Miksi joku asuu vuokralla?
Mua hirveästi kiinnostaa, miksi töissä käyvä aikuinen ihminen asuu vuokralla, eikä ostaa omaa kotia? Kysymys on ollut mielessäni nyt jonkin aikaa, sillä ostimme juuri aviomieheni kanssa asunnon. Asumiskustannukset pysyvät lähes samana, mutta nyt maksamme joka kuukausi "omaan pussiin" rahaa. Vuokra on meillä ollut n. 840€/kk, jatkossa lyhennämme lainee 750€/kk ja yhtiövastikketta maksamme 175€/kk. Olemme 24 ja 25 -vuotiaat ja nyt oikeastaan ainut kysymys on se, miksemme ole ostaneet omaa asuntoa jo aikaisemmin?
Miksi joku asuu vuokralla? En pysty ymmärtämään...?
Kommentit (126)
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:54"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:50"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:41"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:27"]
Minulla useampi ystäväpariskunta joista molemmat opiskelevat, mutta ovat ostaneet asunnon tai ainakin on lainalupaus pankista. Kyllä nykyaikana lainaa saa vaikka on vasta opiskelija. Meilläkin erilliset lainat, minulla opiskelijana ihan oma asuntolaina, miehellä oma.
[/quote]
Ei takuulla saa ilman luotettavia takaajia, eikä taida edes yksi takaaja riittää.
[/quote]
Kyllä saa, jos opiskelee alaa jossa työllistyminen ja hyvät tulot ovat oletusarvoina. Esimerkkinä ystäväni, jotka opiskelevat lääketiedettä tokavikaa vuotta.
t. ap
[/quote]
Tokavikaa? Ei hitto, toivottavasti ne sun lekuriystävät käyttää vähän aikuisempaa kieltä :D
[/quote]
Kirjoitan kyllä asiallista suomen kieltä, kun tilanne sen vaatii. En kuitenkaan pidä tätä keskusteluplastaa paikkana, jossa sanavalinnoilla olisi merkitystä.
Joten joo, mun bestikset opiskelee tokavikaa vuotta lääkiksessä. t. ap
[/quote]
Täällä, jos missä, on pilkun paikalla merkitystä.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:41"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:27"]
Minulla useampi ystäväpariskunta joista molemmat opiskelevat, mutta ovat ostaneet asunnon tai ainakin on lainalupaus pankista. Kyllä nykyaikana lainaa saa vaikka on vasta opiskelija. Meilläkin erilliset lainat, minulla opiskelijana ihan oma asuntolaina, miehellä oma.
[/quote]
Ei takuulla saa ilman luotettavia takaajia, eikä taida edes yksi takaaja riittää.
[/quote]
Kyllä saa, jos opiskelee alaa jossa työllistyminen ja hyvät tulot ovat oletusarvoina. Esimerkkinä ystäväni, jotka opiskelevat lääketiedettä tokavikaa vuotta.
t. ap
[/quote]
Kultsi tuossa vaiheessa lääkäriopiskelijat tekevät jo palkalla sen verran töitä, että he tienaavat enemmän kuin tavallinen duunari. Nimimerkillä ystävän tytär ei ole opintotukea nostannut kolmannen vuoden jälkeen ollenkaan, kun joutuisi kaiken palauttamaan.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:56"]
Itä-Helsinki ei yllättänyt.
[/quote]
Tällainen on lähinnä noloa. Itä-Helsinki ei ole sen huonompi paikka kun mikään muukaan Helsigin lähiö. Vai mitä pahaa esim keksit jo aiemmin mainituista Vartiokylästä ja Marjaniemestä? Kunnon White Trash paikkoja?
Millä marginaalilla saitte lainan?
Onkohan ap se sama valopää, joka aamulla teki aloituksen siitä, ettei ymmärrä miten joillain töissä käyvillä äideillä ole omaa autoa, eli että näissä perheissä on vain yksi auto? "Kun heilläkin on kaksi autoa". Mä olen oikeasti tosi huolissani, kun tässä maassa meidän tulevaisuus on nämä oman navan ympäristöä rakastavat tyhmyrit, jotka eivät millään älyä, että ihmisillä on erilaiset elämäntilanteet, ja että kaikki eivät edes halua elää samalla tavalla kuin he! Oikeasti olen huolissani! Mite n maailma voi olla joillekin noin mustavalkoinen??? Joissakin ketjuissa kun on kysytty, että millainen on tyhmä ihminen, niin nämä ovat mun mielestäni klassisia esimerkkejä. Kunpa mä osaisin kasvattaa lapseni ajattelemaan edes hiukan avarakatseisemmin... itkettää.
Koska olemme pienituloinen, 2 lapsinen perhe. Asumme vuosi sitten remontoidussa (keittiö, kylppäri, pintamateriaalit) suht kohtuullisella vuokralla. Mielestäni vuokralla asuminen on melko huoletonta, tarvitsee vain huolehtia vuokranmaksusta. Jos vaikka jääkaappi tai liesi sanoo sopimuksensa irti, niin itse ei tarvitse itse niitä ostaa jne.. Jos joskus haluamme muuttaa pois, niin senkun muutetaan ilman stressiä asunnon myymisestä.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:58"]
[/quote]
0,9% + 3kk euribor. Kiinteä tasaerä. t.ap
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:07"]
Aika moni opiskelee vielä tuon ikäisenä, ja osa-aikaisena töissä. Miten luulet että pankki myöntäisi lainaa?
[/quote]
Jos opiskelee ja teke osa-aikaisena työtä ja löytää asunnon, jonka saa normaalihinnalla niin pankista saa lainaa, ainakin jos osalle löytyy vanhemmat takaajiksi. Näinhän useimmiten ensiasunnon hankinnassa toimitaan.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:57"]
[/quote]
Tällainen on lähinnä noloa. Itä-Helsinki ei ole sen huonompi paikka kun mikään muukaan Helsigin lähiö. Vai mitä pahaa esim keksit jo aiemmin mainituista Vartiokylästä ja Marjaniemestä? Kunnon White Trash paikkoja?
[/quote]
Rinnastat Vartiokylän ja Marjaniemen? :D
Koska emme tiedä koska taas lähdemme pois Suomesta. Ja koska emme ikinä maksaisi Etelä-Helsingin hintoja kaksiosta. Silkkaa hulluutta! Samalla saa talon muualta, ulko-Suomesta puhumattakaan. Mutta asumme arvoalueella edullisesti tällä hetkellä, tulei halvemmaksikin vuokraus tässä tapauksessa kuin lainanlyhennys, yhtiövastike ja korot. Käsiraha on, kun tulee hinku ostaa.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:04"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä? Miksi en?
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:05"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:04"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä? Miksi en?
[/quote]
Toinen todella arvostettua seutua, toinen siedettävä.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:00"]
[/quote]
[/quote]
Entäs laina-aika..?
Aloittajan lainan takaisinmaksuaika lienee noin pienellä kk-erällä varmaan 50 vuotta?
Ja (typerään) kysymykseen vastatakseni, voin sanoa että omat vuosituloni ovat niin pienet (reilusti alle 50te/vuosi) ja puolisolla epävakaa työllisyystilanne, ettei mikään pankki anna meille lainaa, emmekä sitä uskaltaisi ottaakaan nyt. Takaajia tai vakuuksia ei kaikilla ole, ylläripylläri! Parinkymmenen tonnin säästöillä ei vielä tee mitään kun Helsingistä haluaa ostaa asunnon.
En minä suinkaan tyytyväinen tähän vuokra-asumiseen ole, mutta vaihtoehtoja ei ole. Ei myöskään muutto jonnekin peräkylille, missä ei ole töitä.
Pelkällä palkalla ei pärjää eikä asunnon makseluun saa lainaa, vaikka se tulisi huomattavasti halvemmaksi kuin vuokran maksaminen.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:16"]
[/quote]
[/quote]
Entäs laina-aika..?
[/quote]
20v paperilla, 4v todellisuudessa. Mies omistaa asunnon Espoossa, jossa toisella henkilöllä hallintaoikeus 2018 vuoteen asti. Kun se saadaan myytyä, saadaan meidän asuntolaina pois päivänjärjestyksestä.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:21"]
[/quote]
[/quote]
Entäs laina-aika..?
[/quote]
20v paperilla, 4v todellisuudessa. Mies omistaa asunnon Espoossa, jossa toisella henkilöllä hallintaoikeus 2018 vuoteen asti. Kun se saadaan myytyä, saadaan meidän asuntolaina pois päivänjärjestyksestä.
[/quote]
25-vuotias miehesi omistaa siis velattoman asunnon..?
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:23"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:21"]
[/quote]
[/quote]
Entäs laina-aika..?
[/quote]
[/quote]
25-vuotias miehesi omistaa siis velattoman asunnon..?
[/quote]
Hän on 24v, minä 25v. Omistaa puolet asunnosta. Ja kyllä, asunto on velaton.
Koska vuokrani on 300€/kk. Tapauksessani tulee melkein halvemmaksi asua vuokralla.