Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joku asuu vuokralla?

Vierailija
16.12.2014 |

Mua hirveästi kiinnostaa, miksi töissä käyvä aikuinen ihminen asuu vuokralla, eikä ostaa omaa kotia? Kysymys on ollut mielessäni nyt jonkin aikaa, sillä ostimme juuri aviomieheni kanssa asunnon. Asumiskustannukset pysyvät lähes samana, mutta nyt maksamme joka kuukausi "omaan pussiin" rahaa. Vuokra on meillä ollut n. 840€/kk, jatkossa lyhennämme lainee 750€/kk ja yhtiövastikketta maksamme 175€/kk. Olemme 24 ja 25 -vuotiaat ja nyt oikeastaan ainut kysymys on se, miksemme ole ostaneet omaa asuntoa jo aikaisemmin?

Miksi joku asuu vuokralla? En pysty ymmärtämään...?

Kommentit (126)

Vierailija
41/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:31"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:27"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:25"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:22"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:17"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:12"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:07"] Aika moni opiskelee vielä tuon ikäisenä, ja osa-aikaisena töissä. Miten luulet että pankki myöntäisi lainaa? [/quote]   Olen ap. Minä opiskelen vielä pitkän aikaa, mies on töissä. Saatiin silti hyvin lainaa, ostettiin täysin remontoitu 3h+k Helsingistä. Kyllä pankki meille lainan anitoi, olisi antanut enemmänkin. [/quote] et vastannut kysymykseeni. Opiskelija ja osa-aikaisena töissä. Miten luulet että pankki antaisi minulle lainaa?

[/quote]

Säästöpankki. Sieltä me ainakin saimme.

[/quote]

Jos olet ap, niin miten sulla on niin vaikea tajuta, että työssäkäyvä mies oli se ratkaisu. 

[/quote]

Minulla useampi ystäväpariskunta joista molemmat opiskelevat, mutta ovat ostaneet asunnon tai ainakin on lainalupaus pankista. Kyllä nykyaikana lainaa saa vaikka on vasta opiskelija. Meilläkin erilliset lainat, minulla opiskelijana ihan oma asuntolaina, miehellä oma.

[/quote]

Se riippuu hyvin pitkälti siitä mitä alaa opiskelee. Onko täällä oikeesti näin tyhmiä ihmisiä? Opiskelemaan olette päässeet ja asunnonkin onnistuneet ostamaan, mutta tämmöiset asiat on ihan uutta tietoa?

[/quote]

Juurikin näin. Jos on valmistumassa diplomi-insinööriksi, lainaa heruu helposti, sillä alan katsotaan työllistävän. Koitapa humanistina tai valtiotieteilijänä hakea lainaa. 

Vierailija
42/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska emme halua ostaa Suomesta asuntoa, lähdemme ulkomaille heti kun vain voimme. Varsinkaan ok-taloa ei kannata tästä maasta ostaa, se on valtion lypsylehmä. Meillä on ihana vuokrakämppä ja rahaa jää vuokran jälkeen vielä sijoitettavaksi rahastoihin, kun kaikki ei mene pankille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla useampi ystäväpariskunta joista molemmat opiskelevat, mutta ovat ostaneet asunnon tai ainakin on lainalupaus pankista. Kyllä nykyaikana lainaa saa vaikka on vasta opiskelija. Meilläkin erilliset lainat, minulla opiskelijana ihan oma asuntolaina, miehellä oma.

[/quote]

Vaatii joka tapauksessa hyvät vakuudet, että opiskelija tai työtön saa yhtään mitään luottoa. Omasta pankistani ei olla 23-vuotias vakituisessa työssä oleva saa edes kulutusluottoa, opintolainaa vain.

Aloittajan käsityskyvyn ulkopuolella on täysin se asia, että kaikilla ei ole varaa ostaa omaa asuntoa. Sitä paitsi moni asuu paljon paremmin, arvokkaammin ja "kalliimmin" vuokralla kuin sellaisessa omistusasunnossa, johon olisi varaa.

Vierailija
44/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua olis ahdistanut nuorena tosi paljon jos olisin sitoutunut asuntoon. Halusin että maailma on avoin, että voin lähteä nopeasti töihin muualle, matkustella jne.. Vasta 35-vuotiaana olin valmis jämähtämään paikalleni. Hyvin on ehtinyt asuntoa maksella nytkin. Ei tunnu että olisin jäänyt mistään paitsi.

Vierailija
45/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:33"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:31"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:25"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:22"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:17"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:12"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:07"] Aika moni opiskelee vielä tuon ikäisenä, ja osa-aikaisena töissä. Miten luulet että pankki myöntäisi lainaa? [/quote]   Olen ap. Minä opiskelen vielä pitkän aikaa, mies on töissä. Saatiin silti hyvin lainaa, ostettiin täysin remontoitu 3h+k Helsingistä. Kyllä pankki meille lainan anitoi, olisi antanut enemmänkin. [/quote] et vastannut kysymykseeni. Opiskelija ja osa-aikaisena töissä. Miten luulet että pankki antaisi minulle lainaa?

[/quote]

Säästöpankki. Sieltä me ainakin saimme.

[/quote]

Jos olet ap, niin miten sulla on niin vaikea tajuta, että työssäkäyvä mies oli se ratkaisu. 

[/quote]

[/quote]

Se riippuu hyvin pitkälti siitä mitä alaa opiskelee. Onko täällä oikeesti näin tyhmiä ihmisiä? Opiskelemaan olette päässeet ja asunnonkin onnistuneet ostamaan, mutta tämmöiset asiat on ihan uutta tietoa?

[/quote]

Juurikin näin. Jos on valmistumassa diplomi-insinööriksi, lainaa heruu helposti, sillä alan katsotaan työllistävän. Koitapa humanistina tai valtiotieteilijänä hakea lainaa. 

[/quote]

Myös amiksilla on hyvät mahdollisuudet saada lainaa. Putkareita, sähkäreitä ja sairaanhoitajia tarvitaan aina ja työllistyminen on lähes varmaa.

Vierailija
46/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni yrityksen mentyä nurin piti myydä silloinen kämppämme, pienehkö kaksio. Saimme kaupungin vuokrakolmion, jossa on 28 neliötä enemmän tilaa ja asumiskulut pienemmät. Olihan se harmi, että yli puoliksi maksettu kämppä meni velkoihin, mutta nykyinen vuokrakotimme on kyllä kaikin puolin meille nyt sopiva. Miehellä on nyt luottomerkintöjä, joten asuntolaina ei ole nyt varmaankaan meille mahdollinen. Koko ajan kyllä säästetään rahaa.

Vierailija
47/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:29"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:21"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:18"] Mistä päin Hkiä ja hinta jos saa kysyä? [/quote] Itä-Helsinki, hinta n. 240 000€. Löydettiin aika helmi asunto, tuntuu että onni tosissaan potkaisi :) t. ap [/quote] niin sitten tullaankin tähän että kuka haluaa asua Itä-Helsingissä:) itse en mene sinne kuin pakosta :)

[/quote]

Olen lapsuuteni asunut Itä-Helsingissä ja todella onnellinen, kun pääsen takaisin sinne. Hyvät kulkuyhteydet, lähes kaikki tarvittavat palvelut, ihania asuinaleuita. Oikeastaan kaikki ystäväni asuvat Itä-Helsingissä, joten sekin veti minua takaisin sinne suunnalle. Minä taas en asuisi enää vuokralla kuin pakosta ;) 

ps. Vaikka minulla olisi puoli miljoonaa käytettävissä asunnon ostoon, olisi asunto luultavasti Itä-Helsingistä. Aurinkolahti, Vuosaari, Vartiokylä, Puotila, Marjaniemi, siinä muutama mistä voisin kalliimmankin asunnon ostaa.

Vierailija
48/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kuplassa tämä ap on elänyt/elää? Hoh hoijaa no minä asun vuokralla sen takia, koska olen opiskelija, osa-aikainen työ, sen mitä saan säästöön laitan mstkustamiseen. Minulla ei ole elämässäni ketään joka voisi toimia lainantakaajana. Vieläkö ihmetyttää?

Vierailija
49/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:29"]

niin sitten tullaankin tähän että kuka haluaa asua Itä-Helsingissä:) itse en mene sinne kuin pakosta :)

[/quote]

Jep, minä asuisin mieluummin vaikka Sallassa. Ja vaikka vuokralla.

Vierailija
50/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:30"]

Miehelläsi taitaa olla suht iso palkka jos kerta pankki olisi enemmänkin myöntänyt kuin mitä nyk. asuntoon. Opiskelijana tulosi kun ovat tavallaan nollassa. Ymmärräthän että määräaikasella ja osa-aikasella työntekijällä ei ole mitään mahdollisuuksia saada lainaa? Varsinkaan pääkaupunkiseudulla jossa asuntojen hinnat ovat korkeammalla kuin muualla

[/quote]

Meillä oli käsirahaa tuohon lainaan noin 20%. Asunto itsessään takaa loput 80%. Ei pankki tässä nyt mitään järin suurta riskiä ottanut?

Vierailija
51/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta tuli mieleen että en käsitä ihmisiä jotka jäävät asumaan kotiseudulleen, käymättä koskaan missään muualla. Yllättävän paljon Helsingin seudulla tuntuu olevan porukkaa, jolla ei ole rohkeutta nähdä maailmaa kehätien ulkopuolella. Itse lähdin lukion jälkeen opiskelemaan muualle, samoin oon ollut työssä eri puolilla Suomea. Samaa toivon lapsilleni, että näkevät maailmaa. Itseä harmittaa etten mennyt ulkomaille opiskelemaan, toivottavasti lapsille se onnistuu. Nuorena pitää kulkea, vanhana on aikaa öllöttää kotona ja kasvattaa mukuloita.

Vierailija
52/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyi joku itä hki

Vierailija
53/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei takuulla saa ilman luotettavia takaajia, eikä taida edes yksi takaaja riittää. 

[/quote]

Kyllä saa, jos opiskelee alaa jossa työllistyminen ja hyvät tulot ovat oletusarvoina. Esimerkkinä ystäväni, jotka opiskelevat lääketiedettä tokavikaa vuotta.

t. ap

Vierailija
54/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:21"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:18"]

Mistä päin Hkiä ja hinta jos saa kysyä?

[/quote]

Itä-Helsinki, hinta n. 240 000€. Löydettiin aika helmi asunto, tuntuu että onni tosissaan potkaisi :) t. ap

[/quote]

No sun miehellä taitaa olla ihan hyvät tulot jos kerran itse olet opiskelija. Ei kyllä muuten pankki lainaa noin paljon!

Vierailija
55/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku idiootti kysyy tämmöistä?

Vierailija
56/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä korot ovat alhaalla, joten lainaa asunnon ostoon saa halvalla. Aina näin ei ole, eikä jatkossakaan tule korot olemaan ikuisesti alhaalla.

Jos/kun parikin prosenttiyksikköä korot nousevat, niin pitkäaikaisessa lainassa korkojen osuus voi olla saman verran kuin velan osuus. Eli jos olet ottanut €200 000 lainaa, niin pitkän laina-ajan kuluessa maksat €200 000 + €200 000 = €400 000.

Ap, kysyit että "Miksi joku asuu vuokralla? En pysty ymmärtämään...?" Huomaan kysymyksestäsi, että olet todellakin vasta parikymppinen. Tulet huomaamaan kotitalouden realiteetit, kunhan vähän ikää vielä tulee..

Lue tästä vähän lisää:

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-elama/2008/06/23/korot-tuplaavat-asunnon-hinnan/200816488/139

Vierailija
57/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua itse sitoututa nykyiseen asuinpaikkaani ostamalla asuntoa. Vielä ei tunnu siltä että haluan jämähtää paikoilleni enkä tiedä tuleeko sitä tunnetta koskaan, ei ainakaan nykyisessä asuinpaikkakunnassani.

Vierailija
58/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:41"]

[/quote]

Ei takuulla saa ilman luotettavia takaajia, eikä taida edes yksi takaaja riittää. 

[/quote]

Kyllä saa, jos opiskelee alaa jossa työllistyminen ja hyvät tulot ovat oletusarvoina. Esimerkkinä ystäväni, jotka opiskelevat lääketiedettä tokavikaa vuotta.

t. ap

[/quote]

Tokavikaa? Ei hitto, toivottavasti ne sun lekuriystävät käyttää vähän aikuisempaa kieltä :D

Vierailija
59/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:39"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:30"]

Miehelläsi taitaa olla suht iso palkka jos kerta pankki olisi enemmänkin myöntänyt kuin mitä nyk. asuntoon. Opiskelijana tulosi kun ovat tavallaan nollassa. Ymmärräthän että määräaikasella ja osa-aikasella työntekijällä ei ole mitään mahdollisuuksia saada lainaa? Varsinkaan pääkaupunkiseudulla jossa asuntojen hinnat ovat korkeammalla kuin muualla

[/quote]

Meillä oli käsirahaa tuohon lainaan noin 20%. Asunto itsessään takaa loput 80%. Ei pankki tässä nyt mitään järin suurta riskiä ottanut?
[/quote]

Et siis edelleenkään ymmärrä, säälittävää ja noloa.

Vierailija
60/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:50"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:41"]

[/quote]

[/quote]

t. ap

[/quote]

Tokavikaa? Ei hitto, toivottavasti ne sun lekuriystävät käyttää vähän aikuisempaa kieltä :D

[/quote]

Kirjoitan kyllä asiallista suomen kieltä, kun tilanne sen vaatii. En kuitenkaan pidä tätä keskusteluplastaa paikkana, jossa sanavalinnoilla olisi merkitystä.

Joten joo, mun bestikset opiskelee tokavikaa vuotta lääkiksessä. t. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi