Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joku asuu vuokralla?

Vierailija
16.12.2014 |

Mua hirveästi kiinnostaa, miksi töissä käyvä aikuinen ihminen asuu vuokralla, eikä ostaa omaa kotia? Kysymys on ollut mielessäni nyt jonkin aikaa, sillä ostimme juuri aviomieheni kanssa asunnon. Asumiskustannukset pysyvät lähes samana, mutta nyt maksamme joka kuukausi "omaan pussiin" rahaa. Vuokra on meillä ollut n. 840€/kk, jatkossa lyhennämme lainee 750€/kk ja yhtiövastikketta maksamme 175€/kk. Olemme 24 ja 25 -vuotiaat ja nyt oikeastaan ainut kysymys on se, miksemme ole ostaneet omaa asuntoa jo aikaisemmin?

Miksi joku asuu vuokralla? En pysty ymmärtämään...?

Kommentit (126)

Vierailija
81/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oletat siis että kaikilla muillakin on jotain velattomia sijoitusasuntoja Espoossa? :D Ilmankos olette saaneet lainan, ei me tavalliset kuolevaiset katsos...

Ei siinä, onnea vaan, kaikilla ei ole noin turvattu elämäntilanne.

Vierailija
82/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:26"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:23"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:21"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:16"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:00"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:58"]

Millä marginaalilla saitte lainan?

[/quote]

0,9% + 3kk euribor. Kiinteä tasaerä. t.ap

[/quote]

Entäs laina-aika..?

[/quote]

20v paperilla, 4v todellisuudessa. Mies omistaa asunnon Espoossa, jossa toisella henkilöllä hallintaoikeus 2018 vuoteen asti. Kun se saadaan myytyä, saadaan meidän asuntolaina pois päivänjärjestyksestä.

[/quote]

25-vuotias miehesi omistaa siis velattoman asunnon..?

[/quote]

Hän on 24v, minä 25v. Omistaa puolet asunnosta. Ja kyllä, asunto on velaton.

[/quote]

Miksei kaikilla muilla kuin meilläkin...huooh. Tuon ikäisenä vain perijöillä ja lottovoittajilla on mahdollisuus velattomiin asuntoihin, tai sitten on rikastunut hämäräperäisillä puuhilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap. ,vastauksen antaminen kysymykseesi on mitä helpointa:siitä syystä että ihmisen on näillä leveyspiireillä jossain,sisätilojen puitteissa,  saatava asua ja koska kaikilla ei yksinkertaisesti ole varaa mihinkään muuhun,kuin jossain vuokralla asumiseen.

Vierailija
84/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, olisikohan tuossa se syy miksi saitte velkaa...! Ja sit ihmettelet, miksei kaikki muutkin. Et hirveästi taida ymmärtää näistä asioista? :-D Ihan pikku vinkki: fiksu ihminen pitää suunsa kiinni silloin.

Vierailija
85/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Entäs laina-aika..?

[/quote]

20v paperilla, 4v todellisuudessa. Mies omistaa asunnon Espoossa, jossa toisella henkilöllä hallintaoikeus 2018 vuoteen asti. Kun se saadaan myytyä, saadaan meidän asuntolaina pois päivänjärjestyksestä.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Taisit mainita, että ostamastanne €240 000 hintaisesta asunnosta maksoitte 20% ja loput (€192 000) on lainaa. Jos tuo laina maksetaan pois miehen omistaman asunnon puolikkaalla, niin sehän on sitten €384 000 arvoinen asunto jonka miehesi puoleksi omistaa. Ihan kiva..!

Oletko jo selvittänyt, ettei miehesi joudu maksamaan mitään lahjaveroa, kun se asunto neljän vuoden päästä realisoidaan? Vai onko miehesi itse jo maksanut sen asunnon puolikkaan?

Vierailija
86/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuota miehen omistamaa asuntoa edes tuotu esille lainaneuvotteluissa. Ainoastaan meidän käsirahalla oli pankille väliä.

Mutta kiitos erilaisista näkökulmista, asia ei tosiaan ole niin mustavalkoinen kuin mitä olin ajatellut.

Vierailija
87/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:36"]

[/quote]

[/quote]

Entäs laina-aika..?

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Taisit mainita, että ostamastanne €240 000 hintaisesta asunnosta maksoitte 20% ja loput (€192 000) on lainaa. Jos tuo laina maksetaan pois miehen omistaman asunnon puolikkaalla, niin sehän on sitten €384 000 arvoinen asunto jonka miehesi puoleksi omistaa. Ihan kiva..!

Oletko jo selvittänyt, ettei miehesi joudu maksamaan mitään lahjaveroa, kun se asunto neljän vuoden päästä realisoidaan? Vai onko miehesi itse jo maksanut sen asunnon puolikkaan?

[/quote]

Asunnon arvosta on jo maksettu lahjavero. Asunnon arvo alkaa kolmosella, muttei yllä ihan tuohon 384t€. Ennemmin jotain 350t olisi realistinen, mutta sillä saa kuitattua jo ison osan meidän lainasta + onhan meilläkin tässä 4 vuotta aikaa maksaa lainaa pois :)

Vierailija
88/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin väärin, että AP:n kaltaiset keilapäät pärjää elämässä noin tekemättä mitään, ja oikeasti fiksut ja ahkerat ihmiset joutuu elämään köyhyydessä, kun ei ole perintöjä tai lottovoittoja ja oikealla työllä ei rikastu...huoh.

Vierailija
89/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh olen myös 24 ja minä tiedän vastauksen kysymykseesi (tiesin jo monia vuosia sitten)ilman, että kyselisin sitä jollain av-palstalla :D uskon että myös moni muu tietää, ihmetyttää todella paljon.

Vierailija
90/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla on asuntolaina, otin sen 23-vuotiaana. Juurikin samoja syitä mietin kuin ap. Nyt olen 27-vuotias ja tuo laina on yksi isoimmista asioista mitä kadun ja mikä rajoittaa tekemisiäni nykyisin.

Lainan takia olen nyt sidottu tämän palkkatason töihin 20-30 vuodeksi. Paljon on tapahtunut tässä neljässä vuodessa ja nyt haaveilen ja uneksin ihan muusta kuin siitä, mistä 23-vuotiaana. Tällä hetkellä haluaisin pois työstäni josta en pidä yhtään. Olen siellä vain, koska mistään muualta en tule saamaan niin paljon palkkaa, että pystyisin maksamaan tätä lainaa. Haluaisin lähteä uudelleen opiskelemaan. Haluaisin vaihtaa toiseen työpaikkaan, joka tuntuu enemmän omalta ja miellyttäisi enemmän. Mutta se työpaikka olisi sellainen, että palkka tippuisi puolella. Eli molemmat vaihtoehdot tarkottaisivat tulotason roimaa tippumista -> ei varaa maksaa lainaa.

Haluaisin lähteä ulkomaille reissaamaan puoleksi vuodeksi tai vuodeksi, mutta tämän lainan takia en voi vaan jättää työpaikkaani, koska en saisi enää koskaan mitään vastaavan tulotason työtä tilalle. Enkä millään saisi tästä niin paljon vuokraa, että pystyisin sillä kattamaan lainan ja vastikkeen matkan aikana.

Noh, ainahan on se vaihtoehto, että myyn tämän ja muutan vuokralle. Mutta jotenkin vaan sekin tuntuu kurjalta vaihtoehdolta. Mutta valitettavasti se taitaa olla ainut vaihtoehto, jos haluan toteuttaa muuttuneet haaveeni ja unelmani.'

Jos nyt voisin valita uudelleen, en ikimaailmassa olisi ottanu (ainakaan näin isoa) asuntolainaa noin nuorena.

Vierailija
91/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:53"]

No minulla on asuntolaina, otin sen 23-vuotiaana. Juurikin samoja syitä mietin kuin ap. Nyt olen 27-vuotias ja tuo laina on yksi isoimmista asioista mitä kadun ja mikä rajoittaa tekemisiäni nykyisin.

Lainan takia olen nyt sidottu tämän palkkatason töihin 20-30 vuodeksi. Paljon on tapahtunut tässä neljässä vuodessa ja nyt haaveilen ja uneksin ihan muusta kuin siitä, mistä 23-vuotiaana. Tällä hetkellä haluaisin pois työstäni josta en pidä yhtään. Olen siellä vain, koska mistään muualta en tule saamaan niin paljon palkkaa, että pystyisin maksamaan tätä lainaa. Haluaisin lähteä uudelleen opiskelemaan. Haluaisin vaihtaa toiseen työpaikkaan, joka tuntuu enemmän omalta ja miellyttäisi enemmän. Mutta se työpaikka olisi sellainen, että palkka tippuisi puolella. Eli molemmat vaihtoehdot tarkottaisivat tulotason roimaa tippumista -> ei varaa maksaa lainaa.

Haluaisin lähteä ulkomaille reissaamaan puoleksi vuodeksi tai vuodeksi, mutta tämän lainan takia en voi vaan jättää työpaikkaani, koska en saisi enää koskaan mitään vastaavan tulotason työtä tilalle. Enkä millään saisi tästä niin paljon vuokraa, että pystyisin sillä kattamaan lainan ja vastikkeen matkan aikana.

Noh, ainahan on se vaihtoehto, että myyn tämän ja muutan vuokralle. Mutta jotenkin vaan sekin tuntuu kurjalta vaihtoehdolta. Mutta valitettavasti se taitaa olla ainut vaihtoehto, jos haluan toteuttaa muuttuneet haaveeni ja unelmani.'

Jos nyt voisin valita uudelleen, en ikimaailmassa olisi ottanu (ainakaan näin isoa) asuntolainaa noin nuorena.

[/quote]

Miksi asunnon myyminen ja vuokralle meneminen nyt sitten tuntuu kurjalta vaihtoehdolta? Asuisithan sinä tällä hetkelläkin vuokralla jos et olisi asuntoa ostanut? Nyt myyt asunnon, maksat asuntolainen pois ja sinulle jää muutama kymppitonni puhdasta rahaa käteen? Siinäpä sinulle rahaa opiskeluajaksi :) !

Vierailija
92/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä miehesi omaisuus on tullut pankille tiedoksi neuvotteluissa, eivät he pimennossa ole :-D

Vierailija
93/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:56"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:53"]

[/quote]

Miksi asunnon myyminen ja vuokralle meneminen nyt sitten tuntuu kurjalta vaihtoehdolta? Asuisithan sinä tällä hetkelläkin vuokralla jos et olisi asuntoa ostanut? Nyt myyt asunnon, maksat asuntolainen pois ja sinulle jää muutama kymppitonni puhdasta rahaa käteen? Siinäpä sinulle rahaa opiskeluajaksi :) !

[/quote]

Kai sitä on jo kiintynyt tähän asuntoon, että tuntuisi kurjalta nyt vaan myydä tämä ja muuttaa pois. Tämä sijainti on loistava, asunto on juuri sellainen kuin olen halunnut, olen remontoinut sen tässä vuosien aikana täysin mieleisekseni, minulla on ihanat naapurit. En saisi tältä alueelta saman kokoista ja saman kuntoista asuntoa tällä hinnalla mitä nyt maksan lainaa ja vastiketta.

Onhan tässä omistusasumisessa hyvät puolensa, mutta tätä lainahelvettiä en toivoisi kenellekään. Jos minulla olisi sama tilanne kuin ap:lla, että asunto olisi varmuudella täysin velaton 5 vuoden päästä, niin eihän tässä olisi mitään hätää eikä huolta. Jotenkin aika tyhjäpäiseltä kuulostaa kyllä tuo aloitusviestin pariskunta, jos eivät tajua että kaikilla muilla ei ole tuollaista mahdollisuutta ottaa ja maksaa lainaa kuin heillä.

Vierailija
94/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan Espoossa, alueemme huoneistojen hintataso on 300000-400000, omakotitalot siinä 500000. Meillä on säästössä n. 50000. On niin halpa vuokra, että joka kk jää säästöön. Jos ostaisimme oman niin asuinkulut olis 1500€/kk. Ei kiitos.

Vierailija
95/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä sepustus tulee nyt tähän ilmiselvään trollailuun.

En myöskään jaksa avata tässä yksityiskohtaisesti joka yksityiskohtaa, mutta pääpiirteittäin näin meillä:

Asutaan Helsingin kaupungin tilavassa ja remontoidussa asunnossa Kantakaupungin laidalla länsi-Helsingissä, asunto on 97 neliötä ja maksaa 948 euroa kuussa.

Halutaan asua tällä nimenomaisella seudulla, ei haluta muuttaa jonnekkin missä rahat riittäisivät samantasoiseen asuntoon, tämä maksaisi n. 500 000 euroa.

Työt on kummallakin hyvät ja rahaa jää yli, saatiin tämä asunto aikanaan kun oltiin vielä opiskelemassa.

Laskin pari vuotta sitten että sijoittamalla rahat saan enemmän tienestiä, kuin sijoitusasunnon ostamisella, siirrän siis joka kuukausi sijoituksiini, joita on erilaisia, summan jonka maksaisin sijoitusasunnon velkaa. Tähän mennessä olen ollut tyytyväinen ja sijoitukset on tuottaneet enemmän varallisuutta kuin asuntojen arvon nousu tällä alueella. Ei myöskään tarvitse murehtia vuokralaisista, tms. Tarvittaessa voidaan myös muuttaa vaikka ulkomaille helpommin, kun ei ole sidottu asuntoon tai sijoitusasuntoihin.

Pitää vaan sikäli olla kova pää, että myös siirtää sen rahan sinne sijoituksiin.

Myös sijoittamalla huonosti, voi rahaa menettää tai hävitä lähes kaiken.

Joka tapauksessa olen tyytyväinen omaan valintaani, varallisuus on kasvanut paremmin, kuin asunnon ostamalla ja kasvaa tulevaisuudessa vielä nopeammalla tahdilla kun pääomaa on enemmän.

Velaton omistusasuntohan on jo täysin toinen juttu ja on lähes poikkeuksetta edullisempi ratkaisu kuin vuokra-asuminen. =)

Vierailija
96/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla olen aina asunut ja ikää tuli jo se 40, niin ettei ostamisella ole enää kiire.

Rahaa säästynyt n. 90 000 tilille vuokran maksamisesta huolimatta, joten en koe itseäni köyhäksi. Olen toki miettinyt ostamista, mutta pienellä paikkakunnalla ei ole mieleisiä asuntoja vapaana. Ja jos joskus onkin, hinnat ovat pilvissä. Arvo noissa asunnoissa ei tulevaisuudessa nouse, joten ei houkuttele.

Vuokra-asumista ovat puoltaneet se, että jos naapuri on häirikkö, voin lähteä itse muualla (kerran jouduin näin tekemään). Jos asunto on sisäilmaltaan epäilyttävä, voin lähteä (taas kerran lähdin). Elämäntilanteen muutos on muutaman kerran ollut muuton syynä. Kaikki helppoa ja yksinkertaista siis verrattuna omistamiseen.

Olen myös ns. perfektionisti ja oman asunnon epäkohdat olisivat paljon häiritsevämpiä - vuokra-asunnossa ne ymmärtää. Samoin remontit ym. stressaisivat omassa liikaa. Olen myös vaihtelua haluava, joten muuttaminen sopii minulle. Pisimmillään olen ollut neljä vuotta samassa.

Vierailija
97/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se teidän parisuhteellenne ok, että miehesi on sitten maksanut asuntonne melkein kokonaan, ap...?

Vierailija
98/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 19:42"]

Onhan se teidän parisuhteellenne ok, että miehesi on sitten maksanut asuntonne melkein kokonaan, ap...?

[/quote]

Miksi ei olisi? Miten ihmeessä se vaikuttaa meidän avioliittoon? Yhdessähän tässä ollaan :)

Vierailija
99/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariskunta akateemisia pätkätyöläisiä/työttömiä. Ei omaisuutta, eikä rikkaita tuttuja/sukulaisia. AP se varmasti haluaa taata meille asuntolainan. Vakavasti puhuen ihmisten työllistymisiä ja muuta toimeliaisuutta helpottaisi verrattomasti se, ettei olisi ns. normaalin ihmisen velvollisuus hommata omistettua asuntoa. Miksi asuntoa edes pitäisi omistaa? Aloitusviestissä puhuttiin omasta kodista. Ihan lainkin mukaan myös vuokra-asunto on koti, joka nauttii kotirauhan suojaa jne. Sitten on sellainenkin aspekti, että ei täältä hautaansa mitään asunto-osakkeitakaan saa mukaan.

Vierailija
100/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina ei nallikarkit mene tasan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme