Seiskaluokkalainen lukee kokeisiin muttei sillä jää mitään päähän :(
Nytkin neljän illan lukemisella sai kutosen. Sitä itseäänkin harmittaa kun alkanut tekemään töitä koulun eteen, eikä siitä tunnu olevan hyötyä :(
Kommentit (52)
Väärä oppimistekniilkka. Tiedätkö, mieten lapsesi oppii? Itselläni tuo pänttääminen oli vaikeaa, kun en tajunnut, ettei se ole mun juttu. Opin tekemällä ja kun näen esim. jonkun kaavion, muistan sen ja osaan soveltaa. Pelkkä teksti ei vaan aukea. Koitahan onkia lapsesi oppimistapa siitä lapsesta ja tue sitä. Jos pelkkä lukeminen ei auta, niin kokeilkaa tehdä mind mappeja, joihin saa varmasti poimittua oleelliset ja pystyysitten kokeessa palauttamaan mieleensä siitä kartasta. Vie oppiminen käytäntöön, biologiaa, menkää tutkimaan metsää, maantietoa, suunnistakaa, tehkää kartta, käykää asioita siellä ympäristössä läpi.
Mikä hemmetin alapeukkufanaatikko täällä riehuu? Ihmiset oppii eri tavoilla, turha sitä on alapeukuttaa jos itselle sopiva tyyli on erilainen.
Just tällä tavalla saadaan kasvatettua lapsesta "tyhmä" kun vanhemmat jääräpäisesti puskee sitä omaa oppimistyyliään lapselle ja lapsi oppisi paremmin jollain muulla tavalla. Lapsi oppii lähinnä vihaamaan koulunkäyntiä ja kokeita kun kaikesta työmäärästä huolimatta tulokset on surkeat ja pahimmillaan vanhemmilta tulee haukut joka kerta.
Tehkää siitä kiinnostavampaa. Koita kertoa millaisissa elämäntilanteissa itse olet hyötynyt jopa turhilta tuntuvissa oppiaineissa. Tuon ikäinen ei välttämättä oikeen ymmärrä miksi opiskellaan ja se vaikuttaa motivaatioon joka taas luonnollisesti vaikuttaa oppimiseen. Saattaa tuntua kaukaa haetulta mutta jos keskustelet ihan vaan yleisesti siitä kuinka maailma toimii ja mitä elämällä voi tehdä, saattaa motivaatio nousta rytinällä.
Se ei välttmättä ihan heti riitä että alkaa lukemaan, kun pohjalla on huonot lähtötiedot eikä ole vielä oppinut iteselleen sopivaa opiskelutekniikkaa.
Tietysti olisi hyvä että opiskeluun panostamisesta tulisi positiivisia kokemuksia hyvinä numeroina, niin innostus voisi kasvaa.
Olisko teillä koulussa kiva opettaja, opinto-ohjaaja, opintopsykologi tms joka voisi auttaa?
"Lukee" mutta ajattelee samalla jotain ihan muita juttuja. Sanat liukuvat silmien edessä, mutta mieli on naapurin jonnassa, reeneissä, lemppari tv-sarjassa...
Neuvoisin, että lukemista pätkitään. Ensin yksi kappale. Lapsi lukee sen läpi, ja kirjoittaa tai kertoo sinulle mitä kappaleessa kerrotaan. Sitten seuraava. Kun läksyt luettu, saa katsoa telkkaria tms.
Illalla vielä kyselet kysymyksiä luetuista jutuista.
Yleinen piirre joissakin ADD-tyypeissä.
Mä ehdotin mun mielestä ihan hyviä eri vaihtoehtoja, mutta ap ei kommentoinut mitään, että mistä hän arvelis johtuvan, niin on vaikea auttaa yhtään enempää. Ehkä lapsi tekee saman kokeissa eli kun häneltä kysytään, niin jättää vastaamatta?
Oikeasti ei voi auttaa, jos ei yhtään nuoren tunteva kuvaile tuota tilannetta. On tosi tärkeä selvittää esim. lukihäiriö tai muistin ongelmat, jos tuo ongelma on oikeasti se, että lukee kunnolla 4 iltaa, mut ihan hyvin voi olla väärästä oppimistekniikastakin tai siitä, että ajatukset ovat muualla.
Onko lapsella murheita koulussa tai muita "kasvukipuja", jotka vievät keskittymiskyvyn? Ensirakkaus, kiusaamista, kehon muutokset, kaveripiirin muutokset? Kannattaa keskustella ja selvitellä.
Kannattaa myös etsiä se paras tapa oppia. Itse olen mekaaninen oppija. Kirjoitan muistiinpanoja (joita ei kuitenkaan koskaan tarvitse lukea). Historian kokeita (jopa yo-kirjoituksia) varten rakensin Lego-näytelmiä, joissa joukot hyökkäsivät puolin ja toisin. Muistan edelleenkin 20v jälkeen toisen maailmansodan pääkäänteet ja hyökkäykset, kiitos Legoleikkien.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 11:28"]Kakarasi on täysi tollo. Erityisluokalle sellaiset. Oma lapseni oppii kaiken lukaisemalla vain läpi. Hyvät geenit. Saatanan idiootteja olette.
[/quote]
Saat selvästi mielihyvää muille ilkeilemällä ja vittuilemalla. Ennemmin olen huono oppimaan ja hyväkäytöksinen, kuin hyvä oppimaan ja tuollainen paskaa jakava paholainen. Menehän vaikka samankaltaiselle perheellesi räyhäämään ja jätä av rauhaan. :-)
Kannattaa neuvoa tekemään muistiinpanoja, itse opin paremmin kun pitää lukea ja kirjoittaa sama asia heti perään. Millaisissa oloissa hän lukee? Joillekin esim musiikin kuuntelu samalla auttaa oppimaan ja muistamaan paremmin. Kannattaa kyllä myös tutkia se lukihäiriö ja mahdolliset oppimishäiriöt. Eikä ne koulunumerot ole kaikki kaikessa :)
Onko lapsesi niitä jotka viettää tunneilla aikaa somessa tai ei muuten keskity käsiteltävään asiaan.
Kokeissa pärjää lukematta kasin tasolle asti jos vain kuuntelee tunneilla ja tekemällä annetut tehtävät. Ysin ja kympin suorituksiin vaaditaan koealueen lukemista kertaalleen tai kaksi kertaa. Tämä pätee koko peruskoulun oppimäärään.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 12:16"]
Kannattaa neuvoa tekemään muistiinpanoja, itse opin paremmin kun pitää lukea ja kirjoittaa sama asia heti perään. Millaisissa oloissa hän lukee? Joillekin esim musiikin kuuntelu samalla auttaa oppimaan ja muistamaan paremmin. Kannattaa kyllä myös tutkia se lukihäiriö ja mahdolliset oppimishäiriöt. Eikä ne koulunumerot ole kaikki kaikessa :)
[/quote]
Muistan aina, että oma isäni räyhäsi jos oli radio tai levy soimassa kun piti lukea läksyjä tai kokeeseen. Ei mitään viihdykkeitä kun piti keskittyä opiskeluun. Myöhemmin olen oppinut, että lukiessa auttaa jos on jotain musiikkia soimassa. Jotenkin se auttaa keskittymään paremmin.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 11:20"]
Nytkin neljän illan lukemisella sai kutosen.
[/quote]
Äiteensä tullu
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 12:20"]
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 12:16"]
[/quote]
Muistan aina, että oma isäni räyhäsi jos oli radio tai levy soimassa kun piti lukea läksyjä tai kokeeseen. Ei mitään viihdykkeitä kun piti keskittyä opiskeluun. Myöhemmin olen oppinut, että lukiessa auttaa jos on jotain musiikkia soimassa. Jotenkin se auttaa keskittymään paremmin.
[/quote]
Tämä on ihan persoonakohtaista. Itselläni niin sysipaska keskittymiskyky, että taustalla ei saa olla mitään härdelliä, vaan kaikkein parhaiten pystyn lukemani sisäistämään täydellisessä hiljaisuudessa.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 11:28"]Kakarasi on täysi tollo. Erityisluokalle sellaiset. Oma lapseni oppii kaiken lukaisemalla vain läpi. Hyvät geenit. Saatanan idiootteja olette.
[/quote]
Harvinaisen empaattinen kommentti. Itse olin yläasteella semmoinen seiskan oppilas, vaikka opiskelin mielestäni tosi ahkerasti. Päättötodistuksen reaaliaineiden keskiarvo oli 7,2, mutta pääsin sillä nippanappa lukioon. Lukiossa aloin hiljalleen löytää oikean opiskelutekniikan ja kirjoitin lopulta M-E:ta. Nyt olen yliopistossa ja tentit sujuu hienosti. Olen oppinut hahmottamaan kokonaisuuksia, kun teininä jankkasin liikaa yksityiskohtia. Jos yksityiskohdat eivät linkity mihinkään punaiseen lankaan, niin tokihan niitä on vaikea muistaa. Tärkeintä ap, että tuet lapsesi itsetuntuoa, etkä missään tapauksessa leimaa tyhmäksi. Kerro kannustavia esimerkkejä, esim. minun tarinan.
...
Kannattaa myös yhdessä treenailla erilaisia tapoja oppia. Koodata värein aihepiirejä (itse opin yksinomaan visualisoinnin kautta), tarinoiden rakentamista, mindmapsejä jne. Ihmiset oppii erilailla, mutta ihan jokaisesta voi tulla taitava oppija jos hallitsee itselleen sopivan tekniikan.
Lapsesi ei vain ole löytänyt hänelle sopivaa opiskelutekniikkaa. Jos hänellä on vaikka audiomuisti eikä valokuvamuisti? Kaikki eivät opi vain kirjaa lukemalla.
Kaverini, jolla on vahva audiomuisti ja todella huono valokuvamuisti, selittää itselleen ääneen puhuen opiskeltavat asiat. Kuulostaa hassulta, mutta hänellä se toimii todella hyvin. Lisäksi hän kuuntelee tarkasti luennoilla/tunneilla. Minulla taas toimivat itse kirjoitetut muistiinpanot ja ajatuskartat (minulla on valokuvamuisti). Kannattaisi ehkä käydä opon tai vastaavan juttusilla, että oikea opiskelutekniikka löytyisi.
Lisäksi joissakin aineissa on vaikea oppia yhtään mitään, jos ei osaa aikaisempia asioita, kuten vaikka matematiikassa.
Onko muuten lukihäiriö testattu? Se saattaa hidastaa oppimista, vaikka kuinka yrittäisi kirjaa lukea.
Voi myös tehdä trvial pursuit kysymyksiä ja kortteja aiheesta! Pelatkaa yhdessä niin, että pitää vastata koealueen trivial pursuit kysymykseen ennen kuin saa oikean kysymyksen?(:
Itsella auttanut esm supertylsässä tilastotieteessä