Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttavilla haisee, miten alotan keskustelun?

Vierailija
14.12.2014 |

Sanoisitko tuttavillesi, että niillä haisee ja niiden vaatteet haisee maakellarilta, kun tulee käymään? Lapsilla nuhaa ja kipeinä aika usein. Luulen, et on hometta. Mut miten tollasen keskustelun alottaa? Vai annanko olla? Ite ei näytä olevan kummosen huolissaan, kun jotain oon yrittäny vihjata.

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tajunnanmenetyksiä, oksentelua, verisiä ysköksiä ym. kun kävin muutaman vuoden homekoulussa, ja nuutaman vuoden homeisessa työpaikassa. Nykyään oireita esiintyy jo pienestäkin määrästä hometta, joten suosittelen sanomaan suoraan, että haiseeko täällä home?, kun menet kylään. Ei tarvitse sanoa että vaatteet haisee, ja heillä on aina haissut, mutta ihmettele suoraan kun ensi kerralla käyt. Siitä ei kai voi loukkaantua, jos siis ei korosta sitä, että haisee pahalle. Saattavat itsekin alkaa sitten miettiä

Vierailija
22/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten asia sinun elämääsi haittaa, ap? Miten voit taloudellisesti auttaa, jos todellakin asuvat hometalossa ja heiltä menee koti alta? Jota eivät edes saa myytyä ja uutta tilalle?  Kärsivätkö itse terveysongelmista? 

Nyt on kovat ajat. Tuossa joitain mieleen tulleita kysymyksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa ihan ihmeellisiä viestejä

Vierailija
24/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 01:28"]

Aiheeseen liittyen kysyisin, että onko KOSKAAN mahdollista, että jossain taloissa/asunnoissa on vain voimakas ominaishaju ILMAN hometta? Ja siis ihan sellainen... omalaatuinen tuoksahdus, ei mistään huuhtelu- ja pesuaineista johtuva luonnollinen haju. Mietin vain, kun yhden exän talo haisi voimakkaasti ja nyt yhden toisenkin tyypin asunnossa on voimakas tuoksahdus, ja kieltämättä ensimmäinen ajatus oli home. Että onko homevauriot näin yleisiä vai voiko ominaishajut joskus sekoittua homeen hajuun?

[/quote]Terve talo ei koskaan

haise.Tuttava sanonut näin.Hän tekee työkseen kosteuskartoituksia

Vierailija
25/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 02:55"]

[/quote]

Sherlock.

Vierailija
26/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 03:16"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 02:55"]

[/quote]

veikkaisin et ylipäätään aika harvat ihmiset kiinnittää huomiota "outoon käytökseen" jos on kyse jostain bilemeiningeistä. ja vapautuneesti tanssiminen ny on parhait juttuja maailmassa, teki sitä sit selvänä tai ei. ois kyl hauska tanssii vapautuneesti jossain perustanssipaikassa mut yleensä musa on semmosta ettei se oikei kiihota tanssimaan ku mekaanisesti. en toisaalta myöskää käy juurikaa missää perustanssipaikoissa, et.

Sherlock.

[/quote]

Vierailija
27/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 03:06"]

Terve talo ei koskaan haise.Tuttava sanonut näin.Hän tekee työkseen kosteuskartoituksia

[/quote]

Niinpä. Kuka sitten on vastuussa näistä sairaiden talojen suunniteluista? Missä meni vikaan? Arkkitehdeissa? Miten jatkossa vältytään vastaavilta, ketjua lainatakseni, " tragedioilta", joita hometalotapaukset mitä ilmeisimmin ovat?

Vierailija
28/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muuten tuttavien tilanne noin paljon askarruttaa, ap? Miten oikeasti voit auttaa?

Vierailija
29/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 02:21"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 01:28"]Aiheeseen liittyen kysyisin, että onko KOSKAAN mahdollista, että jossain taloissa/asunnoissa on vain voimakas ominaishaju ILMAN hometta? Ja siis ihan sellainen... omalaatuinen tuoksahdus, ei mistään huuhtelu- ja pesuaineista johtuva luonnollinen haju. Mietin vain, kun yhden exän talo haisi voimakkaasti ja nyt yhden toisenkin tyypin asunnossa on voimakas tuoksahdus, ja kieltämättä ensimmäinen ajatus oli home. Että onko homevauriot näin yleisiä vai voiko ominaishajut joskus sekoittua homeen hajuun?
[/quote]

Terveessä talossa ei ole ominaisuushajua. Kukat voi tuoksua tai uusi nahkasohva mutta ei ilma.

Joku pohti (ap?) Että kuinka tietää jos asukkaat on asiasta kuitenkin tietoisia niin mieti miten avoimesti kertovat muuten asioistaan vai jätätkö itse puhumatta läheisille tuollaisia asioita?
[/quote]

Voi voi, olenkohan itse pian itsekin siinä tilanteessa, että täytyisi mainita tyypille jotain tästä epäilystä...

Vierailija
30/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen kysymys on olevinaan tuo, että miksi asia sinua liikuttaa? Tuossa pelataan terveydellä ja työkyvyllä. Jos ne säilyvät, tutut voivat ostaa uuden talon, jos eivät, kohta heillä ei ole mitään.

Jos haisee, niin fakta pöytään. Ei ehkä tarvitse alleviivata, miten vastenmieliseltä haisee, mutta sanoa pitää. Meillä on eteisessä joku hajukohta, ja minun täytyy poistua täältä useammaksi yöksi, ennen kuin haistan sen itse ollenkaan. "Haiseekohan täällä home" olisi typerää ja vastenmielistä kiertelyä, ikään kuin asiaa ei olisi aiemmin huomannut. Entä sitten, kun toiset vastaavat, todenmukaisesti, ettei heidän nenäänsä vaan haise? Siinähän kiemurtelet sitten.

Voi olla että viestintuoja ammutaan, mutta jos et anna periksi, toiset kyllä päässevät sokistaan yli ja osaavat olla kiitollisiakin. Jos eivät, pyydä miettimään uudelleen. Tietysti voit yrittää nakittaa jonkun toisen toimimaan viestinviejänä, mutta mitäs sitten, kun kaveri tulee vetoamaan sinuun närkästyksissään, että haiseeko meillä muka kun x väitti niin. No sitten joko mitätöit oman asiasi tai tunnustat että no joo ehkä kyllä joo, ja kaveri kysyy närkästyneenä, miksi et ole sanonut mitään...

Vierailija
31/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
32/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

22222222222

Vierailija
33/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2222222222222222

Vierailija
34/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että sinun mielestäsi heillä tuoksahtaa kellarilta, kysy että "kuvittelenko vain". Jos olette läheisiä, sanothan että kys. perhe on sinulle tärkeä, epäilyksesi tuskin tuhoaa ystävyytenne. Tarkoitathan hyvää. Homeongelma kehittyy pikkuhiljaa, joten asukkaat eivät ehkä ole huomanneet hajua vielä itse ollenkaan vaan ovat tottuneet siihen. Kyseessähän ei ole, että heillä haisisi esim. lialta tai että mahd. homeongelma olisi mitenkään heidän oma syynsä. 

Jos talossa todella on hometta, tietenkin tuet ja lohdutat ystäviäsi ja autat käytännön asioissa jos voit. 

Vierailija
35/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pieraisitko, vai haiseeko täällä muuten vain?"

Vierailija
36/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
37/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

A

Vierailija
38/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä olla liian hienotunteinen ja viivytellä sanomista. Ennenpitkää asukkaat ovat tosikipeitä ja muutto on edessä jokatapauksessa.

Puhu

Vierailija
39/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama. En saa yhdelle tutulle, jonka vaatteet sanotuksi. Pelkään, loukkaantuu. Toisaalta toi on  ISO terveysriski. 

Paremmin tuntevalle kyllä sanoin. Välit ei mennyt.

yhdelle toiselle tutulle sanoin...ehkä vähän viileni ilmapiiri.

mulla on herkkä nenä ja menee poskiontelot tukkoon hometalossa.

.., sit kun meette sinne käymään niin haistele ja sano, että "mikähän tää haju on, kun sulla on herkkä nenä.... Voisiko olla home...onko jokin vesivahinko tai muu.  Itseasiassa mä oon kolmessa kodissa puhunut...koska en halua kontolleni sitä, että tiesin hajusta ...ja ajattelen lasten ja aikuistenkin terveyttä.

itse sitten päättävät toimivatko asiassa.

Vierailija
40/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 01:25"]Onko kukaan ollu samassa tilanteessa ja sanonut, että haisee ja oisko hometta? Mitkä oli reaktiot?
[/quote]

Kerran on sanottu. Tuttavien luona käynnin jälkeen kaikki vaatteet haisivat niin homeelle, että ne piti pestä. Loukkaantuivat ja suuttuivat ja katkaisivat välit kun pitkään harkittuamme sanoimme, että tutkikaa talo ennen kuin sairastutte ja saatte tulossa olevan lapsen.. Mutta alkoivat sitten kysymään hajusta muilta. Kun muutkin sanoivat samaa tilasivat tarkastajan. Yläpohja homeessa väärin remontoidun katon vuoksi. Alapohja kylppärin päässä läpimärkä. Talo asumiskieltoon. Vuoden riitely ja käräjöinti myyjän kanssa, Saivat yli satatuhatta takaisin hinnasta kun hyvän sijainnin ja tontin vuoksi eivät halunneet purkaa kauppaa, joka sekin olisi ollut mahdollista. Hinnanalennuksen lisäksi myyjä maksoi osan korjauksista. Mittava melkein vuoden remontti. Jälkeenpäin kiittelivät, että uskalsimme sanoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi