menkat alkoi ja kaikki henkisen puolen sekoitukset niin ei kiitos. Jos tämä kierto taas venyy johonkin 100 päivään niin katsotaan sitten uudestaan, en kuitenkaan halua "varmuuden vuoksi" syödä kuuria kun siitä seuraavat olot on niin kurjia. Eli katsellaan ihan rauhassa, josko minulla nyt oli ovulaatio niin ehkä tämä ei olekaan venyvä kierto :) olen niin hirveän arka lääkkeille, että aina saan kaikki mahdolliset sivuvaikutukset. Yritän parhaani mukaan olla ihan rauhassa, menkat tulevat aikanaan tai ehkeivät edes tule, ehkä tää kolmonen on meidän kierto :)
Eli hyvällä tuulella dpo1!
Illusia86 kp11/28 (tästä tosin taitaa tulla lyhyempi kierto) yk3 ya9/14
Cecilja, eijjjjjj :( ei sen näin pitänyt mennä. Voimia sinulle menkkojen ja pettymyksen keskelle <3 varmasti ottaa päähän myös se rahanmeno, mutta nyt olette ainakin yrittäneet tätäkin vaihtoehtoa! Arvostan sitä! Täällä odotellaan kovasti sinun paluutasi kirjoittelemaan, kun siltä taas tuntuu <3
Orchid, tai jospa ovulaatiosi on vasta tuloillaan, sittenhän follikkelivaihe olisi hyvän mittainen. Muutoin en osaa tilanteeseesi ottaa kantaa. Isosti jaksamista epävarmaan tilanteeseen. Hali.
ON: vielä ovisaika jossain edessäpäin. Vielä en ole aloittanut tikuttamista, mutta lähipäivinä kyllä. Minua ei kiinnosta seksin ajoittaminen, koska siitä tämä raskautumattomuus ei kyllä ole aiemminkaan ollut kiinni. Haluan tietää lisää kiertostani, koska ne ovat olleet pitkiä+epäsäännöllisiä. Ihme kyllä viime kierto oli kuin oppikirjasta. Olen yrittänyt pitää stressitason alhaalla, jottei ovulaatio siirry jonnekin kaukaisuuteen ja kierto veny. Vauvan saaminen tuntuu tällä hetkellä todellä etäiseltä ajatukselta. Monesti huomaan katselevani kotiamme hiljaisuuden vallitessa ja mietin tuleeko tilanne koskaan muuttumaan. Että meillä touhuaisi lattialla oma lapsi? En ole surullinen, en pettynyt, en ahdistunut. En vain näe kuinka se olisi mahdollista.
Ceciljalle paljon voimia <3 Tästä on vain yksi tie ja se on ylöspäin!
Legolatar, aika jännä juttu, mulla on ihan samanlainen fiilis! Olen istunut yksin öisin ja katellut vaikka telkkaria ja mies on ollut jo pitkään nukkumassa. Mä yleensä valvon, koska en saa nukahdettua. Miettinyt, että tähänkö se lapsi tulisi? Ja jotenkin ajatus tullut päähän, että ei vaan ole mahdollista sellainen. Ja minäkö raskaana ja masu kasvaisi? Ei tunnu mahdolliselta sekään. Mä sitten taas tunnun olevan hieman surullinen ajateltuani asiaa. Jotenkin vain tuntuu ettei sitä kuitenkaan tule lähiaikoina tapahtumaan, josko koskaan.
Ja siitä vasta kunnolla hanat aukeaa, jos menee kuuntelemaan Arttu Wiskarin ikuisesti kahdestaan-kappaleen. Oijoi..
Menipä taas vähän surulliseksi tämä kirjotus, mutta ei hätää! Kyllä se tästä taas paranee :)
Nuppunella ilmoittelehan kun ovis+ löytyy! Ja et olisi kyllä osuvammin voinut sanoa tästä akkain elämästä! :D välillä tuntuu kyllä ihan tyhmältä tikutella milloin mitäkin ja koittaa jotain tolkkua ottaa tästä omasta kropasta. Pitkään itse ajattelin, että minähän en mitään ovista tikuta, mutta nyt tarvitsee jo mahdollisia hoitoja varten selvitellä LH-huipun ajankohta ja muuta. Perseestä.
Adalmiina09, tosiaan melko huijaavat sivuoireet teroissa, jos ne tuollaista rintojen arkuutta saa aikaan! Jospa kuuri auttaa ja nyt tärppää. Pettymys on kyllä ihan omaa luokkaa pidemmän yrityksen jälkeen ja kun kaikki voitava on tehty. Jospa pettymysten aika olisi jo ohi. Tsemppiä!
Nepala, pahoittelut yk7 joutumisesta. Tämmöstähän tämä on :/ onneksi jokainen kierto on uusi mahdollisuus. Niin klisee kuin se onkin niin silti aivan totta. Toivon sinulle hedelmällistä alkanutta kiertoa! :) ultraan kannattaa mennä ennen mahdollista ovista. Papa-kokeen ajankohtaan en osaa ottaa kantaa. Varmaan itsekin tarvitsisi puolen vuoden sisällä mennä, joten mielenkiinnolla seurailen, jos jollakulla on tietoa tähän asiaan.
Orchid, jep, hyvin samanlaisia ajatuksia. Kiva kun olet täällä palstalla vertaistukena <3
Seepra87, oliko sinulla jokin perussairaus tai endo taustalla miksi arvelet, että lapsettomuus voisi olla niin todennäköinen? Taidat olla samanikäinen kuin minä eli -87 syntynyt? Meillä ya 5/14 ja edelleenkään ei yhtään plussaa ole näkynyt, vaikka mitään sairautta tai vikaa tai altistavaa tekijää ei ole miksei tärppi olisi jo voinut käydä. Gynekin sanoi kaiken olevan mallillaan. Teillä on todella vähän yritystä takana. Monilla raskaus alkaa ensimmäisen 6kk aikana, kun ehkäisy jätetään pois (virallisten julkaisujen sekä meidän yritys päällä-tilastojen mukaan). Eli ainakin 6kk voi huoletta antaa aikaa raskautumiselle ennen tutkimuksiin hakeutumista ellei sitten ole tiedossa jokin lapsettomuudelle altistava tekijä jommalla kummalla. Ja nuo ajatuksesi ovat varmasti kaikkien päässä liikkuneet, etenkin pitempään yrittäneiden. Eli aivan normaaleja ajatuksia käyt mielessäsi läpi :)
Hei vaan kaikille, uusi vauvakuumeilija ilmoittautuu mukaan joukkoon! Ensimmäisen lapsen yritys meillä on ollut päällä 4/2014 alkaen. Haaveissa oli vauva vuodelle 2015, mutta parin kuukauden päästähän lasketut ajat jo ensi vuoden puolelle siirtyvät. Tottakai vauva on meille tervetullut ensi vuonnakin! :)
Plussan plussaa, edes haamuviivaa, ei ole yritysaikana testitikkuun piirtynyt. Tietokoneelle olen muistiin kirjannut kierrot ja oireet, mutta nyt tuli tunne että haluan jonkun kanssa jakaa näitä yrittämiseen liittyviä fiiliksiä. Mieskin on nyt pikkuhiljaa herännyt tilanteeseen ja kovasti hänkin vaikuttaa jo toivovan raskauden alkamista. Panee toki parhaansa asian eteen. :D
Seepra87, juuri eilen miehen kanssa saunoessa juttelimme siitä, mitä jos vauva ei ole vaan tullakseen. Mies itse keskustelun aloitti, itse olen yrittänyt olla ajattelematta asiaa. Kyllähän lapsettomuus meille molemmille olisi kova paikka, nytkin tunnen kateudenpiston sydämessäni kuullessani tuttavien vauvauutisista. Mikäli raskautuminen luonnollisesti ei ole mahdollista, olemme halukkaita hoitoihin. Mies jo eilen pohdiskeli siemennestenäytteen antamista.
Kierto mulla on ollut säännöllinen, 27-29vrk, yleensä 28. Ovulaatioplussan olen saanut yleensä kp13, mutta tämä meneillään oleva kierto teki poikkeuksen: täydellisen tasavahvuinen ovisviiva piirtyi testitikkuun kp16. Tänään kp23, piinaavia päivä edessä siis. Alavatsan nippailut ja vihlaisut olen alitajuisesti rekisteröinyt, kuten aina ennenkin. Olen kuitenkin oppinut olemaan toivomatta liikoja, ettei tarvi kuukautisten alkaessa taas pettyä.
Voimia kaikille uuteenkiertoon joutuneille, erityisesti Ceciljalle! Voimahalit ja jaksamista, nyt saa suruttaa. <3
Rauhallista lauantaita tässä vietellään. Kp 29, eikä mitään ihmeellistä auringon alla. Valvovuoto on runsasta ja juoksevaa, mutta tää on vasta toinen "kunnollinen" kierto e-pillereiden jälkeen. Enkä tietenkään viimekierrossa osannut ihan kaikkeen kiinnittää huomiota. Millaista teillä on ennen menkkoja?
Täällä on ryhmässä kovasti pohdittu lapsettomuutta. Vaikka yritys on vasta alussa, iskee epätoivo välillä silti jo nyt. Koskaan ei voi tietää miten elämä heittelee. Toistaiseksi meillä ei edes olisi varaa hoitoihin tai adoptioon. En kuitenkaan vielä mieti sinne asti. :))
Noorav kp 29, yk 3
Cecilja suuren suuri halaus <3
Legolatar kiitos tsempistä :) testailin aamulla huvikseni, negan tietenkin.. Ihan hullua miten tuo testailu onkin niin mukavaa :D
Orchid, onko lima läpinäkyvä ja venyvä kuin raaka kananmunan valkuainen tai valkoinen venyvä? Tai onko se valkoinen ja ei veny ollenkaan? Ei riitä jos sitä tulee alushousuihin, pitää tutkia sisäisesti :D
Kuulostaa vähän tyhmältä mun teksti mutta toivottavasti ymmärsit