Miksi joku asuu vuokralla?
Mua hirveästi kiinnostaa, miksi töissä käyvä aikuinen ihminen asuu vuokralla, eikä ostaa omaa kotia? Kysymys on ollut mielessäni nyt jonkin aikaa, sillä ostimme juuri aviomieheni kanssa asunnon. Asumiskustannukset pysyvät lähes samana, mutta nyt maksamme joka kuukausi "omaan pussiin" rahaa. Vuokra on meillä ollut n. 840€/kk, jatkossa lyhennämme lainee 750€/kk ja yhtiövastikketta maksamme 175€/kk. Olemme 24 ja 25 -vuotiaat ja nyt oikeastaan ainut kysymys on se, miksemme ole ostaneet omaa asuntoa jo aikaisemmin?
Miksi joku asuu vuokralla? En pysty ymmärtämään...?
Kommentit (126)
Olemme samanikäinen pariskunta ja meidän vuokralla asumiseen on useampi syy.
1) Olemme molemmat opiskelijoita eikä siis vakituista työpaikkaa (kumpikin kyllä osa-aikatöissä), joten lainaa emme kovin helposti saisi.
2) Emme tiedä onko tämä kaupunki se, mihin haluamme valmistumisen jälkeen jäädä asumaan.
3) Vuokramme on niin halpa, että se ei kannusta ostamaan omaa (55 neliöinen saunallinen kaksio, vuokran hintaan kuuluu vesi, sähkö ja netti, vuokra kuukaudessa 588€).
Noh, minä olen muuttamassa vuokralle. Oma asunto on, mutta en myy sitä, vaan laitan vuokralle.
syystä,,että haluamme asunto on liki 900 000 euroa. Minun asuntoni arvo on 200 000 e. Ei mikään pankki myönnä meille lainaa 700 000 e....
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:18"]
Mistä päin Hkiä ja hinta jos saa kysyä?
[/quote]
Itä-Helsinki, hinta n. 240 000€. Löydettiin aika helmi asunto, tuntuu että onni tosissaan potkaisi :) t. ap
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:17"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:12"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:07"] Aika moni opiskelee vielä tuon ikäisenä, ja osa-aikaisena töissä. Miten luulet että pankki myöntäisi lainaa? [/quote] Olen ap. Minä opiskelen vielä pitkän aikaa, mies on töissä. Saatiin silti hyvin lainaa, ostettiin täysin remontoitu 3h+k Helsingistä. Kyllä pankki meille lainan anitoi, olisi antanut enemmänkin. [/quote] et vastannut kysymykseeni. Opiskelija ja osa-aikaisena töissä. Miten luulet että pankki antaisi minulle lainaa?
[/quote]
Säästöpankki. Sieltä me ainakin saimme.
Meillä asutaan kahdella eri paikkakunnalla ja vuokrasta saa vähän verovähennystä, tosin ei se euroina lopullisessa verotuksessa kovin ihmeelistä summaa tee. 250 euroa on summa, mutta eihän tuota sellaisenaan saa, vaan se vain vähennetään verotettavasta tulostani. Mutta suurin syy on se, että ei oikein viitsi ottaa velkaa toista asuntoa varten, jos sitten sattuukin saamaan kotikunnasta töitä. Eikä ole löytynyt sellaista niin hyvää asuntoa, joka olisi pakko saada. On pakko tässä tilanteessa miettiä myös jälleenmyyntiarvoa.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:18"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:13"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:11"]
Ja ap katosi linjoilta tajutessaan tyhmyytensä. Oho, eikö se maailma ollutkaan niin mustavalkoinen.
[/quote]
Ei, vaan mielenkiinnolla olen lukenut ihmisten vastuksia :) t. ap
[/quote]
Joko kykenet ymmärtämään?
[/quote]
Jotkut täällä mainutut syyt käy järkeen, toiset taas ei :) t. ap
Itse en tuon ikäisena tiennyt pätkääkään missä haluan asua vakinaisesti ja missä esim olen töissä. Halusin nähdä maailmaa enkä sitoutua johonkin kämppään josta ei sitten pääsekään välttämättä noin vain eroon. Ihmisillä on eri intressit, toiset jää kotikonnuilleen, menee nuorena parisuhteeseen ja jämähtää johonkin omakotitaloon ja odottelee siinä eläkettä ja kuolemaa. Toiset haluaa kiertää muutakin kuin tahkoa. Sitähän sä kysyit?
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:22"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:12"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:07"] Aika moni opiskelee vielä tuon ikäisenä, ja osa-aikaisena töissä. Miten luulet että pankki myöntäisi lainaa? [/quote] Olen ap. Minä opiskelen vielä pitkän aikaa, mies on töissä. Saatiin silti hyvin lainaa, ostettiin täysin remontoitu 3h+k Helsingistä. Kyllä pankki meille lainan anitoi, olisi antanut enemmänkin. [/quote] et vastannut kysymykseeni. Opiskelija ja osa-aikaisena töissä. Miten luulet että pankki antaisi minulle lainaa?
[/quote]
[/quote]
Jos olet ap, niin miten sulla on niin vaikea tajuta, että työssäkäyvä mies oli se ratkaisu.
Koska asun yksin, olen määräaikaisessa työsuhteessa ja pienituloinen eikä minulla ole sitä 10-15 % käsirahaa säästössä. Asun uudessa vuokra-asunnossa hyvällä alueella ja jos ja kun tämän haluaisin ostaa niin lainaa en niin paljoa saisi. Tuohon 10 % saisi säästää aika helvetin kauan eikä ole rikkaita sukulaisiakaan kuolemassa.
Siksi asun vuokralla. Ajatella.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:25"]
[/quote]
[/quote]
Jos olet ap, niin miten sulla on niin vaikea tajuta, että työssäkäyvä mies oli se ratkaisu.
[/quote]
Minulla useampi ystäväpariskunta joista molemmat opiskelevat, mutta ovat ostaneet asunnon tai ainakin on lainalupaus pankista. Kyllä nykyaikana lainaa saa vaikka on vasta opiskelija. Meilläkin erilliset lainat, minulla opiskelijana ihan oma asuntolaina, miehellä oma.
Aika moneen samanlaiseen aloitukseen olen vastannut mutta menköön vielä kerran:
Taloutemme bruttokuukausitulot ovat n. 8000€ ja ensi vuoden puolella laskevat koska olen äitiyslomalla. Haluamme asua Helsingissä kantakaupungin alueella mukavankokoisessa ja hyväkuntoisessa asunnossa. Meillä on pieni vauva sekä yhteishuoltajuudessa oleva teini-ikäinen tytär. Haluamme nauttia elämästä ja käydä välillä ulkona syömässä, ostaa suht laadukkaita vaatteita jne.
Maksamme vuokraa 1200€ 92 neliön asunnosta joka on valmistunut tänä vuonna ja sijaitsee Helsingissä muutama kilometri keskustasta. Vastaavasta omistusasunnosta maksaisimme todennäköisesti n. 2500€ (vastike+lyhennys) jos edes saisimme niin suurta lainaa. Vuokralla asuminen on oikeastaan ainoa vaihtoehto, jos haluaa, että elämiseenkin jää rahaa sekä säästöön myös hiukan.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:12"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:07"]
Aika moni opiskelee vielä tuon ikäisenä, ja osa-aikaisena töissä. Miten luulet että pankki myöntäisi lainaa?
[/quote]
Olen ap. Minä opiskelen vielä pitkän aikaa, mies on töissä. Saatiin silti hyvin lainaa, ostettiin täysin remontoitu 3h+k Helsingistä. Kyllä pankki meille lainan anitoi, olisi antanut enemmänkin.
[/quote]
Niin, miehesi on töissä, ei opiskelija. Mitä kohtaa et ymmärtänyt lainaamassasi viestissä.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:21"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:18"]
Mistä päin Hkiä ja hinta jos saa kysyä?
[/quote]
Itä-Helsinki, hinta n. 240 000€. Löydettiin aika helmi asunto, tuntuu että onni tosissaan potkaisi :) t. ap
[/quote] niin sitten tullaankin tähän että kuka haluaa asua Itä-Helsingissä:) itse en mene sinne kuin pakosta :)
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:27"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minulla useampi ystäväpariskunta joista molemmat opiskelevat, mutta ovat ostaneet asunnon tai ainakin on lainalupaus pankista. Kyllä nykyaikana lainaa saa vaikka on vasta opiskelija. Meilläkin erilliset lainat, minulla opiskelijana ihan oma asuntolaina, miehellä oma.
[/quote]
Ei takuulla saa ilman luotettavia takaajia, eikä taida edes yksi takaaja riittää.
Aika epäkäytännöllistä ostaa ja myydä asuntoa aina, kun syystä tai toisesta muuttaa. Muutto saattaa liittyä niin moneen: työpaikan vaihtoon tai yleensä työn saamiseen, perhetilanteen muutokseen esimerkiksi.
Terveisin 11 eri paikkakunnalla asunut ja noin 30 kertaa muuttanut.
Miehelläsi taitaa olla suht iso palkka jos kerta pankki olisi enemmänkin myöntänyt kuin mitä nyk. asuntoon. Opiskelijana tulosi kun ovat tavallaan nollassa.
Ymmärräthän että määräaikasella ja osa-aikasella työntekijällä ei ole mitään mahdollisuuksia saada lainaa? Varsinkaan pääkaupunkiseudulla jossa asuntojen hinnat ovat korkeammalla kuin muualla
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:27"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Se riippuu hyvin pitkälti siitä mitä alaa opiskelee. Onko täällä oikeesti näin tyhmiä ihmisiä? Opiskelemaan olette päässeet ja asunnonkin onnistuneet ostamaan, mutta tämmöiset asiat on ihan uutta tietoa?
Monilla ei ole vakituista työtä, takaajaa lainaan tai alkupääomaa säästettynä. Tai sitten sitä puolisoa, jolla on työ, takaaja tai säästöjä.
Tuliko oikeasti ap yllätyksenä? Mistä näitä yksinkertaisuuksia sikiää?
Emme saa asuntolainaa vaikka hakiessamme molemmilla oli vakituinen työpaikka. Koska meillä ei ole mitään vakuuksia. Siksi siis vuokralla.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:13"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:11"]
Ja ap katosi linjoilta tajutessaan tyhmyytensä. Oho, eikö se maailma ollutkaan niin mustavalkoinen.
[/quote]
Ei, vaan mielenkiinnolla olen lukenut ihmisten vastuksia :) t. ap
[/quote]
Joko kykenet ymmärtämään?