Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joku asuu vuokralla?

Vierailija
16.12.2014 |

Mua hirveästi kiinnostaa, miksi töissä käyvä aikuinen ihminen asuu vuokralla, eikä ostaa omaa kotia? Kysymys on ollut mielessäni nyt jonkin aikaa, sillä ostimme juuri aviomieheni kanssa asunnon. Asumiskustannukset pysyvät lähes samana, mutta nyt maksamme joka kuukausi "omaan pussiin" rahaa. Vuokra on meillä ollut n. 840€/kk, jatkossa lyhennämme lainee 750€/kk ja yhtiövastikketta maksamme 175€/kk. Olemme 24 ja 25 -vuotiaat ja nyt oikeastaan ainut kysymys on se, miksemme ole ostaneet omaa asuntoa jo aikaisemmin?

Miksi joku asuu vuokralla? En pysty ymmärtämään...?

Kommentit (126)

Vierailija
101/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20%:n käsiraha 240 000 euron asunnosta on 48 000 euroa. Oliko ap sinun vai miehesi rahaa? Säästöistä tuskin voi puhua 24-25-vuotiaiden kohdalla. Eiköhän tuo raha ollut perittyä tai lahjaksi saatua. Iso käsiraha on ensinnäkin mahdollistanut lainan saamisen ja lisäksi vaikuttanut pieneen marginaaliin. Vastaus kysymykseesi: aika harvalla sinunikäiselläsi on tuollaisia säästöjä, useimmat opiskelijat kituuttavat pienillä tuloilla ja asuntolainan sijasta nostavat opintolainaa. Ehkä kannattaisi nyt vain olla tyytyväinen, että asiasi ovat tällä hetkellä noin hyvin. Jos jollain muulla olosuhteet ovat heikommat eikä omistusasumiseen mahdollisuuksia, ei ole kovin fiksua syyttää heitä tyhmiksi... 

Vierailija
102/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 20:59"]20%:n käsiraha 240 000 euron asunnosta on 48 000 euroa. Oliko ap sinun vai miehesi rahaa? Säästöistä tuskin voi puhua 24-25-vuotiaiden kohdalla. Eiköhän tuo raha ollut perittyä tai lahjaksi saatua. Iso käsiraha on ensinnäkin mahdollistanut lainan saamisen ja lisäksi vaikuttanut pieneen marginaaliin. Vastaus kysymykseesi: aika harvalla sinunikäiselläsi on tuollaisia säästöjä, useimmat opiskelijat kituuttavat pienillä tuloilla ja asuntolainan sijasta nostavat opintolainaa. Ehkä kannattaisi nyt vain olla tyytyväinen, että asiasi ovat tällä hetkellä noin hyvin. Jos jollain muulla olosuhteet ovat heikommat eikä omistusasumiseen mahdollisuuksia, ei ole kovin fiksua syyttää heitä tyhmiksi... 
[/quote]

Juusri näin. Miten ihminen voi elää niin pimennossa, ettei älyä että kaikki eivät ole saaneet vaurautta syntymässä....? Ihmetyttää ap kyllä siksikin, että ilmeisesti kaikki asuntoon käytetyt rahat ovat miehen rahoja. Eikö tämä vaivaa ap: n mieltä ollenkaan...?

Kylöä meilläkin rahat ovat yhteisiä, mutta tuohon yrittäisin varmaan itse keksiä jonkin ratkaisun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehän ollaan naimisissa, joten se mikä on hänen, on myös minun. Näin ajattelee nimen omaa mieheni. Minä olisin esimerkiksi naimisiin mentäessä halunnut avioehdon, mutta miehen vanhemmilla ei sellaista ole ollut, joten mies ei sitä meidänkään liittoon halunnut. Näin siis päätettiin. Ollaan nuoresta iästä huolimatta oltu pitkään yhdessä, enkä usko hetkeäkään etteikö tämä juttu kestäisi. Miksi siis minun pitäisi kantaa huolta siitä, kuka meidän kodista on suuremman osan maksanut? Jossain vaiheessa tulee perheenlisäystä, varmasti isompi koti etc. Yhdessä tässä ollaan!

Vierailija
104/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av mammat on kyllä uskottavia, kun jossain ketjussa kysytään vuosituloja lähes kaikilla yli 100k ja tässä ei suurinosa saa edes lainaa pankista. Nolot.

Vierailija
105/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 21:40"]Mehän ollaan naimisissa, joten se mikä on hänen, on myös minun. Näin ajattelee nimen omaa mieheni. Minä olisin esimerkiksi naimisiin mentäessä halunnut avioehdon, mutta miehen vanhemmilla ei sellaista ole ollut, joten mies ei sitä meidänkään liittoon halunnut. Näin siis päätettiin. Ollaan nuoresta iästä huolimatta oltu pitkään yhdessä, enkä usko hetkeäkään etteikö tämä juttu kestäisi. Miksi siis minun pitäisi kantaa huolta siitä, kuka meidän kodista on suuremman osan maksanut? Jossain vaiheessa tulee perheenlisäystä, varmasti isompi koti etc. Yhdessä tässä ollaan!
[/quote]

Jokainen pari ajattelee, että kyllä tämä kestää, ei siinä mitään :-D Ihan ohiksena, miten miehen vanhempien olematon avioehto liittyi siihen, ettei teidän kannattanut sellaista tehdä? Ja kuten joku jo kysyi: se käsirahakin siis oli miehesi rahaa?

Vierailija
106/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska omistusasunnossa voi tulla vastaan isoja korjausurakoita, kattoremonttia tms, vaikka ei olisikaan ostohetkellä tiedossa, lainaan tarvitaan vakuus ja voi olla vaikeaa jos ei säästöjä tai takaajaa, vuokra- asunto ei ole niin sitova , joskaan mitään oman mielen mukaisia remontteja ei voi tehdä

Vierailija
107/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 21:46"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 21:40"]Mehän ollaan naimisissa, joten se mikä on hänen, on myös minun. Näin ajattelee nimen omaa mieheni. Minä olisin esimerkiksi naimisiin mentäessä halunnut avioehdon, mutta miehen vanhemmilla ei sellaista ole ollut, joten mies ei sitä meidänkään liittoon halunnut. Näin siis päätettiin. Ollaan nuoresta iästä huolimatta oltu pitkään yhdessä, enkä usko hetkeäkään etteikö tämä juttu kestäisi. Miksi siis minun pitäisi kantaa huolta siitä, kuka meidän kodista on suuremman osan maksanut? Jossain vaiheessa tulee perheenlisäystä, varmasti isompi koti etc. Yhdessä tässä ollaan! [/quote] Jokainen pari ajattelee, että kyllä tämä kestää, ei siinä mitään :-D Ihan ohiksena, miten miehen vanhempien olematon avioehto liittyi siihen, ettei teidän kannattanut sellaista tehdä? Ja kuten joku jo kysyi: se käsirahakin siis oli miehesi rahaa?

[/quote]

Tiedän kyllä, että suomessa puolet avioliitoista päättyy eroon. Puolet ei. Miksei me voitaisi olla niitä onnekkaampia? Miehen vanhempien avioehdottomuus on hänelle periaatteita; vaikka miehen isä tienaa todella paljon ja äiti on ollut kotirouvana koko elämänsä, pitää miehen isä heitä tasa-arvoisina, jolloin kaikki tulot menee puoliksi. 

Suurin osa käsirahasta tuli mieheltä. Ei kuitenkaan kaikki. 

Vierailija
108/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis vain provo. Ilman miestä sun tilanne ei olisi yhtään sen parempi kuin kenelläkään muullakaan. Et olisi täällä suu auki ihmettelemässä, miksi joku asuu vuokralla :-D Sorry, parempi onni ensi kerralla! :-D t. Juu, ehkä vähän kateellinen, mutta kotirouvana olo mun haave ei silti ikinä ole ollut!

Vierailija
109/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wau, likkahan on nainut oikein kunnon vanhan rahan sukuun!

Vierailija
110/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 22:02"]

Olet siis vain provo. Ilman miestä sun tilanne ei olisi yhtään sen parempi kuin kenelläkään muullakaan. Et olisi täällä suu auki ihmettelemässä, miksi joku asuu vuokralla :-D Sorry, parempi onni ensi kerralla! :-D t. Juu, ehkä vähän kateellinen, mutta kotirouvana olo mun haave ei silti ikinä ole ollut!

[/quote]

Kyllähän nyt järki sanoo, että jos on varaa maksaa vuokraa x määrä kuussa, niin on se sama määrä varaa maksaa lyhennystä+vastike? En nyt toivoisi, että kukaan sekoittaa tähän mun aviomiehen omaisuutta. 

Vierailija
111/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olen vaan olettanut ettö tuskin saisin lainaa tarpeeksi jotta saisi oman asunnon ostettu. Kahden lapsen yh, bruttotulot 38000e/v ja 10000e säästöjä

Vierailija
112/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme vuokralla, koska muutamme mahdollisesti lähikuukausien aikana ulkomaille. Lähtö tulee mahdollisesti hyvinkin pikaisella aikataululla emmekä halua olla siinä tilanteessa, ettemme saa asuntoa myydyksi ennen muuttoa. Hellppoa kun voi vaan soittaa vuokraisännälle ja kuukauden päästä on vapaa. Vapaus on siis minun vastaukseni. Asuisimme varmaan vuokralla, vaikka ei olisi ulkomaille lähtöä edes näköpiirissä. Edullinen, huoleton ja kun kyllästyttää niin voi tuosta vain päättää muuttaa. Ihan kiva. Joskus ollaan mietitty oman asunnon ostoa, mutta tultu aina siihen lopputtulemaan, että sitoo ja kahlitsee liikaa. Paikkaan ja pankkiin. ;)

Vierailija
113/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 22:02"]

[/quote]

Kyllähän nyt järki sanoo, että jos on varaa maksaa vuokraa x määrä kuussa, niin on se sama määrä varaa maksaa lyhennystä+vastike? En nyt toivoisi, että kukaan sekoittaa tähän mun aviomiehen omaisuutta. 
[/quote]

Se sun miehen omaisuus nyt sattuu vaikuttamaan asiaan siten, että olette sen avulla saaneet lainan, sillä olette pystyneet maksamaan käsirahan niin helposti. Mikäli väität edelleen, ettei pankissa tiedetty miehesi omaisuudesta, epäilen, ettet ole ollut koko neuvotteluissa mukana. Joten kyllä, minäkin väitän että olet provo, tai sitten todelka yksinkertainen. Teidän ikäisellenne tuollaisen lainan saanti ilman lahjaksi saatua/perittyä rahaa on silkka mahdottomuus. Olethan itse vielä opiskelijakin. Joten herääpä todellisuuteen!

Vierailija
114/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska luottotietoni on menneet, en meinaa vuokra-asuntoakaan helpolla saada.. Odotan että palaavat takaisin ja säästöjä kertyy niin hankin heti omistus asunnon!

Vierailija
115/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 22:10"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 22:02"] Olet siis vain provo. Ilman miestä sun tilanne ei olisi yhtään sen parempi kuin kenelläkään muullakaan. Et olisi täällä suu auki ihmettelemässä, miksi joku asuu vuokralla :-D Sorry, parempi onni ensi kerralla! :-D t. Juu, ehkä vähän kateellinen, mutta kotirouvana olo mun haave ei silti ikinä ole ollut! [/quote]   Kyllähän nyt järki sanoo, että jos on varaa maksaa vuokraa x määrä kuussa, niin on se sama määrä varaa maksaa lyhennystä+vastike? En nyt toivoisi, että kukaan sekoittaa tähän mun aviomiehen omaisuutta.  [/quote] Se sun miehen omaisuus nyt sattuu vaikuttamaan asiaan siten, että olette sen avulla saaneet lainan, sillä olette pystyneet maksamaan käsirahan niin helposti. Mikäli väität edelleen, ettei pankissa tiedetty miehesi omaisuudesta, epäilen, ettet ole ollut koko neuvotteluissa mukana. Joten kyllä, minäkin väitän että olet provo, tai sitten todelka yksinkertainen. Teidän ikäisellenne tuollaisen lainan saanti ilman lahjaksi saatua/perittyä rahaa on silkka mahdottomuus. Olethan itse vielä opiskelijakin. Joten herääpä todellisuuteen!

[/quote]

Kyllä  miehen omistamasta asunnosta tai sen puolikkaasta mainittiin, mutta 1) asiakkuuspäällikkö ei missään vaiheessa pyytänyt siitä mitään todisteita ja 2) miehen mainittua asiasta siitä ei enää puhuttu. Sitä ei otettu mukaan laskukaavoihin, eikä mihinkään.

Vierailija
116/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:21"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:16"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:00"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 17:58"]

Millä marginaalilla saitte lainan?

[/quote]

0,9% + 3kk euribor. Kiinteä tasaerä. t.ap

[/quote]

Entäs laina-aika..?

[/quote]

20v paperilla, 4v todellisuudessa. Mies omistaa asunnon Espoossa, jossa toisella henkilöllä hallintaoikeus 2018 vuoteen asti. Kun se saadaan myytyä, saadaan meidän asuntolaina pois päivänjärjestyksestä.

[/quote]

Ohhoh, no teillä on aika hyvin asiat :) Mukavaa joulun odotusta!

Vierailija
117/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 44v, neljän lapsen äiti, naimisissa edelleen sama miehen kanssa jo yli 20v. Emme ole koskaan edes harkinneet oman ostoa. Molempien vanhemmat elivät aikoinaan velkahelvetissa 90luvun alussa, menettäen kaiken ja saaden vaan isot velat taakakseen moniksi vuosiksi. Olimme molemmat yhtämieltä kun avioiduimme, että omaa emme osta. Asumme pääkaupunkiseudulla ja yhteiset bruttotulomme ovat noin 8000€, mutta emme ole päätöstämme katuneet. Olmme matkustelleet paljon ja asuneet välillä myös ulkomalla ja toiveissa on että tästä vielä muille maille suuntaamme pysyvästi jossakin vaiheessa. Suomi on äärettömän kallis maa, joten mitään hinkua e ole tänne jäädä ja tämä ankea talvi vaan tekee täällä olon entistä vaikeamman, emme todellakaan halua tänne asuntoa, jsta emme sitte ehkä pääsisi halutessamme eroon. Piste iin pääle oli vielä kun sisareni onnistui ostamaan jokunen cuosi sitten hometalon ja joutui taistelemaan oikeudessa vuosia sadakseen kaupan purettua. Pääsivät onneksi lopulta eroon, mutta eivätpä tada hekään enää omaa ostaa. Tämän päivän ns. Laatikkotalot huonolla rakentamisella ovat muutenkin kertakäyttökamaa. 30v päästä ne saa jyrätä maan tasalle, eikä niillä todellaaan ole mitään arvoa enää silloin. Pelkkä asunto ei usein riitä vaan siinä sivussa tulee jatkuvasti kaikenlaisia kuluja maksettavaksi, omakotitalossa varainkin. No kaikki me täällä vain kerran elämme, eläkäämme kaikki siitä nauttien, joku haluaa arjen omassa talossaan ja saattaapa viihtyä siinä koko elämänsä. Joku toinen taas haluaa elämältä muutakin. Annetaanpa siis kaikkien kukkien kukkia ja tehkäämme omasta elämästämme sellainen jota voimme vanhuksena muistella lämmöllä ;)

Vierailija
118/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä tällä palkalla säästän rahaa, ni oon jollain korkeempaakin korkeakorkosella tilillä saanu käsirahan säästettyä vuonna 2050.. Että ei sen kummempa syytä tarvita :)

Vierailija
119/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 22:13"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 22:10"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 22:02"] Olet siis vain provo. Ilman miestä sun tilanne ei olisi yhtään sen parempi kuin kenelläkään muullakaan. Et olisi täällä suu auki ihmettelemässä, miksi joku asuu vuokralla :-D Sorry, parempi onni ensi kerralla! :-D t. Juu, ehkä vähän kateellinen, mutta kotirouvana olo mun haave ei silti ikinä ole ollut! [/quote]   Kyllähän nyt järki sanoo, että jos on varaa maksaa vuokraa x määrä kuussa, niin on se sama määrä varaa maksaa lyhennystä+vastike? En nyt toivoisi, että kukaan sekoittaa tähän mun aviomiehen omaisuutta.  [/quote] Se sun miehen omaisuus nyt sattuu vaikuttamaan asiaan siten, että olette sen avulla saaneet lainan, sillä olette pystyneet maksamaan käsirahan niin helposti. Mikäli väität edelleen, ettei pankissa tiedetty miehesi omaisuudesta, epäilen, ettet ole ollut koko neuvotteluissa mukana. Joten kyllä, minäkin väitän että olet provo, tai sitten todelka yksinkertainen. Teidän ikäisellenne tuollaisen lainan saanti ilman lahjaksi saatua/perittyä rahaa on silkka mahdottomuus. Olethan itse vielä opiskelijakin. Joten herääpä todellisuuteen!

[/quote]

Kyllä  miehen omistamasta asunnosta tai sen puolikkaasta mainittiin, mutta 1) asiakkuuspäällikkö ei missään vaiheessa pyytänyt siitä mitään todisteita ja 2) miehen mainittua asiasta siitä ei enää puhuttu. Sitä ei otettu mukaan laskukaavoihin, eikä mihinkään.
[/quote]

No kun teiltä löytyi se käsiraha noin vain... [quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 22:13"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 22:10"]

[/quote]

[/quote]

No kun teiltä löytyi se käsiraha noin vain sieltä miehen taskusta....! Nyt tää lähtee nukkumaan jotta jaksaa töihin aamulla. Ei oo kato rikasta miestä, yrittäjä vain, niin täytyy paiskia töitä jotta saatais joskus asunto ostettua ;-) Oikeasti onnistunut provo, hetken jo luulin että joku oikeasti noin mustavalkoisesti ajattelee!

Vierailija
120/126 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarpeeksi rahaa että saisi lainaa.

Vuokralla asuessa on myös tietty vapaus, jos halutaan vaihtaa kaupunkia niin 1 kalenteri kuukausi ja velvotteet tätä asunto kohtaan on ohi..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan